مقاله

حل مشکل چاقی با اثر مرکب

 حل مشکل چاقی با اثر مرکب

 حل مشکل چاقی با اثر مرکب. اثر مرکب، اصل به دست آوردن پادش های بزرگ از طریق مجموعه ای از انتخاب های کوچک و هوشمندانه است. آنچه درباره ی این فرایند از همه چیز برایم جالب تر است، این است که با وجود این که نتایج به دست آمده خیلی بزرگ هستند؛ ولی قدم هایی که در هر لحظه بر می دارید، خیلی به چشم نمی آیند. می توانید از این استراتژی برای کاهش وزن، لاغری و حل مشکل چاقی استفاده کنید.

این تغییرات کوچک، باعث نتایجی کوچک یا غیر آنی می شوند، نه پیروزی های بزرگ و آشکار.

پس چرا باید به خودم زحمت بدهم؟

خیلی ها گول سادگی اثر مرکب را می خورند و خیلی زود از آن خسته میشوند. بعد از یک هفته پیاده روی خسته می شوند و تمرین را رها می کنند، ون هنوز اضافه وزن دارند.

چیزی که آنها نمی دانند این است که این گام های کوچک و بظاهر ناچیز که پیوسته و در طول زمان انجام می شوند، یک تفاوت اساسی ایجاد می کنند. اجازه بدهید با یک مثال جزئیات این موضوع را روشن کنیم.

مثال حل مشکل چاقی با اثر مرکب

سه دوست صمیمی را در نظر بگیرید که کنار هم بزرگ شده اند. در یک محله زندگی می کنند، حساسیت هایی شبیه به هم دارند و درآمد سالانه اشان در حدود 75 میلیون تومان با حقوق ماهانه 5/1 میلیون تومان است. هر سه ازدواج کرده اند. وزن نرمالی دارند و فقط کمی نگران چاقی بعد از ازدواج هستند.

دوست اول، رضا همان کارهایی همیشگی را انجام می دهد. خوشبخت است یا حداقل اینطور فکر می کند، ولی بعضی وقت ها شکایت می کند که چرا چیزی عوض نمی شود!

دوست دوم، علی بعضی از تغییرات مثبت کوچک و بظاهر بی اهمیت را شروع می کند. هر شب، 10 صفحه از یک کتاب خوب را می خواند و هر روز در مسیر رفتن به محل کارش، یک فایل 30 دقیقه ای آموزشی یا انگیزشی را گوش می کند. علی می خواهد تغییراتی را در زندگیش ایجاد کند؛ ولی نمی خواهد برای این کار، خودش را خیلی به زحمت بیاندازد.

بعنوان مثال به تازگی یک مقاله در مجله موفقیت خوانده و با ایده گرفتن از آن مقاله سعی می کند 125 کالری را از برنامه غذای روزنه اش حذف کند. البته همانطور که گفتیم این کار بزرگی نیست. چون این کار یا حذف نوشابه یا جایگزین کردن سس خردل بجای سس مایونز براحتی امکان پذیر است. یعنی کار های انجام شدنی.

ضمن اینکه او به اندازه تقریبا فاصله 2ایستگاه اتوبوس پیاده روی به برنامه روزانه اش اضافه کرد. این ها کارهای سختی نیستند که نیاز به تلاش زیاد داشته باشند. در واقع کارهایی هستند که هر کسی می تواند انجام دهد. ولی علی مصمم است که این کارها را انجام دهد.  ضمن اینکه او می داند ممکنه وسوسه شود تا  از انجام همین کارهای بظاهر ساده، صرف نظر کند.

دوست سوم، محمود، چند انتخاب بد انجام داد. اخیرا یک تلویزیون جدید 65 اینچی صفحه بزرگ خریده و بنابراین وقت بیشتری را به تماشای برنامه های مورد علاقه اش می گذراند.

او دستور پخت هایی مثل لازانیا و انواع دسر، را که در شبکه آشپزی دیده است را امتحان میکند. ضمن اینکه، یک دلستر خنک را هم به برنامه غذایی اش اضافه میکند. البته این ها چیزهای زیادی نیستند. چون محمود فقط می خواهد کمی بیشتر لذت ببرد.

بعد از 5 ماه، هیچ تفاوت مشهودی بین رضا، علی و محمود دیده نمی شود. علی هر شب کمی کتاب می خواند و هر روز در مسیر رفتن به محل کارش در مترو به فایل های صوتی گوش می دهد.

محمود از زندگیش لذت میبره و کار کم تری انجام می دهد و رضا همان کار همیشگی را انجام می دهد.

ولی 5 ماه زمان زیادی نیست که هر گونه تغییر وضعیت را در زندگی شان ایجاد کند. در واقع اگر وزن این 3 نفر را روی یک نمودار رسم می کردیمف با خطای گرد کردن صفر روبرو می شدیم و هر 3 کاملا هم وزن بنظر می رسیدند.

 در انتهای ماه دهم، هنوز نمی توانیم تغییرات قابل توجهی را در زندگی شان ببینیم. وقتی به آخر ماه 18 میرسم، تفاوت های جزء ایی ولی قابل اندازه گیری در این 3 دوست ظاهر می شود.

اما حدود ماه 25، تفاوت های آشکار و قابل اندازه گیری نمایان می شوند. در انتهای ماه 27، تفاوت ای فاحشی بین آنها بوجود می آید که بعد از 31 ماه این تفاوت ها تکان دهنده است.

نتایج حل مشکل چاقی با اثر مرکب

حالا محمود چاق شده، در حالیکه علی آراسته و خوش اندام محسوب می شود. چرا که او توانست به راحتی و فقط با کم کردن فقط 125 کالری از برنامه غذایی روزانه اش، 15 کیلو گرم وزن کم کند.

31 ماه = 940 روز

940 روز * 125 کالری روزانه = 117500 کالری کمتر

117500 کالری کتر * 453 گرم =

محمود در همان بازه زمانی، روزانه فقط 125 کالری بیشتر مصرف کرده بود و 15 کیلو وزنش اضافه شده بود. حالا  او 30 کیلو بیشتر از علی وزن دارد! ولی تفاوت های آنها به مراتب مهم تر از وزنشان بود.

علی تقریبا 1000 ساعت از وقتش را در خواندن کتاب های خوب و گوش دادن به فایل های صوتی بهبود فردی، سرمایه گذاری کرده بود و با بکار بستن دانشی که به دست آورده بود، ارتقای شغلی پیدا کرده بود و حقوق اش هم بیشتر شده بود.

مهم تر از همه که زندگی زناشویی اش هم بهتر شده بود و روابط گرمی و صمیمانه با همسرش داشت.

محمود چی؟! از کارش ناراضی بود و زندگی زناشویی اش هم در معرض خطر و پر از مشکلات بود.

رضا ؟ تقریبا همان جایی دو سال نیم پیش بود. با این تفاوت که حالا از زندگی شکایت بیشتری میکرد.

حالا متوجه قدرت خارق العاده اثر مرکب شدید؟ تفاوت ها، باور نکردنی اما معجزه آساست.

در واقع، کسانی که از اثر مرکب به نفع خودشان استفاده می کند در مقایسه با افرادی که اثر مرکب را بر علیه خودشان بکار می گیرند، از یک جهش کوانتومی برخوردار می شوند. طوری که بعد از 31 ماه مثل کسی بنظر می رسند که انگار، یک شبه به موفقیت رسیده است.

کاربرد اثر مرکب در حل مشکل چاقی

در واقع موفقیت عملی در کاهش وزن، نتیجه انتخاب های کوچکی بود که در طول زمان با سماجت انجام داد. سالم و تندرست باشید.

نویسنده: علیرضا آزاد
مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سپاس بسیار جالب و تأثیرگذار بود.
    و مهمتر اینکه شما از این کتاب توانسته اید در رشته ی کاری و موضوع مورد مطالعه ی خود استفاده کنید.
    سپاس ویژه برای اینکه بررسی و مطلب کاربردی تان را در حین مطالعه کتاب اثر مرکب به ما هدیه دادبد.
    من نیز تجربه ی مشابهی از این مداومت در کارهای کوچک دارم: حدود 15 سال پیش بوسیله ی انجام تمرینات ساده ی یوگا به طور روزانه در طول چند ماه به نتیجه ی بسیار خوبی رسیدم. تناسب اندام بدون رژیم غذایی یا فعالیت بدنی سخت که برای خودم و دیگران باور کردنی نبود.

    1. درود بر شما بانوی گرامی
      خوشحالیم که شما تجربه خود را با ما و دوستان سهیم کردید تا دیگر دوستان درک بهتری از اثر مرکب داشته باشند .
      با ارزوی موفقیت برای شما همراه گرامی گروه مدیریت استراتژیک بدن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا