رادیو بدن

روزه داری در بحران کرونا

روزه داری در بحران کرونا

روزه داری در بحران کرونا _ یکی از موضوعاتی که این روزها در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مطرح شده است، حکم روزه گرفتن در روزهای شیوع کرونا است و این که متخصصان حوزه سلامت و عالمان دینی چه دیدگاهی در این زمینه دارند.

به همین خاطر ما هم در رادیو بدن، برای بررسی این موضوع، به پیگیری نظرات متخصصان و کارشناسان حوزه ‌های سلامت و دین پرداختیم. همراه من علیرضا آزاد ، مدرس مهارت های زندگی برای تغییر سبک زندگی از طریق مدیریت استراتژیک بدن  باشی.  درنگی کوتاه میکنیم بر میگیردیم…

رادیو بدن 172

 

خب همونطور که در ابتدای برنامه هم اشاره کردیم، امسال علاوه بر بیماران و مسافرینی که از روزه‌داری معذورند، با توجه به بحران ویروس کرونا موضوعات خاصی در مورد سلامت آدم در روزه‌داری ماه مبارک رمضان مطرح شده که پرداختن به آن‌ها برای عموم جامعه ضروری است

بعضی ها معتقد هستند که روزه گرفتن بر سیستم ایمنی افراد تاثیرگذار است و با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلای آنان به ویروس کرونا افزایش می یابد، در نقطه مقابل؛ بعضی ها هم با اشاره به تجربه‌های پزشکی و احادیث و روایات دینی می‌گویند که روزه باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود و از این منظر، روزه‌داران را در گذرِ سلامتمندانه از ایام شیوع کرونا هم یاری می‌کند.

روزه داری در بحران کرونا

به عنوان نمونه، آقای دکتر فرج‌اله رحیمی‌خواه متخصص بیماری های داخلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته نمی‌توان نظر قطعی داد! بیماری کرونا یک بیماری جدید است و اطلاعات لازم در مورد آن هنوز تکمیل نشده است. ایشون معتقدند، دانش پزشکی یک دانش همیشه در حال تغییر است و با توجه به، شواهد و مطالعات تجربی تصمیم‌گیری می‌کنیم. کرونا هم یک بیماری ناشناخته است و هنوز آن قدر مطالعه روی آن صورت نگرفته و اطلاعات مربوط به این بیماری به تدریج، تکمیل می شود

با این حال، یک مقدار اطلاعات در مورد بیماری‌هایی شبیه به این بیماری از جمله سارس وجود دارد. و نهایتا این که نظر قطعی نمیشه داد که روزه گرفتن بر شیوع بیماری کرونا و ابتلا به این بیماری به چه صورت است.
از طرف دیگه، رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور هم، در این باره معتقد است: روزه داری ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، استرس را کم می‌کند و حتی عوامل مستعد کننده کرونا مثل فشارخون، قند خون و سرطان را کاهش می‌دهد.

آقای دکتر علیرضا مرندی اخیرا در نشست کارشناسی در خصوص مسایل پزشکی و فقهی مرتبط با روزه داری و سلامت در ایام اپیدمیِ کرونا اظهار داشت: مقاومت بدن افراد روزه دار در مقابل کرونا بیشتر می شود، اما رعایت اصول بهداشتی حتمی است و همان طور که در ماه های دیگر این موارد را رعایت می کردیم، در این ماه هم باید در همان حد و حتی بیشتر رعایت کنیم. ایشون درباره فواید روزه داری گفت: همونطور که روزه داری قند خون را تا حدود زیادی تنظیم می کند، وزن را کاهش می دهد، از چاقی افراد کم می کند؛ ایمنی بدن را هم افزایش می دهد و در مقابل استرس مقاومت ایجاد می کند.

استفتاء درباره روزه ماه رمضان در روزهای انتشار ویروس کرونا

جدای از نظر پزشکان و متخصصان حوزه سلامت، با توجه به شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، و شرایط ویژه ای که ماه رمضانِ امسال دارد، متخصصان و مسئولینِ مردم سوالاتی از عالمان دینی و مراجع عظام تقلید در قالب استفتاء را دارند، مبنی اینکه ماه مبارک رمضان در حالی نزدیک می‌شود که ویروس کرونا همچنان در حال انتشار در مناطق مختلف جهان است و پزشکان برای کم کردن احتمال ابتلا به این ویروس، نوشیدن آب در دوره‌های زمانی نزدیک به هم را توصیه می‌کنند. چرا که کمبود آب در بدن باعث کاهش توان دفاعی بدن می‌شود و در صورت خشک بودن حلق و ورود ویروس به آن، امکان انتقال ویروس مذکور به دستگاه تنفسی و ریه نیز وجود دارد؛ در حالیکه نوشیدن آب باعث انتقال ویروس به معده می شود و به از بین بردن آن کمک می کند.

به این ترتیب آیا با توجه به دلیل گفته شده، فریضه روزه در سال جاری بر مسلمانان ساقط می‌گردد؟!

نظر مشورتی فرهنگستان علوم پزشکی درباره روزه‌داری در ایام کرونا

که شما شنونده عزیز میتونید، خیلی راحت با کمی جستجو در اینترنت تشریح نظر مشورتی پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی را با عنوان روزه داری در شرایط بحران کرونا، خطاب به دفاتر آیات عظام و برخی مسئولین مربوطه؛ و همچین نظر تعدادی از مراجع عزیز در خصوص روزه داری ماه رمضان امسال و حکم شرعی روزه گرفتن در این ایام که مصادف شده با شیوع ویروس کرونا، را ببینید و تصمیم گیری کنید. ما هم قلبا امیدواریم که مثل همیشه، خیلی خوب، مراقب سلامتی تون باشید و صمیمانه از اینکه تا پایان این برنامه همراه ما بودید، تشکر میکنیم و شما را تا برنامه بعد به خدای بزرگ میسپاریم. سالم و تندرست باشید. خدانگهدار

روزه داری در بحران کرونا

تولید و پخش در رادیو بدن 

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا