مقاله

مدیریت بدن با آگاهی

مدیریت بدن با آگاهی

مدیریت بدن  با آگاهی یعنی اطلاع یافتن از جریان ها و عملکردهای بدن می باشد. در فصل روبرو تلاش می کنیم تا آگاهی هایی به شما بدهیم تا بیشتر با بدن خود آشنا ‌شوید.

یکی از راه های مدیریت بدن، آگاهی از اهمیت ساعت بیولوژیکی(زیستی) بدن است. هر انسانی جزئی از پیوستار طبیعت است. طبیعت، رفتار دوره ایی دارد که این دوره‌ها روی فیزیولوژی انسان‌ها اثرات تعیین کننده ای دارند. اخیرا فیزیولوژی جدید به ریتم های ساعت بیولوژیکی بدن، که هر کدام عملکرد ویژه ای از بدن را تنظیم می‌کند، پی برده است.

مدیریت بدن با آگاهی از بیوریتیم

بیشتر ما از عملکرد های بدن خود اطلاعی نداریم. تحقیقات و برسی های دانشمند سوئدی (Are Waerland) سرپرست آکادمی علوم تندرستی آمریکا (T-C-FRY) به این نتیجه رسید، که جریان‌ها و عملکردهای بدن ما در طول شبانه روز سه نوع فعالیت را در بر می‌گیرد:
1. مرحله غذا خوردن – از ساعت 12 ظهر تا 8 شب باید صورت بگیرد
2. مرحله هضم و جذب غذاها – از ساعت 8 شب تا ساعت 4 صبح ادامه دارد
3. مرحله دفع موائد زائد – از ساعت 4 صبح تا ساعت 12 ظهر می‌باشد.

مهمترین ریتم درونی ما همان چرخه 24 ساعته ای است که بسیاری از فرایندهای مهم و از جمله درجه حرارت بدن، تولید هورمون و سایر مواد زیست شیمیایی و عملکرد نظام عصبی مانند گرسنگی، خوابیدن، بیدار شدن، دفع کردن را مدیریت می‌کند.
ضمن اینکه ضرب آهنگ های زیست شناختی (ریتم ها) ماهانه و فصلی هم، به طریقی دیگر، بدن را مدیریت می کنند. به عنوان مثال، عادات ماهیانه زنان و عادات بیوریتم مردان نمونه ای از آنهاست. علاوه بر این، بعضی از این چرخه‌ها با جزر و مد دریاها و حتی فراتر از جهان، با کیهان در ارتباط است که عامل فراز و نشیب های جسمانی و عاطفی ما می‌باشند.

 مدیریت بدن با آگاهی از زمان

به لحاظ زیست شناختی، زمان در حکم همه چیز است. فعالیتی که در زمان مشخصی انجام می‌گیرد، می‌تواند تعادل و انرژی را افزایش دهد و در عین حال اگر همین فعالیت در ساعت دیگری انجام شود موجب بی تعادلی و خستگی می‌شود.
این درست یکی از اصول مهم علم مدیریت، یعنی برنامه ریزی را به ما یادآوری می کند. بعنوان مثال بهترین ساعت جذب موا غذایی در بدن ساعت 8 شب تا 4 صبح و بهترین ساعت دفع از ساعت 4 صبح تا 12 ظهر است.

هر 24 ساعت شبانه روز به دو نیمه 12 ساعته روز – شب تقسیم می‌شود. که هر کدام شامل سه دروه 4 ساعته برای خوردن، خوابیدن، دفع کردن می‌شوند.
غروب پس از اتمام کار، احساسی از میل به سکوت تجربه می‌شود. انگاری که طبیعت هم با آرام گرفتن به نوعی بدن ما رو مدیریت می‌کند.
سرشب علاقه به نشستن و استراحت کردن زیاد است. البته ممکن است در مناطق شلوغ شهری این سکوت رانتوانید درک کنید.

بهترین زمان جهت یک مدیریت عالی برای بدن، صرف شام ساعت 6 بعد ازظهر یا ساعت 7 می‌باشد.چرا که برنامه گوارش نهایتا تا ساعت 10 شب به اتمام برسد. زیرا از آنجایی که هضم غذا مستلزم افزایش سوخت وساز بدن می‌شود، خواب را مختل میکند. بنابراین ساعت خواب در شب بستگی به فعالیت های روزانه دارد.
حدود ساعت 10شب بهترین زمان برای خواب است. اگر خوابیدن را در این زمان به تعویق بیاندازید، خود را از یک استراحت خوب که موجب ترشح هورمون‌ها و جذب مواد مغذی خوب، محروم کرده اید.
با بر هم زدن این چرخه، صبح موقع بیداری، احساس خستگی و کسالت می‌کنید. چرخه خواب را دست کم نگیرید. خواب می‌تواند منبع مهم انرژی و تعادل وزن باشد. نکته مهم دیگری که به همین اندازه در مدیریت بدن با آگاهی اهمیت دارد، زمان بیدار شدن در طلوع خورشید حدود ساعت 6 صبح است. اگر در این زمان بیدار شوید، ذهن و جسم شما تحت تاثیر احساساتی از قبیل سبکی، چالاکی، گوش به زنگی، شور و اشتیاق، شادابی و نشاط است. این زمان بهترین زمان رفتن به استقبال روز است.
این سیکل با 2 قسمت 8 ساعته دیگر ادامه می ابد که سعی می کنیم در مقالات دیگر با تشریح آنها، آگاهی بیشتری در زمینه مدیرت بدن به شما عزیزان برسانیم. سالم و تندرست باشید

نویسنده: علیرضا آزاد
مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا