مقاله

سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز _ یکی از سیستم های جالب و قابل توجه در مغز انسان سیستم فعال کننده مشبک یا Reticular Activating System در مغز است. مغز انسان توانایی های شگفت انگیزی دارد. یکی از این تواناییهای جالب و قابل توجه در مغز انسان سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز است. این سیستم باعث می شود که ما، تنها چیزهایی را ببینیم که اکثر اوقات به آن می اندیشیم و یا به ذهنمان وارد می کنیم.
وظیفه RAS مغز فیلتر کردن اطلاعات خاص از بین اطلاعاتی است که به ما می رسند. اطلاعاتی که اکثر اوقات به آنها فکر می کنیم. در این مقاله اطلاعات بسیار ارزشمندی را در زمینه مغز انسان و سیستم RAS آن را با شما، همراهان گرامی وبسایت مدیریت استراتژیک بدن به اشتراک خواهیم گذاشت.

نشانه های سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

آیا برای تان سئوال نشده که چرا وقتی هدف خاصی را برای خودتان تعریف کرده اید هر کجا که می روید، افراد در مورد آن صحبت می کنند؟
آیا می دانید چرا وقتی که یک ماشین را خریداری می کنیم و بعد از آن به خیابان می رویم همیشه ماشین هایی از نوع و رنگ ماشین خود را می بینیم؟به نظر می آید که بیشتر مردم هم از این نوع ماشین شما خریده اند! در حالیکه این طور نیست، و این کارِ همان سیستم قدرتمند مغز یعنی سیستم RAS (سیستم فعال کننده مشبک) در مغز ماست که ماشین های مشابه و یکسان را انتخاب کرده و وارد مغز ما می کند.

نحوه عملکرد سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

ما در دنیایی از اطلاعات زندگی می‌کنیم. از صبح که از خواب بیدار می‌شویم صبحانه می‌خوریم به خیابان می‌رویم، در محل کارمان، در تاکسی و اتوبوس و مترو، و خلاصه هر جایی که هستیم میلیون‌ها اطلاعات را دریافت می‌کنیم. اطلاعاتی مثل صداهایی که می‌شنویم، آدم‌ها و چیزهایی که می‌بینیم، آنچه به مشاممان می‌رسد و می‌بوییم، آنچه را که لمس می‌کنیم. همه اینها میلیون‌ها میلیون اطلاعاتی است که ما روزانه در معرض آن‌ها هستیم.
مغز ما نمی‌تواند همه این اطلاعات را پردازش کند و به آن‌ها اهمیت بدهد و برایشان وقت بگذارد. زیرا این کار انرژی زیادی از ما می‌گیرد و فایده‌ای هم برایمان ندارد. دلیلی ندارد چهره یا رنگ لباس تک‌تک آدم‌هایی را که دیده‌ایم به خاطر بسپاریم. این اطلاعات هیچ اهمیتی برای ما ندارند به همین دلیل هم مغز ما آن‌ها را نادیده می‌گیرد و همه را فراموش می‌کند.

نحوه عملکرد سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

اما اگر ما بخواهیم به تعدادی از این اطلاعات یا موضوعات توجه خاصی نشان دهیم، آنوقت قسمتی از اطلاعات و موضوعات برای مغز اهمیت پیدا می‌کند و آن اطلاعات را برای ما حفظ می‌کند. آن‌ها را برای ما برجسته می‌کند و بیشتر به ما نشان می‌دهد. در واقع، مغز ما این اطلاعات را برای ما جداسازی یا فیلتر می‌کند و مابقی اطلاعات را فراموش می‌کند. اما اینکار چگونه انجام می‌شود؟

مغز انسان بخشی دارد به نام سیستم فعال‌ساز مشبک، که به طور خلاصه به آن RAS گفته می‌شود. کار این بخش جداسازی اطلاعات مهم از میان میلیاردها اطلاعات موجود و نشان دادن آن به شما است. این سیستم‌ کاری می‌کند که بتوانید اطلاعاتی را که برایتان مهم است ببینید و به آن‌ها توجه کنید. سیستم راس بهترین ایده را از محیط اطرافتان که متناسب با هدف و خواسته شماست برایتان انتخاب می‌کند.

اطلاعات مهم سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

حال سوال اینجاست که مغز از کجا اهمیت اطلاعات را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را برای ما جداسازی می‌کند و به ما نشان می‌دهد؟! در حقیقت، این شما هستید که برای مغز تعیین می‌کنید چه اطلاعاتی را به شما نمایش دهد.
برای اینکه مغز بتواند مناسب‌ترین اطلاعات و ایده‌ها را به شما نمایش بدهد، شما باید موضوعاتی را که برایتان اهمیت دارد، برای ذهنتان مشخص کنید. مثلا وقتی آرزوی لاغری و کاهش وزن را دارید همیشه به این موضوع فکر کنید. عکس بدن تجسم شده خودتان را به دیوار اتاقتان بزنید در قسمتی از اتاق که روزی چندین بار بتوانید آن را ببینید.

اینگونه مغز شما متوجه می‌شود که این فرم تناسب اندام برایتان اهمیت دارد. بعد از آن، اگر هر اطلاعات دیگری در مورد آن فرم بدن مورد نظر شما، در اطرافتان باشد، سیستم مغزتان آن را از بین انبوه اطلاعاتی که دریافت می‌کند برایتان جدا می‌کند و شما می‌توانید آن را ببینید.

نوع اطلاعات سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

این اطلاعاتِ مرتبط با موضوع، شامل هر نوع اطلاعاتی می‌شود، اعم از:

• افرادی که به آن فرم تناسب اندام علاقه دارند،
• راه‌ها و افراد و ایده‌هایی که شما را به آن وزن می‌‌رساند،
• کتاب هایی که کمک می‌کند روش رسیدن به لاغری را پیدا کنید،
• شنیدن گفتگوهایی که در مورد این مدل ذهنی انجام می‌شود (مثلا دو نفر در تاکسی، یا برنامه‌ای تلویزیونی که در مورد این مدل ذهنی لاغری تهیه شده است)
• دیدن مکرر این فرم بدنی در خیابان، استخر، باشگاه و …
در مجموع، هر راهی برای رسیدن به آن فرم بدنی دلخواه شما باشد، سیستم RAS شما، آن را برایتان پیدا می‌کند و نشان تان می‌دهد.

نکته:

این مساله فقط در مورد خواسته‌ها و آرزوهایتان نیست. در مورد هر مسله‌ای است که در طول روز به آن فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. حتی اگر به مسائل منفی و ناراحت‌کننده هم فکر کنید، مغزتان اطلاعات ناراحت کننده بیشتری را برایتان فیلتر می‌کند و به شما نشان می‌دهد.

کاربرد دیگر

حتی در مورد مسائل دیگر، مثل آنچه که در حال آموزششان هستید. اگر در حال آموزش زبان انگلیسی باشید مثلا یک لغت جدید را یاد گرفته باشید مدام در جاهای مختلف آن لغت جدید را می‌شنوید یا می‌بینید. تعجب می‌کنید که «چه تصادفی!!! امروز که من با این لغت آشنا شدم مدام آن را در جاهای مختلف می‌بینم و می‌شنوم.» در حالی که قبلا هم این لغت به همین اندازه تکرار می‌شده ولی برایتان اهمیتی نداشته و مغزتان آن را نادیده می‌گرفت. حال چون شما آن را یاد گرفته‌اید در واقع مغز شما آن را از بین اطلاعات دیگر برایتان جدا می‌کند و بیشتر نشانتان می‌دهد تا بهتر یاد بگیرید.

لاغری با سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

هر چه میزان توجه شما به یک موضوع بیشتر باشد مغز اطلاعات بیشتری از آن موضوع را برایتان نگاه می‌دارد. اجازه دهید به مثال لاغری و تناسب اندام دلخواهتان برگردیم. بعد از اینکه شما عکس فرم بدنی دلخواهتان را به دیوار اتاقتان زدید، آن را روی پس زمینه گوشی موبایل و صفحه کامپیوترتان بگذارید. حتی، در دفتری هر روز در مورد آن زیبایی اندام بنویسید، و به طور مداوم در مورد آن رژیم لاغری صحبت کنید، در اینترنت در مورد ویژگی‌های رژیم لاغری بیشتر جستجو کنید …

 

همه این‌ها، راه‌های توجه نشان دادن به موضوع کاهش وزن دلخواهتان است. سپس سیستم RAS مغزتان فعال می‌شود. شما را با کسانی آشنا می‌کند که به این روش لاغری علاقه دارند، یا به نحوی به شما کمک می‌کنند این دوره لاغری را تهیه کنید، یا ناگهان ایده‌ای به شما نشان می‌دهد که بتوانید هزینه شرکت در این دوره لاغری را تهیه کنید.

بهره‌گیری از این سیستم برای رسیدن به خواسته‌ها

شما از چنین امکانی که مغز انسان دارد می‌توانید برای رسیدن به خواسته‌هایتان (کاهش وزن) استفاده کنید. شما از وجود آن در مغزتان آگاه نبودید، ولی این سیستم همیشه در مغز شما فعال بوده و همیشه کار می‌کرده است. اما به صورت غیر ارادی! هم در زمینه‌های مثبت و هم در زمینه‌های منفی برای شما فعالیت می‌کرده است.

شما هیچ کنترلی بر آن نداشتید. اما از این به بعد می‌توانید به صورت ارادی و در جهت مثبت از آن در لاغری استفاده کنید. شما برای مغزتان تعیین می‌کنید که چه چیزهایی در تناسب اندام برایتان اهمیت دارد. تا بیشتر و بیشتر شما را در معرض آن موضوع قرار دهد. برای اینکه آرزوها و خواسته‌هایتان را به سیستم RAS مغزتان بفهمانید، باید مدام به آن‌ها توجه کنید.

روش استفاده از سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

یکی از ساده‌ترین راه‌های نشان دادن خواسته‌ها، تهیه تابلوی آرزوهاست. تابلوی آرزوها صفحه‌ای کوچک است که عکس بدن و شکم شش تکه تان را به روی آن می‌چسبانید و هر روز به آن نگاه می‌کنید. با این کار فرکانس آن خواسته را به کائنات می‌فرستید. یا بهتر بگوییم، با این کار اهمیت آن موضوعات را به مغزتان نشان می‌دهید، تا کائنات در هماهنگی با سیستم RAS مغزتان شما را زودتر به رویاهایتان برسانند.

مثال:

مثلا ناگهان ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد یا با شخصی آشنا می‌شوید که به شما کمک می‌کند به خواسته‌تان برسید یا راه رسیدن شما را به رویاهایتان هموارتر می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند، از مداری که هستید کم‌کم به مدارهای بالاتر منتقل شوید.
تابلوی آرزوها به شما کمک می‌کند هم‌فرکانس با خواسته‌هایتان باقی بمانید تا بتوانید آن‌ها را زودتر به سوی خود جذب کنید. در مورد تابلوی آرزو‌ها در مقالات بعدی بیشتر خواهم گفت.

هشدار!!!

توجه کنید همانطور که گفتم سیستم RAS به صورت غیرارادی آنچه را شما برایش مهم جلوه دهید، برایتان فیلتر می‌کند. مثلا اگر شما دچار مشکلات و موانعی در راه رسیدن به خواسته‌تان که همان لاغری باشد، روبرو شده‌اید، و خیلی بخاطر این موضوع ناراحتید و مدام به موانعی مثل چاقی، غذا، رژیم محدود کننده،… فکر می‌کنید، سیست RAS مغزتان هم مدام موانع بیشتری را نشانتان می‌دهد.
زیرا شما روی موانع تمرکز کرده‌اید. بهترین کار در اینگونه مواقع فکر کردن به راه‌حل‌های مختلف، برای غلبه بر موانع است، نه فکر کردن به موانع. وقتی روی راه‌حل‌ها تمرکز می‌کنید، سیستم RAS مغزتان هم راه‌حل‌های بیشتری را نشانتان می‌دهد.

منشا شانس

یکی از تفاوت‌های مهم افراد موفق کنترل سیستم RAS مغزشان و استفاده آگاهانه و مثبت از این سیستم است. آن‌ها روی جنبه‌های مهم هدف خود (لاغری) تمرکز می‌کنند. بر روی راه‌حل‌ها و آنچه می‌خواهند تمرکز می‌کنند. آن‌ها به چیزهایی که نمی‌خواهند فکر نمی‌کنند. به نظر من این مهمترین راز خوش‌شانس بودن است. افراد خوش‌شانس کسانی هستند که با توجه خاصی که به خواسته‌ها و رویاهایشان دارند سیستم RAS مغزشان را همیشه در جهت خواسته‌هایشان فعال نگاه می‌دارند.

به همین دلیل بیشتر از دیگران با موقعیت‌های خوب، که ما آن را شانس می‌نامیم روبرو می‌شوند. از طرفی، افراد بدشانس کسانی هستند که مدام به چیزهای منفی فکر می‌کنند و اطلاعاتی که به سیستم RAS مغزشان می‌دهند، در مورد موضوعاتی است که نمی‌خواهند. به همین دلیل هیچگاه نمی‌توانند با موقعیت‌هایی که در جهت رویاهایشان است روبرو شوند.

کلام آخر سیستم فعال کننده مشبک یا RAS در مغز

اکثر انسانها به دنبال منابع خارج از خودشان برای دستیابی به موفقیت هستند! و تمام تواناییهای درونی خودشان را نادیده می گیرند. مغز ما قدرتمندترین کامپیوتر دنیاست که خداوند مهربان به رایگان در اختیار تمامی ما قرار داده است.

اگر تنها از همین ویژگی RAS مغز برای دستیابی به اهدافمان استفاده کنیم موفقیت ما قطعی و تضمین شده خواهد بود.افراد موفق ایده‌ها و فرصت‌هایی را می‌بینند که افراد معمولی آن‌ها را نمی‌بینند. تغییر باید از خود شما آغاز شود. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا