مقاله

چرا بدون دلیل، پرخوری می کنیم؟

 چرا بدون دلیل، پرخوری می کنیم؟

چرا بدون دلیل، پرخوری می کنیم؟ یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد چاق با آن مواجه هستند این است که در زمان هایی که در حقیقت گرسنه نیستند به پرخوری روی می آورند و بدون توجه می خورند. وقتی نیز شما از آنان می پرسید که آیا گرسنه اید که غذا می خورید اقرا ر می نمایند که دلیلی برای خوردن ندارند. در این مقاله مروری داریم بر انواع پر خوری هایی که به علت گرسنگی فیزیولوژیک و نیاز بدن نیستند.

  • افراط بیش از حد در غذا خوردن یا binge-eating   :

شاید شما نیز امتحان نموده اید که برخی مواقع قادر به کنترل حجم غذای مصرفی خود می باشید  ولی برخی مواقع دیگر کنترل از دست شما خارج می شودو به صورت بدون کنترل ولع به خوردن مواد غذایی دارید. این حالت را ( افراط در غذا خوردن یا غذا خوردن افراطی) نامند. افراط ها  زمانی هستند که شما مقادیر بیش از حدی  از غذاها  را در یک بازه زمانی کوتاه مصرف می کنید. جالب آن که اکثر مواقع انتخاب شما در این نوع پرخوریها غذاهای سالم نیستند. مطالعات نشان داده اند که این تهاجم به مواد غذایی حتی صرف نظر از نوع غذای مصرفی برای شما مضر است به ویژه اگر به دیابت هم مبتلا باشید، لذا باید با کمک یک متخصص این عادت را برطرف کنید.

  • غذا خوردن احساسی:

بسیاری از افراد وقتی احساس ناراحتی، عصبانیت، غم، تنهایی یا ترس می کنند به غذا خوردن روی می آورند. احساساتی نظیر احساسات مذکور می توانند محرک قوی ای برای غذا خوردن بویژه در افراد با استعداد چاقی باشند.

اگر شما از روی احساسات غذا می خورید جالب است که بدانید شما می توانید راهکارهایی دیگری را برای مقابله با احساساتتان با مشورت با متخصصین بیابید. مطالعات نشان داده اند که احساسات معمولا طولانی مدت نیستند و زیاد طول نمی کشند (اغلب فقط 10 دقیقه تا 1 ساعت) بنابراین شما فقط نیاز دارید که برای زمان کوتاهی  خودتان  را از غذا خوردن دور نگه دارید تا اینکه احساستان فروکش کند.

  • پرخوری های شبانه

برای بسیاری از افراد شام تنها شروعی برای غذاهای شبانه شان می باشد. هیچ نکته غلطی در مصرف یک میان وعده سالم مانند : سالاد میوه یا  نان تست سبوس دار به همراه کمی مربا در حدود 2 ساعت پس از صرف شام وجود ندارد، ولی غذا خوردن در شب وقتی یک مشکل فرض می شود که شما مقادیر زیادی غذا و یا غذاهای پرچرب و نمکی و پر کالری و یا شیرین را مصرف کنید (برای مثال: چیپس، شیرینی جات، بستنی، ساندویچ  و باقی مانده های غذاها).

اگر غذا خوردن شبانه برای شما یک مشکل شده است سعی کنید بیشتر کالری دریافتی تان را در ساعات روز دریافت کنید و میان وعده سبک و کم چرب و کم کالری را در حوالی شب مصرف کنید.

می توانید از راهنمایی های مندرج در جدول زیر برای جایگزین نمودن انواع تنقلات پرانرژی کمک  بگیرید:

گزینه های  نامناسب

جایگزین های مناسب

شیرینی جات

یک برش نان تست سبوس دار (گندم کامل) به همراه کمی مربا

شکلات ها و آبنبات ها

یک مشت میوه جات خشک

چیپس

یک میوه تازه

پنیر و کراکرها

کمی پنیر بدون چربی یا کم چرب 1%  ؛ (مشابه پنیر cottage )

پیتزا و فست فود

نیم تا یک فنجان از سالاد های حاوی سبزیجات ( که ممکن است از شام باقی مانده باشند)

بستنی

نصف تا یک فنجان ماست کم چرب ( طعم دار یا ساده)

چند راهکار برای کنترل افراط در غذاخوردن، غذاخوردن احساسی و غذا خوردن شبانه به شرح زیر می باشند:

  • این عادت را در خود بپرورانید که در طی روز به طور منظم  3وعده غذایی شامل صبحانه، ناهار و شام را به همراه 2-3 میان وعده غذایی دریافت کنید . با این شیوه شما دچار گرسنگی نخواهید شد و شانس ابتلا به عوارض مذکور کاهش می یابد.
  • غذاهایی که ممکن است در مصرف آنها افراط کنید را در منزل نگه ندارید . اگر شما برخی مواقع در مصرف برخی خوراکی ها افراط می کنید پس حتما از خوراکی هایی که ممکن است در مصرف آنها افراط کنید آگاه هستید، لذا این خوراکی ها را از خود دور نگه دارید. رایج ترین خوراکی هایی که در مصرف آنها افراط می شود عبارتند از: شیرینی جات، شکلات ها، بستنی و چیپس ها.
  • فهرستی از اقداماتی که برای پیشگیری از پرخوری انجام خواهید داد را برای خود تهیه کنید.

برخی پیشنهادات در این زمینه به شرح زیر می باشند:

*   برای حداقل 10- 15 دقیقه به پیاده روی و یا یک فعالیت بدنی دیگر که از انجام آن لذت می برید بپردازید.

*  با یک دوست خوب صحبت کنید، دوستی که می تواند به شما کمک کند تا احساستان را کنترل کنید.

*  کاری را انجام دهید که از انجام آن لذت می برید مانند : مطالعه ، بازی کردن، گوش دادن به موسیقی ، بازی کردن با کودکان  و با آنها به پارک رفتن، انجام صنایع دستی و یا رفتن به استخر.

*  می توانید برخی کارهای فیزیکی مانند باغبانی و نظافت منزل را انجام دهید و بدین شیوه خود را سرگرم کنید و حواس خود را از غذا خوردن منحرف کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا