مقاله

چگونه جوان بمانیم و از پیری زودرس جلوگیری کنیم

چگونه جوان بمانیم و از پیری زودرس جلوگیری کنیم

چگونه جوان بمانیم و از پیری زودرس جلوگیری کنیم. تصور کنید لحظه ای را که در آیینه نگاه می کنید، خنده را بر لب های خود ببینید و چشم هایتان روشن و براق و پوست تان صاف و پاک و رفتار و روحتان آرام باشد و تمام سختی ها و فشارهایی که هر روز در زندگی با آن رو به رو هستید، ساده و بدون استرس های ناسالم انجام شود.
این حق مسلم شماست؛به دنیا آمده اید که تا می توانید خوشحال باشید، از زندگی بهره ببرید، از موج های منفی و هیجانات غیرسالم بپرهیزید و براحتی، اندیشه و تصوراتی را که در مغزتان می گذرد و آرزو می کنید، بدست آورید.
شاید به خودتان بگویید که این حرف ها را فقط در خواب می توان دید، ولی باید بدانید با داشتن سلامت جسم و روح و روان نیز مثبت فکر کردن، این امر غیر ممکن نیست و نخواهد بود.
مشکل مهم این است که عادت کرده ایم احساس بیماری، خستگی، انرژی پایین، دپرسیون و نا امیدی را در خود بپرورانیم. بسیار سخت و مهیج آور است زمانی که به اطراف توجه می کنیم و با روشن کردن تلویزیون و رادیو، خبرهایی از مصیبت و مرگ و تجاوز می بینیم و می شنویم. با خواندن روزنامه ها، از افزایش بیماری های صعب العلاج مانند انداع سرطان، بیماری ایدز، وحشت از بیماری های روانی و ترس از وضع مالی و اخطارهای اقتصادی مطلع می شویم. با تصور تمام این مسائل که در مغزمان است، متوجه می شویم چه بر سر خود می آوریم. زندگی ما سرشار از آلودگی هوا است که حاصل سم ناشی از دود اتومبیل ها و سیگار و سایر توکسین ها و سم های شیمیایی موجود در محیط زیست می باشد.
بیشتر غذاهایی که می خوریم، دارای کمبود املاح و و یتامین های لازم برای بدن هستند. به احتمال زیاد با نشستن تمام روز مقابل کامپیوتر، این جعبه ی جادویی، در خانه و محل کار و توجه نکردن به وضع درست قرار گرفتن بدنمان، اعصابی که از مغز بطرف قسمت های پایین بدن مثل بندها و مفاصل، باید به طور صحیح عبور کنند، راحت هدایت نمی شوند؛ همچنین به دلیل بد نشستن و حرکت نکردن، دچار مشکل شده که اثر آن بر روی روح و روان خواهد بود و باعث خستگی جسم ما خواهد شد و همین سبب خشم و عصبانیت و بد رفتاری می گردد.
به خاطر داشته باشید وقتی جسم تان سالم است، روح و روان شما هم در سلامتی خواهد بود و بالعکس اگر روح و روان ناسالم باشند، روی جسم سالم اثر زیادی خواهد داشت.
این روزها زندگی در همه جای دنیا پر از توکسین و سم است؛ چه جالب است که ما همه ی آن ها را به راحتی به کار می گیریم، بدون اینکه متوجه عوارض این سم ها می شویم، بنابراین هر روز و ساعت و حتی دقیقه ، در قسمت های مختلف بدن احساس درد می کنیم و باید دکترمان را ببینیم.
همین جا باید متذکر شوم که سعی کنید خود را به دکتر وابسته نکنید و مسئول سلامتی و بهداشتتان باشید. لطفا فکر نکنید شما را از مراجعه به دکتر منع می کنیم. منظورمان این است که وابسته شدن به دکتر، کار درستی نیست؛ نه اینکه از نظر جسمی و روانی بیمار باشید و به دکتر مراجعه نکنید. این نصایح و تذکر ها، مربوط به قبل از بیمار شدن می باشد؛ لذا باید مسول سلامتی و بهداشت خود و حتی اطرافیانتان، اعم از بهداشت جسمی _روانی و بهداشت محیط زیست و اجتماعتان باشید
زیرا اگر یاد بگیرید و آگاهی کافی داشته باشید که چگونه برای نگه داشتن سلامت خود و اطرافیانتان ارزش قائل شوید؛ نیز چنانچه شعار پیشگیری بهتر از درمان است را همیشه سر لوحه زندگی خود قرار دهید، کمتر به دکتر نیازمند خواهید شد.
قدر مسلم وظیفه هر فردی است که مواظب سلامتی خود باشد، به خصوص از بیماری های جدی و صعب العلاج مثل سرطان ها وبیماری های روانی درمان ناپذیر که معمو لا پس از استرس های ناسالم گذشته، در شخص ایجاد شده اند مانند بیماری آلزایمر یا مه آلود مغزی، دور نگه دارد.
بسیار غم انگیز است که حاضر به پرداخت هزینه دکتر و دارو به هر شکلی که شده هستیم، حتی قرض می کنیم ولی برای آزاد کردن بدنمان از استرس که عامل بسیاری از بیماری های ناشناخته است، کاری نمی کنیم!
حاضر نیستیم برای یک ماساژ گرفتن ساده که خرج چندانی ندارد اقدام کنیم یا در مواجهه شدن با استرس هاس ناسالم که باعث عملکرد منفی فکرمان شده و مغز را تحت فشار روانی قرار می دهد از دوش گرفتن آب ولرم به مدت طولانی و یا شنا کردن که آرامش بدن را به دنبال دارد، کوتاهی می کنیم. ممکن است بگویید آب درمانی اثری ندارد اما این طور نیست. اگر به درستی انجام شود اثر بسیار مفیدی بر روی جسم و روان و مغز شماخواهد داشت.
دیده شده حاضرین با داشتن استرس های روزانه در محیط کار و خانه یا هر جای دیگری که بر اثر توکسین ها در بدن ما ایجاد می شود، بلافاصله داروهای شیمیایی مانند ضد دردها و آرامبخش ها و حتی الکل و مواد مخدر را جهت رهایی خود استفاده می کنیم و یا با زیاد خوردن و تندخوردن غذا در صدد رفع آن بر می آییم و فکر می کنیم حالمان خوب خواهدشد. درحالی که این طور نیست و مشکلات دیگری را در بدن ایجاد می کنند. همچنین از تمرکز کردن و ورزش هایی مثل یوگا که بدن ما را به آرامش هدایت کرده و سموم بدن را دفع می نمایند کمک نمی گیریم.

 

هرکس باید مسئول بهداشت و سلامتی خود باشد و با بالا بردن سطح آگاهی خوداز جنبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بهداشتی بتواند با زندگی استرس زا دست و پنجه نرم کرده و راحت تر زندگی کند.

دقت کنید وقتی سرتان درد می کند به دکتر مراجعه می کنید و با خیال اینکه این دکتر همه چیز را می داند و یا دانش فلان پرستار از شما بیشتر استف نصایح آنها را با جان و دل می خرید که البته کار بسیار درستی است، چون فکر می کنید بهتر از شما می دانند و هر دارویی را تجویز می کنند و حتی با عبور از خط قرمزهای بهداشتی و درمانی که سلامتی را در اثر دارو و عوارض آن به خطر می افتد، مطیع آنها می شوید. بدون اینکه از آنها بپرسید چرا نباید فلان دارو خورده شود یا فلان غذا مصرف شود. تا حالابه عوارض داروها فکر کرده اید؟ شما باید سعی کنید به وضع بدنتان توجه و رسیدگی کنید و آن را بشناسید و در واقع دکتر خود باشید. هر کس هر چه می گوید قبول نکنید. گوش دادن به بدنتان که از شما چه می خواهد و چه می گوید، بهترین راه برای سالم ماندن است.

خیلی از ماها، رژیم های غذای دردناک و بی فایده را بکار می بریم و یاد نگرفته ایم که بدن را آنطوری که از ما می خواهد، تربیت کنیم. برای مثال خیلی وقت ها با نوشیدن قهوه یا چای و حتی الکل و زیاد غذا خوردن، بدن را بیشتر از حد توان، تحریک کرده، بعد از خود می پرسیم که چرا خوب نمی خوابیم و چرا معده مان درد می کند!

در واقع گرفتاری های روزمره باعث شده که توجه نکنیم بدنمان از ما چه می خاهد و اینکه انتظار دارد به طور صحیح تغذیه کنیم. زمانی که خسته هستیم چرا باید از بدنمام کار بکشیم؟ استفاده بیش از حد کامپیوتر و خستگی ناشی از آن، بر روح و روان ما اثر گذاشته و منتهی به اضطراب و عصبانیت و شدت ضربان قلب و ترشح توکسین یا سم زیاد مانند هورمون کورتیزول در بدن می شود. ضمن اینکه بر اثر فعالیت مغز و فشار بیش از حد بر آن، ترشح آدرنالین زیاد شده و سبب تحریک اعضای حیاتی بدن بخصوص اجزای خود مغز می شود.

ما به دنیا آمده ایم تا رشد کرده و تکامل بیابیم و مفهوم زندگی را دریابیم و کمال استفاده را از آن نموده و لذت ببریم. در این صورت است که خوشحال خواهیم بود، لذا موج های منفی را از خود دور نگه می داریم. همه می دانیم زندگی پر از مشکلات و بالا و پایین شدن ها است. کسی سالم می ماند که انرژی خود را بالا نگه دارد و به هر حال در رویارویی با مشکلات، آنها را به راحتی از خود دور کرده و در پی راه حل باشد تا بتواند از زندگی پراسترس و آلوده به خوبی لذت ببرد.

در انتها باید بگوییم که عشق ورزیدن و دوست داشتن خود و دیگران و همچنین داشتن یک سبک زندگی سالم  که با رشد جسمی و عقلانی همراه باشد، یکی دیگر از راه های جوان ماندن و پیشگیری از پیری زودرس است. سالم و تندرست باشید.

نویسنده: علیرضا آزاد

مشاور ارشد مدیریت استرتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا