مقاله

مکمل های آنتی اکسیدانی کاهش وزن

مکمل های آنتی اکسیدانی کاهش وزن

به احتمال زیاد شما هم جعبه ها و قوطی های دارویی و مکمل های آنتی اکسیدانی کاهش وزن زیادی را دیده اید که ادعا می کنند به کاهش وزن مخصوصا در کنار ورزش، کمک می کنند. در این فصل به شما یاد می دهیم که چطور سلامتی تان را بخطر نیاندازید و پولتان را تلف نکنید و مکمل های تاثیر گذار و بی تاثیر را هم شناسایی کنید.
مکمل ها درمان نمی کنند، فقط کمک می کنند
همانطور که از اسم شان پیداست آنها فقط کامل کننده هستند. گروه مکمل ها شامل ریز مغذی ها، ویتامین ها و مواد معدنی(منیرال ها) و همچنین پروتئین ها و اسید های چرب ضروری و بالا برنده های سوخت و ساز ها هستند.
نمی دانیم آیا تا به حال کسی صرفا با مصرف مکمل ها لاغر شده یا خیر؛ اما می دانیم که بدن شما هنگام کاهش وزن به حمایت بیشتری نیاز دارد. به عبارت دیگر کم کردن وزن همراه با فشار آوردن به بدن و استرس است. زیرا چربی های ذخیره شده در بدن حاوی سمومی مختلفی هستند که هنگام آب شدن آنها، سموم از طریق کبد تخلیه می شوند.این عمل مستلزم فعالیت بیشتر بدن است. به همین جهت است که هنگام لاغرشدن بعضی از افراد هفته ها و حتی ماه ها از حال بد و حتی حالت تهوع رنج می برند چون مقدار سم در ارگان های اصلی بدنشان افزایش یافته است. لازم بذکر است که افزایش مصرف آب نیز به همین علت جهت دفع سریع تر سموم در این دوران توصیه می شود.
شما با مصرف مکمل های مناسب در این دروه می توانید بار سموم را کاهش دهید و همزمان با از دست دادن چربی ها، انرژی بیشتری بدست آورید. همچنین ممکن است با مصرف بعضی از مکمل ها احساس کنید اشتهای کاذب شما برای برخی از غذاهای خاص کمتر شده یا از بین رفته است.
آنتی اکسیدان ها
فرایند های متابولیکی مختلفی که مولکول های چربی ذخیره شده در بدن را می شکنند رادیکال های آزاد مختلفی را تولید میکنند که خطر بزرگی برای سلامتی شما محسوب می شوند. برای متعادل ساختن رادیکال های آزاد رها شده در جریان سوختن چربی های اضافی، آنتی اکسیدن ها کمک شایانی می کنند تا در زمان کاهش وزن احساس بهتری داشته باشید.
توضیح داخل کادر
رادیکال های آزادمولکول های بسیار فعال و ناپایداری هستند که سلامتی سلول ها و بافت های بدن را به خطر می اندازند. مثل سوخته های ته دیگ یا کناره های نان
بعضی از فرآورده های شیمیایی نیز مثل ویتامین آ، ث، ایی و سلنیوم مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند و از بدن پشتیبانی بعمل می آورند. آنتی اکسیدان در میوه های تازه و سبزیجات و اسیدهای چرب ضروری به وفور یافت می شوند.
ویتامین ها
وقتی تحت فشار روحی یا استرس هستید بدنتان ذخیره ویتامین های گروه ب را بسرعت مصرف می کند. از آنجا که ویتامین های گروه ب محلول در آب هستند آگر هر روز مقدار مورد نیازتان را مصرف نکنید، بدن اندوخته خود را مصرف می کند و با کمبود مواجه می شود. ویتامین های گروه ب با همکاری یکدیگر در فعالیت هایی مانند افزایش سوخت و ساز، سلامت پوست، حفظ حجم عضلات، کمک به عملکرد سیستم ایمنی، و تقویت سلول های سالم شرکت می کنند.
شما در این دوران که قرار است دچار تغییرات فیزیکی و شاید روحی شوید ، به تغذیه سالم نیاز دارید. بنابراین باید روزانه از طریق منابع غذایی غنی از ویتامین های گروه ب میوه جات تازه و سبزیجات بخصوص سبزیجات برگ دار سبز رنگ، نیاز بدن را تامین کرد. اما ویتامین ب چگونه به بدن می رسد؟ هضم و جذب ویتامین های گروه ب بسیار مشکل است. آنها در هر مرحله به عملکرد کامل و صحیح دستگاه هاضمه نیاز دارند. برای مثال اگر معده شما اسید ویژه را ترشح نکند، بدنتان قادر به جذب ویتامین ب 12 نخواهد بود.
کمبود ویتامین ب 12 را می توان با شربت یا قرص مکیدنی آن جبران کرد. این نوع مکمل مکیدنی یا شربت آشامیدنی ب 12 به معده نمی رسد و از طریق لایه های بزاق دهان جذب می شود. همچنین اگر روده بزرگ باکتری های لاکتوباسیلوس کافی نداشته باشد نمی تواند همه ویتامین مورد نیاز گروه ب را هضم و جذب نماید. که البته می توان این کمبود را با مصرف نوعی مکمل لاکتوباسیلوس رفع کرد.
ویتامین های گروه ب در اغلب مولتی ویتامین منیرال های داروخانه وجود دارد. هنگام خرید سعی کنید به دنبال عنوان زیست سازگار بگردید.این عنوان به این معناست که محصول مورد نظر بصورتی ساخته شده است که هضم و جذب آن برای بدن آسان باشد. زیرا هضم و جذب برخی مکمل ها برای بدن مشکل استف چون بدنتمی تواند از ساختار مولکولی ان ها به راحتی استفاده کند. پس در داروخانه های معتبر به دنبال مکمل های و ویتامین های با کیفیت باشید.
منیرال ها یا مواد معدنی
شما برای حفظ سلامت سلول های عصبی، بافت ها، ماهیچه ها و استخوان ها به مواد معدنی نیاز دارید. مواد معدنی همچنین برای عملکرد صحیح عضلات و فعال بودن سوخت وساز ضروری اند. مثلا کروم برای تنظیم مصرف شیرینی توسط بدن و سوخت وساز اسیدهای چرب با انسولین همکاری می کند. از طرفی دیگر، مواد معدنی نقش مهمی در آب رسانی به به بافت ها و اعضای بدن ایفا می کند. اگر توازن مواد معدنی بدن شما یه هم بریزد ممکن است همه آب های روی زمین را هم که بخورید باز هم تشنه اتان باشد.
بدن شما به دو نوع مواد معدنی نیاز دارد:
1.مواد معدنی پر مصرف:
این گروه مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم، سدیم، کلراید، پتاسیم و فسفر است.بدن به مقادیر بالایی از آنها نیاز دارد. مواد معدنی اصلی برای توازن صحیح الکترولیت ها در بدن ضروری است. این مواد در اغلب مواد غذایی که می خوریم وجود دارند ولی با این حال می توانیم آنها را از طریق مولتی ویتامین ها و مکمل های مواد معدنی نیز دریافت کنیم.
2.مواد معدنی کم مصرف:
اگر چه ممکن است شما به مقادیر جزیی از این مواد نیاز داشته باشید، اما مصرف آنها برای سلامت عمومی و حفظ تعادل روحی و ذهنی ضروری است. این مواد عبارتند از کروم، آهن، منگنز، ید، مس، سسیوم، لیتیم، پلاتین، سلنیوم، وانادیوم، روی. باید بدانید که شما به هفتاد نوع ماده معدنی جزیی نیاز دارید. اگر قصد وزن کم کردن دارید، مطمئن شوید که این مواد را به مقدارکافی دریافت می کنید. در این خصوص با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز مکمل مواد معدنی برایتان تجویز کند. دو ماده معدنی موثر در کاهش وزن، نقش مهمی دارند :

الف – کلسیم ب – کروم
طبق تحقیقات، زنانی که کلسیم بیشتری مصرف می کنند راحت تر لاغر می شوند و راحت تر وزن از دست داده را حفظ می کنند. بهتر است کلسیم خود را از مکمل زیست سازگار بگیرید.
در دوران کاهش وزن کروم به بدن کمک میکند تا جرم ماهیچه ای خود را حفظ کند، بنابراین شما به جای از دست دادن عضله یا ماهیچه، چربی از دست می دهید. همچنین سطح قند خون را ثابت نگه می دارد و به شما کمک می کند تا در صورت افت قند خون زیاده روی یا پرخوری نکنید وضمن اینکه مقاومت انسولین را کاهش می دهد.
در پایان با زهم به این نکته اشاره می کنیم، درست است که مکمل ها به شما اطمینان خاطر می دهند که همه ویتامین ها، مواد معدنی و ریز مغذی ها را به بدنتان می رسانند، اما فراموش نکنید که آنها فقط مکمل هستند نه جایگزین غذا. شلد و سلامت و تندرست باشید.

 

نویسنده: علیرضا آزاد
مشاور ارشد استراتژیک مدیریت بدن

http://www.amazon.com/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا