رادیو بدن

کاربرد آمار در زندگی روزمره

کاربرد آمار در زندگی روزمره

کاربرد آمار در زندگی روزمره _ این روزها وقتی با خیلی از مردمی که با آن‌ها سروکار داریم، یا حتی افرادِ به نسبت کارشناسی که در حوزه‌های مختلف کاری باهشون در ارتباطیم، درباره آمار و برنامه ریزی صحبت می‌کنیم؛ بوضوح شاهدیم، تصویری که مردم از علم برنامه ریزی و  آمار دارند با آن چیزی که در اصل مطلب وجود دارد کاملا متفاوت است! من علیرضا آزاد کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک بدن هستم و قصد درام در این برنامه از رادیو بدن، به مناسبت اول آبان، روز آمار و برنامه ریزی، از اهمیت آمار و نقش آن در زندگی صحبت کنم… و از شما دعوت میکنم تا پایان این برنامه همراه ما باشید…

رادیو بدن 95

 

در ادمه برنامه کاربرد آمار در زندگی روزمره ، داستانک هایی صرفا جهت مطالعه هم افزوده یم تا لحظات خوشی رو سپری کرده باشید….

 

دهکده جهانی ازنظرآمار

طبق آمارهاي بدست آمده اگر فقظ 100 نفر درجهان زندگي مي كردند، يعني اگر مي توانستيم طبيعت جهان را به اندازه يك دهكده 100 نفره فشرده كنيم به شكلي كه تمام نژادهاي بشر به همان نسبت باقي بماند، نتايج زير بدست مي آيد:

از اين صد نفر

57 نفر آسيايي خواهند بود، 21 نفر اروپايي، 14 نفر از دنياي غرب و 8 نفر هم آفريقايي خواهند بود.

52 نفر زن و 48 نفر مرد خواهند بود.

70 نفر غير از نژاد سفيد و تنها 30 نفر سفيد پوست خواهند بود.

6 نفر صاحب 59 درصد ثروت جهان و هر 6 نفر آمريكايي خواهند بود.

80 نفر در خانه هاي زير استاندارد زندگي مي كنند

70 نفر قادر به خواندن نخواهند بود.

50 نفر از فقر تغذيه رنج مي برند.

1 نفر در آستانه مرگ است.

1نفر تحصيلات دانشگاهي خو اهد داشت.

و 1 نفر هم صاحب كامپيوتر است ! ! !


سرانجام استفاده‌ی کورکورانه از روش‌های آماری‌ها !!!

گروهی شامل پنج آماردان با قطار مسافرت می‌کردند. در یکی از ایستگاه‌ها پنج نفر زیست‌شناس هم به آنها اضافه شدند. آنها مثل کسانی که از قبل همدیگر را می‌شناختند شروع به گفتگو نمودند. در خلال گفتگوها معلوم شد که هر کدام از زیست‌شناس‌ها یک بلیط جداگانه برای خود خریده‌اند در حالی که آماردان‌ها به طور مشترک فقط یک بلیط خریده‌اند. یکی از زیست‌شناس‌ها با تعجب پرسید:

چرا شما پنج نفر فقط یک بلیط خریده‌اید؟ حتما هوس کرده‌ایدکه دستگیر و به بیرون قطار پرت شوید!

یکی از آماردان‌ها پوزخندی زد و گفت: منتظر باشید و تماشا کنید! هنگامی که بازرس کنترل بلیط‌ها نزدیک می‌شد، آماردان‌ها با هم به نزدیکترین توالت رفته و در آن پنهان شدند. بازرس بلیط‌های زیست‌شناس‌ها راکنترل و هنگامی که می‌خواست برود، متوجه شد در توالت کناری قفل و چراغ آن روشن است. بازرس در توالت را زد و با صدای بلند گفت: بلیط لطفاً! یکی از آماردان‌ها بلیط را از زیر درتوالت به بیرون هل داد. بازرس بلیط را کنترل و آن را از زیر در برگرداند. به محض اینکه بازرس رفت، هر پنج آماردان از توالت بیرون آمدند و خوشحال به کوپه خود برگشتند.

ادامه ماجرا…

زیست شناس‌ها در حالی که داشتند از تعجب شاخ درمی‌آوردند، گفتند: که این کار شما بسیار زیرکانه بود! ما هم سعی خواهیم کرد روش شما را در آینده امتحان کنیم. چند هفته بعد این دو گروه، دوباره در همان قطار با هم همسفر شدند. یکی از زیست‌شناس‌ها گفت: ما روش شما را انجام دادیم و این‌بار همگی یک بلیط مشترک گرفتیم. در این لحظه یکی از آماردان‌ها گفت: واقعاً؟!! اما این‌بار ما هیچ بلیطی نخریده‌ایم. آنها بهت‌زده نگاهی به هم کردند و گفتند: به هر حال یک بلیط برای پنج نفر شما خوب بود ولی بدون بلیط سوار قطار شدن ریسک بزرگی است.

هنگامی که بازرس قطار در حال نزدیک شدن بود همه زیست‌شناس‌ها به سرعت به طرف توالت رفتند تا قایم شوند. آماردان‌ها نیز به دنبال آنها رفتند و به جای بازرس قطار، یکی از آماردان‌ها در توالت را زد و گفت بلیط لطفاً! زیست‌شناس‌ها بلیط را از زیر در به بیرون هل دادند. آماردان‌ها بلیط آنها را برداشتند و در یک توالت دیگر جمع شدند. وقتی که مامور کنترل بلیط در توالت را زد، بلیط را از لای در نشان دادند. در این لحظه بازرس نزدیک در توالتی بود که زیست‌شناس‌ها در آن جمع شده بودند. او داد زد: بلیط لطفاً! پاسخی نشنید. بلیط لطفاً! زیست‌شناس‌ها تسلیم شدند و از توالت بیرون آمدند تا در ایستگاه بعدی اخراج شوند!

نتیجه اخلاقی

پژوهشگران علوم دیگر باید توجه داشته باشند که نباید از روش‌های آماری بدون فهم درست تئوری‌های آنها، استفاده کنند!

کاربرد آمار در زندگی روزمره

تولید و پخش در رادیو بدن

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا