چاقیمقاله

چاقی نماد زیبایی

چاقی نماد زیبایی

چاقی نماد زیبایی _ چند سال پیش که هنوز شبکه‌های اجتماعی این‌قدر باب نشده بود، و رايج‌ترين راه به اشتراک گذاشتن مطالب جالب ایمیل كردن‌شان بود، یک ایمیل با عنواني جالب و کنجکاو‌ی ‌برانگیز به سرعت دست به دست مي‌شد؛ «تصاویر منتشر نشده‌ای از زنان دربار در دوران قاجار.»

خیلی‌ها دلشان میخواست بدانند زنان آن زمان چه شکل و قیافه‌ای داشتند. اما فقط کافی بود روی آن کلیک کنید تا این کنجکاوی به شوک تبدیل شود. تصاویر متعلق به زنانی  چاق و سبيلو بود كه يا سوگلی ناصرالدین شاه بودند يا شاهزاده‌هاي قجری.

تغییر ملاک زیبایی

البته اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم این مسئله چندان هم عجیب نیست. چون معیارهای زیبایی چه در ایران، و چه در بقیه نقاط دنیا، در گذر زمان تغییرات بسیار زیادی کرده است. با این حال، هنوز کشورهایی وجود دارند که در آنها اضافه وزن داشتن اصلا یک عیب محسوب نمیشود، و افراد بابت آن ناراحت نیستند، و تازه بسیاری از اوقات آن را یک حسن نیز می دانند.

در واقع، کشورهایی که در آن زنان برای زیبایی باید چاق باشند، زیبایی چاقی، نه تنها باعث تعجب شده است، بلکه، در برخی کشورها چاق بودن را نشان سلامتی میدانند. در اين مطلب ميخواهيم معيارهای زیبایی را كه عجيب به نظر ميرسند، را به طور خلاصه با هم مرور كنيم.

چاقی نماد زیبایی بعضی از کشورها

گر چه، همه این موضوع را میدانند که سبک زندگی سالم بهتر از هر چیزی است. و زمانیکه بدن شما شکل و استایلی طبیعی نداشته باشد، احتمالا اعتماد بنفس خود را از دست میدهید و مایل هستید که سریعا کاهش وزن داشته باشید و لاغر شوید. با این حال، کشورهایی در دنیا هستند که اصلا مایل نیستند که از اضافه وزن و چاقی خود خلاص شوند. ضمن اینکه از این موضوع خوشحال هستند و رضایت کافی از زیبایی چاقی شان دارند.

چه باورتان بشود چه نشود، در خیلی از کشورها، خانم ها مایل نیستند که شبیه سوپر مدل ها به نظر برسند و همیشه بدن خود را در حالت نامطلوبی نگه می دارند. در ادامه قصد داریم کشورهایی را به شما معرفی کنیم که در آن اضافه وزن داشتن اصلا یک عیب محسوب نمی شود و افراد بابت آن ناراحت نیستند و تازه، خیلی از اوقات آن را یک حسن نیز می دانند.


8 کشوری که در آنها اضافه وزن و چاقی نماد زیبایی می باشد

1. یونان

در این کشور مردم آرامش عجیبی دارند و هیچ گاه برای چیزی عجله نمی کنند. آنها به طرز عجیبی عاشق خانم های درشت هستند. و اگر به تاریخچه این کشور نگاه کنیم، می بینیم که اصلا تاریخ آرامی نداشته است و مدام در جنگ بوده است. اما امروزه قضیه کاملا برعکس شده است. آن ها اعتقاد دارند که هر چیز کاملی زیباست و چاقی را نیز یک نوع کامل بودن می دانند. آن ها معتقدند که شخصی زیبا و سالم است، که شکم داشته باشد. چاقی نماد زیبایی

2. مکزیک

خانم های مکزیکی به دلیل چشمان جذاب، به زیبایی معروف هستند. پُر بودن بدن نیز یکی دیگر از عناصر زیبایی برای مردم این کشور محسوب می شود، و تاریخ کشور مکزیک نشان می دهد که این کشور در گذشته اصلا جو آرامی نداشته و بسیاری از اوقات با قحطی و کمبود غذا روبرو بوده است. به همین دلیل اکنون که تمام آن قحطی ها تمام شده است، مردم مایل هستند تا جایی که می توانند غذا بخورند و آن ها چاق بودن و غذا خوردن را نشانه سلامتی می دانند.

فست فود ها و غذا های فراوری شده با چربی های ترانس نیز در این کشور بسیار پرطرفدار است.

در مکزیک مشکل چاقی بسیار رایج است اما ظاهرا خود این مردم با چاقی مشکلی ندارند.

3. افغانستان

مردم افغانستان بر این موضوع باور دارند که خانم های چاق توانایی به دنیا آوردن نوزادان سالم تر را دارند . این کشور اقلیم بسیار نامطبوعی دارند و وضعیت اقتصادی مردم آن اصلا خوب نیست و به همین دلیل آن ها علت مرگ و میر مردم خودشان را لاغری می دانند و همیشه طرفدار چاقی می باشند. چاقی نماد زیبایی

4. ساموآ

جزیره ساموآ بسیار زیبا و شگفت انگیز است و برعکس اینکه مردم آن قشر ضعیف محسوب می شوند. مردم ساموآ تا جایی که بتوانند از خوردن دست نمی کشند. آنها سعی می کنند که پرخوری و دریافت کالری اضافه را به یک ژن در خود تبدیل کنند و بدن آن ها در صورتی جذاب خواهد بود که چاق باشند.

در نیم قرن گذشته بیشتر غذا های فرآوری شده، غذاهای فراوری با چربی بالا به ساموآ فرستاده شده است و پس به همین دلیل روزانه به افراد چاق این کشور اضافه می شود و آن ها این چاقی را مظهر زیبایی و جذابیت می دانند. چاقی نماد زیبایی

5. آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی کشور شلوغ و پرجمعیتی می باشد و در این کشور فقر و بیماری زیادی وجود دارد. بسیاری از مردم این کشور از بیماری ایدز رنج می برند و به دلیل همین مسائل آنها فردی را سالم و جذاب می دانند، که اصلا لاغر نباشد.

6. عربستان صعودی

در عربستان صعودی مردم این گونه باور دارند که چاقی یکی از نشانه های سلامت و وضعیت خوب اجتماعی است، و علاوه بر آن چاقی را یکی از ویژگی های مثبت می دانند که افراد خوش خُلق دارا هستند. در این کشور مصرف فست فود تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است و در نتیجه مشکل چاقی بسیازر شایع شده است.

چاقی نماد زیبایی عرب ها

عربستان صعودی اصلا با ورزش میانه خوبی ندارد و خانم ها نیز به هیچ وجه ورزش نمی کنند و به تازگی بعضی از افراد سعی دارند که باشگاه های ورزشی را برای خانم ها بسازند؛ اما خانم ها خودشان از موضوع ورزش نکردن ناراحت نیستند، و اصلا در مورد کاهش وزن فکر نمی کنند، حتی بعضی از آنها از عضله ای بودن و کم شدن چربی ها ترس دارند.

آمار ها نشان می دهد که 74 درصد از خانم های صعودی از وزن خود راضی هستند و اصلا تمایلی به تغییر ظاهر کنونی خود ندارند. چاقی نماد زیبایی

7. امارات

همانطور که می دانید این کشور از لحاظ مالی در جایگاه بسیار عالی و مُرفهی قرار دارد. زمانی که به مدل ها و بلاگر های مربوط به امارات در برنامه هایی مثل اینستاگرام نگاه می کنیم تا حدودی با سلیقه مردم این کشور در مورد ظاهر و اندامشان آشنا می شویم. آن ها پُر بودن بدن را کاملا مساوی با سلامتی فرد می دانند، اما اصلا برایشان مهم نیست که این پُر بودن با عضله باشد یا با چربی.

چاقی نماد زیبایی اماراتی ها

شکم داشتن در امارات کاملا طبیعی بوده و گاهی اوقات نشانه زیبایی نیز هست. طبق آمارهای گرفته شده حدود 75 درصد از مردم در امارات از وضعیت اندامی خود راضی هستند و به هیچ وجه به تغییر و یا کاهش وزن فکر نمی کنند. جالب اینجاست که فقط 30 درصد از این مردم دارای وزن طبیعی می باشند.  چاقی نماد زیبایی

8. برزیل

خانم های برزیلی به داشتن هیکل بزرگ معروف هستند. در این کشور عقاید به این گونه است که اگر خانمی دارای هیکل بزرگ نباشد، باید برای این کار تلاش کند، و در واقع این موضوع یکی از نشانه های زیبایی و سلامتی در زنان می باشد، و آنها بالای صد کیلو بودن را جذاب می دانند و این موضع اصلا برای کسی آزاردهنده نیست. برزیلی ها چه زن و چه مرد کاملا به اندام خود مغرور هستند و به زیبایی آن افتخار می کنند و هرگز تمایلی به تغییر آن ندارند، مگر اینکه لاغر باشند.

چاقی نماد زیبایی برزیلی ها

در واقع، چاق بودن ریشه در تاریخ این کشور دارد، مردم برزیل قبل از رسیدن به رفاه کنونی خود، به دلیل مشکلات اقتصادی در گذشته سعی دارند تا جایی که می توانند از غذا های سالم و مغذی و پر کالری استفاده کنند و این کار را برای نیرو و انرژی برای انجام کارهای سخت انجام می دهند. تمام غذا های آنان نیز باید طعم دار باشد وگرنه هرگز به خوردن آن راضی نخواهند شد. چاقی نماد زیبایی


معیارهای زیبایی در طول تاریخ چقدر تغییر کرده است؟

مصر دوران باستان

در مصر باستان معیارهایی مانند صورت کاملا کشیده، چشمان تیره و کشیده معیار اصلی زیبایی بودند. موها نیز نقش مهمی داشتند. حتما با مدل موی مصری آشنا هستید، این مدل طوری طراحی شده که چهره را مانند یک پرده در بر بگیرد و باعث نمایان شدن بیشتر اجزای صورت شود. زیورآلات زیادی که روی موها نصب می‌شدند نیز بسیار مهم بودند.

روم باستان

یونانی‌ها روی زیبایی بسیار حساس بودند و آن را با معادلات پیچیده ریاضی محاسبه می‌کردند و فرمول‌های خاص خود را داشتند. چشمان بزرگ، دهان کوچک، مدل بینی که اکنون با نام بینی کلاسیک یونانی شناخته می‌شود و پیشانی بلند از ویژگی‌های یک چهره زیبا بود.

چاقی نماد زیبایی (یونان)

بدن توپر، پاهای کوتاه و دور کمر بزرگ از دیگر معیارهای زیبایی محسوب می‌شد. نکته جالب اینکه در این دوران زنان باید بیشتر بدنی مردانه می‌داشتند؛ بنابراین بالا تنه مردانه مزیت بزرگی بود. موی بلوند نیز بزرگ‌ترین معیار زیبایی محسوب می‌شد. چاقی نماد زیبایی

ژاپن باستان

از معیارهای زیبایی در ژاپن باستان پوست بسیار سفید، لب پایینی بزرگ‌تر، صورت تاتو شده، موهای مشکی بسیار بلند (گاهی به طول هفت متر!)، چشمان تنگ، بینی کوچک و گونه‌های برجسته و حلقه‌های برنزی دور گردن محسوب می‌شد. البته در ژاپن باستان قدرت بیشتر از زیبایی مهم بود.

چین باستان

در چین باستان صورت گرد، پیشانی بلند، ابروان پهن و چشمان بادامی معیار اصلی زیبایی بودند. داشتن اندامی ظریف و بسیار لاغر بسیار مهم بود و از این بابت چین در دوران باستان یک استثناست.

قرون وسطی

معیارهای زیبایی در قرون وسطی دستخوش تغيیرات اساسی و بیشتر نادیده گرفته شدند. چون جو سنگین حاکم بر این دوران اهمیت چندانی برای زنان قائل نبود و آنها را بالقوه گناهکار می‌دانست. بنابراین، زنان مجاز نبودند زیبایی خود را در جامعه نشان دهند و دختران مجرد، تنها حق داشتند بدون پوشاندن موهای‌شان از خانه خارج شوند.
موی بلوند نیز نشانه کفر و گناه بود. بنابراین زنان مو بور، موهای‌شان را به رنگ مشکی درمی‌آوردند. چاقی نماد زیبایی

قرن 15

شاید الان خنده‌دار به نظر برسد اما پیشانی بسیار بلند در دوران رنسانس اصلی‌ترین معیار زیبایی و کندن موها رایج‌ترین روش رسیدن به آن بود. پوست روشن نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نشانه‌های زیبایی و پاکی اهمیت خود را در این دوران از دست داد ولی در عوض گونه‌های سرخ که در قرون وسطی نشانه کفر و گناه بودند دوباره باب شدند.
موی بلوند دوباره به صدر معیارهای زیبایی برگشت و آن‌قدر مهم شد که زن و مرد موهای‌شان را با استفاده از نوعی رنگ که از پوست پیاز درست شده بود، به این رنگ درمی‌آوردند. چاقی نماد زیبایی

قرن 16 و 17

پس از اینکه فرانسیس اول، پادشاه فرانسه به‌طور اتفاقی موهایش را با مشعل سوزاند، مدل مو، ریش و سبیل کوتاه مد شد. در انگلستان نیز زنان برای شباهت پیدا کردن به ملکه الیزابت که موهایی قرمز و پوستی روشن داشت، موها و پوست‌شان را به این رنگ‌ها در می‌آوردند.
استفاده از کلاه‌گیس‌های قرمز نیز خیلی محبوب شد. برای سفید کردن پوست نیز از سرب سفید استفاده می‌شد که ماده‌ای سمی و خطرناک است. گونه‌های برجسته و قرمز نیز مهم بودند اما مچ پای ضخیم اوج زیبایی محسوب می‌شد!

قرن 18

مو اصلی‌ترین معیار زیبایی در مردان و زنان قرن هجدهمی است. مردان ثروتمند علاوه بر آرایش کردن از کلاه‌گیس‌های سفید با پشت موهایی بلند که به انتهای آن یک پاپیون مشکی نصب شده بود، استفاده می‌کردند.

زنان نیز از کلاه‌گیس‌های بسیار بلند و بزرگ استفاده می‌کردند. روی این کلاه‌‌گیس‌ها زینت‌آلاتی مانند پر، نوارهای رنگی، جواهرآلات و… نصب می‌شدند. البته در اواخر قرن 18 در اعتراض به این همه تشریفات بی‌مورد مدل موی آزاد، پف داده ‌شده و بی‌نظم شد و آرایش کردن مردها نیز متوقف شد. رچاقی نماد زیبایی

قرن 19

در این دوران تنها زیبایی خدادادی ملاک بود بنابراین آرایش کردن و استفاده از زیورآلات اهمیت خود را از دست داد. چون آرایش کردن متعلق به قشر فرودست جامعه و کاری غیراخلاقی محسوب می‌شد.

بدن مدل ساعت‌شنی به‌عنوان معیار جدید زیبایی معرفی شد، و زنان برای حالت دادن به بدن‌شان بخش میانی را با پارچه یا چرم خیلی محکم می‌بستند که این کار باعث بروز مشکلات و نارسایی‌های تنفسی و بعضی اندام‌های حفره شکمی در درازمدت می‌شد. در این دوران مردان موی کوتاه داشتند و انواع مدل‌های ریش و سبیل و حتی خط ریش باب شدند. چاقی نماد زیبایی

قرن 20

-در دهه 1920 بدن بسیار لاغر، موهای کوتاه ولی مجعد معیارهای اصلی زیبایی بودند.

— توی دهه 1930 تا 1340 میلادی موهای بلند و اندام توپر دوباره به معیارهای زیبایی تبدیل شدند.

— و دهه 1950 آرایش افراطی چشم‌ها ملاک اصلی زیبایی بود؛

—- دهه 1960 دو معیار زیبایی در صدر بود؛ قد 67/1 ‌متر و وزن 48 کیلوگرم.

– در دهه 1970 مدل مو، به‌خصوص مدل موی بلند مهم‌ترین معیار زیبایی بود.

قرن 21

در هیچ قرنی به اندازه قرن حاضر معیارهای زیبایی متغیر نبوده است. قرن 21 دوره گسترش جراحی‌های زیبایی، تناسب‌اندام و تمایل به دستیابی به بهترین ظاهر است.

عمل‌هایی مانند لیپوساکشن، لیپولیزر، لیفتینگ پوست صورت، گردن و بدن، جراحی زیبایی پلک‌ها، تغییر شکل فک، تزریق بوتاکس و پروتز گونه، لب و سینه و… این قرن را به یکی از پیچیده‌ترین دوران از نظر معیارهای زیبایی تبدیل کرده است. چاقی نماد زیبایی


روند تغییر معیارهای چاقی نماد زیبایی در ایران

دوران باستان

آن‌طور که از نقاشی‌ها و نقوش سنگی به‌جا مانده از دوران مختلف ایران باستان مشخص است در آن دوره داشتن چشم‌های تیره و موهای تابدار مشکی اصل اساسی زیبایی محسوب می‌شد. با این حال در بعضی منابع گفته شده که داشتن موهای صاف نوعی نشان شلختگی و بی‌توجهی به ظاهر محسوب می‌شد.

اگر دقت کنید تمام نقوش سنگی و نقاشی‌های آن زمان نشان می‌دهند که سربازان هخامنشی و مردم عادی دارای موها و ریش و سبیل مجعد بوده‌اند. ابروان پیوسته و پر همچنین پوست سفید و روشن معیارهای زیبایی زنان ایرانی محسوب می‌شدند. داشتن بدن توپر و قوی نیز جزو مزیت‌های زنان زیبا به حساب می‌آمد. چاقی نماد زیبایی

دوران سامانیان، غزنویان و سلجوقیان

ايراني‌ها در اين سال‌ها كساني كه چشم‌های بادامی تیره، پوستی روشن و موهایي تابدار و بلند داشتند را زيبا خطاب مي‌كردند. زنان در این دوران اندامی چاق‌تر و توپر داشتند. چاقی نماد زیبایی

دوران سلطنت اعراب

در این دوران معیارهای زیبایی تغییر چندانی نکرد و تقریبا همان‌هایی که در دوران باستان مزیت محسوب می‌شد به همان ترتیب حفظ شد. اگرچه ظاهر مو و ریش و سبیل مردان از آن حالت پرپشت و مجعد درآمد.

دوران ایلخانیان و تیموریان

در این سال‌ها نیز تغییرات اساسی در معیارهای زیبایی ایجاد نشد و همان چشمان بادامی، ابروان پرپشت، موهای مجعد و بلند، پوستی روشن و فربه بودن مزیت‌ محسوب می‌شد.

دوران صفویه، افشاریه و زندیه

ابروان پر و کمانی معيار اصلی زیبایی در اين سه دوره بود. داشتن پوست صاف و روشن، بدن توپر و موهای پر، مجعد و بلند مزیت بود. چاقی نماد زیبایی

دوران قاجار

در این دوران معیارهایی مانند پوست سفید، چشمان بادامی تیره و موهای بلند از گذشته حفظ شده، ولی لپ‌های گلگون و ابروان پیوسته دوباره باب شدند. اما شاهکار این دوران داشتن سبیل است. شاید فکر کنید چون مردان قجری آن سبیل‌های پُرپُشت و از بنا گوش دَر رفته را داشتند، زنان قجری هم باید سبیل می داشتند، اما واقعیت چیز دیگری بود.

در دوره قاجار این باور عمومی وجود داشت که زنان با سبیل‌های پر فرزندان پسر سالم به دنیا می‌آورند. اگرچه توپر بودن از دوران باستان معیار زیبایی بود اما در دوران قاجار این معیار به کاملا چاق بودن تغییر کرد. دلیل اصلی این مسئله کاملا مرتبط با وضعیت اقتصادی مملکت در آن دوران و دوره‌های قبل است. چاقی نماد زیبایی

دوران معاصر

معیارهای زیبایی در دوران معاصر به‌خصوص در 20 سال گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شد. یکی از مهم‌ترین آنها توجه بیش از حد به شکل و ظاهر بینی است. شاید بتوان ادعا کرد که بینی قلمی، سربالا و عروسکی معیار اول زیبایی در ایران محسوب می‌شود در حالی که تقریبا در هیچ دوره تاریخی شکل بینی اهمیت چندانی نداشته است. تغییر بنیادی دیگر باب شدن پوست تیره و برنزه است. با وجود اینکه پوست تیره و برنزه حتی تا اوایل دهه 1370 خیلی طرفدار نداشت اما الان معیار مهمی به‌حساب می‌آید. چاقی نماد زیبایی


کلام پایانی چاقی نماد زیبایی

داشتن اندام قلمی و لاغر نیز تغییر بنیادی سوم است که در هیچ دوره تاریخی ملاک زیبایی نبوده است. لب‌ و گونه‌های برجسته نیز چهارمین تغییر مهم در معیارهای زیبایی محسوب می‌شود که در هیچ دوره تاریخی مورد توجه نبوده‌اند.
رنگ عنبیه چشم نیز در سال‌های اخیر بسیار اهمیت پیدا کرده است. این موضوع با استفاده از لنزهای رنگی، و حتی عمل جراحی تغییر رنگ عنبیه چشم، جدیدا پر کاربردتر شده است.

کم‌کم معیارهای دیگری مانند فک مثلثی، چال گونه، نگین دندان و در این اواخر نگین چشم به این فهرست اضافه شده‌اند تا زنان امروز کوچک‌ترین شباهتی به اجدادشان نداشته باشند. سالم تندرست باشید

گردآوری مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا