مقاله

چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟ شروع کردن یک رژیم غذایی می‌تواند دلهره آور باشد، مخصوصاً اگر خودتان را از نظر روانی برای تغییرات پیش رو آماده نکرده باشید. زمانی که شما از نظر روانی در جایگاه خوبی قرار بگیرید، شروع یک رژیم غذایی و برنامه‌هایی برای سلامتی‌تان، و پیگیری آن برایتان راحت‌تر خواهد بود.

اگر خودتان را آماده کنید، در اجرای رژیمی صحیح شانس بیشتری خواهید داشت و خودتان را نمی بازید. در ادمه پانزده گام اساسی برای اینکه چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟ برای شما آورده ایم. همراه ما باشید

۱. چرایی رژیم گرفتن را درک کنید

بدانید که چرا و به چه دلیل می‌خواهید و یا احتیاج دارید که رژیم گرفته یا سبک خورد و خوراکتان را تغییر دهید. فهرستی از تمام چیزهایی که می‌خواهید تغییر دهید و اینکه به چه علت می‌خواهید تغییر کند آماده کنید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

۲. تحقیق کنید، بعد تصمیم بگیرید

در مورد انواع رژیم های غذایی موجود تحقیق کنید و در مورد اینکه کدام یک از آن‌ها بصورت واقع‌بینانه می‌توانند روی بدن شما و سبک زندگی‌تان تأثیر داشته باشند تصمیم گیری کنید. فقط به این دلیل که رژیمی برای دوستتان تأثیر گزار بوده دلیل نمی‌شود که به کار شما هم بیاید! چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

۳. برنامه‌ریزی کنید

بسنجید که چه برنامه‌ی غذایی و ورزشی برایتان منطقی و چسبیدن به آن برایتان راحت است. هر روز دویدن خیلی خوب است، اما اگر برای اینکه هر روز بدوید وقت ندارید، شاید بهتر باشد به دویدن در چند روز هفته فکر کنید، و بدنبال فعالیت‌های دیگری که می‌توانید آن‌ها را در برنامه تان بگنجانید باشید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

۴. قضیه را ساده بگیرید!

انتخاب یک رژیم غذایی و برنامه‌ی ورزشی که برای شما راحت‌ترین گزینه باشد، به نسبت برنامه‌ای که نه وقتش را دارید، نه اینکه آنرا درک می‌کنید، معمولاً برایتان بهتر است و در آن موفق‌تر خواهید بود. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

۵. با متخصص یا یک مربی تناسب اندام صحبت کنید

اگر که همین حالا با چنین شخصی صحبتی داشته باشید، شانس بیشتری برای اجرای برنامه‌ای موفق دارید. چنین جلساتی به شما کمک خواهند کرد تا انگیزه‌ای که به دنبالش هستید را پیدا کنید و تصمیمات هوشمندانه تری بگیرید.

بجای اینکه فکر کنید هر چه پیش آمد خوش آمد، می‌توانید تصمیماتی آگاهانه در مورد مسیر پیش روی خود بگیرید. سعی کنید با کسی که صحبت می‌کنید، روراست باشید. اگر از پیاده روی متنفرید، حوصله‌ی آشپزی ندارید یا مشکلات دیگری پیش پای شماست، بهتر است که مشاور شما از آن‌ها آگاه باشد، بنابراین می‌تواند انتخاب‌های جایگزین به شما پیشنهاد دهد.

اگر مشاور شما، برنامه‌ای عمومی به شما داد که قبلاً جواب داده است اما مختص شما نیست، به او گله کنید! به یاد داشته باشید که شما برای خدماتی پول پرداخته‌اید تا با توجه به ویژگی‌های شخصی‌تان به شما کمک کنند، نه اینکه برنامه‌ای عمومی که می‌توانید آنرا در اینترنت هم بیابید به شما تحویل دهند. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

۶. مطمئن باشید که با یک متخصص تغذیه یا مربی ورزشی واقعی صحبت می‌کنید!

در مورد گواهینامه‌های وی بپرسید. از آن‌هایی که دستمزد کمی دارند، یا مربی‌هایی که پس از ثبت‌نام در باشگاه موظفند به شما برنامه بدهند، دوری کنید! اگر هدف یا ماموریت آن‌ها این است که عضویت باشگاه خود یا مکمل‌های غذایی‌شان را به شما بفروشند، آنگاه آن‌ها فروشنده به حساب می‌آیند نه یک مربی واقعی.

مطمئن شوید که از صحبت با مربی خود لذت می‌برید، کسی که می‌تواند شما را بفهمد و با دانش و جدیتش در کار، در شما انگیزه ایجاد کند. اگر مربی شما برنامه‌ای را به شما تحمیل می‌کند، نمی‌توانید حرف‌های او را بفهمید، یا اینکه برنامه‌ی خاص شما ندارد، باید به دنبال مربی دیگری بگردید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

۷. تقویمی بخرید و آنرا به برنامه‌های غذایی و ورزشی خود اختصاص دهید

عادات غذایی خود را بصورت روزانه بنویسید، در این صورت زمانی که رژیم خود را شروع کنید، با مشاهده‌ی تغییرات انگیزه پیدا خواهید کرد. زمان‌های ملاقات با مربی یا متخصص تغذیه‌تان را در آن مشخص کنید.
همچنین نرم‌افزارهایی هم وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را دانلود نصب کرده و بر روی گوشی هوشمند خود، پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید. یادتان باشد که شما باید بصورت روزانه غذاهایی که می‌خورید و ورزش هایی که انجام می‌دهید را ثبت کنید. کالری مصرفی، چربی‌ها یا کربوهیدرات‌هایی که خورده‌اید، همه را باید بنویسید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

8 .از روی تقویم تان، زمان شروع مناسبی برای ورزش و رژیم غذایی تان انتخاب کنید

به خودتان فرصت دهید تا غذاهای بدون ارزش غذایی که در یخچال دارید تمام شود. همیشه برای یک شروع خوب، باید از پیش برنامه‌ریزی کنید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

9 .برنامه‌ی رژیم تان شروع شد به خرید بروید

مکمل‌های پروتئینی، ویتامین هایی که احتیاج دارید در خانه نگهداری کنید را بخرید. پیش تر فهرست خرید خود را تهیه کنید. مجلات ورزشی، سلامتی و آشپزی را بررسی کنید تا جایگزین غذاهای مورد علاقه‌تان را بیابید. و سعی کنید تا وعده‌های غذایی خود را رنگین انتخاب کنید. هرچقدر غذاهای تان رنگین باشد، سالم‌تر هم خواهد بود! سعی کنید غذاهای خود را از فروشگاه‌های دسته اول بخرید، تا تر و تازه باشند. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

10 .تجهیزاتی که در آشپزخانه‌تان به آن احتیاج دارید را آماده کنید

ظرف‌هایی که برای نگهداری از غذاها به آن احتیاج دارید تا برای مدت بیشتری تازه بمانند را آماده کنید. باید فریزرتان را از غذاهای یخی خالی کنید و به خوردن مواد غذایی تازه عادت کنید. روغن زیتون یا روغن‌های سالم بخرید. از سبزیجات تازه استفاده کنید و نمک را نادیده بگیرید.

اگر برایتان مقدور است مطمئن شوید که لیوان‌هایی که برای اندازه‌گیری درجه‌بندی شده‌اند و ترازوی مواد غذایی داشته باشید. اندازه‌ی غذاهایی که باید بخورید را از پیش تعیین کنید تا هنگام آماده کردن وعده‌های غذایی خود دچار دردسر نشوید، و وقت تان زیاد از بین نرود. پس از کمی تمرین خواهید توانست به صورت چشمی میزان انرژی مواد غذایی را تشخیص دهید، اما برای نتیجه‌گیری دقیق بهتر است که هر چیز را اندازه کنید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

11 .به دنبال انگیزه باشید

مردم به دلایل مختلف رژیم می‌گیرند و ورزش می‌کنند. در مورد اینکه دلایل شما چیست فکر کنید و نتیجه را در ذهن خود خلق کنید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

12 . برای موفقیت‌هایی که کسب می‌کنید به خود جایزه دهید!

تا زمانی که به یکی از اهداف کاهش وزن خود نرسیده اید لباس نخرید. اگر کلسترول تان پایین آمد یا اینکه توانستید ۲۰ دقیقه بیشتر از قبل بدوید، به خودتان جایزه دهید و یک دوچرخه ی جدید یا کفش مخصوص دو برای خودتان بخرید.

13 .درباره‌ی سیستم پاداش خود، فکر کرده و برنامه‌ریزی کنید

اهداف تان را بر روی تقویم تان بنویسید و برای رسیدن به آن انگیزه‌ی خود را تقویت کنید. با آمادگی روانی و برنامه‌ریزی از پیش، خواهید توانست خیلی قوی‌تر برنامه‌ی رژیم خود را شروع کنید. اگر توانستید هفته‌ای را بدون تقلب در رژیم غذایی تان پشت سر بگذارید، یک کرم مرطوب کننده، ماساژ یا هر چیز دیگر مرتبط با سلامتی‌تان به خودتان هدیه دهید.

14 .درباره‌ی وعده‌ی تقلب تان از قبل برنامه بریزید!

زمانی که از روی هوس تصمیم می‌گیرید تا در مورد وعده‌ی خاصی کمی تقلب کنید، احتمالاً تا آخر هفته به تقلب تان ادامه خواهید داد. پس، از قبل بدانید که در هفته‌ی پیش رو قرار است یواشکی در کدام وعده‌ی غذایی‌تان تقلب کنید! صبحانه‌ی شنبه؟ یا شام به همراه خانواده در سه‌شنبه؟ روزی را تعیین کنید که در اکثر هفته‌هایتان بتوانید روی آن حساب کنید. سپس در زمان رویدادهای خاصی همچون عروسی یا تعطیلات، یک برنامه‌ریزی مخصوص کنید، و مجدداً به برنامه‌ی عادی‌تان بازگردید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

توجه:

تقلب گاه و بیگاه در خوراک تان، باعث خواهد شد تا هوس تان را تحت کنترل در بیاورید و روح تان را نیازارید. یک وعده تقلب، نه یک روز، به شما اجازه خواهد داد تا یک وعده‌ی غذایی در هفته از برنامه‌تان سرپیچی کنید و غذایی که آرزویش را دارید میل کنید. هر وقت چیزی هوس کردید، آن را به لیست آرزوهای وعده‌ی تقلبتان اضافه کنید. با این کار با ایجاد ولع در مورد غذایی خاص به سادگی مقابله خواهید کرد.

اگر بخواهید تمام روز را غذای چرب بخورید پیشرفت تان خراب شده و هفته‌ها عقب می‌افتید. پس فقط یک وعده در هر هفته تقلب کنید. می‌توانید این وعده را در روز استراحت تان تعیین کنید، مثلاً آخر هفته‌ها. اگر روز خاصی در هفته با دوستان تان برای صرف غذا بیرون می‌روید، این وعده را در همان روز در نظر بگیرید. تا می‌توانید در مسیرتان ثابت قدم باشید. تقلب تان را برای یک وعده‌ی خاص در روزی مشخص برنامه‌ریزی کنید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

15 .اگر عضو هیچ باشگاهی نیستید، در یکی از باشگاه‌های نزدیک‌ منزل تان ثبت نام کنید

تصمیم بگیرید که می‌خواهید از محل کار و یا از منزل تان به باشگاه بروید، پس بدنبال باشگاهی باشید که مسیرش برایتان راحت باشد. زمانی از باشگاه‌های نزدیکتان بازدید کنید که روزهای بعد تصمیم دارید در آن موقع به ورزش بروید.
اگر در آن زمان، باشگاه مورد نظر شما خیلی شلوغ بود، پرسنل غیر قابل توجهی داشت، یا اینکه ترافیک خیابان‌ها برای رسیدن به آنجا سنگین بود، احتمالاً باید دنبال باشگاه دیگری باشید. به مواردی که از نظرتان مهم است اولویت دهید، سپس تصمیم بگیرید که کدام باشگاه به درد شما می‌خورد. در آخر، پس از ثبت‌نام تمام تلاش خود را بکنید که با تجهیزات و امکاناتی که آنجا در اختیار شماست، پیش از شروع رژیم غذایی و ورزشی‌تان، آشنا شوید. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟


نکات:

 به دنبال یک همپا برای ورزشتان باشید و رژیم غذایی‌تان را باهم برنامه‌ریزی کنید. مطمئن باشید که او کسی‌ است که می‌تواند با انگیزه باقی بماند. حتی اگر ممکن است، به دنبال کسی باشید که پیش‌تر در این زمینه موفقیتی داشته و بهتر از شما می‌خورد و ورزش می‌کند. وجود چنین شخصی بسیار در حفظ انگیزه‌ی شما کمک خواهد کرد.

 اگر که باید با خانواده یا دوستانتان خارج از منزل غذا بخورید، رستوران‌هایی را به آن‌ها پیشنهاد دهید که می‌توانید غذاهای سالمی که مطابق با رژیم غذایی‌تان باشد بیابید. می‌توانید در وب‌سایت‌های اینترنتی به دنبال رستوران‌های محل یا شهرتان کمی جستجو کنید.

 از آنجایی که شما از این پس سالم‌تر می‌خورید پس مواد غذایی را تازه خرید کنید. طوری برنامه‌ریزی کنید تا دفعات بیشتری بتوانید به فروشگاه‌های محلتان سر بزنید.

 به افرادی که باهم ناهار می‌خورید و یا به خانواده‌تان، برنامه‌تان را بگویید. اجازه دهید که آن‌ها بدانند شما به پشتیبانی‌شان احتیاج دارید و از آن‌ها بخواهید که شما را به خوردن غذاهای چرب و فاقد مواد مغذی تشویق نکنند. چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟


حرف آخرِ چگونه از نظر روانی برای رژیم آماده شویم؟

درصد موفقیت برای لا غر شدن بستگی به میزان آمادگی برای مواجه شدن با این مبارزه دارد.كم كردن وزن نوعی مبارزه است و نیاز به الزام و تعهد دارد؛ اونایی که مجبورند این کار را بکنند، به این مطلب كاملاً واقفند. درصورتی كه عوامل دیگری چون استرس، كمبود زمان یا ناتوانی های جسمی كه سبب محدودیت در فعالیت می شوند، وجود داشته باشند مبارزه شما بیش از پیش مشكل خواهد شد.

یادتان باشد، كم كردن وزن مستلزم صرف انرژی جسمی و ذهنی است. اگر می خواهید در این كار موفق شوید، به طور ناگهانی وارد این معركه نشوید. شما نیازمندید كه الزام و تعهدی در این زمینه برای خود به وجود آورید. بخشی از این آمادگی، نیازمند این است كه بدانیم چه زمانی برای شروع این كار مناسب است.

فراموش نکنید، بار ها به این مسئله اشاره شده که برای لاغری باید صبر و حوصله داشت و به تدریج با ورزش و رژیم غذایی لاغر شد. از طرفی کسی که هنوز ذهنش با غذا عجین شده است و هنوز ولع خوردن غذا دارد، نمی تواند آن طور که باید تمرینات را ادامه دهد؛ پس باید ابتدا از لحاظ ذهنی مصمم بود. راهکارهایی که معرفی ‌شدند، ذهن را آماده پذیرش برنامه‌های غذایی و انجام تمرینات ورزشی کرده و سختی‌های پیش‌رو را از میان بر می‌دارد. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا