مقاله

چاقی و ارتباط آن با مغز

چاقی و ارتباط آن با مغز

چاقی و ارتباط آن با مغز _ به تازگی محققین طی آزمایش های مختلف روی افراد چاق، ارتباط چاقی را با نوعی بیماری ذهنی دریافتند. محقیقین، در پی تحقیقات زیادی که در زمینه چاقی انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که چاقی یکی از مهمترین بیماری های مغزی به شمار می رود، که در پی آن فرد تحریک به خوردن می شود و تمایل به کم تحرکی دارد.

بررسی‌های جدید پژوهشگران در استرالیا نشان می‌‎دهد، خوردن غذاهای ناسالم، مانع از این می‌شود که مغز نیاز به خوردن را در زمان سیری فراموش کند. و با پیروی از رژیم غذایی پرچرب و شیرین، این موضوع شدّت می‌یابد.

عامل اصلی چاقی و ارتباط آن با مغز

در حقیقت، یک عامل اصلی که کمک می‌کند مقدار خوردنمان را کنترل کنیم، داشتن احساس گرسنگی یا سیری است. و افرادی که غذاهای پرچرب و شیرین مصرف می‌کنند، با وجود اینکه سیر شده‌اند توانایی تشخیص اینکه، دیگر نیازی به خوردن غذا را ندارند، را از دست می‌دهند.

پژوهشگران در استرالیا این آزمایش را بر روی دو گروه از افراد انجام دادند که یک گروه رژیم ناسالم پرچرب و شیرین را دنبال می‌کردند، و گروه دیگر، رژیمی سالم متشکل از سبزی، میوه و فیبر داشت.

پس از بررسی نتایج این آزمایش، پژوهشگران دریافتند افرادی که رژیم ناسالم در پیش گرفته‌اند، نسبت به افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند، در یادگیری کندترند و حافظۀ ضعیف‌تری دارند.

عقیده پژوهشگران چاقی و ارتباط آن با مغز

پژوهشگران بر این باورند رژیم غذایی شیرین و پرچرب، با تأثیرگذاری بر روی قسمت هیپوکامپ مغز، جلوی توانایی مغز را برای توقف خاطراتی که دیگر مفید نیستند، می‌گیرد.
به طور طبیعی، زمانی که گرسنه هستید خاطرات مربوط به غذا در قسمت جلوی ذهن شما قرار دارند، اما زمانی که احساس سیری می‌کنید، جلوی خاطرات مربوط به غذا گرفته می‌شود. این در حالی است که، مغز افرادی که از رژیم غذایی ناسالم پیروی می‌کنند، این مسئله را به درستی انجام نمی‌دهد.

 

توکی آتوکوایفیو، پژوهشگر دانشگاه مک‌کوایر سیدنی، در این خصوص گفت: آنچه در این خصوص جالب‌توجه است این است که این تأثیر به عملکرد آنها بر روی یادگیری و حافظه مربوط می‌شود. وی افزود: گرچه افرادی که عادت‌های غذایی ناسالم را در پیش گرفته‌اند، سیر هستند، ولی هنوز هم دلشان می‌خواهد که غذاهای پرچرب و شیرین بخورند.


چاقی و ارتباط آن با مغز

شاید این تصور رایج وجود داشته باشد که با گرفتن رژیم های سرسخت غذایی و ورزش های سنگین به وزن ایده آل دست پیدا خواهید کرد. اما، بهتر است بدانید که در روند کاهش وزن، نحوه تفکر و کارکرد مغز نیز تاثیر فراوانی را به همراه دارد. از آن مهم تر، احساس شما، مستقیما بر نحوه و میزان غذا خوردن تاثیر گذاشته، و به چاقی و اضافه وزن، یا لاغری و کاهش وزن تان منجر خواهد شد.
در ادامه شما را با ۱۰ مورد آشنا خواهیم کرد که تاثیر عملکرد مغز، یا نحوه تفکرمان، بر وضعیت تغذیه و در نتیجه افزایش وزن را به ما یاد آور می شوند. این موارد را با هم مرور می کنیم:

1. .مغز به استراتژی رژیم نگهداری از چربی روی می آورد

بی شک مغز از رژیم گرفتن خوشش نمی آید. پژوهش اخیری که بر روی موش ها انجام شد و نتیجه آن در مجله eLife به انتشار رسید، نشان می دهد، زمانی که بدن با کمبود مواد غذایی روبرو می شود، سلول های اصلی مغز، فعالانه از سوزاندن چربی ممانعت به عمل می آورند. این فرضیه وجود دارد که پیشینیان ما برای بقا در هنگام قحطی از این روش استفاده می کردند. اما امروزه، گرفتن رژیم های غذایی که با گرسنگی فراوان همراه است، به نگهداری چربی ها می انجامد.

نکته:

دکتر کلمنس بلوئت از مرکز آزمایشگاهی و تحقیقات متابولیک دانشگاه کمبریج انگلستان می گوید: مطالعات ما نشان می دهند که گروهی از نورون های مغز، بین انرژی و اشتها هماهنگی هایی را به وجود می آورند، و با توجه به در دسترس بودن آنچه در محیط وجود دارد، خاموش و روشن می شوند. اگر ماده غذایی در دسترس باشد، ما را وادار به خوردن می کنند و اگر غذا کافی نباشد، بدن در وضعیت ذخیره قرار می گیرد و از سوزاندن چربی جلوگیری به عمل می آورد.

2. استرس، عملکرد مغز را با اختلال روبرور خواهد کرد

اینکه دائم بخواهید میزان کالری که دریافت می کنید را محاسبه کنید، برای رفتن به باشگاه و سوزاندن کالری، برنامه ریزی کنید و گاهی هم گرسنگی را تحمل کنید، در شما ایجاد استرس بیشتری خواهد کرد و عملکرد مغزتان را با اختلال مواجه می کند. یکی از متخصان خوب تغذیه به نام دکتر کالای مک مردی، در این خصوص می گوید:

زمانی که افراد بیش از اندازه در مورد اندام خود نگران هستند، غذا خوردن شان را محدود می کنند، و بدن نمی داند که فرد آگاهانه چنین روشی را پیش گرفته است! فقط می فهمد که میزان انرژی دریافتی کافی نیست. لذا برای بقا، ناگزیر به هماهنگ ساختن خود با این شرایط است. بنابراین، بدن، میزان سوخت و ساز طبیعی را کاهش می دهد.
همین موضوع سبب خواهد شد که فرد برای کسب انرژی بیشتر، تمایل به دریافت میزان بیشتری کالری در ذهنش احساس کند، که ناخودآگاه، میل به پرخوری پیدا می کند. که نهایتا به افزایش وزن و چاقی می انجامد.

3. از چرایی خوردن پرسش نمی کنید!

زمانی که یه عدد کلوچه یا بیسکویت را در داخل دهان خود می گذارید، نمی پرسید که برای چه این کار را انجام می دهید. آیا واقعا به خوردن آن علاقه دارید! یا اینکه هوس خوردن چیزی را بدون احساس گرسنگی کرده اید. دکتر مک کردی بر این باور است که، بد نیست گاهی از روی احساسات چیزی میل کنید. به عنوان مثال، یک تکه از کیک تولد را میل می کنید. اما باید قادر به تشخیص این موضوع نیز باشید که آیا آن ماده خوراکی برای تان خوب و لازم است! یا واقعا به خوردن آن در آن لحظه احتیاج دارید یا خیر.

4.افسردگی و تغییرات در اشتها

الگوهای مختلفی برای تغییر اشتها وجود دارد، که قطعا افسردگی می تواند یکی از آنها به شمار آید. بررسی ها و مطالعات انجام شده بر رابطه میان افسردگی و چاقی که در نشریه Archives of General Psychiatry به انتشار رسید، نشان می دهد که اختلالات خلقی به افزایش وزن منجر می شود.

” کیت ایوب ” استادیار دانشگاه پزشکی «آلبرت انشتین» نیز بر این نظر صحه گذاشته و پرخوری و بی اشتهایی شدید را از دلایل افسردگی می داند. وی می گوید: بهتر است واقعا بدانید که چه اتفاقی در حال وقوع است. با این کار مانع از تاثیرات منفی افسردگی بر سلامت جسمی خود خواهید شد.

5.در مسیر لاغری، به قوانین منفی اجازه ورود می دهید!

دکتر مک مردی در این خصوص می گوید: در مورد عادات بد غذایی افراد، قوانینی را بر می شمارد و می گوید: در کل تصمیم به رژیم گرفتن زمانی گرفته می شود، که افراد در مورد خودشان و بدن شان، احساس بدی داشته باشند. و این فکر بوجود آمده که باید تمام وقت، انرژی، و پول خود را صرف برنامه ریزی هایی در این زمینه کرده، که شاید در انتها نیز، موفق به دستیابی به هدف خود نباشند.

وی ادامه می دهد: زمانی که افراد در رسیدن به هدف خود ناکام می مانند، این روند را به نادرست بودن نحوه گرفتن آن رژیم نسبت نمی دهند، بلکه برعکس احساس بدی نسبت به خود پیدا می کنند، و این سیکل معیوب دائم ادامه پیدا می کند. همین امر سبب می شود که هیچ وقت از وضعیت اندام خود رضایت کافی را نداشته باشند.

6.در مورد خوراکی ها قضاوت می کنید

زمانی که به یک پیتزا فکر می کنید، آیا مفهومی که در ذهن تان بوجود می آید مثبت است یا منفی؟! در مورد یک ظرف سالاد چطور؟
زمانی که سن مان بالا تر می رود، ناخودآگاه بر روی بعضی از مواد غذایی برچسب هایی می زنیم. دکتر مک مردی در این باره می گوید: برچسب های خوب و بد را از روی خوراکی ها بردارید. این کار، کمک بزرگی به لاغری و کاهش وزن شما می کند. غذاها مفاهیم سیاه و سفیدی ندارند. بنابراین بر خلاف امور اخلاقی، نمی توانند بر شما احاطه ای داشته باشند…!! چاقی و ارتباط آن با مغز

7.خودتان،مانع از لذت بردن خودتان می شوید

بهتر است از چیزی که می خورید لذت نیز ببرید. دکتر مک مردی در این باره می گوید: به جای آنکه چیزی را که واجب است بخورید، آن چیزی را میل کنید، که از آن تجربه های جدیدی را کسب می کنید. در واقع، او بر این باور است که، چیزی را که واقعا دوست دارید میل کنید و گزینه های جدیدی را نیز امتحان کنید و از وعده های غذایی که احساس شادی بیشتری به شما می دهند، لذت ببرید. فراموش نکنید، احساس، عامل اصلی چاقی و ارتباط آن با مغز است.

8. اضطراب، نیاز شما را افزایش می دهد!

احساسات هیجانی و احساسات مضطرب زا با چاقی و ارتباط آن با مغز، کاملا قابل درک هستند. دکتر مک مردی، در این باره می گوید: اضطراب صد در صد در وضعیت تغذیه تاثیرگذار است و در افراد گوناگون به طرق مختلفی نمود پیدا می کند. برخی در چنین زمان هایی حساب کوچک ترین مقدار غذایی را که می خورند را نگه می دارند و برخی دیگر نیز شروع به پرخوری می کنند. چاقی و ارتباط آن با مغز

9.قدرناشناسیِ چاقی و ارتباط آن با مغز

قدرشناسی می تواند به شیوه های مختلفی به وضعیت سلامت تان کمک کند. دکتر آنیدا پیرسون، از متخصصین تغذیه در این خصوص می گوید، زمانی که که پرخوری و احساس عذاب وجدان می کنید، چندان قادر به شکرگزاری کردن نخواهید بود. اما، در چنین مواقعی بهتر است به خود بگویید، که چقدر جالب است که مغز و بدن تان برای زنده نگه داشتن شما تلاش می کند. وقتی چیزی می خورید، بدن شما به صورت بیولوژیکی انرژی و کالری بدست آمده از آن را مصرف می کند. بهتر است به جای جنگیدن با این روند، به بدن مان توجه بیشتری کرده، و بر روی اشتهای خود نیز بیشتر کار کنیم.

وی بر این باور است که با اندام و وزن خود کنار بیاییم و راه سلامت و ثبات را در پیش بگیریم. چرا که، عمدتا افرادی که از وضع جسمانی خود رضایت بیشتری دارند، در وضعیت سلامت عمومی بهتری نیز قرار دارند.

10.غرور به شما اجازه نمی دهد از دیگران کمک بگیرید

اگر خودتان قادر به انتخاب بهترین راهکار برای تغذیه نیستید، از اینکه از دیگران یا متخصصین کمک بگیرید، ترسی نداشته باشید. دکتر مک مردی در این مورد می گوید: تفکرات اشتباه و نادرست، در ارتباط با تغذیه را کنار گذاشته و بدون ترس و با اختصاص زمان روند اصولی را دنبال کنید. در قدم های نخست از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید و یک رویکرد غیر از رژیم غذایی، مثل لاغری با ان.ال.پی را نیز برای کمک کردن به خود در پیش بگیرید.


سخن آخر چاقی و ارتباط آن با مغز

گاه شاید لازم باشد به جای مراجعه به چندین و چند متخصص تغذیه، صرف هزینه های گزاف و دشواری های فراوان برای رعایت تمامی راهکارهای پیشنهاد شده اندکی با ذهن خود آشتی کرده و به مغزمان اجازه تنفس و عملکرد صحیح را بدهیم. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا