رادیو بدن

بهبود احساسات و پرخوری

رادیو بدن 6

بهبود احساسات و پرخوری

بهبود احساسات و پرخوری . موضوع برنامه این چهارشنبه رادیو بدن 6. احتمالا تعجب می کنید وقتی بفهمید که، احساساتتون نذاشته که رژیم لاغری تون رو با موفقیت پشت سر بذارید. با ما همراه باشید.

تا به حال چند بار پیش آمده بعد از خوردن غذای کامل، بدون اینکه بدانید چه می‌خواهید، به سراغ یخچال رفته و درب آن را باز کرده‌اید؟ یا خیلی اتفاقی شروع به خوردن تنقلات می کنید. هیچ وقت فکر کردید که چی شما را وادار به این‌کار میکنه؟

راستش، علت پرخوری به نوع غذا ارتباط پیدا نمی‌کند. دلیل این که وقتی گرسنه نیستید. به دنبال خوراکی میگردید، یا وقتی سیر شده‌اید، باز هم غذا می‌خورید، اغلب به احساسی که از انجام این کار نصیبتان میشه، ارتباط دارد. در واقع، وقتی پرخوری می‌کنید، می‌توانید از بروز برخی احساسات جلوگیری نمائید. در حقیقت، وجود احساسات ناخوشایند، علت اصلی پرخوری هستند.

رادیو بدن 6

 

 

متن فایل رادیو بدن 6 بهبود احساسات و پرخوری

در ذوب ترین فضای احساس

یا سردترین دمای احساس

همواره پی چرای خود بود

پروانه ی بی چرای احساس

بهبود احساسات و پرخوری ، موضوع برنامه این چهارشنبه رادیو بدن. احتمالا تعجب می کنید وقتی بفهمید که، احساساتتون نذاشته که رژیم لاغری تون رو با موفقیت پشت سر بذارید. با ما همراه باشید

تا به حال چند بار پیش آمده بعد از خوردن غذای کامل، بدون اینکه بدانید چه می‌خواهید به سراغ یخچال رفته و درب آن را باز کرده‌اید؟ یا خیلی اتفاقی شروع به خوردن تنقلات می کنید! هیچ وقت فکر کردید که چی شما را وادار به این‌کار میکنه؟

راستش علت پرخوری به نوع غذا ارتباط پیدا نمی‌کند. دلیل این که وقتی گرسنه نیستید. به دنبال خوراکی میگردید،  یا وقتی سیر شده‌اید باز هم غذا می‌خورید، اغلب با احساسیکه، از انجام این کار نصیبتان میشه، ارتباط دارد. وقتی پرخوری می‌کنید می‌توانید از بروز برخی احساسات جلوگیری نمائید. در واقع، وجود احساسات ناخوشایند، علت اصلی پرخوری هستند.

به‌طور خلاصه پرخوری می‌کنیم تا از احساساتی مثل: ترس، گناه، طردشدگی، محرومیت، سرزنش خود، از دست دادن عزیزی، تنهائی، اضطراب، شرم ناخواسته، عدم پذیرش خود … رها بشیم.

مثلا
وقتی قراره یک کاری رو در چند روز آینده انجام بدید، مثل امتحان  یا مصاحبه استخدامی یا عمل جراحی ، دلهره به سراغ تون میاد و ناخودآگاه به دنبال خوراکی می‌گردید تا از احساس دلهره جلوگیری کنید.

غذا برای خیلی از آدم ها،  یک آرام‌بخش قوی به حساب می‌آید. برای همینه که بعضی ها به یک خوراکی ”مورد علاقه“ معتاد می شوند.

یا عصبانیت و خشم هم می‌تواند باعث پرخوری گردد. فرقی نمیکنه از دست کسی عصبانی هستید (از دست  رئیس، خود، خانواده یا سبک زندگی‌تان). خوراکی‌ها آن قدر سریع خشم شما را فرو می‌نشانند که شاید حتی متوجه نشوید که عصبانی بوده‌اید. مثلا به سراغ چیپس و پفک می‌روید و با حرص آنها را می‌جوید. در چنین مواقعی پرخوری کاملاً طبیعی به‌نظر می‌رسد.

غم

از همه مهمتر، وقتیکه، احساس غم می‌کنید خوراکی‌ها، خصوصاً شیرینی‌ها و مواد نشاسته‌ای (کیک شکلاتی و سیب‌زمینی سرخ‌‌کرده) ما را آرام می‌سازند، گاهی این آرامش به‌حدی است که از غم خود غافل میشیم.

 

خوردن بعضی از ”غذاهای آرام‌بخش“ آنقدر به ما آرامش و احساس خوبی می‌بخشند که ناخواسته از بروز برخی احساسات بد جلوگیری می‌کنند و یا موقتاً شدت آنها را کم میکنه .

اما چرا شیرینی ها تا این اندازه  آرام‌بخش هستند؟

دلیلش این است که به سرعت ”میزان قند خون را بالا می‌برند“ و این مسئله برای ذهن ناخودآگاه به‌منزله برطرف شدن خطر می‌باشد برای همین است که خیلی از افراد با خوردن کربوهیدرات‌ها احساس امنیت و آرامش  و حتی شادی می‌کنند.

ولی نکته قابل توجه برای افرادی که  رژیم می‌گیرند اینکه، اگر ریشهٔ احساسات ناخوشایند و اضطراب‌هائی را که منجر به استفادهٔ آنان از غذا به‌عنوان آرام‌بخش شده رو شناسائی نکنند، تقریباً همیشه در وضعیت چاق شدن و لاغر کردن می مونند. بخاطر اینکه شاید در مقطعی از زندگی ، بعلت فقیر بودن در  غذا خوردن محدودیت داشتند و طبیعاً یک محدودیت جدید با رژیم، آن خاطرات ناخوشایند را دوباره زنده می‌کند. در واقع علت های روحی و جسمی با هم همراه می‌شوند تا مانع موفقیت رژیم غذائی بگردند.

توجه داشته باشید، اگر چرخهٔ پرخوری و احساس بهتر شدن، پا بگیرد شکستن آن کار سختی خواهد شد. به همین دلیل است که اغلب از روان‌درمانی  برای مقابله با تنش‌های روحی که عامل پرخوری است، استفاده می‌شود.

برای این‌کار، به روشی متوسل میشن که به شکل اساسی‌تری به بدن و عکس‌العمل‌های آن بپردازد و عادات ذهنی را تغییر دهد و فرد را قادر سازد در موقع  گرسنگی کاذب ، خودشو را کنترل کنه.

امیدوارم با استفاده از این اطلاعات بتونید وضعیت روحی خودتون رو بهتردرک کنید و تغییرات بدنی تون رو بهتر مدیریت کنید. شما می تونید با مراجعه به سایت aliazad.ir از مشاوره رایگان مدیریت بدن علیرضا آزاد استفاده کنید. شاد، سالم  و تندرست باشید

شاد، سالم و تندرست باشید

تولید و پخش در رادیو بدن

گردآوری مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا