رادیو بدن

ساختن عادت های روزانه

رادیو بدن 188

ساختن عادت های روزانه

احتمالا برای شما هم پیش ‌اومده که تصمیم می‌گیرید کاری را انجام بدهید. اما خیلی زود از تصمیم خود منصرف می‌شوید. و به خاطر اهمال کاری آن را عقب می‌اندازید و کم‌کم فراموش می‌کنید. خب معمولاً ما وقتی که در شرایط ساختن عادت های روزانه خاصی قرار می‌گیریم، مثل دیدن یک نفر که خیلی خوب و مسلط به زبان خارجی صحبت می‌کند یا دیدن یک ورزشکار با شکم صاف و تناسب اندام جذاب و خیلی شرایط دیگه ای که هر کس قطعا در مورد خودش بهتر میدونه؛ دچار جوگیری شدید میشیم و تصمیم جدی می‌گیریم که کار جدیدی را شروع کنیم و برای آن هم برنامه سختی در نظر می‌گیریم که خیلی فوری بتوانیم به هدف خودمون برسیم.

بعدشم ثبت نام در کلاس زبان، دانلود فایلهای صوتی آموزش زبان روی گوشی، خریدن کتاب و دوره آموزشی و …و تصمیم گیریِ اینکه، از فردا روزی 2 ساعت زبان یاد میگیرم. روز اول و دوم دو ساعت، روز سوم یک ساعت، و بعد از حداکثر دوهفته، هیچی.

عادت سازی روزانه

خب، این اتفاق معمولاً در کارهایی که هنوز برامون به‌صورت عادت در نیامده‌اند پیش می‌آید. دلیل آن هم این است که مغز ما به شکلی کار می‌کند که نسبت به تغییر و انجام کارهای جدید، به علت نداشتن مسیر عصبی مقاومت می‌کند.
و این بدترین اتفاق ممکنی است ک میتونه برامون پیش بیاد. چون شاید بتوانید فیل سوار مغز خودتون را دو سه روز به‌صورت منطقی قانع کنید که آن کار را انجام دهد اما فیل پرقدرت ذهن شما خیلی زود حوصله‌اش سر می‌رود و بی خیالش میشه.

رادیو بدن 188

 

استعاره فیل و فیل سوار، نظریه جاناتان هاید (Jonathan Haidt)، روانشناس دانشگاه ویریجینیا و نویسنده ی کتاب “فرضیه ی خوشحالی” است که بخوبی این موضوع رو برامون تفسیر میکنه. اگر داستان فیل و فیل سوار را نمی‌دانید، الان براتون خیلی ساده و شفاف توضیح میدم.

یک فیل بزرگ را در نظر بگیرید که یک نفر روی آن سوار است و افسار فیل را کاملا در دست دارد.

خب، حال اگر از شما بپرسم توو مسیری که فیل و فیل سوار در حرکتند؛ برای جهت یابی و تعیین مسیر، تصمیم گیری به عهده ی کدامشان است؟ قطعا جواب شما این نیست که: خب معلوم دیگه، فیل سوار.

اکی. حالا فرض کنید این فیل و این فیل سوار، استعاره ای از ذهن شما هستند. بخش تحلیلی / خودآگاه / منطقی شما همان فیل سواره؛ و بخش احساسی / ناخودآگاه / غیر منطقی ذهنتان، همان فیل ٦ تنی می باشد.

خب، الان اگر از شما بپرسم توی تصمیم گیری های کوچک و بزرگتان روزانه اتون، چقدر فیل سوار تصمیم گیرنده و چقدر فیل، باز هم جوابتان با حالت قبل یکی است؟

ساخت عادت های روزانه

در واقع، شاید اینطور بنظر برسد، چون فیل سوار افسار را در دست دارد، رییس و راهبر است. اما، واقعیت اینکه کنترل شخص سوار بر فیل خیلی متزلزل است. چرا که فیل سوار نسبت به فیل خیلی کوچک و ناتوان است.

این یعنی اینکه هر دفعه که فیل ٦ تنی اراده کنه و در جهت مخالف حرکت کند، فیل سوار خیلی راحت بازی رو بهش میبازه. یا به قول قدیمی ها “هر که با گنده تر از خودش در افتاد، برافتاد”.

بنابراین، این تفسیر دقیقا می تواند در مورد ذهن ما هم مصداق کند. یعنی، فیل سوار بخش منطقی ذهن ما و فیل 6 تنی، بخش احساسی مغزمان هستند. پس، تمام دفعاتی که باشگاه ثبت نام کرده اید اما نرفته اید. همه نیمه شب هایی که نباید به کسی پیام ارسال میکردید، اما کردید. تمام لحظاتی که با استشمام بوی غذا، رژیم خود را شکستید. در حقیقت، برای ادامه مسیر، فیل عظیم الجثه ی احساسِ شما تصمیم گرفت است، نه فیل سوار منطقیِ شما.

از همراهی تون با من علیرضا آزاد ، مدرس مهارت های زندگی برای تغییر سبک زندگی از طریق مدیریت استراتژیک بدن  سپاسگزارم.

تولید و پخش در رادیو بدن 

منبع مدیریت استراتژیک بدن

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا