مقاله

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن _ از بس که رژیم لاغری گرفتم دیگه خسته شدم، هر دفعه به خودم میگم این بار دیگه تا آخرش میرم، اما فایده نداره. وسط راه خسته میشم و ولش میکنم. به نظرم من نمیتونم کاهش وزن داشته باشم.
شاید شما هم گاهی با خود یا با دیگران از این دست گفتگو‌ها داشته‌اید. اگر اینطور است باید بگوییم که شما تنها نیستید. خیلی از کسانی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، تجربه شکست مشابهی را داشته‌اند. مثلا در یک زمان خاص، یک دلیل خاص باعث می شود که به فکر کم کردن وزن خود بیافتند. پس به کلینیک تغذیه مراجعه می‌کنند و رژیم لاغری می‌گیرند.

تا چند وقت، همه چیز به خوبی پیش می‌رود. اما بعد از مدتی کم کم انگیزه‌شان کم و کم‌تر می شود، تا اینکه به کلی از رژیم خسته شده و آن را‌‌ رها می‌کنند. بعد یک دوره پرخوری را در پیش می‌گیرند، و باز در یک زمان خاص دیگر، یک دلیل خاص دیگر، آن‌ها را به فکر رژیم گرفتن می‌اندازد. این بار، به کلینیک دیگری مراجعه می‌کنند و باز‌‌ همان داستان تکرار می شود.
در ادامه، علت شکسترژیم های لاغری و کاهش وزن را در قالب یک گفتگو جالب بین خانم چاق و دکتر تغذیه برسی می کنیم. همراه ما باشید

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: آقای دکتر من همه رژیم‌ها را گرفته‌ام. به قول شوهرم کلکسیونی از انواع رژیم‌ها را دارم. ولی در همه آن‌ها به بن بست رسیدم و برنامه غذایی را نیمه کاره رها کردم. بعد از آن دوباره به روش و رژیم دیگری پناه می‌بردم. دو سه سالی هم هست که کاملاً ناامید شده و رژیم را کلا رها کرده‌ام. دوباره رو آوردم به پر خوری.
دکتر : چرا شکست می‌خوردی؟ مشکل چیست! هر بار چه مسأله‌ای باعث ناامیدی شما شد؟
– خانم چاق:در بیشتر رژیم‌هایی که می‌گرفتم، هفته‌های اول موفق بودم و کاهش وزنم خوب بود. ولی با گذشت زمان احساس می‌کردم سرعت کاهش وزنم کندتر می شود. همین حالت ادامه پیدا میکرد تا اینکه مدتی بعد شاهد توقف کاهش وزن می شدم.

دکتر : آیا می‌دانید علت آن کُندی و توقف کاهش وزن چیست؟
– خانم چاق: اگر متوجه می شدم دیگر غمی نداشتم و مشکلم را حل می‌کردم.
دکتر : علت کُندی و توقف کاهش در رژیم‌های غذایی می‌تواند یکی از این چهار عامل باشد:

A. – مشکل ساختاری یا فیزیولوژی.
B. – مشکل اجرایی.
C. – عادات غذایی غلط.
D. – باور‌های غلط.

A. – مشکل ساختاری یا فیزیولوژی.

– خانم چاق: مشکل ساختاری یا فیزیولوژی چیست؟
دکتر : در رژیم‌های غذایی، طبیعی است که مقدار کالری‌ای که انسان مصرف می‌کند باید کمتر از انرژی مورد نیاز او باشد، بدن رژیم گیرنده در این حالت، با کمبود انرژی برای تامین سوخت مواجه می شود و برای تامین ما یحتاج اقدام به سوزاندن ذخایر موجود در بافت‌های غیر فعال بدن می‌کند و مهم ترین آن بافت‌ها، بافت چربی است.
حال اگر فرد رژیم گیرنده فعالیت بدنی نداشته باشد و ورزش نکند، سلول‌های عضلانی او بیکار می‌ماند و بدن سعی می‌کند که از ذخایر موجود در بافت عضلانی (پروتئین و کربوهیدرات) موجود در سلول‌های عضلانی استفاده کند. در نتیجه مقدار توده عضلانی کم شده و این امر باعث ایجاد کُندی کاهش وزن می گردد.

– خانم چاق: چه فرقی دارد که سلول چربی آب شود یا سلول عضلانی؟
دکتر : سلول‌های چربی اگر کم شود تاثیری در مقدار سوخت بدن ندارد، زیرا این گونه سلول‌ها بی فعالیت هستند و کالری نمی‌سوزانند. امّا بافت عضلانی بالاترین مصرف کالری را دارد و هنگام کاهش وزن اگر بافت عضلانی تحلیل برود، مقدار توده عضلانی کم می شود و کاستن آن، مقدار سوخت بدن را کاهش می‌دهد و در نتیجه سرعت کاهش وزن کم می شود.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: این مشکل را چطور حل می‌کنید؟
دکتر : توصیه می‌کنم که حتماً ورزش را در برنامه رژیم گنجانده و آن را جدی بگیرید.
– خانم چاق: ورزش چطور می‌تواند این مشکل را حل کند؟
دکتر : با ورزش کردن، سلول‌های عضلانی فعال می شود، و با فعال شدن اجازه نمی‌دهد که بدن برای تامین انرژی به ذخایر وبافت عضلانی دستبرد بزنند.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: آیا مشکل ساختاری دیگری نداریم که منجر به کُندی کاهش وزن شود؟
دکتر : بله، افرادی که از رژیم‌های بسیار کم کالری استفاده می‌کنند! دچار کٌندی کاهش وزن می شوند.
– خانم چاق: چرا؟
دکتر : اگر فردی بخواهد با یک رژیم بسیار کم کالری وزن خود را کاهش دهد، منابع انرژی و ذخایر گلیکوژنی به سرعت کم می شود. در این حالت بدن مجبور می شودبرای تامین این مقدار انرژی از سوزاندن کل بافت‌های بدن استفاده کند (بافت چربی وبافت عضلانی)، و با کاهش مقادیر توده عضلانی سوخت بدن کم می شود و کاهش وزن کند‌تر می شود.

– خانم چاق: برای این که مقدار تحلیل عضلات به حداقل برسد چیکار باید بکنیم؟
دکتر : نباید از لیست غذایی بسیار کم کالری استفاده کنید و اگر به هر علتی تصمیم به کاهش سریع وزن دارید. این کار را با افزایش تحرک و ورزش باید پیش ببرید نه با کاهش بیش از حد کالری غذا.

– خانم چاق: بهترین روش برای این کار چیست؟

دکتر : ۱ – زمینه‌ی تحرک و ورزش را ایجاد کرده و فعالیت خود را افزایش دهید. ۲ – به آرامی مقدار کالری رژیم را کاهش دهید.

با این روش مقدار بسیار کمتری از عضلات بدن تحلیل می‌یابد و با ورزش می‌توانیم آن هارا تقویت و با بافت‌های چربی جایگزین کنیم. در ابتدا ورزش بایستی سبک باشد تا برای مدت طولانی تر، سیستم انرژی بدن بتواند با هر نوع تغییری سازگار شود و چربی‌های بدن را بسوزاند.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: آیا مشکل ساختاری یا فزیولوژیک دیگری هم وجود دارد که کاهش وزن را کٌند کند؟
دکتر : بله کٌندی کاهش وزن را همچنان در افرادی که سابقه‌ی رژیم‌های تکراری دارند، مشاهده می‌کنیم.
– خانم چاق: اگر امکان دارد علت آن را برای من شرح دهید:
دکتر : بدن ما برای دو چیز انرژی خود را می‌سوزاند: اول: تامین سوخت پایه (R.M.B): سوخت لازم برای انجام کار‌ها و فعالیت‌های سیستم‌های درونی غیر ارادی در حالت استراحت مطلق. مثل کار قلب، فعالیت تنفسی، فعالیت سیستم گوارش، فعالیت سیستم غدد درون ریز و بیرون ریز؛ و فعالیت دیگر سیستم‌هایی که درحالت استراحت کار می‌کنند. دوم: سوخت لازم برای انجام کار‌های ارادی: فعالیت‌های گوناگون بدنی، شامل کار‌های عضلات ارادی بدن، مثل رفت و آمد‌ها، آشپزی، ورزش، و انجام کار‌های روز مرّه.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: برای یک خانم خانه دار چند درصد سوخت برای سوخت پایه و چند درصد آن برای کار‌های ارادی مصرف می شود؟

دکتر : سوخت پایه نزدیک به دو سوم انرژی لازم برای یک خانم خانه دار را تشکیل می‌دهد و یک سوم دیگر برای انجام کار‌های ارادی. برای درک مطلب مثلا خانم خانداری که ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد، تقریبا روزانه ۳۰۰۰ کالری مصرف می کند. زیرا هر یک کیلوگرم از وزن بدن خانم خانه دار روزانه ۳۰ کالری مصرف می‌کند؛ بنابراین، نیاز روزانه خانم صد کیلوگرمی ۱۰۰ × ۳۰ = ۳۰۰۰ کالری است.
دو سوم کل سوخت صرف تامین سوخت پایه می شود. دو سوم سوخت ۳۰۰۰ کالری = ۲۰۰۰ کالری صرف سوخت پایه می شود؛ و یک سوم ۳۰۰۰ = ۱۰۰۰ کالری است برای تامین سوخت لازم برای انجام فعالیت‌های روز مرّه می‌باشد.

– خانم چاق: این مسأله چه ارتباطی با موضوع ما دارد؟
دکتر : ارتباط آن از هوشمندی بدن ما سرچشمه می‌گیرد، زیرا بدن ما می‌تواند سوخت پایه‌ی خود را با محیط خود تنظیم یعنی کم و زیاد و در واقع هماهنگ کند. مثلا افرادی که در کشور‌های فقیر نشین آفریقا زندگی می‌کنند، برای اینکه بتواند ادامه حیات بدهند سوخت پایه شان بسیار کمتر از سوخت پایه افراد مرفهی که در فراوانی نعمت به سر می‌برند و در کشور‌های ثروتمند زندگی می‌کنند است.
بنابراین در افرادی که همیشه در حال رژیم (اجباری) هستند، سوخت پایه کاهش می‌یابد، تا بتواند با کمبود انرژی سازگاری داشته باشد. برای این است که مشاهده می‌کنیم رژیم‌های غذایی که قبلا برای آنان خوب و مؤثر بود، دیگر جوابگو نخواهد بود.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: این گونه افراد چکار باید بکنند؟
دکتر :، چون سوخت پایه کم شده، تنها راهی که داریم این است که سوخت دوم که سوخت مخصوص فعالیت‌های بدنی و حرکت و ورزش است را افزایش دهیم.
– خانم چاق: چرا برای غلبه بر این مشکل مقدار غذا (انرژی دریافتی) را کم نکنیم؟
دکتر :، زیرا علم پزشکی برای کاستن از مقدار غذا خط قرمزی تعیین کرده که باید آن را رعایت کرد. (علم پزشکی به ما اجازه نمی‌دهد که کالری لیست غذایی کمتر از ۱۰۰۰ کالری باشد).

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق:آیا مشکلات ساختاری یا فیزیولوژیک دیگری هم وجود دارد؟

دکتر : آخرین مشکل ساختاری که به کٌندی کاهش وزن منجر می شود، کاهش ذخایر بدن از ویتامین‌ها است.
– خانم چاق: چرا ویتامین‌های بدن کاهش می‌یابد؟
دکتر : بیشتر ویتامین‌های موجود در بدن انسان از غذا‌های مصرفی تأمین می شود، در رژیم-های غذایی اگر دریافت غذا را کم کنیم، مقادیر ویتامین موجود در بدن انسان نیز کم می شود. کمبود ویتامین منجر به کُندی کاهش وزن می شود.

 

– خانم چاق: چرا کمبود ویتامین باعث کُندی کاهش وزن می‌گردد؟
دکتر : ویتامین‌ها در فعالیت‌های سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارند، و کمبود ویتامین منجر به کم شدن سوخت و ساز و در نتیجه منجر به ایجاد کُندی در کاهش وزن می شود.
– خانم چاق: چه طور متوجه این کمبود می شویم و چه کار باید بکنیم؟
دکتر کرمانی: نرم افزاری که در سال ۱۳۷۵ طراحی کردم، طبق محاسباتی می‌تواند زمان کمبود ویتامین‌ها را اعلام کند و فرمان مصرف یک عدد کپسول حاوی املاح و مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف (مولتی ویتامین مینیرال)، را به رژیم گیرنده بدهد. معمولا بعد از ۵-۶ کیلوی اول توصیه می کنم از این کپسول استفاده کنید.

B. – اشکالات اجرایی

– خانم چاق: اشکالات اجرایی چیست؟

دکتر : مشکلاتی در تطبیق و اجرای رژیم پیش می‌آید که باعث ناامیدی و کٌندی کاهش می-شود. برای مثال: رژیم‌های کاهش وزن بر اساس وزن افراد داده می شود، هم چنان که وزن آن فرد کاهش می‌یابد، باید مقدار کالری لیست غذایی هم کاسته شود تا کٌندی در کاهش وزن ایجاد نشود. افرادی که همان رژیم را بدون تغییر ادامه می‌دهند، کاهش وزن آنان کٌند می شود، وشاید هم متوقف گردد.
– خانم چاق: چرا کٌند می شود؟

دکتر : علم تغذیه می‌گوید:
کالری لازم برای نگه داشتن وزن یک خانم خانه دار یا یک آقای کارمند تقریبا معادل ۳۰ کالری برای هر یک کیلوگرم می‌باشد. کالری لازم برای کاهش وزن خانم خانه دار یا آقای کارمند تقریبا ۲۰ کالری برای هر یک کیلوگرم می‌باشد. مثلا نیاز فرد ۱۲۰ کیلوگرمی برای نگه داشتن وزن، ۱۲۰×۳۰ = ۳۶۰۰ کالری است. ولی مقدار کالری لازم برای کاهش وزن همان فرد، ۲۴۰۰ کالری (اولین لیست غذایی که به او داده می شود برای کاهش ۴ کیلوگرم در ماه). اگر وزن این فرد به ۱۰۰ کیلوگرم کاهش یافت، باید کالری دریافتی برای کاهش وزنش از ۲۴۰۰ به ۲۰۰۰ تنزل کٌند (هر کیلو وزن ۲۰ کالری).

اگر وزن این فرد به ۸۰ کیلوگرم کاهش یافت، باید کالری دریافتی او؛ از ۲۰۰۰ به ۱۶۰۰ تنزل کٌند (هر کیلو وزن ۲۰ کالری). اما اگر این فرد همان رژیم اوّلی ۲۴۰۰ کالری استفاده کُنَد، کاهش وزنش کُند می شود و بعد از آن کم کم توقف می‌گردد. اگر وزن این فرد به وزن ۸۰ کیلوگرم برسد، باید به او ۱۶۰۰ کالری بدهیم وگرنه کاهش وزن او کاملاً متوقف می شود.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: علّت توقّف چیست؟
– خانم چاق: علت آن بسیار واضح است. میدانید وقتی وزن به ۸۰ کیلوگرم می‌رسد، نیاز او برای نگه داشتن وزن چه قدر می شود؟
خانم چاق: نیاز او برای نگهداشتن وزن ۸۰ کیلوگرم ۸۰ × ۳۰ = ۲۴۰۰ کالری می‌باشد.
دکتر : در این حالت کالری مورد نیاز، مساوی با کالری دریافتی او می شود، بنابراین کاهش وزن او کاملا متوقف می شود.

– خانم چاق: آیا راهی برای جلوگیری از کندی یا توقف کاهش وزن وجود دارد؟
دکتر :، برای جلوگیری از ایجاد توقف یا کُندی با کاهش هر ۳۵۰۰ گرم، حدوداً ۶۰ کالری دریافتی از رژیم را کم می‌کنیم.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: آیا عوامل اجرایی دیگری هم موجود است؟
دکتر : یکی دیگر از عوامل اجرایی که منجر به کندی و دلسرد شدن رژیم گیرنده می شوداین است که: در دو هفته اول از شروع رژیم، رژیم گیرنده بیش از سه کیلوگرم وزن کم می‌کند، ولی
در هفته‌های بعد مقدار کاهش وزن دو کیلوگرم می شود، این امر باعث می شود که رژیم گیرنده احساس کند نتیجه کاهش دو هفته اول بهتر بوده است.

– خانم چاق: چرا این پدیده پیش می‌آید؟
دکتر : با اجرای رژیم غذایی، بدن باید هر هفته یک کیلوگرم وزن کم کند؛ امّا، هنگام شروع رژیم غذایی و به علّت تراکم مایعات اضافی در بدن، فرد در دو هفته اول، حدودا سه و نیم کیلوگرم وزن کم می‌کند که. یک و نیم کیلوگرم آن، آب و املاح اضافی بدن می‌باشد. کاهش دو هفته نخست را باید یک وضع استثنایی در نظر بگیریم، و کندی سرعت کاهش وزن در هفته‌های بعدی نباید شما را ناامید و افسرده کند.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

یکی دیگر از اشکالات اجرایی نیز ” سفر‌ها ” هستند.
– خانم چاق: چرا؟
دکتر : در سفر، انسان از دیدن طبیعت بکر از قبیل: کوهها، رودخانه‌ها، دریا وهمچنین مشاهده آثار باستانی و … بالاترین لذت را می‌برد. امّا چاق‌ها بالاترین لذت را در پهن کردن سفره کنار رود و در طبیعت بکر، و مقابل آثار باستانی می‌دانند و به غارت کردن غذا‌های رنگارنگ مشغول می شوند. این غذا برای او از صد‌ها طبیعت بکر و آثار باستانی زیبا‌تر بهتر است؛ و دریافتی او از غذا‌ها چندین برابر بیشتر می شود، شبیه این مشکل را در میهمانی‌ها هم داریم.
– خانم چاق: چه طور آقای دکتر؟

دکتر : چاق میهمان باشد یا میزبان، هیچ فرقی برایش نمی‌کند. اگر چاق میهمان باشد، غذا‌های رنگا رنگ را می‌بیند و فرمان‌های بخور بخور او را تحریک می‌کند، در نتیجه دیس‌های غذا را یکی بعد از دیگری کن فیکون می‌کند!.
امّا اگر چاق میزبان باشد، پس از صرف غذا و رفتن میهمان‌ها، خود را تنها با کلی غذا‌های باقی مانده از میهمانی دیده و مجبور می شود برای جلوگیری از دور ریختن نعمت خدا، تک تک غذا‌ها را در شکم خود در چند وعده جا بدهد البته به بهانه جلوگیری از اسراف. یکی دیگر از اشکالات اجرایی ” هم تن دادن به گفته‌های اطرافیان ” است.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: چطور؟
دکتر کرمانی: متأسفانه هنگام رژیم گرفتن، افراد رژیم گیرنده مورد انتقاد‌های منفی از اطرافیان قرار می‌گیرند. منتقدان یکی از این دو گروه هستند: دوست دلسوز، اما بی اطلاع؛ یا دشمن دانا.

دوست بی اطلاع؛ پدر، مادر، یا دوستانی اند که از لاغر شدن شما نگرانند و با حسن نیت و دلسوزی سخن می‌گویند و از تغییرات چهره شما اظهار نگرانی و دلسوزی می‌کنند. اما دشمن دانا: افرادی هستند که موفّقیت شما را نمی‌توانند ببینند و تحمل کنند، زیرا خودشان در این کار ناموفق بوده اند. آنان انتقاد می‌کنند و کار شما را مُد پرستی و نادرست می‌دانند.

 

– خانم چاق: آقای دکتر من همین مشکل را دارم و هر دو گروهی که فرمودید دور من را گرفته اند و هرچه که دلشان می‌خواهد به من می‌گویند؛ در این گونه موقعیت‌ها چه باید کرد؟
دکتر : از امروز تصمیم بگیرید که به گفته‌های آنان گوش ندهید. بدانید که دوست نادان از دشمن دانا خطرناک‌تر است. بخاطر داشته باشید هیچ موضوعی مهمتر از سلامتی شما نیست.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

یکی دیگر از اشکالات اجرایی که به برنامه‌های رژیم غذایی لطمه می‌زند، غذا خوردن خارج از منزل و در رستوران است.
– خانم چاق: چه مشکلی ایجاد می‌کند؟
دکتر : صرف غذا در رستوران، یک فرق مهم با خانه دارد و آن این است که در رستوران بیش از نیاز فرد رژیم گیرنده غذا سرو می شود و، چون پول آن را داده، دلش اجازه نمی‌دهد که نیمی از غذا هارا نخورد.
خانم چاق: چه کار باید کرد؟

دکتر : کمتر سفارش بدهید. مثلا اگر ۳ نفر هستید دو پرس درخواست کنید، و اگر تنها بودید باقی مانده غذا را در ظرف یک بار مصرف بگذارید و آن را برای وعده بعد با خود ببرید.

– خانم چاق: دیگر نکات واشکالات اجرایی چیست؟
دکتر : ناخنک زدن‌ها! خوردن چند دانه پسته هنگام تماشای تلوزیون و چند عدد خرما بعد از غذا و نوشیدن یک لیوان شربت در منزل همسایه و… همه و همه دست به دست هم داده روند کاهش وزن شما را کند و در بعضی مواقع چه بسا باعث افزایش وزن شما نیز می شود. علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

C. – عادات غلط بر سر سفره:

۱ – لقمه بزرگ برداشتن.
۲ – قاشق را در بشقاب نگذاشتن.
۳ – برداشتن لقمه جدید قبل از بلعیدن لقمه قبلی.
۴ – لقمه‌ها را نجویده قورت دادن.

– خانم چاق: چه طور می‌توانیم این عادات را تغییر دهیم؟

دکتر : از امروز چهار تغییر زیر را اجرا کنید:
۱ – لقمه‌ها را تا حد ممکن کوچک بگیرید.
۲ – قاشق را بعد از که از دهان در آوردید، در بشقاب بگذارید.
۳ – تا لقمه را نبلعیده اید، قاشق بعدی را برندارید.
۴ – تا خوب نجویده اید لقمه را قورت ندهید.

D. – باور‌های غلط

دکتر: متاسفانه خیلی از عقاید وافکار وباور‌های غلط در موضوع تغذیه وجود دارد، که مردم آن‌ها را بعنوان حقایق علمی تلقی می‌کنند و بااین طرز فکر نادرست بر مشکلات تغذیه‌ای خود اضافه می‌کنند. از جمله باور‌های غلط این است که می‌گویند رژیم غذایی سردرد و سرگیجه ایجاد می‌کند و نوشیدن آب قند یا نبات یا وصل کردن سرم قندی، سردرد و سرگیجه را خوب می‌کند.

– خانم چاق: پس در حالت سردرد و سرگیجه چکار کنیم؟
دکتر : اگر این گونه حالت‌ها سراغ شما می‌آید، بهتر است مرتبا از هویج استفاده کنید تااز بروز این مشکلات جلوگیری کند. یکی دیگر از باور‌های غلط این است که می‌گویند رژیم غذایی منجر به افت فشار خون می شود.

– خانم چاق: چرا این باور غلط است؟

دکتر : غلط است، زیرا هیچ ارتباطی بین قند خون و میزان فشار خون وجود ندارد، اگر این ارتباط. صحت داشت پس افرادی که دیابت دارند، باید فشار خونشان خیلی بالا باشد. در حالی که فشار آنان هیچ ارتباطی با قند خونشان ندارد. همچنین اعتقاد دارند که قند‌های طبیعی مثل توت و کشمش و خرما و انجیر چاق نمی‌کند. در حالی که ۱۰۰ گرم توت خشک یا انجیر خشک ۳۰۰ کالری دارد و شکر معمولی ۴۰۰ کالری دارد.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: پس چرا پزشکان توصیه می‌کنند که تا می‌توانید از قند‌های طبیعی استفاده کنید.
دکتر:، زیرا قند موجود در گیاهان خالی از مواد شیمیایی و سرشار از املاح و ویتامین‌های مختلف میباشد. همچنین یکی از باورهی غلط این است که می‌گویند: میوه نه تنها چاق نمی‌کند بلکه لاغر هم می‌کند!
– خانم چاق: میوه دیگه چرا؟ مگر میوه چاق می‌کند؟
دکتر : آیا می‌دانید یک موز چند کالری دارد.
– خانم چاق: خیر؛ نمی دانم.

دکتر: یک موز درشت دارای ۱۵۰ کالری است، شما می‌دانید که یک حبه قند ۱۰ کالری دارد
بنابراین یک موز معادل ۱۵ حبه قند است، آیا ۱۵ حبه قند چاق نمی‌کند؟
– خانم چاق: حتما چاق می‌کند.
دکتر : همچنین یکی از خرافات شایع این است که همه می‌گویند سیب لاغر می‌کند، در حالی که یک سیب با حجم متوسط دارای ۷۰ کالری است و معادل ۷ حب قند است و چاق
کننده می‌باشد. متاسفانه همان کسانی که می‌گویند سیب لاغر می‌کند، می‌گویند نمک چاق می‌کند. همه این گفته‌ها خرافات و دروغ است؛ و حقیقت این است که؛ نه سیب لاغر می‌کند و نه نمک چاق می‌کند.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

– خانم چاق: من امتحان کردم وقتی نمک غذا زیاد باشد بیشتر می‌خورم و چاق می شوم.

دکتر : نمک غذا اگر زیاد باشد، دو حالت ایجاد می‌کند:
۱ – غذا خوشمزه‌تر می شود و در نتیجه، بیشتر خورده می شود و این منجر به افزایش
وزن می‌گردد، پس نمک شما راچاق نکرد بلکه بیشتر خوردن باعث چاقی شما شد.
۲ – غذا که پر نمک باشد مایعات بدن افزایش می‌یابد (برای ایجاد تعادل بین املاح و
مایعات) و در اثر تجمع مایعات وزن بالا میرود.

– خانم چاق: پس در اثر مصرف نمک وزن افزایش یافت.

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

دکتر : این افزایش وزن فقط افزایش مایعات است که با یک قرص مدرر می‌توان از آن خلاص شد. یکی دیگر از باور‌های غلط این است که هندوانه آب است؟!، هندوانه‌ای که هر ۱۰۰ گرم
آن دارای ۲۳ کالری است، و ما هر بار کمتر از دو کیلوگرم نمی‌خوریم. دوکیلوگرم هندوانه دارای ۴۶۰ کالری است، و، چون هر ۷،۷ کالری می‌تواند یک گرم دنبه بسازد، بنابراین ۴۶۰ کالری از هندوانه می‌تواند ۶۰ گرم دنبه بسازد. پس چطور هندوانه می‌تواندآب باشد.

– خانم چاق: آقای دکتر یعنی دیگه هندوانه نخوریم؟
دکتر : خیر از آن به عنوان یک میوه با کالری استفاده کنید، نه میوه‌ای بدون کالری. یکی دیگر از خرافات رایج بین مردم این است شیرینی بعد از غذا باعث هضم آن شده و چاق نمی‌کند در حالیکه کاملا عکس این مطلب صادق است. نمی‌دانم اینگونه خرافات از کجا آمده و چرا مردم عزیزمان آن‌ها را به راحتی باور می‌کنند. برای رسیدن به یک جامعه سالم باید با کمک یکدیگر فرهنگ غذایی جامعه را تغییر داده و باور‌های نادرست را تصحیح کنیم.

 

به نقل از سایت فردا نیوز

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003K3O

علت شکست رژیم لاغری و کاهش وزن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا