معرفی کتاب

کتاب قوانین غذا

کتاب قوانین غذا

کتاب قوانین غذا ؛ راهنمایی برای سالم غذا خوردن. امروزه دنیا پر از رژیم‌های پیچیده و توصیه‌های سلامتی متناقض است. کتاب قوانین غذا، تصمیمات روزانه‌ی ما را در مورد غذا ساده‌تر می‌کند. این کتاب ساده، دقیق و هوشمندانه نوشته شده است. این شاهکار پرفروش مایکل پولن، قوانین ساده و فراموش‌نشدنی را برای غذا‌‌خوردنِ عاقلانه ارائه می‌کند. هر صفحه یک قانون دارد، که توضیح کوتاهی در مورد آن آمده است. این راهنما خیلی ساده است و از قوانین سنتی سرچشمه می‌گیرد.

کتاب قوانین غذا یکی از کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز است، و مجلاتی مانند هیوستون کرونیکل و لس‌آنجلس تایمز در مورد آن معرفی‌های خیلی مثبتی نوشته‌اند. در این معرفی‌ها تأکید شده که این کتاب بسیار ساده و مفید است. این کتاب می‌تواند جای همه‌ی‌ کتاب‌های رژیم و تغذیه‌ در کتابخانه‌ی شما را بگیرد.


درباره‌ی نویسنده کتاب قوانین غذا

مایکل پولن کارشناسی ادبیات انگلیسی را از دانشگاه بنینگتون در سال ۱۹۷۷ دریافت کرد. و در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه کلمبیا کارشناسی ارشد را در همان رشته گرفت. او اکنون در دانشکده‌ی روزنامه‌نگاری دانشگاه برکلی به دانشجویان کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری درس می‌دهد. او چندین کتاب در مورد غذا، تاریخچه‌ی آن و سنت‌های غذاخوردن در فرهنگ‌های مختلف نوشته که همه‌ی آنها از پرفروش‌ترین کتاب‌ها هستند. در سال ۲۰۱۰ مجله‌ی تایمز از او به عنوان یکی از صد انسان تأثیرگذار دنیا یاد کرد.

مایکل پولن کتاب‌های دیگری هم در این مورد نوشته است. از جمله می‌توان به «در دفاع از غذا: مانیفستی برای غذاخوردن»، «مشکل همه‌چیزخوارها: تاریخ طبیعی وعده‌های غذایی» و «سفره‌ی خانواده‌ی پولن: بهترین دستور‌های غذا و توصیه‌ها برای غذاهایی خوشمزه، سالم و خانوادگی» اشاره کرد.

درباره کتاب قوانین غذا:

دانش غذایی، عصاره فرآیندی تکاملی است که با دانستن قوانین استفاده آن می‌توان تأثیر مؤثرتری را از بخش مغذی مواد غذایی به دست آورد.
در روزگار ما خوردن دچار پیچیدگی شده است. غذاخوردن حتما نباید پیچیده باشد. بیشتر ما به بسیاری متخصصان و خبرگان جورواجور متکی شده ایم که به ما بگویند چگونه و چه چیز بخوریم. برای مثال به دکترها و کتاب های رژیم، مقاله های رسانه در مورد آخرین یافته های مربوط به علم تغذیه، مشاوران و هرم های غذایی، ادعاهای رو به گسترش در مورد سلامت و… .

 

امکان دارد که ما همیشه از توصیه های این متخصصان پیروی نکنیم، ولی هرگاه می خواهیم از روی منو، غذای رستورانی، غذا سفارش دهیم، یا هر زمان که در میان ردیف قفسه های محصولات غذایی فروشگاه های مواد غذایی راه می رویم و قصد خرید داریم، صداهای آنان در گوشمان می پیچد.
امروزه، در ذهن هایمان نام مقادیر حیرت آوری از شیمی زیستی انباشته شده است و چقدر عجیب است که این روزها هرکس با واژه هایی مانند آنتی اکسیدان ،چربی اشباع شده ،اسیدهای چرب امگا 3، کربوهیدرات ها، پلی فنول ها، اسید فولیک، گلوتن و پربیوتیک ها دست کم آشنایی مختصری دارد.

توجه:

قضیه به آن حد رسیده است که ما دیگر غذا را نمی بینیم، بلکه به جای آن به مواد مغذی (خوب یا بد) و البته کالری های آن ها توجه داریم، یعنی همه این کیفیت های نادیدنی در غذای خودمان که اگر به درستی درک شود، از قرار معلوم راز درست و مناسب خوردن را در خود دارد. اما با توجه به این همه بار و بنه ی غذایی، علمی و شبه علمی که در سال های اخیر به دوش می کشیم، هنوز نمی دانیم چه بایستی بخوریم!

آیا بیشتر نگران چربی ها باشیم، یا کربوهیدرات ها؟ چقدر بایستی نگران گلوتن باشیم؟ با شیرین کننده های مصنوعی چه برخوردی باید بکنیم؟ آیا به راستی حقیقت دارد که این غلات صبحانه، قدرت تمرکز کودک شما را در مدرسه تقویت خواهد کرد یا این غلات سبوس دار، مانع از سکته قلبی خواهد شد؟ و…

دانش غذایی، عصاره فرآیندی تکاملی است که با دانستن قوانین استفاده آن می‌توان تأثیر مؤثرتری را از بخش مغذی مواد غذایی به دست آورد.


نویسنده کتاب قوانین غذا بیان می کند که:

کتاب قوانین غذا، کمتر درباره نظریه، پیشینه، و علم و بیشتر در مورد زندگی های روزانه ما و تمرین و ممارست است. من در این کتاب کوچک، و از پایه کوتاه شده، هشت کلمه پندآموز را باز می کنم و به صورت رشته ای از قوانین فراگیر، یا خط مشی های فردی در می آورم که یاری تان می دهد غذای واقعی را با اعتدال بخورید، و با انجام دادن این کار، به مقدار چشمگیری از رژیم غربی دوری کنید. این قوانین با زبان روزمره بیان شده است.

من از بکار بردن واژگان علم تغذیه یا زیست شیمی به عمد اجتناب کرده ام. اگر چه در بیشتر موارد تحقیقی علمی پشتوانه مطالب گفته شده است. این کتاب ضد علم نیست. برعکس، در تحقیق درباره این مطالب و بررسی از نزدیک آنها، از دانش و دانشمندان بهره گرفته ام. انسان ها، هزاره ها پیش از آنکه علم تغذیه پا به عرصه حیات بگذارد و به ما بگوید چه چیز را و چگونه بخوریم، غذا خورده و خود را سالم نگه داشته اند. کاملا امکان این هست که بدون دانستن اینکه آنتی اکسیدان چیست، غذای سالم خورد.

کتاب قوانین غذا، عصاره این خِرد و دانش را به صورت شصت و سه قانون برای سالم و شادمانه خوردن بیرون کشیده است. قوانین، در چارچوب واژگان فرهنگی است تا علمی. اگر چه در بسیاری موارد، آنچه را فرهنگ، مدت هاست می داند، به اثبات رسانده است جای شگفتی نیست که این دو دایره استعمال واژه یا شیوه دانستن، اغلب به نتیجه مشابه می رسند. مثل زمانی که دانشمندان به تازگی تایید کردند که عادت سنتی خوردن گوجه فرنگی با روغن زیتون برای افراد سودمند است. زیرا، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی قابل حل در روغن است و جذب آن را برای بدن ساده تر می کند.

بخش هایی از کتاب قوانین غذا:

غذاها چیزی بیشتر از مجموعه بخش های مغذی شان هستند و آن مواد مغذی به شیوه ای در هم تاثیر می گذارند، و به اصطلاح کار می کنند؛ که هنوز تنها کمی شناخته شده است. شاید این گونه باشد که میزانی که غذایی فرآوری می شود، کلید مهم تری در مورد سالم بودنش به ما می دهد. فرآوری، نه تنها، مواد مغذی را از بین می برد و مواد شیمیایی سمی به آن می افزاید، بلکه، جذب غذا را سهولت می بخشد که می تواند برای سوخت و ساز (متابولیسم) انسولین و چربی بدن ما مشکل آفرین باشد.

همچنین، پلاستیک هایی که معمولا غذاهای فرآوری شده در آن ها بسته بندی می شوند، امکان دارد، خطر بیشتری برای سلامت ما اشته باشند. برای همین است که بسیاری از قوانین این کتاب برای این وضع شده است که کمک تان کند، از غذاهای بسیار فرآوری شده بپرهیزید، که من ترجیح می دهم آن ها را مواد شبه خوراکی بنامم.

 

من با خبره های فرهنگ عامه، انسان شناس ها، دکترها، پرستاران، متخصصان تغذیه و متخصصان رژیم غذایی، و نیز شمار فراوانی از مادران و مادر بزرگ ها مشورت و گفت و گو کرده ام. من قوانین غذا را از خوانندگانم، و از حاضران در کنفرانس ها و سخنرانی ها در سه قاره جویا شدم.

این کتاب نشان می‌دهد که چگونه قوانین سنتی فرهنگ‌های مختلف، در طول سال‌ها به نتیجه‌های مشابه در مورد غذا رسیده‌اند. ۶3 قانون در این کتاب آمده‌اند که خیلی از آنها تفکر برانگیز و بعضی خنده‌دارند. این کتاب در سه بخش نوشته شده: غذا بخورید، بیشتر سبزیجات بخورید، و زیادی نخورید. در واقع این کتاب، شما را از رژیم غربی و غذاهای فرآوری شده دور می‌کند و قوانینی را ارائه می‌دهد که مشکل شما را با غذا حل می‌کنند.


آیا این کتاب برای شماست؟

اگر تا به حال از خود پرسیده‌اید چه باید بخورم، این کتاب راهنمای ارزشمندی برای شما خواهد بود. این در واقع، ساده‌ترین سؤالی است که می‌توانید در مورد غذا از خود بپرسید. و هدف نویسنده از ابتدا همین بوده که به پاسخ این سؤال برسد. اگر اعتقاد دارید دانشِ امروزه اطلاع زیادی در مورد تغذیه و تأثیر آن روی سلامتی ندارد و نتایج متناقضی که هر روز منتشر می‌کند، فقط باعث سردرگمی می‌شود این کتاب برای شماست. این کتاب در واقع به آغاز بازمی‌گردد و به غذا به ساده‌ترین نحو ممکن می‌نگرد.

 

مردمانی که رژیم غذایی به اصطلاح غربی دارند، در تعریف کلی، رژیم غذایی، شامل مقدار زیادی غذاها و گوشت عمل آمده، مقدار زیادی چربی، و قند افزوده، مقدار زیادی غلات تصقیه شده، مقدار زیادی از هر چیزی بجز سبزی، میوه ها، و غلات سبوس دار به ناگزیر به بیماری های به اصطلاح غربی با میزان ابتلای بالا دچار می شوند. از جمله چاقی زیاد، دیابت نوع دوم، بیماری های قلب و سرطان. در واقع، همه چاقی های زیاد و دیابت های نوع دوم،80 در صد بیماری های قلب، و بیش از یک سوم همه سرطان ها را می توان با این رژیم غذایی مرتبط دانست.


مشخصات کتاب قوانین غذا:

کتاب حاضر شامل 3 بخش و 63 قانون نحوه درست مصرف کردن مواد غذایی است که عناوین بخش های آن شامل:

  • چه چیزی بایستی بخورم؟
  • چه نوع غذایی بایستی بخورم؟ (بیشتر از همه گیاهان)، و
  • چگونه بایستی بخورم؟(نه خیلی زیاد)

است. شصت و سه قانونی که در این کتاب آمده، هر یک همراه پاراگرافی، یا دو توضیح است، غیر از چند تایی که خودشان شرح خودشان هستند.
بخش نخست کتاب، برای کمک به شما در «غذا بخورید» طراحی شده است، که در فروشگاه های مواد غذایی امروزی معلوم می شود، خیلی پیچیده تر از آن است که تصورش را می کنید. این قوانین، غربال های یا صافی هایی را در اختیارتان می گذارد که یاری تان می دهند، غذای واقعی را از مواد خوراکی شبه غذایی که می خواهید از آن ها بپرهیزید، تشخیص دهید.

بخش دوم، با عنوان فرعی «بیشتر از همه گیاهان»، قوانینی را ارائه می دهند که کمک تان می کنند، در میان غذاها، غذاهای واقعی را انتخاب کنید.
و بخش سوم، با عنوان فرعی «نه خیلی زیاد» به چگونه، بجای چه چیز خوردن می پردازد، و رشته ای از خط مشی ها را پیشنهاد می کند که برای ترویج دادن بعضی از عادت های ساده، هر روزی طراحی شده اند، که کمک تان می کنند خوردن خود را تعدیل کنید و از آن بیشتر لذت ببرید.

 

لینک تهیه کتاب


شناسنامه‌ی کتاب قوانین غذا:

عنوان فارسی: قوانین غذا؛ راهنمایی برای سالم غذا خوردن
عنوان اصلی: Food Rules: An Eater’s Manual
نویسنده: مایکل پولن
مترجم: اصغر اندرودی
ناشر: نشر گندمان
سال انتشار: ۲۰۰۹
شابک: 978-600-91995-1-8
سرشناسه: پولن، مایکل، ‏‫1955 – م.‏‬ Pollan, Michael‬
مشخصات نشر: تهران، گندمان‏‫، 1389 ‬‬‬
مشخصات ظاهری: ‏‫ 160 صفحه، مصوَر
وضعیت فهرست نویس: فیپا
موضوع: رژیم غذایی
موضوع: تغذیه
موضوع: عادتهای غذایی
رده بندی کنگره: ‏‫‭‭‭RA784‬‏‫‭/پ92ق9 1389‬‬‬‬‬‬‬‬‬
رده بندی دیویی: ‏‫‭613/2‬‬‬‬
شماره کتابشناسی ملی: 217500

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا