مقاله

یوگا و تغذیه

تغذیه و ورزش های سبک و آرام

می دانیم که هوا، آب، غذا، خواب، تنفس عوامل اصلی حیات آدمی است. که به طور مستمر برای زنده ماندن انجام می شود. باید تنفس کرد، هنگام تشنگی نوشید، موقع خستگی خوابید و زمان گرسنگی غذا خورد و همان طور که گفتیم یگی از این عوامل غذا می باشد که در انتخاب آن آزادی عمل داریم. آنچه برای یک یوگی مهم است، انتخاب نوع غذاست که باید با دقت هر چه بیشتر اعمال شود تا بتوان حداکثر بهره حیاتی را از نحوه انتخاب برد. چون این انتخاب ممکن است به نفع یا ضرر تمام شود و شما با خوردن غذاهای پرحجم ثقیل، هضم آن را مشکل سازید و معده را وادار به تحرک بیش از حد و کمک گرفتن از نیروی اندام های دیگر بخصوص مغز و نهایتا تنبلی آن بنمائید.
عقیده یوگا بر این است که با کمتر خوردن، خیال خود را از هرعارضه گوارشی آسوده سازید و اگر ناچارا بایست در روز چند وعده غذا میل کنید، در صورتیکه این غذا سنگین باشد؛ پس از مدتی کوتاه خواهید دید که نیرو، توان زندگی و حوصله شما کاملا کاهش یافته و از تفکر مناسبی برخوردار نیستید.

باید دانست که اصولا بدن انسان با کمترین مقدار غذا، همواره دارای بازده خوبی در حداکثر تلاش می باشد زیرا مصرف کم مواد غذایی، فرصت مناسبی را در فعالیت کمتر نیروی حیاتی ایجاد می کند. توصیه ما اینست که در انتخاب مواد غذایی دقت لازم را بکار برید و همواره از غذاهای طبیعی و قابل هضم استفاده نمایید. چون هنگامی که مواد غذایی بر اثر جوشیدن، سرخ کردن، کباب نمودن، صاف کردن، کنسرو شدن، یخ زده و تبخیر شده، کهنگی و به صورت ماشینی درآمده باشند، خود به خود از کالری کمتر یا بدون نیرو برخوردار گشته و طبعا نیروی لازم را به شما نخواهد داد.

خلاصه آنکه قبل از تغذیه به کالری آن توجه داشته باشید و اصولا به ارزش غذایی آن پی ببرید و همواره در تغذیه به نیروی زندگی آن توجه خاص مبذول دارید. قطعا پس از هر غدای سبک طبیعی خود را سر حال و پر انرژی و با استفاده از غذاهای سنگین در وجود خو یک تنبلی وکسلی یافته اید.

بنابراین هدف از تغذیه صرفا پر کردن معده و لذت بردن از طعم آن نبوده و هدف ایجاد نیروی لازم برای ادامه زندگی و به وجود آوردن انرژی در انجام فعالیت های جسمی و روحی بوده است، آن هم انرژیی که از غذای سالم و با کیفیت حاصل گردیده است. آنچه که امروزه کاملا ثابت شده غذاهای مقوی و غیر طبیعی نتیجه ای جز پیری زودرس نداشته و پرخوری موجب ناراحتی های فراوانی گردیده که ناشی از سموم واسیدها و مواد زائدی است که در نتیجه سوئ هاضمه به طور مستقیم و غیر مستقیم پدیدار شده است.

کارشناسان تغذیه را عقیده بر این است که بدن انسان همواره در مقابل میکروب هایی که به آن وارد می شوند مقاومت نشان داده و توانسته است این میهمانان ناخوانده را از پای در آورد. از طرفی تغذیه نادرست و عدم رعایت کمیت و کیفیت آن موجب از دست دادن مقاومت لازم در مقابل میکروب ها شده است. چون مقابله با سموم و مواد زائد مواد غذایی فرصت لازم را از بدن انسان می گیرد.

بنابراین نتیجه می گیریم که توجه به نوع تغذیه و برخورداری از یک رژیم غذایی صحیح برای یوگی ها در درجه اول اهمیت قرار دارد. چون این رعایت، نیروی تازه ای را با نیروی به دست آمده از یوگا توام می سازد. و نتیجه عالی بوجود می آورد. توصیه ما اینست که همواره در انتخاب مواد غذایی دقت نمائید و برای تمرکز بیشتر این اندیشه در رعایت این موارد بکوشید.

کنترل وزن

یکی از مهمترین مسائلی که بعضی از افراد را به عنوان یک خطر جدی تهدید می کند بیماری چاقی است. اضافه وزن در اشخاص مختلف متفاوت بوده و به عبارت دیگر متابولیسم یا همان تغییرات و دگر گونی های داخلی آنان با یکدیگر فرق دارد، از طرفی اثرات نوع و مقدار غذا و ورزش نیز ذر افراد تفاوت دارد. به شکلی که در بعضی از اشخاص پرخور که تقریبا فعالیت جسمانی ندارند مشکل اضافه وزن پدیدار نیست و در برخی که به رعایت در مصرف و نوع غذا و حتی رژیم غذایی مبادرت می ورزند از چاقی نیز رنج می برند.

در جستجوی علت، با این حقیقت روبرو می شویم که متابولیسم بدن در افراد متفاوت است. بنابراین باید دید چگونه می توان وزن را در حالت تعادل کنترل نمود و کوشش لازم را در این زمینه مبذول داشت. حقیقت آناست که با کمی دقت می توان اقدام کرد. دقتی که ابتدا وسیله خود شخص در خودشناسی خویش به عمل می آید، راه گشای تلاشی است که انگیزه ها را مورد برسی قرار داده و با داشتن شناخت با چاقی مبارزه خواهد کرد.
البته در این مبارزه باید از اظهارنظر اطرافیان که همواره سعی دارند در چگونگی لباس، وزن و زیبایی دیگران قضاوت داشته باشند خودداری نمود و به گفته های آنان، در تلاش خویش ترتیب اثر نداد و هرگز با جدول کنترل، وزن خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار نداد. بلکه با خودشناسی به این مسئله پی برد که اصولا جسم در چه شرایط وزنی، کارائی لازم را در فعالیتهای روزمره خواهد داشت.

به طور مثال خانمی که دارای استخوان بندی درشت است چناچه بخواهد خود را با رژیم غذایی لاغر کرده و اندامی خوش تراش داشته باشد، راهی عبث پیموده و نتیجه ای جز خارج شدن از حالت طبیعی و هماهنگ به دست نخواهد آورد و در پی آن دچار ده ها بیماری جسمی و روانی خواهد شد.بنابراین چنین خانمی اگر بتواند در اندام خود هماهنگی لازم را ایجاد کند و بین اعضای بدنش توازن و تناسبی پدید آورد، از اندامی زیبا برخوردار می گردد. تناسبی که ایجاد شخصیت نیز نموده و وی را راضی خواهد نمود. باید به این موضوع توجه داشت که همواره زیبایی طبیعی زیباست.

در ایجاد هماهنگی اعضا بدن و همچنین توازن و تناسبی که باید در سلامت جسم و تقویت روح و در نتیجه تا زیبایی طبیعی به دست آورد، یوگا بهترین روش شناخته شده در ایجاد وضعیت مناسب برای کنترل وزن محسوب می گردد. چون حرکات این ورزش در حداکثر کوشش، بدون کوچکترین فشاری بر جسم انجام می پذیرد و حرکات آن در هماهنگ ساختن اندام ها و غدد داخلی فوق العاده موثر می باشد.

از طرفی با کمی صرف وقت و انجام تمرین های روزانه به طور مستمر وزن زیادی بدن کاهش یافته و یک وزن طبیعی را بوجود می آورد. در این ورزش توجه دقیق به گردش خون، تنفس و غده تیروئید که در کنترل وزن نقش اساسی دارد، شده است. حتی در کشش ها و تنفس ها که موجب آرامش عضلات و در نتیجه سیستم عصبی بدن می گردد و مستقیما بر هضم غذا موثر می افتد، به متعادل شدن وزن تاکید گردیده است.

یوگا نیز مانند ورزش های دیگر، ورزش پرتحرک و کالری سوز به نظر نمی رسد. اما فریب ظاهر آرام آن را نخورید چرا که تمرینات تنفسی عمیق و مکث طولانی مدت در آساناها، یوگا را در رده ورزش های سنگین و کالری سوز قرار داده است. متخصصین و مربیان مجرب این رشته معتقدند، در یک ساعت انجام تمرینات یوگا، بدن ما بطور متوسط 180 تا 360 کالری می سوزاند. که این رقم بسته به نوع حرکات و میزان انعطاف پذیری بدن متفاوت است.

در ورزش یوگا باید توجه داشت بر عکس پزشکانی که استفاده زیاد از پروتئین را در کاهش وزن توصیه می کنند و با افزایش فعالیت دستگاه گوارش موافق هستند، یوگا روشی مغایر دارد و همواره بر آرامش فکری تاکید می دارد و روش های دیگری را که با استفاده از نوشیدن قهوه، استعمال دخانیات مثل قلیان و مواد آشامیدنی مصنوعی پیشنهاد می شود نمی پذیرد. چون هرگاه این روش ها متوقف گردد، بدن دوباره به علت غیر طبیعی بودن روش به حالت اول بر می گردد.
در یوگا هماهنگی دائم مورد توجه است، هنگامی که در تنظیم دائمی وزن بدن نه مبارزه موقتی صورت پذیرد. همانطور که قبلا هم گفتیم با شناخت انگیزه در نگرشی به درون خویش خیی آسان می توانیم به احتیاجات واقعی بدن خود پی ببریم و راه تامین آن را نیز بیابیم. در این صورت است که هیچگاه دچار اشکال نشده و راحت قادر خواهیم بود وزن بدن خود را کنترل نمائیم.

یکی از اساسی ترین روش یوگا یعنی توجه دقیق به مشکلات ایجاد تعادل و کنترل وزن بدن و راه حل عاقلانه این ورزش سبک را که موثرتر از رژیم لاغری و غذاهای مخصوص به همراه توصیه های ماشینی می باشد، توجه به نیازهای بدن است تا هرگز از ناراحتی های جسمانی رنج نبریم و با مسئله ایی به نام کاهش وزن روبرو نشویم.

تمرینات یوگا که نیروی حیاتی جسم و روح را بیدار و تقوین می نماید به ما نیز می آموزد که چه عواملی برای بدن نافع یا مضر است. به طور مثال در در بحث تغذیه یاد گرفتیم که چطور مواد غذایی را انتخاب کنیم. اگر همواره این مسائل را در خاطر داشته باشیم و راهنمایی های لازم را دز تغذیه صحیح به کار ببندیم، به طور قطع همواره بدنی متناسب و وزن متعادل برخوردار خواهیم شد و نیازی به رعایت رژیم غذایی نخواهیم داشتجون توجه به نیاز وجود خویش بهترین روش کنترل وزن بحساب می آید، از طرفی اعمال رژیم حساب شده و وزن اثرات ناگواری در روحیه به جای می گذارد که ضرر آن کمتر از ریاضت نیست.

روش یوگا از طریق کنترل طبیعت بدن بهترین وسیله تنظیم بدن می باشد. در این میان توصیه ما آن است که در انتخاب غذا دقت لازم را معمول داشته و با توجه به نیاز بدن تغذیه کنید، نه آن که بدنتان تصمیم بگیرد. تداوم تمرینات یوگا ضمن لذت بخش بودن و وزن بدن را قابل کنترل نموده و بدون پیدایش کوچکترین اشکالی در اندامتان تناسب و زیبایی را به وجود می آورد.

نویسنده: علیرضا آزاد
مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

https://fa.wikipedia.org/

https://en.wikipedia.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا