مقاله

چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟ افزایش وزن معضلی همه جایی و همه گیر است که دیگر روز و ماه و فصل هم نمی شناسد. با رسیدن زمستان زمین سنگین تر می شود و دست از جوان شدن برمی دارد، و با رسیدن اولین برف زمستانی آرام می گیرد. بدن نیز مانند زمین با رسیدن فصل زمستان سنگین تر شده و آثار افزایش وزن در آن هویدا می شود.

زمستان را سخت می توان دوست داشت:سردتان است، مریض می شوید و اگر از صبح تا بعد از ظهر سرکار باشید حس می کنید ماه ها است آفتاب را ندیده اید. در پایان این فصل هم، عید را داریم که آن هم حسابتان را خالی می کند و زمستان را با خاطره ای بد به پایان می برد. بدتر از همه چیز افزایش وزنی است که در زمستان به سراغمان می آید. در این مقاله می خواهیم درباره دلایلی که زمستان باعث چاقی و اضافه شدن وزن مان می شود صحبت کنیم.

چرا در زمستان افزایش وزن پیدا می کنیم

زمستان معمولا همراه می شود با مصرف نوشیدنی های داغ و پُرکالری، انواع کیک ها، جمع شدن دور آتش و انواع تفریحات لذت بخش دیگر. این رفتارهای وسوسه انگیز در کنار کاهش فعالیت های بدنی، دریافت کالری ها را افزایش می دهند ولی سوزاندن آن ها را کم می کنند. نتیجه چنین اتفاقی، دریافت کالری مازاد است که درنهایت به اضافه وزن و چاقی منجر می شود.

با این حال، فقط این روند و سرمای زمستان نیست که شما را چاق می کند. افسردگی ناشی از تغییرات فصلی نیز روی اشتهای افراد و خلق وخوی آنان تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، بدن ما از نظر ژنتیکی طوری برنامه ریزی شده است که کالری های بیشتری را در فصل زمستان دریافت کند.

چاقی در فصل زمستان چرا رخ می‌دهد؟

متخصصان علوم پزشکی کانادا در یک مطالعه جدید به بررسی علت افزایش وزن در فصل زمستان پرداختند. این متخصصان بر اساس بررسی انجام گرفته دریافتند که سلول‌های چربی در زیر پوست هنگام قرار گرفتن در معرض امواج نور آبی خورشید کوچک می‌شود و به همین دلیل در فصل زمستان، فرد به سمت افزایش وزن و چاقی سوق پیدا می‌کند.

متخصصان کانادایی اظهار کردند: زمانی که نور آبی خورشید به پوست نفوذ می‌کند و به سلول‌های چربی زیر آن می‌رسد، ترکیبات لیپید lipid (* لیپید lipid:رده‌ای از ترکیبات آلی دارای هیدروکربن هستند که از مواد بنیادین برای ساختار و کارکرد سلول‌های زنده به شمار می‌آیند) به لحاظ اندازه کوچک و از سلول خارج می‌شود. به بیان دیگر، سلول‌ها مقدار زیادی چربی ذخیره نمی‌کنند.

چاق شدن در فصل زمستان به چه دلیل است؟

به گفته آن‌ها افرادی که در فصل زمستان به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، بیشتر احتمال دارد دچار انباشت چربی و در نتیجه افزایش وزن و چاقی شوند.

به گزارش NDTV، متخصصان همچنین اظهار کردند: این یافته‌ها تنها مشاهدات اولیه است و نمی‌توان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را شیوه‌ای ایمن برای تناسب اندام و کاهش وزن دانست. هرچند، نتایج این بررسی شرایط جدیدی را در شیوه‌های نور درمانی برای چاقی و دیگر مشکلات مرتبط با آن همچون دیابت فراهم می‌کند.

در کل، افزایش وزن فصلی در افراد مختلف با هم متفاوت است، اما برای اکثر افراد بروز پدیده‌های خاص طی تغییر فصل و تعطیلات، احتمال بروز چنین چیزی را بیشتر یا کمتر خواهد کرد. تحقیقات نشان می‌دهد به طور متوسط افراد در فصل زمستان،‌ 2.5 تا ۳.۵ کیلو اضافه‌وزن پیدا می‌کنند.

با آگاهی از عواملی که ممکن است شما را در معرض چنین خطری قرار دهد، می‌توانید شانس گذراندن این دوران را با احساس گناه و آزردگی کمتری نسبت به آن سپری کنید. در اینجا به برخی علل چاقی و افزایش وزن در زمستان اشاره می‌کنیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.

افسردگی فصلی

زمستان برای بعضی از افراد، نوعی محرک افسردگی فصلی است. این مشکل معمولا با افسردگی در پاییز شروع می‌شود، در زمستان به اوج خودش می‌رسد و در بهار پایان می‌گیرد. علائم افسردگی فصلی بدین ترتیب هستند: غم و اندوه عمیق، تحریک‌پذیری عصبی، بی‌علاقگی نسبت به فعالیت‌های لذت‌بخش، عدم تمرکز، خستگی بیش از حد و نیاز شدید به خواب.

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی فصلی، هوس استفاده از مواد غذایی کربوهیدراتی را تجربه می‌کنند و با تلاش برای ارضای این هوس‌های کاذب با افزایش وزن مواجه می‌شوند. داشتن رژیم غذایی سالم و کنترل هوس‌های غذایی، بخشی از برنامه درمانی افسردگی فصلی را تشکیل می‌دهند. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

زمانی که خورشید در تابستان می‌درخشد و هوا هم گرم است، راحت‌تر می‌توان از تخت بیرون زد و فعالیت‌های روزانه را آغاز کرد. با این همه، وقتی فصل سرما فرا می‌رسد و خورشید هم کم‌کم در ساعت ۴ بعد از ظهر پایین رفته و غروب می‌کند، تنها کاری که دوست دارید بکنید این است که در تخت‌خواب‌تان بمانید و به خوابتان ادامه دهید. سعی کنید برای زمستان لباس مناسب داشته باشید که برای بیرون راحت باشد، ‌چرا که کمک‌تان خواهد کرد با طلوع خورشید، از خواب بیدار شده و فعال و پرتحرک باشید.

هوای سردتر

جمله‌ای که زیاد در زمستان می‌شنوید این است: «عزیزم! بیرون سرده!» و اگر شما هم مثل ما هستید ترجیح می‌دهید در خانه بمانید و زیر پتو خودتان را پیچ بدهید. هوای سردتر باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند روند فعالیت‌های پرتحرک روزانه خود را ادامه دهند. خانم اسمیت، متخصص غذایی، در این باره می‌گوید:

«من متوجه شدم که فروشنده‌ها تحرک و جنب و جوش بیشتری دارند؛ چرا که زیاد در محیط بیرون نیستند و البته دسترسی به محیط بیرون هم چندان ساده نیست. آنها پیاده‌روی تابستانی یا برنامه تنیس خود را کنسل می‌کنند و یا نمی‌توانند همراه با دوست خود هر از چند گاهی پیاده‌روی کنند.» زمانی که هوا خیلی سرد است، فعال بودن کار چندان ساده‌ای نخواهد بود، اما زمانی که شریک جرمی دارید که منتظر شماست، انجام آن کار چندان دشواری نیست. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

اختلال عاطفی فصلی

از محل کارتان بیرون می‌آیید، می‌بینید همه جا تاریک است و احساس افسردگی می‌کنید. کم شدن میزان نور خورشید در زمستان می‌تواند اثر شاخصی بر روحیه و وضعیت سلامتتان به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد در زمستان دچار «اختلال عاطفی فصلی» یا (SAD) می‌شوند که در واقع نوعی افسردگی بالینی محسوب می‌شود.

دکتر اسمیت توصیه می‌کند که سعی کنید با تمرکز برای بیدار شدن هنگام صبح تلاش کنید و از نور خورشید صبح به منظور خنثی کردن اثر کمبود تماس با نور در شب بیشتر استفاده کنید. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

غذاهای راحت

زمانی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، نه تنها به دنبال شال‌گردن پشمی و دستکش می‌گردیم، بلکه سعی می‌کنیم غذاهایمان هم غلیظ‌تر و گرم‌تر باشد. در واقع غذا خوردن باعث افزایش دمای بدن می‌شود که می‌تواند علت زیاد شدن تمایل ما برای خوردن سبزیجاتِ آب‌پز یا پاستاهای آسان‌پز باشد. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

قهوه

پیش از آنکه نخستین برگ پائیزی شروع به ریزش کند، لاته و اسپرسو دوباره سر و کله‌‌شان پیدا می‌شود. با هر تغییر فصل مثلا از پائیز به زمستان، میزان شکر چنین نوشیدنی‌هایی خصوصا نوشیدنی‌های حاوی قهوه بیشتر خواهد شد. نمی‌توان به راحتی طعم لذیذ آن را نادیده گرفت، اما اگر می‌توانید در مقابل لاته پرملاط مقاومت کنید، در واقع قادر خواهید بود که کالری‌های نالازم و غیرمفید را هم حذف کنید. اگر حس می‌کنید که باید هرازگاهی دلی از عزا درآورید، به دنبال کوچک‌ترین حجم فنجان یا ظرف باشید و از مسئول کافه بخواهید تا میزان شکری را که در نوشیدنی‌تان می‌ریزد، نصف کند. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

سگتان کمتر به هواخوری می‌رود

هوای سرد نه تنها فعالیت‌های عادی شما در بیرون از خانه را مختل می‌کند، بلکه باعث می‌شود سگ‌تان را هم کمتر برای هواخوری و پیاده‌روی به بیرون ببرید. اما زمانی که او تحرک و جست و خیز کافی‌اش را در طول روز انجام ندهد، شما هم مانند او تحرک چندانی نخواهید داشت. تنها کاری که باید بکنید این است که به صورت سگ‌تان نگاهی بیاندازید تا یادتان بیاید که در این مسئله تنها نیستید و او هم برای هواخوری و تحرک به فضای بیرون نیاز دارد. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

سیر تکاملی

تحقیقات نشان می‌دهد پرخوری در فصل‌های سرد در بیولوژی بدن شما ریشه دوانده است. محققان معتقدند که ما گرایشی طبیعی برای پرخوری در فصل‌های سرد داریم؛ چرا که به لحاظ تاریخی غذا در این ماه‌ها یا فصل سرد، کمیاب بود. در شرایطی که محکوم نیستیم با نخستین برف زمستانی،‌ بخواهیم در خوردن و نوشیدن زیاده‌روی کنیم، اما بهتر است از عواملی مانند این که به ضمیر ناخودآگاه ما بیشتر ارتباط پیدا می‌کند، آگاه باشیم. بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که نسبت به رژیم غذایی خود مبتکرانه‌تر برخورد کرده و رفتار آگاهانه‌تر و معقول‌تری نسبت به حجم غذایمان داشته باشیم. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

شکر همه‌جا هست

در همه جشن‌هایی که می‌توان تصور کرد، شکر جزء لاینفک آن است، خصوصا در جشن‌ها و مراسمی که در آن انواع دسرها سرو می‌شود. نکته مهم که باید در خاطر داشته باشید این است که گزینه‌هایتان را بررسی و چیزی را انتخاب کنید که واقعا دوستش دارید و می‌خواهید یک دل سیر از آن بخورید. سعی کنید به خودتان زحمت بدهید و به این مسئله زودتر از موعد فکر کنید و برای این موضوع هم برنامه‌ریزی داشته باشید که با چه گزینه‌ای می‌خواهید کالری‌تان را مصرف کنید. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

همین حالا هم اضافه‌وزن دارید

شاید هضم این مسئله واقعا کمی سخت باشد، اما اگر اضافه‌وزن دارید یا با وزن‌تان درگیر هستید، در این ماه‌ها و فصل سرد نسبت به افراد لاغرتر، بیشتر در معرض افزایش وزن قرار دارید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که اضافه‌وزن دارند در فصل‌های سرد و خصوصا در تعطیلات بیشتر اضافه‌وزن پیدا می‌کنند، در شرایطی که این میزان برای افراد عادی چیزی حدود نیم کیلو است. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که نسبت به اندازه غذایتان کوشا باشید و با عادت غذا خوردن و ورزش منظم، در این مسیر باقی بمانید. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

زیاد از حد خواب‌آلوده‌اید

کم شدن نور خورشید در زمستان می‌تواند تأثیر بارز و شاخصی بر هورمون‌هایتان داشته باشد -خصوصا هورمون‌هایی که مسئول تنظیم خواب‌تان هستند. طی ماه‌های زمستان، میزان تولید هورمون خواب بیشتر شده و احساس خواب‌آلودگی هم می‌تواند رفتن به باشگاه یا تحرک را دشوارتر کند. سعی کنید زمانی که خورشید طلوع می‌کند برای خودتان برنامه ورزشی داشته باشید؛ چرا که در این حالت اثرات بارز روزهای کوتاه تأثیر شاخصی رویتان نخواهد گذاشت. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

افزایش متابولیسم

اگرچه شاید این مسئله مثبت به نظر برسد اما اگر چندان مراقب نباشید، افزایش متابولیسم می‌تواند به‌جای سوزاندن چربی منجر به افزایش وزن شود. تحقیقات نشان می‌دهد متابولیسم ما در تلاش برای سوزاندن انرژی بیشتر به منظور گرم نگه داشتن ما، افزایش می‌یابد. این به معنای آن است که برای برآوردن و ارضای نیاز انرژی بدن، به غذای بیشتری نیاز داریم. بنابراین در شرایطی که ممکن است بیشتر احساس گرسنگی داشته باشید، این مسئله را فراموش نکنید که متابولیسم‌تان به قدر کافی افزایش نخواهد یافت تا به طور کامل بتواند اثر دومین پرس از پوره سیب‌زمینی را خنثی کند. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

یک عالم لباس می‌پوشید

واقعا چه کسی است که هوای پوشیدن کاپشن و پالتو را دوست نداشته باشد؟ چنین هوایی واقعا فوق‌العاده است. اما زمانی که بدن‌تان را پنهان می کنید، در واقع از نشانه‌های بصری حفظ وزن و کنترل آن خود را محروم ساخته‌اید. سعی کنید همواره این مسئله را با خود چک کنید که لباس‌هایتان تا چه حد برایتان مناسب و اندازه‌اند و همیشه سعی داشته باشید به طور مرتب برنامه ورزشی خود را حفظ کنید. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

بالا رفتن میزان مصرف نمک

آن دسته از غذاهای راحتی که در زمستان درست می‌کنند ممکن است بعد از خوردن احساس خوبی به شما بدهند، اما غذاهای سنگین‌تر یا پرملاط‌تر، محتوای سدیم بیشتری دارند. این به معنای آن است که میزان تورم و حجم شکم‌تان بیشتر شده و بلافاصله احساس نامساعد و نامطلوب و افزایش وزن خواهید داشت. حواستان به نوشیدن آب زیاد باشد تا بتوانید اثرات تورم شکم‌تان را کاهش دهید و هوای حجم غذایی را که می‌خورید داشته باشید. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟


دیگر عوامل دلایل افزایش وزن در فصل زمستان

از بیرون رفتن پرهیز می کنید

با کاهش دمای هوا، انگیزه های شما نیز پایین می آید. وقتی از سرکار به خانه می آیید، دوست دارید دوباره بیرون بزنید و به باشگاه بروید؟

بنابراین احتمال می رود با سرد شدن هوا به اندازه قبل در هفته ورزش نکنید. حتی اگر هم موفق شوید مرتب به ورزش بروید باز هم مدت زمان بیشتری را داخل خانه یا محل کار هستید و زیاد بیرون نمی روید، بنابراین خود به خود فعالیت کاهش می یابد. وقتی هوا گرم تر بود بیشتر بیرون می رفتید و بنابراین میزان فعالیت و کالری ای که در طول روز می سوزاندید بیشتر بود.

همچنین وقتی داخل خانه و جلوی تلویزیون یا کامپیوتر قرار می گیرید احتمال اینکه بی فکرانه غذا بخورید بیشتر می شود و احتمالا تنقلات را برای خوردن انتخاب خواهید کرد:تحقیقات نشان داده افرادی که بیش از 120 دقیقه در روز تلویزیون تماشا می کنند به طور قابل ملاحظه ای چربی بیشتر و میوه و سبزیجات کمتری میل می کنند. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

افزایش وزن در زمستان

افسردگی زمستانی یکی از دلایل افزایش وزن در زمستان است
سعی کنید حتی اگر کم هم شده بیرون بروید. سعی کنید با یک دوست این کار را بکنید تا هوای همدیگر را داشته باشید. هر روز در زمان ناهار کمی پیاده روی داشته باشید و به فکر کارهای خلاقانه برای افزایش فعالیت خود در طول روز باشید.

برای آرامش گرفتن به سراغ غذا می روید

زمستان نه تنها افسرده کننده است بلکه می تواند سطح استرستان را نیز افزایش دهد. دائما دیر می کنید چون مجبورید ماشین را گرم کنید و یخ را از روی شیشه اش ببرید، قبض گاز و برقتان سر به فلک می کشد و همچنین یک سرماخوردگی می تواند باعث شود کارهایتان روی هم انباشته شود.

بنابراین برای اینکه آرامش بگیرید به سمت غذا می روید. تحقیقات نشان داده خوردن نمک می تواند در واقع باعث کاهش هورمون های استرس مانند کورتیزول در مغز شود. به علاوه سطح اکسی توسین – هورمون احساس خوب همراه با لذت و آرامش – بالا می رود. قند نیز می تواند تاثیری یکسان داشته باشد. بنابراین جای تعجب نیست که وقتی استرس داریم بیشتر غذاهایی که دست رویشان می گذاریم بمب های کالری هستند.

شما باید چه حرکتی بکنید؟ مقدار مصرف این نوع غذاها را کاهش دهید اما قطع نکنید. هر چند وقت کمی از آنها را میل کنید تا بعدا هوستان به خوردنشان زیاد نشود. اگر وعده های غذایی متعادلی میل کنید که تمام درشت مغذی ها را در خود داشته باشد می توانید مطمئن شوید که کمتر دچار پرخوری خواهید شد. چرا در زمستان بیشتر چاق می‌شویم؟

خلق و خوی تان تحت تاثیر قرار می گیرد

همینطور که روزها کوتاه تر و تاریک تر می شود، ممکن است بیشتر احساس افسردگی کنید. به این حالت اختلال خلقی فصلی می گویند و با مشخصه هایی مانند خستگی، کج خلقی و افسردگی شناخته می شود. این خبر بدی برای روده نیز هست:وقتی احساس افسردگی، اضطراب و یا کج خلقی می کنید، دوست دارید این حالت را با بیشتر غذا خوردن از بین ببرید. همچنین تحقیقات نشان داده در چنین وضعیتی بیشتر به سمت غذاهای قندی و نشاسته ای می روید که معمولا کالری بالایی دارند.

اگر این کار را روزانه تکرار کنید به مرور مقدار زیادی وزن اضافه خواهید کرد.

برنامه ریزی خواب تان بهم می ریزد

وقتی خلق و خوی شما دچار نوسان می شود ممکن است با خوابیدن به مشکل بخورید. در واقع اگر با اختلال خلقی فصلی روبرو شوید ممکن است مدت زمان بیشتری را صرف استراحت و دراز کشیدن کنید بدون اینکه واقعا بخوابید، درست مانند افرادی که مشکل بی خوابی دارند.

و حتی اگر درگیر این اختلال نباشید، همچنان ممکن است در طول فصل زمستان میزان خوابتان بیشتر شود، حتی اگر نیازتان واقعا به خواب افزایش پیدا نکند.

به اندازه کافی نخوابیدن و یا بیش از حد خوابیدن هر دو می توانند ریتم شبانه روزی تان را بهم بریزند. این خبر خوبی برای میان تنه نیست:تحقیقات نشان داده به هم خوردن ریتم خواب می تواند روی سطح لپتین که هورمون سیری است تاثیر بگذارد. کاهش لپتین، اشتها را افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش وزن می شود.

منبع: eatthis

گردآورری مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا