رادیو بدن

اثر مرکبی یا اثر دومینویی

اثر مرکبی یا اثر دومینویی

اثر مرکبی یا اثر دومینویی _ احتمالا اثر مرکب را می‌شناسید. شاید هم فقط اسمش را شنیده‌اید! با این حال فرقی هم نمیکنه، چون خیلی از ماها دونسته یا ندونسته اثر مرکب را در زندگی تجربه کرده‌ایم. ولی در مورد اثر دومینویی شک دارم که حتی ندونسته هم بهش فکر کرده باشید!! پس باید یه کم بیشتر در موردش تأمل کنیم. اما اصلا این دوتا اثر چی هستند؟! خب در ادامه این برنامه از رادیو بدن همراه من علیرضا آزاد ، مدرس مهارت های زندگی برای تغییر سبک زندگی از طریق مدیریت استراتژیک بدن. باشید، تا به اختصار این مفاهیم را بررسی ‌کنیم و سراغ مصادیق آن‌ها در زندگی بشری میرویم.

رادیو بدن 178

اثر مرکبی

اثر مرکب مفهومی است که اولین بار چند سال پیش بوسیله دارن هاردی در سال ۲۰۱۰ در کتابش به همین نام، مطرح شد. اون خیلی واضح و شفاف در این کتاب نشان داد که اگر کارهایی کوچک در درازمدت به طور منظم انجام شوند، تأثیر خارق‌العاده‌ای روی موفقیت دارند. اون برای توضیح این مفهوم، از سبک زندگی استفاده می‌کند. برای مثال، اگر چند نفر را در نظر بگیریم که یکی زیاد تلویزیون می‌بیند، یکی منظم ورزش می‌کند و یکی مطالعه و کار می‌کند، در دراز مدت برای آن سه تا چه اتفاقی می‌افتد؟

طبعا آن که زیاد تلویزیون می‌بیند چاق و تنبل می‌شود و احتمالا فقیر، آن که ورزش می‌کند، احتمالا سالم است ولی او هم در خطر فقر است و سومی که منظم مطالعه و کار می‌کند، در دراز مدت به شخصی پخته، با سبک زندگی منطقی و متعادل و با درآمدی متناسب با نیازهای خود دسترسی پیدا کرده.

به همین ترتیب میشه گفت مثالهای دیگه ای از اثر مرکب میتونه این باشه که اگر شما عادت داشته کنید روزی ۳۰ دقیقه کتاب بخوانید یا ۲۰ دقیقه ورزش کنید یا مقداری پول پس‌انداز کنید، شاید در کوتاه مدت تاثیر چشمگیری نداشته باشه؛ ولی اثر نمایی تکرار این عمل در ۱۰ سال می‌تواند از شما یک دانشمند بزرگ، یک ورزشکار قوی یا یک سرمایه‌دار ثروتمند بسازد! در واقع، این، یکی از رازهای بزرگ موفقیت است.

اثر دومینویی

برای درک بهتر این نظریه می‌توانید به توالی دومینو توجه کنید. قطعا شما با دمینو آشنایی دارید، زنجیره ای از قطعات که پشت سر هم چیده می شوند و با ضربه ای ساده به اولین قطعه و بواسطه افتادن آن، به ترتیب سایر قطعه ها می افتند. حالا شاید این سئوال براتون پیش بیاد که چرا داریم از استعاره دومینو استفاده می کینم…! توجه تون رو به تماشای ویدئو زیر جلب میکنیم…

 

تولید و پخش در رادیو بدن 

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا