مقاله

ارتباط ذهن و جسم با چاقی

ارتباط ذهن و جسم با چاقی

 

ارتباط ذهن و جسم با چاقی حاکی از آن است که بر اساس مطالعات روانشناسان، ارتباط تنگاتنگی بین ذهن و بدن وجود دارد و این دو می‌توانند تاثیر فوق العاده ای بر روی یکدیگر داشته باشند.
وقتی ما احساس استرس و یا اضطراب می‌نماییم، به دنبالش یک تجربه جسمی مانند سردرد و یا درد عضله های قلب را پشت سر گذاشته ایم. افسردگی و اضطراب در نهایت می‌تواند هدایت کننده به سمت تضعیف سیستم ایمنی بدن باشد.
برای نمونه، خانمی که بطور معمول از بیماری “میگرن” رنج می‌برد. وقتی در طول هفته با دو یا سه خبر هیجانی روبرومی شود(کم کاری همسرش، سرطان پدرش و یا این که فرزندانش در انجام تکالیف مدرسه به وجود او نیازمندند!)، چگونه می‌تواند یک هماهنگی مناسب برای رفع مسائل و مشکل هایش بیابد؟ همین فکر باعث افزایش “میگرن” او می‌شود.
خوشبختانه اطلاعات و اخبار جدید، به ما کمک می کنند تا کنترل بیماری های جسمی را از طریق مدیریت صحیح جریان های هیجانی ذهن داشته باشیم.

ارتباط ذهن – جسم، با چاقی

در هر لحظه وزن بدن و اندازه آن تحت تاثیر متغیر های گوناگونی مشخص می‌شود که از جمله می‌توان به کیفیت غذا، دستگاه گوارشی، درجه حرارت محیط، افکار و احساسات و موارد دیگر اشاره کرد.
میزان سلامتی شما با توجه به کیفیت ارتباط شما با خودتان است که تزریق شعور در سیستم بدن را کنترل میکند و شرایط فیزیولوژیکی شما را مشخص می‌کند. پس برای تولید سلامتی باید آگاهی و دانش داشته باشیم.

خود را طوری مجسم کنید که دوست دارید بنظر برسید. این تصویری است که باید در

ارتباط ذهن و جسم با چاقی
ارتباط ذهن و جسم با چاقی

همه عمر از خودتان داشته باشید و آن را بصورت سبک زندگیتان درآورید. چرا که واقعا می‌توانید این گونه باشید.
شاید در این زمان مشکل وزن داشته باشید. ممکن فقط 5 کلیو اضافه وزن و چند سانت اضافه سایز داشته باشید، یا شاید هم 25 کیلو یا بیشتر باشد. حتما رژیم‌ها و ورزش های مختلفی را هم دنبال کرده اید، اما به نتیجه نرسیده اید. احتمالا کمی لاغر شده اید، اما بعد از مدتی همان وزن از دست رفته، بلکه کمی بیشتر از آن را دوباره بدست آوردید و از لحاظ روحی با وجود همه تلاش هایتان، احساس شکست و بازنده بودن می‌کنید.
اما یک صدایی درونتان میگوید باید راه حلی برای مشکل وزن شما وجود داشته باشد. دائم از خودتان می‌پرسید: چطوریکه افراد زیادی، هم از غذا خوردن لذت می‌برند، هم از داشتن سایز ایده آل لذت می‌برند!!
دانش از طریق ارتباط ذهن و جسم روی جسم تاثیر می گذارد و قدرت سازمان دهی می دهد. اگر در مضمون طبیعت نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که پر از آگاهی و فعالیت هدفمند است.
کاملا طبیعی است که دانش الیتام بخش است و بر اساس باور پزشکی ذهن و جسم، دانش مهمترین شفا دهنده است. بنابراین اگر همه اصول مربوط به انرژی را بدانید می‌توانید به مدیریت بدن آگاهی بپردازید. تا رابطه ذهن و جسم را با طبیعت متعادل نگه داریم و رابطه میان فرد و محیط زندگی اش را مشخص سازد.

 

نویسنده: علیرضا آزاد

مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی بود. واقعا نمی دانم چرا ما انسانها از ارتباط تنگاتنگی که بین ذهن و جسم وجود دارد ، غافل هستیم. منتظر مقالات بعدی تون در این زمینه هستم.

    1. شاید در گذسته ارتباط ذهن و جسم درکش مشکل بود
      اما امروزه با پیدایش رشته جدید پزشکی ذهن و جسم
      که بسیاری از مشکلات بی پاسخ رو حل کرده،
      ارتباط ذهن و جسم ملموس تر شده. با این حال نیاز به مطالعه
      بیشتری در این زمینه هست.

      سالم و تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا