مديريتمقاله

برای لاغری چیکار باید کرد

برای لاغری چیکار باید کرد

کسانی که می پرسند برای لاغری چیکار باید کرد ، در جریان باشند که متخصصین و پزشکان اعتقاد دارند از برجسته ترین راه های کاهش وزن و تناسب اندام، انجام  کارهایی مثل: مصرف میوه و سبزیجات در برنامه غذایی، آروم غذا خوردن، پیاده روی منظم داشتن، و از همه مهم تر داشتن یک هدف صادقانه است.

برای لاغری هدف واقعی لازم است

همان طور که گفتیم  داشتن یک هدف عملی و کاربردی می تواند عامل مهمی برای لاغری و رسیدن به وزن مطلوب باشد. چرا که کارشناسان تغذیه معتقدند لاغری سریع که بواسطه غذا نخوردن اتفاق می افتد، اولاَ پایدار نیست و امکان برگشت وزن وجود دارد. دوماَ این لاغری موجب ضعف و ناتوانی می شود که در ادامه ممکن است از هدف دست برداریم.

بنابراین، کاهش وزن پانصد گرمی در پایان یک هفته، که از کم کردن پانصد کیلو کالری روزانه حاصل می شود، هدفی واقعی و اجرایی به حساب می آید.

پیاده روی روزانه برای لاغری

برای انجام پیاده روی مداوم، برنامه ریزان سبک زندگی اعتقاد دارند که باید زمان های ثابتی را در روزهای هفته مشخص کرد. البته زیاد هم به پیاده روی تنها نمی شود تکیه کرد. بلکه ترکیبی از پیاده روی به همراه نرمش ها و کشش های حرکتی (یوگا) به آب شدن چربی های اضافه، سرعت بیشتری می دهد. تا کاهش وزن، در زمان زودتری اتفاق بیافتد.

شروع کردن به ورزش همیشه سختی خودش را دارد. به همین خاطر برای شروع، توصیه می شود فیلم های ورزشی انگیزشی و پر هیجان را تماشا کنید. در واقع، ذوق و شوق در ورزش می تواند مثل یک محرک عمل کند.

سواد تغذیه ای برای لاغری

خواندن کتاب ها و مجله های تغذیه و شناخت منابع غذایی مثل کربو هیدرات ها، پروتئین ها و چربی های ضروری و غیر ضروری جهت آگاهی یافتن از مقدار کالری های آنها، از کارهای فوق العاده ای است، برای کسانی که نمی دانند برای لاغری چیکار باید کرد.

یا مثلا اگر شما از یک متخصص تغذیه، برنامه غذایی رژیم لاغری تان را دریافت کردید و به شما گفته امروز 3 واحد گوشت، و 4 واحد میوه  یا سبزی، و 5 واحد کربوهیدرات مصرف کنید. می بایست دقیقا بدانید که یک واحد میوه معادل چه مقدار میوه است.

چون اصولا مقدار این واحد های هرم غذایی، کمتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. پس شناخت  این واحدها برای رعایت یک رژیم غذایی صحیح ضروری است.

تذکر:

به یاد داشته باشید، حذف کربوهیدرات و استفاده صرف از مواد غذایی پروتئینی، بر خلاف تصور عمومی اصلا کاره درستی نیست.

در ادامه باید بتوانیم کالری غذای را که می خورید را نیز محاسبه کنید. چون نمی توان فقط به نوع مواد غذایی توجه داشت. بعضی مواقع مواد غذایی کم چرب هستند، ولی پرانرژی به شمار می آیند. به عنوان نمونه غذاهای آماده و فرآوری شده در مقایسه با مواد غذایی تازه، انرژی بیشتری به شکل قند یا چربی دارند. پس اطلاعات برچسب مواد غذایی را حتما بشناسید.

آهسته  غذا خوردن برای لاغری

آمارها حاکی از آن هستند که آدم های چاق، از افراد دیگر خیلی سریع تر غذا می خورند. در بعضی موارد این سرعت بیش از اندازه حتی به فرو بلعیدن غذا هم می رسد. در حالی که تحقیقات نشان می دهد آروم غذا خوردن یکی از تکنیک های ذهنی و قوی برای مقابله با چاقی است.

فاصله بین هر لقمه حداقل باید 30 ثانیه باشد. تا زمان صرف غذا به 20 دقیقه برسد. در حقیقت، وقتی آهسته غذا می خورید، مغز فرصت پیدا می کند از آنچه می خورید لذت ببرد و به موقع فرمان سیری صادر کند.

همه فکرمان این نباشد که محتویات ظرف غذا را تمام کنیم. اگر فکر می کنید که مقدار غذایی که دارید می خورید زیاد است، می توانید از یک راهکار مهم، که استفاده از چنگال به تنهایی است، کمک بگیرید.

مصرف میوه وسبزی برای لاغری

مصرف غذاهای سالم و مفید یکی دیگر از پاسخ های مربوط به سئوال ” برای لاغری چیکار باید کرد ” است. غذاهای سالم و طبیعی عبارتند از سبزیجات، صیفی جات، میوه جات، حبوبات و غلات،…

نکته قابل توجه در مصرف سبزی و میوه، کم انرژی بودن آنهاست. بعضی از مواد غذایی مثل چربی ها، حتی در مقدار کم، انرژی زیادی را وارد بدن می کنند. اما در نقطه مقابل آنها، سبزیها و میوه را می توان با حجم زیاد بخاطر کم انرژی بودنشان به راحتی مصرف کرد.

مثال:

مثلا انرژی بیست برگ کاهو معادل با یک قاشق غذاخوری کره می باشد. از نظر شما کدام این مواد غذایی، معده شما را بیشتر پر می کند و احساس سیری می دهند؟! بنابراین تلاش کنید مواد غذایی کم انرژی را برای رژیم لاغری خود انتخاب کنید.

پذیرفتن چاقی برای لاغری

پذیرفتن مشکل چاقی یک کار فرهنگی است برای  حل معمای ” برای لاغری چیکار باید کرد “. اساسا به آدم های چاق، برچسب بی اراده، تنبل، و پر خور می زنند که این خیلی غیر منصفانه است. که موجب احساس شرم و حتی افسردگی در این افراد می شود. در مقابل در اکثر فرهنگ های کشورهای جهان، لاغری معادل زیبایی و شایستگی در همه زمینه هاست.

البته چاقی را می توان معرف یک وضعیت مزمن در شخص دانست و هیچ دلیلی بر عدم کفایت اخلاقی در فرد نیست. پس افراد چاق باید اول یک تصویر شفاف و مثبت از وضعیت فعلی خودشون داشته باشند.

بعد با کسب دانش و اطلاعات صحیح درباره چاقی، با برنامه ریزی صحیح  و هدف گذاری دقیق به کاهش وزن و تناسب اندام بپردازند. فقط با این نگرش است که می توانند به انتخاب خود، یعنی لاغری و زیبایی اندام دست پیدا کنند.

کلام آخر برای لاغری چیکار باید کرد

فراموش نکنید که رژیم های لاغری سریع برای کاهش ورن مناسب نیستند. چون با کاهش شدید کالری همراه هستند. این کم شدن بیش از حد کالری، موجب از دست دادن مواد مفذی بدن و گاها کمبود ویتامین می شود.

بنابراین، توجه داشته باشید که میزان کالری روزانه مورد نیاز بدن به عوامل مختلفی از جمله سن و سال، و میزان تحرک و فعالیت بدنی در طول یک روز بستگی دارد. پس توصیه می شود با مراجعه به یک پزشک یا متخصص تغذیه، مقدار کالری وعده های غذایی خود را تنظیم کنید. سالم وتندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا