معرفی کتاب

کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت

کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت

کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت ، اثر شریل سندبرگ، پدیده ی اجتماعی عظیمی به حساب می آید، و توانسته است بر زندگی و طرز فکر زنان بی شماری تأثیر بگذارد. این کتاب خیلی سریع به صدر لیست های پرفروش ترین کتاب ها در سراسر دنیا دست یافت و مباحث جنجال برانگیز زیادی را درباره ی زنان و بلندپروازی های آنان به راه انداخت.

شریل سندبرگ در سال ۲۰۱۰ یک سخنرانی تد با موضوع “چرا رهبران زن در جهان کم هستند” (ویدیوی سخنرانی شریل سندبرگ در TED) ارائه می‌دهد، فیلم این سخنرانی میلیون‌ها بار دیده می‌شود و او به این فکر می‌افتد که مسیر رسیدنش به موفقیت را به صورت کتابی به چاپ برساند و در آن زنان را در راه رسیدن به اهداف بلندپروازانه در زندگی و شغل تشویق کند.

نام کتاب به انگلیسی Lean In:Women, Work, and the Will to Lead است که در ایران توسط نشر نوین (به نام کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و مسیر پیشرفت)، و نشر دنیای اقتصاد (با نام زنان به پیش: طرحی برای ارتقای منزلت اجتماعی زنان و افزایش مفاهمه بین زن و مرد) به چاپ رسیده، و کتاب صوتی آن را هم تولید و منتشر کرده (کتاب صوتی تغییر مسیر: زنان، شغل و مسیر پیشرفت) است.


درباره نویسنده کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت

شریل سندبرگ در سال ۲۰۱۲ جزو ۱۰۰چهره برتر مجله تایم و هفتمین نفر فهرست قدرتمندترین زنان جهان در سال 2016 از دید مجله فوربز قرار گرفت.

زنان مدیر یا مدیران زن اغلب بیش از همتایان مرد خود با چالش مواجه‌اند. دختران حتی در توسعه‌یافته‌ترین جوامع هم، بعد از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و زمانی که احساس می‌کنند اکنون آماده حضور جدی در جامعه هستند با عقایدی مواجه می‌شوند که نقش اصلی آنها را همسر و مادر می‌داند. چالش‌ها در رده‌های بالای مدیریتی به‌مراتب برای زنان پررنگ‌تر است. گذر از این چالش‌ها موضوعی است که شریل سندبرگ، مدیر اجرایی فیسبوک در کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت به آن پرداخته است.

این خانم با داشتن دو فرزند مسئولیت‌های سنگین کاری را برعهده داشته است که ریاست بخش عملیات و فروش آنلاین جهانی گوگل، مدیر ارشد عملیات فیس‌بوک (نفر دوم فیس‌بوک پس از زاکربرگ) و ریاست ستاد وزارت خزانه‌داری امریکا، گوشه‌ای از فعالیت‌های او هستند. سندبرگ، را به دلیل فعالیت‌هایش در گوگل و فیس بوک به عنوان یکی از موفق‌ترین و موثرترین زنان در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین یکی از معماران عصر دیجیتال می‌شناسند.

 

عقیده نویسنده کتاب

شریل سندبرگ معتقد است، زنان شاغل حداقل دو شغل دارند: یک شغل خارج خانه و شغل دیگر نگهداری از خانه و خانواده. او از زنان می‌خواهد باورهای قدیمی را دور بریزند و به ایمان داشته باشند که می‌توانند بین زندگی خانوادگی و شغلی خود تعادل برقرار کنند. مصداق این تعادل زندگی سندبرگ است که علی رغم باردار بودن، از کارهایش باز نماند، موقعیت خود را حفظ کرد و به رؤسا و همکاران مرد خود فهماند که به او احترام بگذارند و شرایط را برای کار کردن زنان ساده‌تر کنند. در ابتدای کتاب سندبرگ از دوران کارش در گوگل می‌گوید که چگونه مدیرانش را قانع کرده که مکانی نزدیک به درب خروجی پارکینگ برای کارمندان باردار درنظر بگیرند.

در حقیقت، امروز زنان ثابت کرده‌اند که می‌توانند به غیر از نگهداری از خانه و فرزند، مسئولیت‌های بزرگ دیگری نیز در جامعه بپذیرند و مشغول به کار بشوند. شریل سندبرگ، یکی از هزاران زنی که این را با موفقیت خود به جهانیان ثابت کرده‌است. او ثابت کرده که زن‌ها هیچ‌گاه ناتوان زاده نشده‌اند و توانایی پذیرش هر شغلی را دارند.

 

موفقیت نویسنده کتاب

به هرحال ۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار؛ عدد کوچکی نیست؛ این دارایی شریل سندبرگ در سال ۲۰۱۶ است و جالب آنکه در مقابل منبع این ثروت ذکر شده است: خودساخته. بعلاوه وقتی متوجه می‌شویم که سندبرگ با داشتن دو فرزند و ۴۷ سال سن و مرگ همسرش در سال ۲۰۱۵ چنین موفقیت‌هایی بدست آورده‌است، باید اقرار کنیم او فردی خاص و متفاوت است. زنی که موفق شده در دنیای کاری و حرفه‌ای مردان جایی برای خود به عنوان یک زن باز کند.

این زن امریکایی با همه فعالیت‌های خود ثابت کرده که زنان می‌توانند در دنیای حرفه‌ای و کاری جایگاهی بالا و رسمی داشته باشند. یکی از نکات جالب در مورد سندبرگ این است که علاقه‌ای به برنامه‌ریزی ندارد. او معتقد است برنامه‌ها به درد خندیدن می‌خورند؛ شریل همچنین به زنان توصیه می‌کند که هیچ‌گاه نترسند. او می‌گوید: اجازه ندهید ترس‌ها، آرزوهای‌تان را نابود کنند.

او به عنوان یک زن موفق شد مسیر پیشرفت زندگی شغلی خود را تغییر بدهد؛ سندبرگ، با ظرافتی زنانه موفق شد هنجارهای مرسوم در رابطه با زنان و همچنین شغل‌های مردانه را بشکند و به دنیایی حرفه‌ای راه پیدا کند.


درباره کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت

کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت، یک سؤال مهم را مطرح می‌کند: که چرا تاکنون زنان کمی به درجات بالای مدیریتی راه یافته‌اند؟!

سندبرگ، از تجربیاتش در شغل و زندگی شخصی‌اش می‌گوید و از زنان می‌خواهد به توانایی‌های خود باور داشته‌باشند. از دید او اینکه زنان در زندگی خود همواره بین دوراهی پیشرفت در کار و حفظ زندگی خانوادگی قرار می‌گیرند، تصوری غلط است، چرا که تمام آن‌ها می‌توانند از پس این کار برآیند. این کتاب سرشار از جملات انگیزشی و راهکارهای آموزنده، برای خانم‌هایی ست که می‌خواهند در شغل خود پیشرفت کنند و به آرزوهای بلندپروازانه خود دست یابند.

 

قسمتی از مقدمه کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت

امروزه در ایالات‌متحده و کشورهای توسعه‌یافته، زنان آسوده‌تر از قبل هستند. امروز بر شانه‌های زنانی تکیه می‌کنیم که از نسل قبل از ما هستند، زنانی که برای حقوق امروز ما به‌سختی جنگیده‌اند… حتی زمانی که زندگی خود را با زنان دیگر نقاط جهان مقایسه می‌کنیم، خوشحال‌تر می‌شویم. هنوز هم کشورهایی وجود دارند که زنان را از حقوق شهروندی اولیه‌شان محروم می‌کنند.

در سراسر دنیا حدود ۴. ۴ میلیون زن و دختر گرفتار تجارت جنسی می‌شوند. در افغانستان و سودان، دختران تحصیلات اندکی دارند یا اینکه هیچ سوادی ندارند و با زنان مانند دارایی همسرانشان رفتار می‌شود و زنانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند، معمولاً به این دلیل که برای خانواده‌شان ننگ به‌شمار می‌روند، از خانه خود طرد می‌شوند.

بعضی قربانیان تجاوز، حتی به جرم «ضداخلاقی‌بودن» به زندان فرستاده می‌شوند. ‌در واقع، می‌توان گفت که ما قرن‌ها از رفتار غیرقابل‌قبول با زنان در این کشورها، پیشی گرفته‌ایم.

ولی دانستن این مسئله که شرایط می‌توانست بدتر هم باشد، مانع تلاش ما برای بهترشدن نخواهد شد. هنگامی‌که فعالان حقوق زن در خیابان‌ها تظاهرات می‌کردند، در پی دنیایی بودند که در آن زنان و مردان کاملاً برابر باشند. یک قرن بعد، ما با چشمانی نیمه‌باز در پی این رفتیم که بر این رؤیا بیشتر تمرکز کنیم.

 

هدف کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت

کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت، با یک درخواست به پایان می‌رسد؛ درخواستی از زنان و مردان و خانواده‌ها برای از بین بردن ریشه های تبعیض جنسیتی از محیط کار.

شریل سندبرگ، از مردان می خواهد تا با حمایت از خانم ها در محیط شغلی و خانوادگی به پیشرفت زنان کمک کنند. شک نکنید با وجود چنین زنانی جهان جای بهتری برای زندگی خواهد بود. این کتاب زبانی آمیخته از طنز و عقلانیت دارد و کتابی الهام بخش برای شروع حرکت به سوی پیشرفت شخصی است.

 

دربخشی از کتاب آمده است:

هرگاه در موقعیت بدی قرار گرفتی از خودت بپرس: اگر نمی ترسیدم چه کاری را انجام می دادم؟ خوب حالا همونو انجام بده.

 

همچنین هدف دیگر شریل سندبرگ از نوشتن کتاب تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت، مردانی هستند که می‌خواهند خواسته زنان به‌عنوان همکار، همسر، مادر یا دختر را درک کنند و درنتیجه بتوانند در ساخت دنیایی برابر، سهیم باشند.


فهرست مطالب

مقدمه
شروع یک تحول
1-شکاف در میل به مدیریت
2-نشستن پشت میز
3-موفقیت و محبوبیت
4-یک کلبه جنگلی، نه یک نردبان
5-آیا شما مربی من هستید؟
6-به دنبال حقیقت رفته و آن را آشکار کنید
7-قبل از موعد مقرر محل را ترک نکن
8-شریک زندگی خود را به یک شریک واقعی تبدیل کنید
9-افسانه انجام تمام کارها
10-بیایید درباره موضوع صحبت کنیم
11-همکاری با یکدیگر به سمت برابری


مشخصات کتاب

عنوان: تغییر مسیر
زیر عنوان: زنان، شغل و مسیر پیشرفت

نویسنده: شریل سندبرگ

مترجم: سارا ارجمند, مصطفی طرسکی

موضوع:  مدیریت و موفقیت

ناشر نشر: نوین

سال انتشار:  1395

تعداد صفحات: ۲۱۴ صفحه

قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان

 

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا