مقاله

آیا الکل شما را چاق می کند؟

آیا الکل شما را چاق می کند؟

آیا الکل شما را چاق می کند؟ این کلیشه در اذهان عمومی گسترش پیدا کرده است که مشروب باعث چاقی می شود. قطعا آنچه که به این مفهوم کمک می‌کند تصویری از یک می خواره سرمتی است که شکم بزرگش از کمربند اسلاتسکی‌اش بیرون افتاده و یک گیلاس بزرگ در دست دارد. با این حال، مستی در قرون گذشته با ثروت و یک سبک زندگی افراطی که به طور کلی با غرق شدن در همه چیز بدون هیچگونه محدودیت و با پرکردن خود و نوشیدن فراوان، مرتبط بوده است.

اما، آیا واقعا الکل چاق کننده است؟ درحقیقت در مورد این مسئله باید بیشتر تعمق کرد. در این مقاله، با برسی دلایل مستدل، چه در مورد فواید مشروب، و چه در مورد عوارض آن، سعی بر آن خواهیم داشت تا یک نگاه واقع ببینانه به این موضوع داشته باشیم. با این مطلب جذاب و خواندنی از مدیریت استراتژیک بدن همراه باشید…

الکل و مقدار کالری آن

شاید متوجه نباشید اما با نوشیدن الکل، کالری زیادی وارد بدن خود می‌کنید. هر نوشیدنی الکلی به طور متوسط ۱۴ گرم الکل در خود دارد. البته در عکس زیر می‌توانید تفاوت حجم استاندارد نوشیدنی‌های جهان را مشاهده کرده و با هم مقایسه کنید.

 

در مورد شراب‌ها، شراب سفید کالری کمتری نسبت به شراب قرمز دارد. هر ۱۵۰ میلی‌لیتر شراب سفید ۱۲۰ و شراب قرمز ۱۲۵ کالری دارند.
هر ۴۵ میلی‌لیتر از لیکورها همچون تکیلا، ویسکی، رام، جین و ودکا ۱۶۸ کالری وارد بدن شما می‌کند این در حالیست که نوشیدنی پیناکولادا نزدیک به ۵۰۰ کالری دارد. یعنی کالری یک لیوان نوشیدنی الکلی با یک ساندویچ بسیار بزرگ همبرگر و پنیر برابر است.

آبجوی سبک حدود ۱۰۰ کالری در خود دارد. این در حالیست که هر قوطی آبجوی معمولی ۱۵۳ کالری دارد. یعنی هر قوطی آبجو به اندازه دو تا سه بیسکوئیت شکلاتی کرم‌دار کالری دارد. آیا الکل شما را چاق می کند؟


نحوه سوخت و ساز الکل در بدن

با توجه این موضوع، لازم به ذکر است که الکل، به تنهایی یک نوشیدنی پرکالری و در عین حال با ارزش غذایی پایین است. در حقیقت، چون کالری های مایع نمی توانند حس سیری را ایجاد کنند، فرد با نوشیدن آنها، بدتر احساس گرسنگی می کند؛ و بدتر از آن، تمایل بیشتر برای نوشیدن بیشتر الکل است.

دانشمندان در طی یک تحقیق بر روی موش ها دریافتند، نوشیدن الکل مثل یه جرقه برای گرسنگی است. بطوریکه با خوراندن الکل به موش ها، متوجه بالا رفتن عملکرد نورون های آدنوزین فسفات مغز شدند. جالب است بدانید این نورون ها زمانیکه بدن احساس گرسنگی می کند فعال می شوند.

با وجود این، سوخت و ساز الکل نسبت به دیگر درشت مغذی ها مانند کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها؛ کمی متفاوت می باشد. همان طور که می دانید، انواع مختلفی از الکل بر پایه فرمول های مولکولی متفاوت وجود دارد. با این وجود، تنها نوع الکلی که می تواند مصرف شود، اتانول است. هنگامی که با مصرف نوشیدنی الکلی و آبجو، اتانول دریافت می کنید، این ماده برای سوخت و ساز به کبد فرستاده می شود.

در کبد اتانول اول به آلدوئید تبدیل می شود که و پس از آن به استات شکسته می شود. استات مولکول جالبی می باشد زیرا که در هنگام تخمیر فیبر در بدن تولید می شود و بسیار مفید می باشد. استات همچنین برای تولید اسید استواستیک کتون بدن تولید شود.

به همین خاطر است که در ساعات اولیه پس از نوشیدن الکل، در حالی که کبد در حال تجزیه الکل است، بدن بوی بسیار بدی به خود می‌گیرد. همچنین الکل سبب بدبو شدن تنفس، بوی عرق و ادرار می‌شود. آیا الکل شما را چاق می کند؟


بررسی موضوع چاق کنندگی مشروبات الکلی

متاسفانه، برخی از نوشیدنی‌های الکلی بسیار قوی، اشتها را تحریک می‌کنند. معمولا این مربوط به نمونه‌های کم انرژی 5٪ca. است، در حالی که در نمونه‌های بیش از 10٪ این اثر به وضوح کاهش می یابد. همچنین چیزی که برای فرم بدن خطرناک است اشتهای “آسیب شناختی” مرتبط با سندرم به اصطلاح morning after syndrome است.

اگر نگاهی دقیق به ساختار نویشدنی ها داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که تمامی مشروبات الکلی شیرین برای زیبایی‌ فرم بدن خطرناک می‌باشد: لیکور، دم‌کرده‌ها، شراب سنگین و آبجو، به خصوص مشروبات در گیلاس‌های بلند- لیکور غلیظ، رقیق شده با مایعات شیرین. دلیل آن باید واضح باشد؛ ای نوشیدنی ها، ترکیبی از الکل و شکر هستند، که ماده اصلی(الکل) توسط بدن سوزانده می شود و آن چیزی که در بدن باقی می ماند و تبدیل به فسفوگلیسرات می شود، چیزی جز قند نیست؛ که عامل اصلی ایجاد کننده چربی و در نتیجه چاقی به شمار می رود

با این حال، برخی اوقات الکل از خط سیرهای متابولیک مشابه با قندها و چربی‌ها استفاده می‌کند! بنابراین، می‌تواند یک منبع مفید از انرژی برای بدن باشد. چرا که، الکل در وهله اول به خوبی در بدن می‌سوزد، بنابراین تجزیه چربی برای تولید انرژی و سوختن گلوکز و اسیدهای چرب را محدود می‌کند، که این باعث می‌شود ظرفیت ذخیره سازی آن‌ها در بافت چربی را افزایش دهد.

بنابراین، الکل تنها در صورتی که با مواد غذایی غنی از چربی و کربوهیدرات‌ها مصرف شود، تجمع چربی را ترویج می‌دهد. اما شما مجبور به قرار دادن راسته‌ی گوشت گوساله و یا سوسیس چرب بر روی کباب‌پز نیستید، وقتی فیله مرغ یا ماهی، به همان اندازه مزه‌ی خوب دارند. آیا الکل شما را چاق می کند؟


سنتز پروتئین و الکل

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ منتشر شد که به موش ها الکل داده بودند. یک گروه از موش های جوان مقدار کمی از الکل و گروه موش های پیر مقدار پایین و یا بالای الکل دریافت کردند. محققین دریافتند که موش های جوان در ۲ ساعت و نیم بعد از مصرف الکل اتانول خون آنها نسبت به موش های پیر پایین تر بود. با این حال در دو گروه سنتز پروتئین بسیار پایین آمده بود! به این معنا که الکل کلید ساخت عضله را خاموش کرده بود.

خب، این مطالعه بر روی موش‌ها انجام شده بود. حالا ببینیم این تحقیق در مورد مصرف الکل در انسان ها چه می گوید. در آخرین مطالعه انجام شده، 8 مرد از لحاظ جسمی سالم، سه نوبت تمرین پا اینتروال سنگین انجام دادند. بعد از تمرین یکی از این سه مورد را مصرف کردند:

• ۲۵ گرم پروتئین
• الکل و پروتئین
• الکل و کربوهیدرات

 

این مطالعه نشان داد که هنگام مصرف پروتئین ۲ ساعت بعد از تمرین و ورزش استقامتی٬ سنتز پروتئین(ساخت عضله) ۲۹۷ درصد افزایش پیدا کرده بود. هنگامی که پروتئین به همراه الکل مصرف شده بود سنتز پروتئین تنها ۱۵۷ درصد افزایش پیدا کرده بود.مهم است که بدانیم پروتئین اثرات منفی نوشیدن الکل را حداقل در این بخش کاهش داده بود.

بهترین و ساده ترین راه برای مقابله با چاقی افراط نورزیدن در هنگام نوشیدن است. اما زمانی که این اتفاق می افتد، شما باید سعی کنید خماری آن را با گوشت بدون چربی، به عنوان مثال جوجه کباب، برطرف کنید. آیا الکل شما را چاق می کند؟


مشروبات خطرناک، ولی مطمئن…!

نوشیدنی‌های الکلی قوی‌تر (ودکای خشک، ویسکی، براندی، کنیاک، و غیره) نسبتا مطمئن هستند، اگر با آب همراه باشند. زیرا الکل به خودی خود، بدون شکر، تاثیر قابل توجهی روی حجم بافت چربی نمی‌گذارد. به نظر می آید بیشترین جای بحث در مورد آبجو– محبوب‌ترین نوشیدنی در دورهمی‌های غیررسمی، باشد. فقط آب‌جوی پیلزنز لایت ممکن است نسبتا مطمئن محسوب شود. در حالی که نوع غلیظ آن حاوی مقادیر زیادی قند بسیار چاق کننده یعنی مالتوز است. در پیلزنر، محتوای این ترکیب کم است، در حالی که مواد چربی سوز یعنی هوردنین و دی‌ترین- که از جوانه جو وارد تخمیر می‌شوند، در اینجا موجود هستند. هوردنین و دی‌ترین ممکن است در سری مواد مغذی ترموژنیک (گرمازا) قرار گیرند.

مثلا…

به عنوان مثال، دی‌ترین شامل فورسکولین – یک ماده فعال موجود در عصاره حسن یوسف هندی است – که اخیرا به گروه محصولات ترموژنیکی که به کاهش وزن کمک می‌کنند و بسیار محبوب هستند، اضافه شده است. در مورد محصولات ترموژنیک از نوشیدنی‌های مختلف بعدا توضیح داده خواهد شد…

موضوع قابل توجه، اینجا، خطر نوشیدن آبجو در ارتباط با قدرت استثنایی آن برای تحریک اشتها است. اما، همانطور که در بالا اشاره شد، می تواند با مواد غذایی با پروتئین بالا – بخش هایی از گوشت های بدون چربی بر روی کباب‌پز- همراه باشد.

شراب سفید خشک (بدون شکر افزوده) نیز به نظر مطمئن می رسد. از آنجایی که شامل بیش از 10٪ الکل است و اشتها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار نمی‌‌دهد. عملا در این نوع نوشیدنی هیچ قندی وجود ندارد، اما پروآنتوسیانیدین وجود دارد که چربی را می‌سوزاند و همانند مشتقات کاتچین ترموژنیک عمل می‌کند، که در پاراگراف بعدی بیشتر توضیح داده شده است … آیا الکل شما را چاق می کند؟

خواص شراب ها

شراب قرمز خشک به سادگی با سوزنده‌های چربی پر می‌شود. تمامی آنها، بهمراه آن‌هایی که در بالا ذکر شد و در آبجو و شراب سفید وجود دارند، متعلق به گروه ترموژنیک‌ها (حرارت‌زا) هستند. بدون پرداختن به جزئیات، می‌توان گفت مواد مغذی حرارت‌زا به عنوان مهم ترین هورمون کالری‌سوز در بدن انسان عمل می کنند، چربی را به شدت با پراکندگی انرژی- نورآدرنالین می‌سوزانند.

شراب قرمز حاوی تیرامین است، که همانند هوردنین ذکر شده در بالا، بسیار مشابه با نورآدرنالین کالری‌سوز عمل می‌کند. مشتقات کاتچین و کوئرستین موجود در مشروب از کار انداختن تیرامین و نورآدرنالین داخلی ما را مهار می‌کند، طوری که هر دو ماده می‌توانند بطور موثر‌تر و برای مدت زمان طولانی‌تری چربی را تجزیه کنند. این عامل نیز در پس فعالیت لاغری پروآنتوسیانیدین نهفته است، که در پاراگراف شراب سفید به آن اشاره شد.

به طور کلی، این‌ها مواد مشابهی هستند که در چای سبز و عصاره‌های خشک آن – به عنوان مثال، چای سبز الیمپ – فراوانند، و مسئول لاغری و خواص سلامتی حرفه‌ای از این گیاه با ارزش هستند.

همان‌طور که بطور مسلم توسط مطالعات کامل اخیر ثابت شده است، عنصر سلامت شراب قرمز، رسوراترول، نیز که دارای خواص ضد سرطان است، به همان اندازه در کاهش وزن موثر است، این به احتمال زیاد با توجه به توانایی آن در مهار تولید و فعالیت پروستاگلاندین‌ها – هورمون‌های بافتی که اثرات نورآدرنالین را محدود می‌کنند و تقریبا برای فعالیت سلول های چربی ضروری هستند- است. آیا الکل شما را چاق می کند؟

عنصر اصلی سلامت شراب قرمز

رسوراترول متعلق به گروه شیمیایی استیلبن، ترکیبات شبیه هورمون‌های جنسی زنانه یعنی استروژن، است. گمان می‌رود که این عنصر به گیرنده های استروژن بافت‌ها متصل می‌شود، اگر چه دارای فعالیت این هورمون‌ها نمی‌باشد، در نتیجه اثرات آنها کاهش می‌یابد.

ترکیبات با فعالیت مشابه، به نام ضد استروژن، به طور کلی برای اندام مفید هستند، از آنجایی که استروژن به تجمع چربی در اطراف نوک سینه ها – پدیده ای به نام لیپوماستیا – و در امتداد الیاف کلاژن پوست – سلولیت، کمک می‌کند. به همین دلیل است که برخی از محققان پیشنهاد می‌دهند که فعالیت لاغری رسوراترول نیز ممکن است تا حدی به خواص ضد استروژنی آن مربوط شود.

در حال حاضر، ودکای با عصاره‌ی تازه‌ی گریپ فروت می‌تواند شبیه به شراب قرمز عمل کند. این عصاره، حاوی همان اندازه از مجموعه‌ی مواد فعال در عمل است: نوراپی‌نفرین جفت – اکتاپامین و سینفرین، مشتقات کورستین با عملکرد توسعه یافته، و رسوراترول با خواص سلامتی و لاغری.

شایان ذکر است که سینفرین و اکتاپامین موجود، نه تنها، در گریپ فروت، بلکه، در تمام میوه‌های مرکباتی (و بیشتر در نارنج)، احتمالا با ارزش‌ترین ترموژنیک‌ها هستند. بنابراین از آنجایی که فعالیت آنها، نزدیک‌ترین شباهت را به نورآدرنالین داخلی ما دارد. آنها هستند که، در غالب عصاره خشک نارنج، معمولا پایه و اساس ترموژنیک‌های کپسول های لاغری را به عنوان مثال در مورد Therm Line و Thermo Speed تشکیل می‌دهند. آیا الکل شما را چاق می کند؟


پس چرا مشروب باعث چاقی می شود؟!

زمانی که یک نوشیدنیِ الکلی غیر استاندارد می‌شود، حجم آن کاهش یافته اما میزان الکل موجود در آن افزایش بیابد. به طور مثال، یک قوطی آبجو استاندارد ۳۵۵ میلی‌متر حجم باید داشته باشد. لیکور مالت حدودا ۲۵۱ میلی‌لیتر حجم دارد. یک نوشیدنی استاندارد از شراب سفید یا شراب قرمز باید حدود ۱۴۸ میلی‌لیتر حجم داشته باشد. حالا این سوال پیش می‌آید که این تغییر چه عواقبی بدنبال دارد؟ برای توضیح این امر از مثال آبجو استفاده می‌کنیم.

آبجوی سبک حدود ۱۰۰ کالری در خود دارد. این در حالیست که هر قوطی آبجوی معمولی ۱۵۳ کالری دارد. البته، کالری موجود در آبجو به میزان الکل و کربوهیدرات موجود در آن بستگی دارد. یعنی آبجوهای دست‌سازی که اخیرا در ایران هم موردمصرف قرار دارند، الکل و کربوهیدرات بسیار زیادی در خود دارند.

رئیس بخش فوریت‌های بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس، دکتر اشکان طبیب‌زاده گفته: اگر کسی مشروبات الکلی دست‌ساز مصرف کند خود را در معرض مسمومیت قرار داده و باید هرچه زودتر به بیمارستان مراجعه کند. خبرهای اخیر از افزایش شمار فوتی‌های مصرف مشروبات الکلی تقلبی در برخی شهرهای ایران، به‌ویژه بندرعباس حکایت دارند.

به گزارش سایت روزیاتو ، دکتر فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دیروز اعلام کرد: تعداد مراجعه‌کنندگان مسمومان الکلی به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس به بیش از ۱۰۰ تن رسیده که ۸ تن جان خود را از دست داده‌اند و حال ۱۰ تن دیگر نیز وخیم است. به گفته همین مقام پزشکی، مسمومان ۱۷ تا ۵۰ ساله هستند. با توجه به این خبر شاید بد نباشد بدانید که نوشیدن الکل غیراستاندارد چه بلایی سر شما می‌آورد و چه خطراتی بدنبال خواهد داشت. آیا الکل شما را چاق می کند؟


آمار مصرف الکل در جهان

به گزارش سازمان سلامت جهانی، هر فرد بالای ۱۵ سال روزانه ۱۳٫۵ گرم الکل خالص می‌نوشد. این در حالیست که حدود نیمی از مردم جهان به هیچ عنوان الکل نمی‌نوشند. یعنی سهم آنها را باقی افراد مصرف می‌کنند.
کدام کشورها کمترین میزان مصرف مشروبات الکلی را دارند؟ کشورهای عربی و مسلمان در خاور میانه کمترین مصرف الکل را دارند.

ضمن اینکه، مردم آمریکا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای شرق اروپا همچون بلاروس، لیتوانی، چک، کروات و بلغارستان مصرف الکل بسیار کمی دارند.

به گزارش همین سازمان، آمریکایی‌ها بیشتر از همه به آبجو علاقه‌مند هستند و بر اساس آمار رسمی سال ۲۰۱۷، هر فرد بزرگسال در آمریکا در یک سال ۱۰۲ لیتر آبجو، ۱۰ لیتر شراب و ۸ لیتر دیگر مشروبات الکلی نوشیده است. آیا الکل شما را چاق می کند؟


ارتباط شیوه مصرف الکل با چاق شدن

فارغ از کالری بسیار زیادی که الکل وارد بدن می‌کند، تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند افرادی که پیش از صرف غذا نوشیدنی الکلی می‌نوشند، بیشتر از بقیه غذا و خوراکی مصرف می‌کنند. این یعنی، مصرف کننده‌های الکل در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارند. البته این مساله به سبک زندگی افراد هم بستگی دارد. یعنی کسانی که سیگار نمی‌کشند، ورزش می‌کنند و غذاهای سالم مصرف می‌کنند؛ کمتر از دیگر الکلی‌ها چاق خواهند شد.

با این حال، افرادی که هر روز ۴ تا ۵ لیوان الکل(استاندارد) می نوشند، هر ماه دست‌کم ۳۰ گرم اضافه وزن پیدا می‌کنند. چرا که، هر گرم الکل ۷ واحد کالری دارد. این در حالیست که هر گرم چربی ۹ واحد کالری دارد. یعنی ضرر الکل با چربی تقریبا یکی است. آیا الکل شما را چاق می کند؟


بیماری‌های قلبی و سرطان

درست برعکس این یافته‌های قبلی، یک تحقیق جدید در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده که مصرف الکل از حمله قلبی و انفارکتوس قلب پیشگیری می‌کند! بر اساس تحقیقات علمی که در سال ۲۰۱۷ میلادی انجام شد، گفته شد زنان و مردان بالای ۵۵ سال اگر در طول هفته نهایتا ۵ واحد الکل بنوشند، نه تنها، برایشان ضرر ندارد، بلکه، از لخته شدن خون و کلسترول در بدنشان پیشگیری می‌شود. دلیل این ادعا هم این است که اغلب در این سن مشکلات قلبی شروع می‌شود و از الکل می‌توان به عنوان روش درمانی بهره گرفت.

البته این محققان مدعی شده‌اند مصرف متعادل نوشابه‌های الکلی در طول زمان به‌خودی خود ضرری ندارد. اما اگر با سبک زندگی نادرست، رژیم غذایی ناسالم و استرس همراه باشد بدون شک برای فرد خطرات زیادی را بدنبال خواهد داشت.

اما به صورت کلی باید گفت مصرف الکل احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، سرطان‌ها، پانکراتیت و مشکلات کبد را افزایش می‌دهد.

نوشیدن حجم زیادی از الکل به صورت یکجا می‌تواند حمله قلبی را برای فرد بدنبال داشته باشد. افراد سالم و جوان که هر هفته بیشتر از ۱۰۰ گرم الکل می‌نوشند، بیشتر از مردم عادی در خطر ابتلا به سکته، ایست قلبی، فشار خون بالا، گرفتگی آئورت و تورم شریان‌ها قرار دارند. ضمن اینکه خطر مرگ را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. اغلب مرگ‌ها نیز به بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط هستند.

زنانی که الکل مصرف می‌کنند بیشتر از دیگر خانم‌ها در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. الکل به دلیل افزایش ترشح هورمون‌های خطرناک، تا ۶ درصد خطر سرطان سینه را در زنان مصرف‌کننده نوشیدنی‌های الکلی افزایش می‌دهد. همچنین سرطان دهان، کبد و روده نیز در این افراد بیشتر بروز می‌کند.

یکی از دلایل این امر این است که الکل سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه فرد در مقابل التهاب (یکی از عوامل پشت‌پرده انواع سرطان) آسیب‌پذیرتر می‌شود. همچنین سبب پدیدار شدن عفونت و رشد میکروبیوم‌ها می‌شود. آیا الکل شما را چاق می کند؟

دیابت

رابطه الکل و دیابت بسیار پیچیده است. برخی مطالعات علمی نشان می‌دهد نوشیدن الکل سه تا چهار روز در هفته به میزان کم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. این در حالیست که مصرف زیاد الکل سبب شکل‌گیری دیابت نوع ۲ می‌شود!

مصرف مقدار زیاد نوشیدنی الکلی سبب تحریک پانکراس می‌شود، عضوی که مسئول ترشح انسولین در بدن برای تنظیم میزان قند خون است. اگر مبتلا به دیابت باشید، الکل می‌تواند روی عملکرد داروهای مصرفی شما تاثیر بگذارد.

اگر انسولین یا داروهای مشابه انسولین مصرف می‌کنید، الکل باعث هیپوگلیسمی شدید (کم شدن قند در خون) می‌شود و می‌تواند خطر مرگ برای فرد بدنبال داشته باشد. به این خاطر که الکل سبب تحریک ترشح انسولین در خون می‌شود.

به همین خاطر است که متخصصان توصیه اکید دارند که با معده خالی هرگز الکل ننوشید. همچنین، به این خاطر که الکل با تخمیر قند و نشاسته بدست می‌آید، مملو از کالری‌ است و می‌تواند در نهایت به چاقی مفرط و دیابت نوع ۲ منجر شود. آیا الکل شما را چاق می کند؟

خلق‌وخو و حافظه

الکل خاصیت افسرده‌کنندگی دارد و کاهنده‌ی میزان فعالیت اعصاب و عضلات بشمار می‌رود. به همین خاطر شما را آرام می‌کند. اگر برایتان سوال است که پس چرا کسانی که الکل می‌نوشند خیلی فعالیت می‌کنند و در پارتی‌ها استفاده می‌شود، باید در پاسخ بگوییم که منظورمان از آرام کردن و کم کردن فعالیت‌ها، آنهایی است که به مغز و کنترل رفتار ما مربوط می‌شوند.

هر چه بیشتر الکل بنوشید، احساسات و رفتارهای منفی بیشتری همچون عصبانیت، خشم، اضطراب و افسردگی را تجربه خواهید کرد. به همین خاطر است کسانی که مست می‌شوند (الکل زیادی را یک باره مصرف می‌کنند) اغلب افسرده می‌شوند و ممکن است به خودشان آسیب برسانند یا حتی اقدام به خودکشی کنند. آیا الکل شما را چاق می کند؟

خاموشی

افراد مست به سختی می‌توانند اتفاق‌های زمان مستی را به یاد بیاورند. زیاده‌روی در نوشیدن الکل همچنین سبب بیهوشی یا نابینایی موقتی نیز می‌شود؛ در این مقاله از آن «خاموشی» یاد می‌کنیم. خاموشی شامل از دست دادن موقتی حافظه می‌شود. یعنی ممکن است فرد حتی نام خود را هم به یاد نیاورد. یا تمام ساعاتی که الکل در بدنش بوده را به طور کامل فراموش کند.

الکل با کاهش فعالیت‌های الکتریک عصب‌ها در بخش هیپوکمپ مغز سبب از بین رفتن موقتی حافظه می‌شود. هیپوکمپ مسئول حافظه دور در بدن انسان است. حافظه افرادی که هیپوکمپ آنان آسیب دیده و یا با جراحی برداشته شده دچار اختلال جدی می‌شود.

نوجوان‌ها و جوانان، بیشتر از بزرگسالان، از دست دادن حافظه را تجربه می‌کنند. اما حساسیت کمتری به مستی دارند. به این معنی که برای رسیدن به حالت مستی باید الکل بیشتری مصرف کنند و در نتیجه به مغز خود آسیب بیشتری وارد می‌کنند. آیا الکل شما را چاق می کند؟

ظاهر و چهره با اختلال خواب

گزینه آخری که در مورد تاثیرات منفی الکل می‌توانیم بگوییم، مربوط به اثر آن روی چهره و اندام افراد است. نوشیدن مقدار کم الکل به خوب خوابیدن کمک می‌کند. ولی الکل زیاد باعث می‌شود که شما خواب‌آلوده شوید، اما بدن در فاز خواب سبک باقی بماند و در نتیجه خسته و ضعیف خواهد شد و این مساله را می‌توان در ظاهر فرد به خوبی دید. کم‌خوابی باعث ایجاد سیاهی دور چشم و پف چشم می‌شود. در نتیجه پیرتر و شکسته‌تر دیده خواهید شد. آیا الکل شما را چاق می کند؟

 


حرف آخر

پزشكان توصیه می کنند كه اگر با دانستن تمام آسیب‌های ناشی از الكل، شما تصمیم به خوردن الكل گرفته‌اید، اما، بیش از حد هیجان زده نشوید! دوستان عزیز – اعتدال، اعتدال، و یک بار دیگر اعتدال! پس در خوردن آن زیاده روی نكنید و خود را با الكل مسموم نكنید. از نظر مقدار، شما نباید بیشتر از یك گیلاس الكل از هر نوع را روزانه مصرف كنید.

از سوی دیگر، کسانی که ورزش می کنند، اگر میخواهند نوشیدنی الکلی مصرف کنند آن را در روزهایی که تمرین حجم ندارند، استفاده کنند. ضمن اینکه ورزشکاران باید از مصرف دراز مدت الکل پرهیز کنند. زیرا می دانیم که باعث از دست رفتن توده عضلانی شما می شود.

با وجودِ این٬ نکته قابل توجه این است که مصرف الکل و پروتئین بهتر از مصرف الکل و کربوهیدرات می باشد. بنابراین اگر میخواهید نوشیدنی الکلی مصرف کنید قبل از به خواب رفتن و هنگامی که از خواب بیدار می شوید شیک پروتئینی مصرف کنید.

یک لیوان بزرگ نوشیدنی الکی به مانند یک دونات چاق کننده است، و بدون اینکه متوجه شوید، سایز کمرتان افزایش می‌یابد و هر روز چاق‌تر خواهید شد. و متاسفانه افزایش وزنی که بواسطه الکل بوجود میاد بیشتر در نواحی شکم خودش را نشان می دهد؛ که ظاهر بسیار نازیبایی دارد. در مجموع مراقب سلامتی و تعادل وزن خود باشید. سالم و تندرست باشید

گردآوری مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا