مقاله

رژیم اسلیم فست و کاهش وزن

رژیم اسلیم فست و کاهش وزن

رژیم اسلیم فست و کاهش وزن در چند سال اخیر از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است، اما این رژیم چقدر مؤثر است و چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
برای دهه‌ها، رژیم اسلیم فست یکی از ابزارهای محبوب کاهش وزن بوده است. در این رژیم به جای وعده‌های غذایی از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی جایگزین به منظور کاهش وزن استفاده می‌شود. این رژیم بسیار ساده و آسان است و موفقیت‌های زیادی را به دست آورده است.

اما خیلی‌ها به پایداری و موفقیت آن مشکوک هستند. با ما باشید تا بیشتر درباره جزئیات این رژیم بدانید.

 


رژیم اسلیم فست چگونه کار می‌کند؟

بخشی از این رژیم اسلیم فست و کاهش وزن شامل جایگزینی ۲ وعده‌ی غذایی در روز و ۳ میان‌وعده است. یکی از وعده‌های غذایی این رژیم به سلیقه‌ی خودتان آماده می‌‌شود. البته نوع مواد غذایی و میزان کالری آنها از قبل مشخص شده است.

شما می‌توانید با جایگزینی وعده‌های غذایی روزمره با مواد غذایی از قبل انتخاب‌شده و کم‌کالری، میزان کالری دریافتی روزانه‌ی خود را کاهش دهید. رژیم اسلیم فست به‌طور متوسط، برای زنان ۱۲۰۰ کالری و برای مردان ۱۶۰۰ کالری در روز فراهم می‌آورد.

وعده‌های غذایی جایگزین، سرشار از پروتئین هستند که به کاهش اشتها و کالری دریافتی کمک می‌کنند. رژیم اسلیم فست سوخت‌و‌ساز بدن را بالاتر می‌برد و اشتها را کاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود که همراه این رژیم، روزانه ۳۰ دقیقه ورزش انجام دهید تا همچنان شاهد کاهش وزن باشید.

 


آیا رژیم اسلیم فست به کاهش وزن کمک می‌کند؟

اگر به دقت این رژیم را دنبال کنید، می‌تواند به‌طور مؤثری باعث کاهش وزن شود. این رژیم با کاهش کالری مصرفی، بدن را در شرایط کالری منفی قرار می‌دهد، یعنی کالری سوزانده‌شده توسط شما بیشتر از کالری مصرفی‌تان است. نتایج تحقیقی، نشان می‌دهند که دنبال کردن یک رژیم کم‌کالری می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث کاهش ۸ درصدی وزن شود.

یک گروه از محققان کارایی انواع مختلف برنامه های لاغری را که در بازار پیشنهاد می‌شوند، مقایسه کرده اند. این آزمایش در انگلستان و بر روی داوطلبانی که اضافه وزن داشتند یا از چاقی مفرط رنج می‌بردند، انجام شد. این افراد به سه گروه تقسیم شدند، هر یک از گروه ها می‌بایست یکی از این رژیم ها را پیگیری می‌کرد: رژیم آتکین (فاقد هیدروکربن ها_قندها)، برنامۀ اسلیم فست (بر پایۀ غذاهای پر پروتئین) و وایت واچر (کاهش کالری و شرکت در نشت های روزانه).

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که رژیم اسلیم فست باعث کاهش وزن می‌شود. محصولات اسلیم فست سرشار از پروتئین هستند و به کاهش وزن کمک زیادی می‌کنند. نتایج تحقیقی، نشان می‌دهند که افزایش ۱۵ درصدی مصرف پروتئین باعث کاهش ۴۴۱ کالری درطول روز می‌شود و درطول ۱۴ هفته باعث کاهش ۴٫۹ کیلوگرمی وزن می‌گردد.

نکته:

نتایج تحقیقی که روی ۶۳ نفر انجام شد، نشان می‌دهند افرادی که ۲ وعده‌ی روزانه‌ی خود را جایگزین و از وعده‌های غذایی کم‌کالری استفاده کردند، بعد از ۶ ماه، حدود ۷ درصد از وزن خود را از دست دادند و شاهد کاهش میزان بالای شاخص توده‌ی بدنی خود بودند.

در مطالعه‌ی دیگری که روی ۲۹۳ شرکت‌کننده انجام شد و شش ماه به طول انجامید، اثرات ۴ رژیم محبوب ازجمله اسلیم فست مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که این رژیم را دنبال می‌کردند، به‌طور متوسط ۴٫۸ کیلوگرم از وزن‌شان را از دست دادند؛ درحالی که دیگران فقط ۰٫۶ کیلوگرم از وزن خود را از دست دادند.

نتایج بررسی ۶ تحقیق نشان می‌دهند که استفاده از برنامه‌ی جایگزینی وعده‌های غذایی مثل اسلیم فست، می‌تواند در طولانی‌مدت باعث کاهش وزن شود. این نتایج ثابت کردند که این برنامه‌های غذایی کاهش وزن پایداری را به‌دنبال دارند.

رتبه بندی این رژیم توسط تیم تحقیق کننده

نمره کلی: 2.75
کاهش سریع وزن: 4
کاهش طول عمر طولانی مدت: 2
پیروی آسان: 3
کیفیت غذا: 2

نتیجه:

رژیم اسلیم فست و کاهش وزن یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن است اگر مایل باشید بیشتر غذاهای روزانه خود را برای میان وعده ها آماده کنید. این یک راه حل ساده کوتاه مدت است اما ممکن است بهترین سرمایه گذاری درازمدت نباشد.

 


سایر منافع رژیم اسلیم فست

رژیم اسلیم فست و کاهش وزن به این دلیل محبوب است که رعایت کردن آن آسان است و از انعطاف‌پذیری لازم برای سبک‌های مختلف زندگی برخوردار است. برخلاف سایر رژیم‌ها، اسلیم فست بیشتر وعده‌های غذایی شما را تأمین می‌کند، بنابراین کمتر یا بیش‌ازحد خوردن وعده‌های غذایی را برای شما سخت می‌کند.

کاهش حتی مقدار اندکی از وزن هم برای سلامتی مفید است. کاهش وزن باعث کاهش فشار خون، التهاب و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و بعضی از انواع سرطان می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که دنبال کردن رژیم اسلیم فست یا استفاده از روش جایگزینی وعده‌های غذایی به کاهش قند خون کمک می‌کند. نتایج تحقیقی که روی ۵۷ نفر انجام شد، نشان می‌دهند که جایگزینی وعده‌های غذایی با وعده‌های غذایی مایع مانند اسلیم فست، نه‌تنها باعث کاهش وزن می‌شوند بلکه بهبود سطح قند خون و انسولین را در پی دارند.

یک تحقیق کوچک ۶ هفته‌ای نیز نشان داد که جایگزینی وعده‌های غذایی باعث کاهش قند خون می‌شود.

کنترل سطح قند خون باعث کاهش ریسک عوارض جانبی دیابت مثل آسیب به سلول‌های عصبی و مشکلات کلیوی می‌گردد. همچنین باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی هم می‌شود.

 


مواد غذایی مصرفی اسلیم فست

رژیم اسلیم فست و کاهش وزن توصیه می‌کند که درطول روز، ۲ وعده‌ی جایگزین شیک، بیسکوئیت و شکلات مصرف کنید. همچنین می‌توانید روزی سه میان‌وعده با حجم ۱۰۰ کالری مصرف نمایید.

محصولات غذایی آماده‌ی اسلیم فست مثل چیپس و ترد در بازار موجود هستند، با این حال شما می‌توانید میان‌وعده‌های خودتان را مصرف کنید.

برخی از میان‌وعده‌هایی که تنها ۱۰۰ کالری دارند، عبارتند از:

۱ عدد موز متوسط؛
۴ تکه شکلات؛
۳ فنجان (۲۴ گرم) ذرت بو‌داده؛
۱ تکه پنیر؛
۱۴۳ گرم ماست یونانی؛
۱ عدد گلابی متوسط.
همچنین درطی روز می‌توانید یک وعده‌ی غذایی اصلی را که بیش از ۵۰۰ کالری ندارد، مصرف کنید.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که حداقل نیمی از بشقاب غذای‌تان را با سبزیجات و نیم دیگر آن را با ترکیب برابری از پروتئین و نشاسته پر کنید.

دستورهای غذایی متفاوتی نیز برای این کار وجود دارند:

مرغ همراه با کینوا و سبزیجات؛
لازانیا همراه با بادمجان؛
مافین‌های تخم مرغی؛
چیزبرگر همراه با سالاد کلم فلفلی.
تا زمانی که به برنامه‌ی جایگزینی دو وعده‌ی غذایی‌ خود پایبند هستید، می‌توانید این وعده‌های غذایی را هر زمانی که میل داشتید مصرف کنید.

 


موادی که نباید در رژیم اسلیم فست مصرف کرد

تا زمانی که مصرف کالری شما بیشتر از حد مشخص‌شده نباشد، هیچ ماده‌ی غذایی ممنوعی در رژیم اسلیم فست وجود ندارد. به عنوان مثال می‌توانید به قهوه‌ی خود شکر اضافه کنید. البته باید این کالری را از کالری کلی روزانه‌ی خود کم کنید.

البته استفاده از مواد غذایی پرکالری در این رژیم، کمی مشکل است. شما می‌توانید فست فود، نوشیدنی‌های قندی و میان‌وعده‌های پرچرب مصرف کنید اما میزان مصرف آنها باید کنترل‌شده باشد.

پس بهتر است که از جایگزین‌‌های کم‌کالری مثل میوه، سبزیجات، آبمیوه (آبمیوه‌ای که با استفاده از آبمیوه گیری پرس سرد گرفته شده باشد تا حد زیادی مواد مغذی و فیبر میوه را حفظ می‌کند) غلات کامل و پروتئین‌های کم چرب استفاده کنید. رژیم اسلیم فست و کاهش وزن

 


نمونه‌ای از فهرست غذایی رژیم اسلیم فست

صبحانه: نوشیدنی خامه‌ای و شکلاتی اسلیم فست برای صبحانه.

میان‌وعده: ۲۸ گرم بادام.

ناهار: کره‌ی شکلاتی بادام زمینی اسلیم فست.

میان‌وعده: چیپس سیب‌زمینی دارچینی اسلیم فست.

شام: ۸۵ گرم ماهی سالمون کباب‌شده با ۷ گرم روغن زیتون، ۱ عدد سیب‌زمینی شیرین متوسط همراه با ۱۴ گرم کره، نصف کاسه بروکلی کباب‌شده.

میان‌وعده: ۱۵۰ گرم هویج کوچک همراه با ۳۰ گرم حمص.

رژیم اسلیم فست و کاهش وزن


فهرست خرید رژیم اسلیم فست

 

جایگزین مواد غذایی لبنی: شیر خشک، شیر بادام بدون شکر یا ماست.

پروتئین کم‌چرب: گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، ماهی سالمون.

سبزیجات: بروکلی، هویج، اسفناج و گوجه فرنگی.

میوه: سیب، پرتقال، توت فرنگی، بلوبری و گلابی.

غلات کامل: کینوا، برنج قهوه‌ای، جو و گندم سیاه.

آجیل و دانه‌ها: بادام، گردو، دانه چیا و بذر کتان.

رژیم اسلیم فست و کاهش وزن


نقاط ضعف رژیم اسلیم فست

تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم اسلیم فست می‌تواند برای کاهش وزن مؤثر باشد، اما شاید این رژیم بهترین روش موجود برای کاهش وزن در درازمدت نباشد. با اینکه پایدار بودن کاهش وزن با استفاده از روش‌ جایگزینی وعده‌های غذایی مثل اسلیم فست، ثابت شده است، اما بازگشت به رژیم غذایی همیشگی می‌تواند باعث افزایش وزن گردد.

بعد از کاهش وزن، توصیه می‌شود که همچنان ۱ وعده را با اسلیم فست جایگزین کنید و در کنار آن از میان‌وعده‌های کم‌کالری بهره ببرید. البته این روش می‌تواند برای شما گران تمام شود، چرا که هر بسته از شیک‌های اسلیم فست بین ۱٫۵ تا ۴ دلار قیمت دارند.

از طرف دیگر، این رژیم به جای مواد مغذی بر مصرف کالری تأکید دارد و به جای پیروی از یک رژیم سالم، کالری‌شماری را به شما می‌آموزد.

این روش در کوتاه‌مدت راه‌حل آسانی برای کاهش وزن به نظر می‌رسد، اما برای اینکه در درازمدت به موفقیت برسید باید عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید. رژیم اسلیم فست و کاهش وزن

 


نتیجه‌گیری از رژیم اسلیم فست

رژیم اسلیم فست با جایگزینی ۲ وعده‌ی غذایی در روز، یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش وزن است. این رژیم پُرپروتئین و کم‌کالری است و تحقیقات نشان می‌دهند که برای کاهش وزن در مدت کوتاه بسیار مؤثر است.

با این حال، این رژیم نقاط ضعفی هم دارد و ممکن است که در درازمدت چندان مناسب نباشد. با اینکه این رژیم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما برای رسیدن به بهترین نتیجه‌، شما باید تغییرات مثبتی را در سبک زندگی و رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

رژیم اسلیم فست و کاهش وزن

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا