رادیو بدن

تغییر سبک زندگی

رادیو بدن 2

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی _ در ادامه فایل قبلی به این نتیجه رسیدیم که برای مدیریت بدن، قبل از هر چیز نیاز به فکر کردن داریم. چرا که با فکر کردن میتونیم، هم ریشه مشکلات را پیدا کنیم هم راه حلی متناسب با شرایط.

بعنوان مثال در مدیریت اضافه وزن و چاقی؛ میشه به این سئوال کیلدی فکر کرد که اصلا چرا چاق میشیم؟!

در مورد افزایش روز افزون آمار چاقی، دلایل زیادی وجود دارده. از جمله تغییر سبک زندگی، کمبود سواد تغذیه ای و از همه مهم تر نوع افکار و اندیشه های ذهنی ماست.

قصد داریم در این برنامه به تغییرات سبک زندگی و بهره گرفتن از آنها برای کاهش وزن و تناسب اندام بپردازیم.

 

 


متن فایل رادیو بدن با موضوع تغییر سبک زندگی

سلام میکنم به شما دوستان عزیز شنونده
من علیرضا آزاد هستم مشاور مهارت های سبک زندگی و شما شنونده دومین برنامه از سری برنامه های آگاهی بخش رادیو بدن هستید.
خب در ادامه فایل قبلی به این نتیجه رسیدیم که برای مدیریت بدن، قبل از هر چیز نیاز به فکر کردن داریم. چرا که با فکر کردن میتونیم، هم ریشه مشکلات را پیدا کنیم هم راه حلی متناسب با شرایط.
بعنوان مثال در مدیریت اضافه وزن و چاقی؛ میشه به این سئوال کیلدی فکر کرد که اصلا چرا چاق میشیم؟!

در مورد افزایش روز افزون آمار چاقی، دلایل زیادی وجود دارده. از جمله تغییر سبک زندگی، کمبود سواد تغذیه ای و از همه مهم تر نوع افکار و اندیشه های ذهنی ماست.

قصد داریم در این برنامه به تغییر سبک زندگی و بهره گرفتن از آنها برای کاهش وزن و تناسب اندام بپردازیم.
چون سبک زندگیهای ما سرعتی شده، قطعا میزان فشار هم بیشتر شده. با عجله بریم سرکار یا دانشگاه که در ترافیک نمونیم و دیرمون بشه، تند تند غذا بخوریم که زودتر برگردیم سرکلاس یا سرکار، سریع کارهای منزل و بچه ها رو انجام بدیم، و خیلی کارهای دیگه…

این به این معنی که بدن ما مدام استرس و اضطراب رو تجربه میکنه. در این حالت بدنمون فرآیند گوارش را تعطیل میکنه و شروع به ترشح کورتیزول میکنه.

بعد، وقتی در موقعیت آرامش قرارمی گیریم احساس گرسنگی می کنیم و دلمون میخواد انرژی بگیریم تا برای موقعیت پر تنش بعدی آماده باشیم.

در واقع، وقتی فشار زیادی رو تحمل میکنیم، کورتیزول با حس گرسنگی کاذب، وسوسه مون میکنه بیشتر از مقدار مورد نیازمون غذا بخوریم. که در این حالت احتمال ذخیره چربی اضافی بویژه در اطراف شکم زیاد میشه.

از طرفی دیگه بواسطه استفاده از تکنولوژی، سبک زندگی ما بی تحرک تر از سبک زندگی پدر و مادرها و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هامون شده. استفاده از آسانسور و پله برقی و وسیله نقلیه شخصی هنگام رفت و آمد،
استفاده از لوازم برقی هنگام کار در منزل مثل ماشین لباسشویی و ظرفشویی
و یا غذا ساز و مخلوط کن و مایکرویو موقع آشپزی.

بچه هامون هم که بیشتر وقت آزادشون رو صرف تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری می کنند و تنبل تر از خودمون شدند.
خریدهامون رو هم پیک رایگان، سوپرمارکت ها و فروشگاه، زحمت می کشند.

در عین حال، فقط یک سوم آقایون و یک چهارم خانم ها هفته ای سه بار اون هم به مدت سی دقیقه ورزش می کنند.
با وجود این همه تکنولوژی، که ساده ترین کار مثل باز کردن در پارکینگ با ریموت کنترل، را برامون انجام میدن،جای تعجبی نداره که چاق میشیم.

اما بنظرتون نمیشه با همین جریان زندگی ، بدن رو مدیریت کرد؟! قطعا اگر بخواهیم میشه. فقط کافی کمی در موردش فکر کرد و نسبت به سبک زندگی براش برنامه ریزی کرد. مثلا اگر واقعا مشکل جسمی مثل زانو درد و کمر درد نداریم میشه از راپله بجای آسانسور یا پله برقی موقع استفاده از مترو یا پل های هوایی بهره برد.
یا قبل از رسیدن به مقصدمون حالا چه محل کار و چه منزل، یه ایستگاه زودتر پیاده بشیم و بقیه راه رو پیاده طی کنیم. اگر هم با ماشین شخصی هستیم وسیله مون کمی دور تر از محل کارمون پارک کنیم تا مقداری فرصت پیاده روی داشته باشیم.

دوستان عزیز توجه داشته باشید، درسته که ارسال رایگان، جزء خدمات خرید ما محسوب میشه، اما بد نیست یه وقتایی هم خودمون برای خرید از خونه خارج بشیم. برای این منظور، موقع رفتن به فروشگاه و بیرون آمدن از آپارتمان، یعنی زمانی که دستمون خالیه و بهونه سنگینی بار رو نداریم، از راپله ها استفاده کنیم. اگر هم تعداد طبقات زیاد است میتونیم نیمی از مسیر رو با آسانسور پایین بیایم و نیمی رو از راپله ها مبینید. حتی اگر بخاطر مشغله روزمره، فرصت ورزش کردن و باشگاه رفتن رو هم نداریم، اما آهسته آهسته می تونیم تغییرات سریع و آسانی رو در سبک زندگی مون ایجاد کنیم. به قول دارن هاردی نویسنده کتاب پرفروش اثر مرکب: تغییرات کوچک، در جریان زندگی نتایج بزرگ می آفرینند.

ما تلاش کردیم تا با ریشه یابی مشکلات تغییر سبک زندگی ، راه کارهایی آگاهانه براشون پیدا کنیم. راه کارهایی که نیاز به هزینه کردن ندارند. فقط اگر شکل عادت در سبک زندگی ما رو پیدا کنند، انجامشون خیلی آسونه. براتون آرزو دارم سالم و تندرست باشید
منتظر برنامه بعدی ما با موضوع سواد تغذیه ای باشید. تا برنامه، همه شما عزیزان رو به خدا میسپارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا