مقاله

بیست نکته مهم سبک زندگی

بیست نکته بسیارمهم

این بیست نکته، خلاصه تمام مطالبی است که تاکنون برایتان بازگو کرده ایم. این بیست نکته اگرچه بسیار ساده اند، اما می توانند زندگی شما را برای همیشه عوض کنند.
1.صبح ها آب ولرم بنوشید
اولین چیزی که صبح ناشتا می نوشید یک لیوان آب ولرم به همراه آب لمیوی تازه باشد. آب ولرم از روده های شما عبور می کند و مخاط روز قبل را پاک می کند و موجب گردش روده ای و دفع راحت تر می شود.
2.معده تان را پر از آب نکنید
هنگام غذا خوردن نباید معده را پز از مایعات کنید. چر اکه آنزیم های گوارشی تان را غرق می کنید. به این ترتیب هضم کمی صورت می گیرد. بنابراین مایعات را بهتر است سی دقیقه قبل یا بعد از غذا بنوشید نه در حین غذا خوردن.
3.لقمه را به آرامی بجوید
یکی از مهم ترین توصیه ها این است که غذا را آن قدر بجوید تا حالت شیرابه پیدا کند. غذا را بچشید و مزه آن را احساس کنید. چون در این هنگام است که با بزاق دهان مخلوط می شد و فرآیند هضم آغاز می شود.
4.با آرامش غذا بخورید
اگر افسرده یا عصبی باشید نمی توانید غذا را به درستی هضم کنید. اگر زمانی که آرامش دارید غذا بخورید عمل گوارش بسیار موثرتر صورت می گیرد
5.نه خیلی داغ نه خیلی سرد
درجه حرارت غذا و مایعاتی که وارد بدن تان می شود بر طحال(باتری انرژی شما) و همچنین دیگر اندام هایتان تاثیر می گذارد. نوشیدنی های سرد ویخ، اندام را ضعیف می کند. خوردن غذاهای بسیار داغ زبان و کام شما را می سوزاند و موجب از بین رفتن حس چشایی شما می گردد و همچنین به دیواره معده صدمه می زنند.
6.بشقاب غذا خود را تزیین کنید
وقتی از دیدن غذا لذت ببرید مغز شروع به فعالیت می کند و پیامی به غدد بزاق می فرستد تا بزاق را که در بردارنده آنزیم های گوارشی است، شروع به ترشح کند. در این میان بو نیز خیلی می تواند کمک کننده باشد.
7.از غذاهای متنوع استفاده کنید
اگر از یک نوع غذا استفاده کنید، پس از مدتی نسبت به آن غذا آلرژی و حساسیت و عدم تحمل غذایی ایجاد می شود. شما می توانید از یک نوع غذا هر چهار روز یک بار استفاده کنید.ضمن اینکه از غذای روز قبل استفاده نکنید.
8.به ندای بدنتان گوش فرا دهید
ببنید به چه غذایی میل دارید. اگر به غذا، رنگ، بو یا مزه خاصی میل دارید، آن رافراهم کنید و از آن لذت ببرید. شاید بدنتان به ماده مغذی که در ان غذا موجود است نیاز دارد. البته منظور میوه و سبزی و چاشنی های تازه است نه هوس های کاذب مثل کلوچه و بیسکویت.
9. آنزیم ها را جدی بگیرید
آنزیم ها خیلی حیاتی هستند و کلید جذب مواد مغذی و تندرستی شما به حساب می آیند و بیشتر در جوانه ها مغزها و دانه ها و میوه و سبزی خام موجود هستند.
10.صبحانه
مهم نیست که کم می خورید یازیاد، حداقل چیزی که می توانید بخورید میوه های تازه هسستند که دستگاه گوارشی را شما برای دفعآماده می شود.
11.گروه بندی مواد غذایی را رعایت کنید
همان طور که خاطرتان هست میوه ها را باید به تنهایی خوردو همینطور پروتئین ها را باهم و کربوهیدرات ها را جداگانه مصرف کنید
12.از خانواده کلم زیاد استفاده کنید
انواع کلم سبز، بروکلی، قمری، دکمه ای، گل کلم و غیره به شما کمک می کنند تا بدنتان سم زدایی کند و به دستگاه گردش خونتان انرژی می دهند.
13. شب ها با معده سبک بخوابید
آخرین وعده غذایی را دست کم دو ساعت قبل از خواب بخورید. وقتی دیر وقت غذا می خورید به بدنتان فشار می آورید و آن را ضعیف و فرسوده می کنید. اگر با شکم پر بخوابید نمی توانید وعده غذایی آخر را به خوبی هضم کنید. و این به ضرر اندام های گوارشی، قلب و کبد شماست.
14. زود بخوابید
هر چه زودتر بخوابید، احساس بهتری خواهید داشت. کبد و مثانه کار سم زدایی را بین ساعت 11 شب و 2 صبح انجام می دهند. اگر ساعت 11 در رختخواب نباشید، فرآیند پاک کننده طبیعی بدنتان آشفته می کنید و در نتیجه احساس تنبلی خواهید کرد
15. عصاره سبز بنوشید
عصاره سبز سوخت کاملی برای بدن شماست و بدن را جوان می کند زیرا سرشار از کلروفیل یعنی خون حیات بخش گیاهی است که به تصفیه خون کمک می کند و بدن را از سموم پاک می کند. آب فراوان موجود در آن باعث می شود همه اجزای خوراکی موجود در آن به آسانی هضم و جذب شوند. همانطور که در بخش مکمل ها اشاره کردیم می توانید مکمل آن را به صورت پودر یا قرص تهیه کرده و با آب میل نمایید.
16.یوگا
هر شکلی از حرکت کششی در قالب ورزش ملایم منظم از قبیل یوگا مثل حرکات سلام بر خورشید، پیلاتس، تای چی و حتی رقصیدن به حرکت لنف، دفع سموم، گردش خون و احیای بدن کمک می کند.
17. استفاده از تکنیک های آرام سازی(مدیتیشن)
هر روز صبح پنج دقیقه را در آرامش سپری کنید. قبل از اینکه کار روزانه را آغاز کنید در جایی بنشینید سکوت کنید فکر نکنید کار انجام ندهید فقط آرام باشید همین
18. ماساژ باعث تناسب اندام میشود
ماساژ به چهار دلیل برای چاقی و لاغری مفید می باشد: 1. دفع مواد زاید بدن مواد زائد بدن شامل سموم حاصل از سوخت و ساز پروتئین ها و چربی ها در بدن و موادی که از طریق آلودگی های غذایی وارد بدن شده اند؛ می باشد این مواد اضافی از سه طریق از بدن انسان خارج می گردند۱- کلیه ها ۲- روده ها و ۳- پوست همانطور که اشاره کردیم پوست یکی از سه مکانی است که امکان دفع مواد زائد را در بدن میسر می سازد و یکی از آثار فيزيولژيكي ماساژ درمان چاقی موضعی با تسریع دفع مواد زاید بدن می باشد. 2. آسان کردن فرايند جذب چربي در درون بدن 3.شكستن مولكولهاي چربي و از بين رفتن سلوليت تجمع بافت هاي چربي بخصوص در قسمتهايي از بدن كه مشهود نيز هست باعث ناموزوني اندام گشته و علاوه بر ايجاد مشكلات رواني باعث مشكلات سلامتي نيز ميگردند . اما اجرای صحیح تکنیک های ماساژ بویژه ویبراسیون (تکان دادن و لرزاندن) موضعي علاوه بر خونرساني به بافت هاي مورد نظر باعث شكستن مولكولهاي چربي می شود و اين عمل خود موجود از بين رفتن سلوليت و بافتها چربي زائد ميگردد . 4. گرمازایی بالا بردن درجه حرارت که از علائم آن احساس گرما و سرخی جزئی پوست در ماساژ گیرنده می باشد.

19.سونا بخار
بعد از کبد و کلیه ها پوست بدن سومین عضو برای دفع مواد زائد می باشد. فرایند تعرق به آرامی و بدون خطر به خارج شدن فلزات سنگین، مواد شیمیایی و سایر سموم از طریق پوست کمک می کند. مطالعات نشان می دهد بدن قابلیت آن را دارد که اکثر سموم را از طریق پوست دفع نماید، این امر باعث می شود از فشار و فعالیت بیش از حد کبد و کلیه ها جهت حذف سموم کاسته شود. سونا باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن می شود و خاصیت ارتجاعی رگ ها را افزایش می دهد. افزایش دمای بدن کمک فراوانی در از بین بردن باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس ها می نماید. بسیاری از مردم دارای بدنی با دمای پایین می باشند و نمی توانند به راحتی از شر عفونت های مزمن رهایی یابند، بدن انسان هنگام ورود ویروس ها دچار تب می شود، تب و افزایش دمای بدن یک فرایند دفاعی برای از بین بردن ویروس ها و باکتری هاست، سونا نیز با افزایش دمای بدن این مکانیزم را برای از بین بردن عوامل عفونی به وجود می آورد. آرامش اعصاب و ریلکس بودن، گام اول در درمان تمامی بیماری هاست، سونا بدن را قادر می سازد بیشتر استراحت و خود را برای درمان و بازسازی آماده نماید. سونا کمک شایانی به آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی می نماید. سایر مزایای سونا درمانی شامل: کاهش درد مفاصل و عضلات، کمک به بهبود بیماری های پوستی و… می باشد.
20.شکرگذاری وسپاسگزاری
نکته این است که درون واژه شکر بسیاری از رازها و سرهایی پنهان شده است که فلاسفه غربی نیز امروزه پی به آن برده اند. بخش کثیری از وجود انسان را تفکر تشکیل می دهد که غیر ملموس واز نظر عرفا مجرد است و هیچ حد و مرزی ندارد و همین قدرت تفکر است که به هر قسمت آن تمرکز کنیم همان مسأله برای انسان رخ خواهد داد. لذا می توانیم بگوییم چون انسان از نظر تفکر بی کران است و حد و مرزی ندارد پس تمام نعمات دنیوی نیز برای موجودات بی کران خواهد بود. منظور از موجودات همان انسان است به دلیل اینکه انسان دارای قوه فکر کردن و اختیار و اراده است: موجودات دیگر اعم از گیاهان و حیوانات با وجود فقدان قوه فکر دایم در ذکر خداوند هستند.

نویسنده: علیرضا آزاد
مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

 

http://www.amazon.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. عالی بود استاد
    رعایت این نکات واقعا به انرژی های دورن بدن کمک میکنه
    مخصوصا سپاسگزاری از نعمتها
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا