مقاله

چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

چاقی و سندرم پیش از قاعدگی _ یکی از مهم‌ترین مشکلات خانم‌ها در سنین باروری، اختلالات دوره ماهانه است که در بسیاری از مواقع با علائمی مثل چاقی بویژه در ناحیه شکمی، افزایش هورمون‌های مردانه، رویش موهای زائد، آکنه، و ریزش مو همراه می‌شود. از طرفی پریود شدن تابع تغییرات گوناگون در مغز انسان است و رابطه مستقیمی با مغز دارد. به طور مثال، مسافرت، استرس یک امتحان، یک شادی ناگهانی یا یک شوک روحی می‌تواند در پریود اختلال ایجاد کند و حتی باعث قطع آن شود. شدت تاثیرگذاری این فرایندها تابعی از رفاه اجتماعی و شرایط روانی فرد، در آن مقطع زمانیِ مشخص است.

سندرم پیش از قاعدگی Premenstrual Syndrome (PMS)

اکثر بانوان در روزهای پیش از عادت ماهانه، یعنی در نیمه دوم سیکل قاعدگی، با علائم متعددی مواجه می‌شوند. سندرم پیش از قاعدگی عارضه‌ای است که به صورت اضطراب و پریشانی جسمی، روانی و رفتاری نمود می‌یابد و به طور منظم یک هفته مانده به عادت ماهانه رخ می‌دهد. علائم معمولاً تا پایان یافتن عادت ماهانه تسکین یا به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

اما همین مدت کوتاه هم می تواند برای کسی که یک رژیم لاغری را دنبال می کند، کار را سخت کند. چرا که این دوران غم انگیز، شروع تمام در جا زدن هایش می شود. چون خوابالو میشه، غُرغُرو میشه، گریه دار میشه، و نهایتا بداخلاق و بدبینی را هم تجربه میکنه. و این یعنی عملا عدم تعادل در مدیریت وزن و لاغری. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

سیکل ماهانه قاعدگی

نخستین روز سیکل قاعدگی را نخستین روز عادت ماهانه تعریف می‌کنند. در اواسط سیکل، یعنی تقریباً چهاردهمین روز یک سیکل منظم، تخمک‌گذاری انجام می‌شود. فولیکول خالی محل بزرگ شدن تخمک، جسم زردی (کورپوس لوتئومی) را تشکیل می‌دهد که میزان بالایی از پروژسترون را تولید می‌کند و میزان استرادیول را کاهش می‌دهد تا رحم در صورت لقاح آماده بارداری باشد. اگر تخمک باردار نشود، جسم زرد شروع به متلاشی شدن می‌کند و تولید پروژسترون و استرادیول کاهش می‌یابد. این روند حدود یک هفته پیش از پریود بعدی آغاز می‌شود. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

علت‌ها و دلایل بروز سندرم پیش از قاعدگی

هر چند دلیل دقیق سندرم پیش از قاعدگی مشخص نیست، اما تصور می‌شود که پس از تخمک‌گذاری و هنگام شروع متلاشی شدن جسم زرد، کاهش یافتن تدریجی میزان پروژسترون و استرادیول تا پایان سیکل قاعدگی بر مواد شیمیایی گوناگون موجود در مغز، مانند سروتونین، اثر می‌گذارد. میزان هورمون‌ها در بدن بانوان دچار سندرم پیش از قاعدگی، در حد طبیعی نیست و حساسیت نسبت به تأثیرات پروژسترون بیشتر است. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

نشانه‌ها و علائم سندرم پیش از قاعدگی

بیش از 150 علامت را با سندرم پیش از قاعدگی مرتبط می‌دانند. دردناک و حساس شدن سینه، نفخ، سر درد، جوش یا آکنه، درد غیرطبیعی و خستگی مزمن از شایع‌ترین علائم جسمی این سندرم است. خلق و خوی ناپایدار، تحریک‌پذیری، اضطراب، افسردگی، تمایل به گریه کردن، مضطرب و احساساتی شدن و دشواری در تمرکز نیز از متداول‌ترین علائم روانی سندرم پیش از قاعدگی به شمار می‌رود. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

میزان شیوع سندرم پیش از قاعدگی

اگرچه همه‌ی زنان دچار سندروم پیش از قاعدگی، درد شکم، نفخ و تحریک‌پذیری کلی در زمان نزدیک پریود، نمی‌شوند، اما حدود ۸۵٪ از خانم‌ها، هر ماه حداقل یکی از این علائم را دارند.
هر ماه حدود ۸۵٪ از خانم‌ها حداقل یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند، ازجمله درد شکم، نفخ یا تحریک‌پذیری کلی. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

بررسی ارثی بودن سندرم پیش از قاعدگی

پژوهش‌های اولیه بیانگر وجود ارتباط بین وراثت یا ژنتیک و ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی هستند، البته تاکنون وجود چنین رابطه‌ای اثبات نشده است. بنابراین پژوهش‌های بیشتری باید به منظور تعیین ارثی بودن این سندرم انجام شود.

تشخیص سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی با توجه به علائم بروز یافته و زمان بروز علائم در سیکل قاعدگی تشخیص داده می‌شود. پزشک معمولاً جهت تشخیص دقیق‌تر از بیمار می‌خواهد تا علائم خود را ظرف حداقل دو ماه متوالی یادداشت کند.


مدیریت سندرم پیش از قاعدگی

سودمند بودن رفتار درمانی شناختی (گونه خاصی از مشاوره و روان‌درمانی) در مدیریت سندرم پیش از قاعدگی به اثبات رسیده است.

درمان‌های دارویی به دو دسته اصلی هورمون‌درمانی و بازدارنده‌های گزینشی بازجذب سروتونین (SSRIs) تقسیم می‌شوند.

درمان‌های هورمونی

سندرم پیش از قاعدگی برخی بانوان را می‌توان با روش‌های جلوگیری از آبستنی هورمونی متوقف‌کننده تخمک‌گذاری درمان کرد. روش‌های متعددی برای انجام این کار وجود دارد؛ استفاده از پچ استروژن در کنار قرص پروژسترون یا دستگاه درون رحمی اشباع شده با استروئید به نام میرنا از درمان‌های متداول محسوب می‌شود.

گاهی قرص ضدبارداری ترکیبی به کار برده می‌شود. بیمار در صورت شدید بودن علائم به متخصص زنان معرفی می‌شود تا تحت درمان هورمونی دیگری به نام آنالوگ هورمون آزاد کننده گنادوتروپین قرار گیرد. از آنجایی که روش‌های هورمونی مورد استفاده برای تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی برای پیشگیری از بارداری نیز کاربرد دارد، این روش‌ها در صورت تمایل بیمار به باردار شدن مناسب نخواهد بود.

بازدارنده‌های گزینشی بازجذب سروتونین

این گروه از داروها که با توجه به افزایش دادن میزان سروتونین انتقال دهنده عصبی برای درمان افسردگی تجویز می‌شود، برای درمان سندرم پیش از قاعدگی نیز مؤثر دانسته می‌شود. اما شیوه مصرف آن بر خلاف افسردگی می‌تواند به این صورت باشد که بیمار صرفاً هنگام بروز یافتن علائم، یعنی فقط در نیمه دوم سیکل قاعدگی، دارو را مصرف کند. مصرف این گروه از ضدافسردگی‌ها در دوران بارداری مضر است، بنابراین بانوانی که در صدد باردار شدن هستند، باید در مورد گزینه درمانی مناسب با پزشک مشورت کنند.

نکته:

مدیریت سندرم پیش از قاعدگی بر اساس رویکردی مرحله‌ای انجام می‌شود و هر روش درمان حدود سه ماه امتحان می‌شود تا موفقیت‌آمیز و کارآمد بودن احتمالی آن مشخص شود.

درمان مکملی یا تقویتی

مکمل‌های گیاهی و ویتامین‌های گوناگونی برای درمان سندرم پیش از قاعدگی پیشنهاد می‌شود. نتایج چند پژوهش بیانگر این است که مصرف مناسب ویتامین‌های B تیامین و ریبوفلاوین و همچنین کلسیم و ویتامین D احتمال بروز این سندرم را کاهش می‌دهد.

مفید بودن مکمل‌های گیاه چستبری یا پنج انگشت (با نام علمی ویتکس آگنوس کاستوس) نیز در چند پژوهش کوچک تایید شده است. البته مطالعات بیشتری باید برای تایید مزایای این مواد و گیاهان انجام شود. در هر حال پس از مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه می‌توان رژیم غذایی مناسب و مکمل‌های مفید را انتخاب نمود.

اثرات جانبی درمان

مصرف مکمل‌های ویتامین و درمان‌های مکمل مورد استفاده برای تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی گاهی عوارض گوناگونی را دنبال دارد، برای مثال مصرف مکمل کلسیم باعث سوءهاضمه می‌شود.

بانوان گاهی پس از انجام درمان‌های هورمونی به هورمون حساس می‌شوند و اثرهای جانبی مانند حالت تهوع یا دردناک و حساس شدن سینه را تحمل می‌کنند.

برخی بانوان در ابتدای مصرف بازدارنده‌های گزینشی بازجذب سروتونین حالت تهوع یا خواب‌آلودگی دارند، اما این اثرهای جانبی معمولاً برطرف می‌شود. به علاوه این دارو باعث بی‌میلی جنسی و بی‌علاقگی به برقراری رابطه می‌شود.

بانوان باید هر گونه نگرانی یا ابهام در مورد روش‌های درمان یا اثرهای جانبی اشاره شده را با پزشک معالج خود در میان بگذارند.


۱۰ راه برای خلاص شدن از سندروم پیش‌ از قاعدگی (PMS)

در نخستین گام مدیریت سندرم از بیمار خواسته می‌شود تا حتی‌الامکان سبک زندگی سالمی را، از نظر داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و به حداقل رساندن استرس، در پیش بگیرد.
درحالی‌که هیچ علاج قطعی برای PMS وجود ندارد، اما برای کمک به کاهش ناراحتی می‌توان از برخی درمان‌ها و تغییرات سبک زندگی استفاده کرد. در ادامه به چگونگی انجام این کار می‌پردازیم. در مطالب زیر، سعی داریم شما را با روش‌های مختلف برای سبک‌ترکردن علائم PMS آشنا کنیم. در اینجا ۱۰ راه برای خلاص‌شدن از شر سندروم پیش از قاعدگی بیان می‌کنیم.

۱. رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید

یک رژیم غذایی پرنمک می‌تواند باعث نفخ شود، کافئین می‌تواند تحریک‌پذیری یا اضطراب را تشدید کند، الکل ممکن است افسردگی را بدتر کند و قند بیش‌ازحد می‌تواند باعث نوسان قند خون و تغییر خلق‌وخوی شما شود.

سعی کنید یک هفته قبل از شروع قاعدگی‌تان، میوه، سبزی و غلات کامل بیشتری بخورید.

فقط چیزی که می‌خورید، مهم نیست؛ بلکه نحوه‌ی غذا خوردن‌تان نیز اهمیت دارد. «جوآن پیستلی»، دانشیار بالینی زنان و زایمان در دانشگاه دوک، می‌گوید که سعی کنید برای جلوگیری از نوسان قند خون‌تان، در فواصل زمانی منظم غذا بخورید. او می‌گوید: «ارزش این را دارد که قبل از رفتن به سراغ درمان‌های پزشکی، عادات رژیم غذایی‌تان را تغییر بدهید، چون احتمال عوارض جانبی آن کمتر است». چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

۲. بیشتر ورزش کنید

دکتر پیستلی معتقد است که ورزش می‌تواند با علائم جسمی و روحی PMS مبارزه کند. او می‌گوید: «با آنکه زنان می‌گویند انرژی ندارند، اما ورزش‌کردن در این زمان، مهم‌تر از همیشه است».

یک روال ورزشی انتخاب کنید که ضربان قلب شما را بالا ببرد و درعین‌حال از آن لذت ببرید. برای سندرم پیش از قاعدگی، مرکز ملی اطلاعات سلامت زنان، ۲٫۵ ساعت فعالیت بدنی نسبتا شدید، ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید یا ترکیبی از هر دو را به‌علاوه‌ی ۲ جلسه‌ی تقویت عضله در هفته توصیه می‌کند. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

۳. ویتامین‌ها را امتحان کنید

پترا کِیسی، پزشک و دانشیار زنان و زایمان در مایوکلینیک می‌گوید: ممکن است ویتامین‌ها برای سندروم پیش از قاعدگی، مفید باشند (بخصوص B6 و E).

شواهد چندان محکمی برای اثبات مؤثربودن این مکمل‌ها وجود ندارد، اما ارزش امتحان‌کردن را دارند. در ادامه چند دُز روزانه‌ی پیشنهاد شده از مایوکیلینیک بیان می‌شود:

کلسیم: ۱۲۰۰ میلی‌گرم؛
منیزیم: ۴۰۰ میلی‌گرم؛
ویتامین ب۶: ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم؛
ویتامین ای: ۴۰۰ واحد بین‌المللی (IU).

۴. داروهای گیاهی را امتحان کنید

داروهای گیاهی به‌اندازه‌ی داروهای نسخه‌ای، تحت مطالعه و نظارت قرار نمی‌گیرند، اما برخی از آنها ممکن است در کاهش علائم PMS مانند شکم‌درد و نوسانات خُلقی مؤثر باشند.

می‌توانید اینها را امتحان کنید: کوهوش سیاه، پنج انگشت، روغن گل مغربی، زنجبیل، برگ تمشک، قاصدک یا کرم‌های پروژسترون طبیعی. ممکن است پزشک زنان شما از جدیدترین تحقیقات در مورد مکمل‌ها مطلع باشد. از او بپرسید به شما کدام داروی گیاهی را در چه زمانی توصیه می‌کند. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

۵. روی استرس‌تان تمرکز کنید

در وهله‌ی اول، مهم است که استراحت و خواب کافی داشته باشید. محرومیت از خواب می‌تواند باعث تشدید علائم PMS شود، بنابراین سعی کنید مقدار خواب مورد نیاز بدن‌تان را تأمین کنید.

سپس آگاهانه تلاش کنید که میزان استرس‌تان را کاهش دهید. شما می‌توانید تنفس عمیق، ماساژ، مدیتیشن یا یوگا را امتحان کنید. همه‌ی اینها بدن و ذهن‌تان را آرام می‌کنند.

اما اگر می‌دانید با کارهای دیگری مانند بیرون‌رفتن با دوستان یا نوشتن در دفتر خاطرات، استرس‌تان کم می‌شود، از مدیتیشن صرف‌نظر کنید و آن فعالیت‌ها را ادامه دهید. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

۶. مُسکن مصرف کنید

برای زنانی که دردهای مرتبط با PMS مانند شکم‌درد، حساسیت سینه به لمس، پشت‌درد یا سردرد دارند، مُسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌توانند مفید باشند. اینها عبارتند از ایبوپروفن (ادویل و داروهای مشابه) و ناپروکسن (آلِو).

شما می‌توانید داروهای بدون نسخه‌ای را امتحان کنید که مخصوص PMS هستند، مانند «پامپرین» و «میدول». اینها اغلب به‌همراه نوعی مُسکن حاوی کافئین مصرف می‌شوند. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

۷. از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنید

اگر درحال‌حاضر از روش پیشگیری از بارداری‌تان راضی نیستید، می‌توانید قرص‌های ضدبارداری با دُز پایین (LD) را امتحان کنید. آنها علائم PMS را کاهش می‌دهند.

دکتر «پیستلی» می‌گوید: این داروها، هورمون‌ها را در طول چرخه‌ی قاعدگی یک زن متعادل می‌کنند.

برخی از زنان به‌جای استفاده از این قرص‌ها در دوره‌ی معمول، برای جلوگیری از پریودشدن، آنها را بدون وقفه مصرف می‌کنند. این کار نیز می‌تواند علائم PMS را کاهش دهد، اما ممکن است به لکه‌بینی منجر شود. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

۸. از پزشک‌تان درخصوص داروهای ضدافسردگی سؤال کنید

داروهای ضدافسردگی، اولین گزینه برای حل مشکلات خُلقی مرتبط با PMS نیستند، اما اگر علائم شما شدید هستند و بر زندگی روزمره‌تان تأثیر می‌گذارند (البته اگر هیچ‌چیز دیگری به شما کمک نمی‌کند)، می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشند.

دکتر پیستلی می‌گوید: اغلب، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند Zoloft و «پروزاک» تجویز می‌شوند. آنها می‌توانند فقط برای ۱ یا ۲ هفته قبل از قاعدگی یا در تمام اوقات مصرف شوند.

PMS می‌تواند افسردگی درونی را نیز تشدید کند. دکتر «پیستلی» می‌گوید: بعضی از زنان ممکن است فکر کنند افسردگی، دوره‌ای است و به اشتباه، آن را به PMS نسبت دهند، اما تازمانی‌که افسردگی‌شان را پیگیری نکنند، متوجه نمی‌شوند که افسردگی واقعا از دوره‌های قاعدگی‌شان پیروی نمی‌کند. درمان افسردگی درونی، می‌تواند به کاهش علائم PMS کمک کند. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

۹. از دیورتیک‌ها استفاده کنید

بسیاری از زنان، ورم دست‌، پا، صورت یا نفخ شکم ناشی از PMS را تجربه می‌کنند. یک راه برای مقابله با این مسئله – اگر ورزش و کاهش مصرف نمک، مؤثر نبود – استفاده از یک دیورتیک (ادرارآور) است.

این داروهای نسخه‌ای، با افزایش حجم ادرار به بدن کمک می‌کنند از شر آب اضافی خلاص شود.

یکی از دیورتیک‌های متداولی که تجویز می‌شود، «اسپیرونولاکتون» (آلداکتون) است. اما دیورتیک‌ها برای همه مناسب نیستند. آنها می‌توانند بی‌اختیاری ادرار و یبوست را تشدید کنند، فشار خون را پایین بیاورند، سطوح پتاسیم را افزایش دهند و با سایر داروها تداخل پیدا کنند. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

۱۰. علائم‌تان را در یک جدول وارد کنید

«کِیسی» می‌گوید: PMS یک سندروم طبیعی است اما شما اول باید علائم‌تان را برای چند ماه در یک جدول وارد کنید تا مطمئن شوید مربوط به PMS هستند، نه بیماری دیگری مانند افسردگی. زنان بسیاری از PMS ناتوان‌کننده رنج می‌برند که شامل علائم جسمی و روحی است. این علائم، متنوع هستند؛ بنابراین درمان‌های مختلفی دارند. درنتیجه، شاید لازم باشد درمان‌های مختلف را امتحان کنید.

دکتر «کِیسی» به خانم‌ها توصیه می‌کند دلسرد نشوند یا از اولین درمانی که امتحان می‌کنند، انتظار معجزه نداشته باشند. چاقی و سندرم پیش از قاعدگی


امان از سندرم پیش از قاعدگی دردناک!

اما در انتهای این مطلب بد نیست توجه شما را با نوعی شدیدتری از اختلالات پیش از قاعدگی آشنا کنیم. درد در زمان پریود همیشه عادی نیست و می‌تواند از علائم اندومتریوز endometriosis باشد.
چند بار از حالت تهوع و پیچش شدید شکم قبل و همزمان با پریود شکایت کرده‌اید و گفته‌اند طبیعی‌ست؟ چند بار از شدت دردهای پریود نالیده‌اید و به شما گفته‌اند این دردها طبیعی‌ست؟ شاید هم از ۱۳ سالگی به شما گفتند دردهای مضمن شکمی طبیعی‌ست، ولی طبیعی نبودند.

از هر ده زن، یک زن مبتلا به اندومتریوز است و از هر صد زن شاید یک نفر آنها به اندازه کافی در مورد این بیماری بداند! خستگی مفرط، کم انرژی بودن، افسردگی، و درد خونریزی شدید می‌توانند از علائم ایندومتریوز باشند. این علائم در تعداد قابل توجهی از بانوان به حدی شدید است که روابط و کیفیت زندگی‌شان را مختل می‌سازد.

بسیاری از زنان، مبتلا به این سندروم هستند، اما خودشان از آن بی‌خبرند. این سندروم در برخی موارد، خفیف است و مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، درحالی‌که در موارد شدید می‌تواند زندگی روزمره‌ی یک زن و حتی اطرافیان او را به یک کابوس تبدیل کند.

برآورد کردن اینکه هر ماه چه تعدادی از بانوان با سندرم پیش از قاعدگی دست و پنجه نرم می‌کنند، دشوار است، اما احتمالاً حدود 5 تا 8 درصد بانوان از سندرم پیش از قاعدگی شدید (اختلالات قاعدگی دیسفوریک پیش از قاعدگی) رنج می‌برند.

اندومتریوز در چه کسانی شایع تر هست؟

درواقع در سنین باروری ( 15-45 سال) بیشتر دیده میشود ولی با مصرف داروهای هورمونی در نوجوانان و زنان یائسه هم ممکن است دیده شود.
چه چیزهایی باعث میشود تا یک فرد در معرض ابتلا به اندومتریوز قرار بگیرد؟

به طورخلاصه:

• افرادی که برای اولین بار در سن کم قاعده شده اند.
• افرادی که سیکل های قاعدگی کوتاه دارند.
• افرادی که خونریزی قاعدگی شان زیاد است.
• افرادی که بستگان درجه اول شان اندومتریوز داشته اند.
• افرادی که رژیم غذایی سرشار از گوشت و چربی دارند.
• افرادی که قد بلند دارند.

چه مواردی خطر اندومتریوز را کم میکند؟

• زایمان بیش از یکبار
• شیردهی
• چاقی
• ورزش
• مصرف سبزیجات و میوه جات

اندومتریوز با چه علایمی مشخص میشود؟

1. ممکن است علایمی نداشته باشد
2. کاهش باروری
3. درد هنگام قاعدگی
4. درد هنگام نزدیکی
5. درد مزمن لگن(دردی که شاید ماه ها و سال ها ادامه داشته باشد)
6. علایم شدید گوارشی(تهوع استفراغ نفخ و…)

از شروع علایم تا تشخیص و درمان چه مدت طول میکشد؟

8-12 سال

درد اندومتریوز چگونه است؟

دردی که در دو طرف شکم حس میشود و معمولا قبل از قاعدگی شروع میشود و تا تمام شدن قاعدگی ادامه دارد.گاهی ممکن است کمردرد هم ایجاد شود.

آیا شدت اندومتریوز با شدت درد آن ارتباط دارد؟

نه در نوع شدید تا خفیف به یک اندازه درد حس میشود.

چرا اندومتریوز میزان باروری را کم میکند؟

وقتی بافت اندومتر روی تخمدان را بپوشاند باعث چسبندگی تخمدان و همینطور باعث حرکت نکردن لوله های رحمی و تخمدان میشود(در واقع تخمدان و لوله های رحمی نمیتوانند وظیفه خود را به درستی انجام بدهند.)و میزان باروری کم میشود

اندومتریوز می تواند باعث شود:

• تخمک گذاری اتفاق نیوفتد.
• اختلال در رشد فولیکول تخمدان ایجاد شود.
• در میزان بالا رفتن LH اختلال ایجاد شود.
• قبل از قاعدگی لکه بینی ایجاد شود.
• باعث زیاد شدن هورمون پرولاکتین خون شود.

اندومتریوز خارج لگنی چه علایمی دارد؟و چطور تشخیص داده میشود؟

معمولا بدون علامت هستند یا ممکن است درد دوره ای همزمان با قاعدگی وجود داشته باشد یا توده قابل لمس احساس شود.
اندومتریوز دستگاه گوارش شایعترین اندومتریوز خارج لگنی است وعلایم آن،درد شکم و پشت،خونریزی دوره ای (همراه با خونریزی قاعدگی) ازمقعد، یبوست و انسداد روده است

آیا برای اندومتریوز نیاز به معاینه واژینال هست؟

بله حتما.اگر متخصص زنان به اندومتریوز شک کند حتما باید معاینه واژینال انجام شود.

چگونه اندومتریوز تشخیص داده میشود؟

لاپاراسکوپی یک روش خوب برای دیدن داخل لگن است و ممکن است پزشک با دیدن تشخیص قطعی به اندومتریوز دهد.

معنی لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی نوعی عمل جراحی ست که در آن چندتا سوراخ در سطح شکم ایجاد میکنند بعد به وسیله دوربین تلسکوپی باریک وارد شکم میشوند و شکم را از لحاظ وجود بیماری بررسی میکنند.

کسی که اندومتریوز دارد میتواند باردار شود؟

بله چرا که نه.ممکن است ضایعات در سه ماهه اول بزرگ شود ولی بعد از آن کوچک میشود.پس حاملگی یک نوع درمان برای اندومتریوز است.
در واقع قاعده نشدن علت بهتر شدن اندومتریوز در دوران بارداری و شیردهی است.

آیا عود اندومتریوز امکان دارد؟

بله معمولا شایع است بنابراین به بیمار توصیه میشود بعد از جراحی سریعا باردار شود و تا زمان بارداری از قرص های ضد بارداری خوراکی استفاده کند.
آیا اندومتریوز در سن نوجوانی رخ میدهد؟
بله 70% دخترانی که درد مزمن لگنی دارند و به قرص ضد بارداری و یا داروهای ضد التهاب(مثل مفنامیک اسید) جواب نمیدهند میتوانند دچار اندومتریوز شده باشند.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

• اگر پس‌ از درمان‌ اندومتریوز، علایم‌ مجدداً ظاهر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.
• اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ آندومتریوز را دارید.
• اگر دچار علایم‌ جدید و غیرقابل توجیه شده اید‌. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ اندومتریوز ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.
• اگر پس‌ از درمان‌ اندومتریوز، علایم‌ مجدداً ظاهر شوند.
• اگر یکی‌ از موارد زیر هنگام‌ درمان‌ اندومتریوز رخ‌ دهد:

– درد غیر قابل‌ تحمل‌
– خونریزی‌ غیرمعمول‌ یا زیاد

پیشگیری‌ از اندومتریوز

اقدام‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ از بیماری اندومتریوز نمی‌توان‌ انجام‌ داد. تنها می‌توان‌ با تشخیص‌ زودهنگام‌ و درمان‌ مناسب‌ از گسترش‌ آندومتریوز جلوگیری‌ کرد. سالم تندرست باشید

چاقی و سندرم پیش از قاعدگی

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا