روانشناسیمقاله

لاغری با سی.بی.تی

لاغری با سی.بی.تی

لاغری با سی.بی.تی _ کاهش وزن و لاغری یک مسئله بسیار پیچیده ای است که معمولا شامل مسائل مربوط به تصویر بدن، تصویر خود، اعتماد به نفس و احترام به خود می باشد.
از طرفی، با توجه به اینکه پژوهش‌های جدید، حاکی از اثرگذاری زیاد مداخلات روانشناسی بر روی چاقی و اضافه وزن هستند؛ از این روش‌ها، به صورت وسیعی در کشورهای غربی استفاده می‌شود. در بین روش‌های درمانی روانشناسی نیز، رویکرد درمان شناختی رفتاری (CBT) بیش از سایر رویکردها موثر دانسته شده است.

فلسفه درمان شناختی رفتاری(سی.بی.تی)

فلسفه‌ای که در پشت درمان شناختی رفتاری قرار دارد این است که، افکار و احساسات ما نقش کلیدی و بنیادی در رفتار ما دارند. برای مثال، فردی که زمان زیادی را صرف فکر کردن به سوانح هوایی می‌کند، ممکن است رفته رفته از مسافرت‌های هوایی اجتناب کند.
هدف درمان شناختی رفتاری، آموزش این نکته به بیماران است که، با وجودی که آن‌ها نمی‌توانند بر تمام جنبه‌های دنیای پیرامونشان کنترل داشته باشند، امّا می‌توانند چگونگی تعبیر و تفسیر و پرداختن به چیزهایی که در محیط‌شان وجود دارد را کنترل کنند.


علت محبوبیت درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری(سی.بی.تی)، در سال‌های اخیر، هم در بین بیماران، و هم درمانگران، محبوبیت زیادی یافته است. از آنجا که درمان شناختی رفتاری، یک درمان کوتاه مدت است، معمولاً کم هزینه‌تر از سایر گزینه‌های درمانی است.
همچنین برای کسانی مناسب است که در جستجوی گزینه‌های درمانی هستند که لزوماً مستلزم دارودرمانی نباشد. ضمن اینکه، این روش درمانی بر هدف مشخصی تمرکز دارد و نتایج آن نسبتاً به سادگی قابل ارزیابی است.
و مهمتر از همه اینکه، درمان شناختی رفتاری، برای درمان طیف وسیعی از اختلالات، از جمله اضطراب، ترس‌ها، افسردگی، لاغری و کاهش وزن، اعتیاد و انواع رفتارهای ناسازگارانه مورد استفاده قرار گرفته است.

مزایای درمان شناختی رفتاری

مزایای این روش درمانی از نظر تجربی به اثبات رسیده، و نشان داده شده است که به طور موثری به بیماران در غلبه بر انواع گسترده‌ای از رفتارهای ناسازگارانه مثل چاقی و اضافه وزن کمک می‌کند.
یکی از بزرگترین مزایای درمان شناختی رفتاری این است که، به بیماران در به وجود آوردن مهارت‌های انطباقی که هم در حال، و هم در آینده می‌توانند مفید واقع گردند، کمک می‌کند.

چرا برنامه درمان شناختی موفقیت زیادی کسب کرد؟

عامل کلیدی همه درمان های شناختی، تاکید روی کمک به افراد برای تغییر دادن فکرشان است، تا بتوانند کنش هایشان را تغییر دهند. ویژگی اصلی لاغری با سی.بی.تی، تاکید روی آموزش دادن به منظور چگونگی شناسایی و پاسخ قدرتمند به افکار غیر مفیدی است که باعث تخریب تلاش های رژیم گرفتن می شوند.

اما، درمان شناختی رفتاری، غالباً برای بیمارانی که با درون‌نگری مشکلی ندارند، مناسب است. در واقع، برای اثربخش بودن لاغری با سی.بی.تی(درمان شناختی رفتاری)، فرد باید آماده و خواستار صرف وقت و تلاش برای تحلیل افکار و احساسات خود باشد. چنین خودکاوی می‌تواند مشکل باشد، امّا روشی عالی برای یادگیری بیشتر درباره چگونگی تاثیر وضعیت درونی بر رفتار بیرونی است.

بطور خاص مباحث مربوط به واکاوی در لاغری با سی.بی.تی عبارتند از :

• شناسایی عوامل غیر غذایی مرتبط با پرخوری
• شناسایی گرسنگی و ولع
• کنترل رفتارهای اتوماتیک حین خوردن
• شناسایی آغاز گرهای بیش خوری
• تغییرات عادت
• کنترهای هیجانی
• کنترل فعالیت ها و فکرهای تخریبی
• مدیریت لغزش و عود
• مهندسی محیط


تحقیقات لاغری با سی.بی.تی

در مطالعه ای که اخیرا در سوئد انجام شده است، اثر بخشی لاغری با سی.بی.تی (درمان شناختی فتاری) را نشان داده است. پژوهشگران نتایج افرادی که رژیم لاغری گرفته بودند و در برنامه ده هفته ای درمان شناختی رفتاری گروهی، شرکت کرده بودند، و به مدت هجده ماه بعد از پایان درمان پیگیری شده بودند، را گزارش کرده اند.

این افراد، از زمان شروع رژیم غذایی به طور متوسط معادل نه کیلوگرم کاهش وزن داشتند. تا یک سال و نیم بعد، کاهش وزن آنها تا چند کیلوی دیگر ادامه داشت. گروه دیگری که درمان شناختی رفتاری را دریافت نکرده بودند، در طی همین مدت زمان، دچار افزایش مجدد وزن شده بودند.

امروزه جلسات لاغری با سی.بی.تی به صورت جلسات خصوصی و گروهی برگزار می گردد. این جلسات با توجه به توانمندی افراد، در دوازده تا بیست جلسه برگزار و گاهی از طب سوزنی و هیپنوتیزم نیز در کنار آن بهره گرفته می شود. که در صورت انتخاب صحیح بیماران اثرات قابل توجه ای به همراه دارد.

استفاده از درمان شناختی رفتاری برای کاهش وزن

همه ساله بر تعداد مبتلایان به پر خوری عصبی افزوده می شود. به همین ترتیب با گذشت زمان و افزایش اطلاعات، رابطه بیشتری بین بیش خوری و تغییرات مراکز مغزی، بخصوص مرکز پاداش در هیپو کامپ مغز کشف می گردد. به طوری که امروزه چاقی، بخصوص پر خوری عصبی، در دسته رفتار های اعتیادی طبقه بندی گردیده و مداخلات رفتاری خاصی طلب می کند.
در روش لاغری با سی.بی.تی، فرد چاق با کمک درمانگر، به علل زمینه ای که باعث پرخوری می شود، پی برده، و تلاش می کند تا بعد از شناسایی عوامل اصلی، آنها را رفع کند.

عوامل موثر چاقی از نظر لاغری با سی.بی.تی

از جمله عواملی که می تواند در ایجاد چاقی موثر باشد، می شود به:
• مسائل مربوط به عزت نفس(کبود های عاطفی و اعتماد به نفس)
• تفاوت اندام ها در افراد مختلف(یک تصویر تحریف شده از لحاظ جسمی نسبت به دیگران)
• مشکلات مربوط به استرس(نداشتن استراتژی های جایگزین برای مقابله با استرس در اضطراب و افسردگی)
• اضطراب اجتماعی(مشکلات خاص اجتماعی و خودآگاهی مرتبط با مسائل اجتماعی)
• مسائل فمینستی(رابطه با مردان یا زنان در شکل جسمی یا جنسی)
• سردرگمی هویت(مشکلات حل نشده دوران کودکی و مشکلات بلوغ بزرگسالی)
اشاره کرد. البته، این ها تنها محدودی از مشکلات اساسی است که منجر به چاقی و پرخوری در بعضی افراد می شود.


حفظ کاهش وزن به روش لاغری با سی.بی.تی

روی هم رفته، آزمون های آماری نشان می دهد که حتی با وجود کاهش وزن، اکثر افراد در طی یک سال، مجددا با افزایش وزن مواجه می شوند. و شکست خیلی از آنها در رژیم های لاغری، با عث تغییر خلق و خوی آنها می شود.

با این حال، رابطه مستقیمی بین شادی، و موفقیت لاغری و حتی عزت نفس وجود دارد. اما سوال اینجاست، که چرا افرادی که رژیم غذایی خود را تغییر می دهند، و لاغر می شوند، با اینکه اندامشان متناسب می شود، ولی اکثرا افسرده یا دچار شخصیت استرسی می شوند! آیا همه برنامه های ورزشی و غذایی، در آخر افسردگی و استرس ایجاد می کند؟

 

در پاسخ باید گفت، در جامعه ای که بیش از حد، بر روی لاغری تمرکز کرده اند، بنظر میاد روش لاغری با سی.بی.تی یا همان درمان شناختی رفتاری در کاهش وزن، همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش صحیح، می تواند، به پذیرفتن افرادی که به شدت باورشان در مورد خود عوض می شود، و یا حتی قبول کردن شکل و شمایل جدید، بعد از لاغری، کمک شایانی داشته باشد.

نتایج لاغری با سی.بی.تی

همان طور که در برسی ها قبل دیده می شود، کاهش وزن یک مسئله بسیار پیچیده ای است که معمولا شامل مسائل مربوط به تصویر بدن، تصویر خود، اعتماد به نفس و احترام به خود می باشد.
روش لاغری با سی.بی.تی. شامل چند مرحله می باشد. در این روش فرد می تواند اضافه وزن خود را مدیریت کند، و نیز می تواند انگیزه کافی در طول مسیر بدست بیاورد، تا در طول مسیر ناامید نشود. همچنین، می تواند به مغز خودش آموزش دهد که به گونه ای متفاوت در لحظه کنونی اش فکر کند تا راه حلی برای یک عمر در کنترل و مهار اضافه وزن خود داشته باشد.

لاغری با سی.بی.تی برای لحظه به لحظه زندگی شخص طراحی شده تا با کمک آن به هنگام احساس خستگی، استرس، تحت فشار بودن، حضور در موقعیت های اجتماعی نظیر، میهمانی و مسافرت، به جای احساس محرومیت، با تصمیم آگاهانه از زندگی لذت ببرد. و به لاغری و تناسب اندام مورد نظر خود دست یابد، و این کاهش وزن را با قدرت، کنترل و مهار کند و برای یک عمر حفظ کند. سالم تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا