مقاله

چاقی و رابطه جنسی

چاقی و رابطه جنسی

چاقی و رابطه جنسی _ شروع فعالیت جنسی می‌تواند اثرات مختلفی بر بدن شما داشته باشد. دانشمندان ادعا کرده‌اند که رابطه جنسی می‌تواند موجب بهبود سلامت قلب شما، کاهش استرس، بهبود خواب و کنترل نوسان‌های موجود در گردش خون شود. بر اساس گفته‌هایِ متخصصانِ سلامت، داشتن رابطه به طور منظم، نیز به وجود آورنده سبکی سالم در زندگی است. هرچند، برخلاف فواید آن برای سلامت، تفکراتی مبنی بر این وجود دارد که رابطه زناشویی منظم می‎تواند موجب چاقی نیز بشود.

رابطه جنسی و اضافه وزن

حال اگر بخواهیم از بحث سلامتی و فواید رابطه جنسی خارج شویم. خیلی از خانم ها و آقایان این سؤال برایشان پیش می آید که چرا با وجود این همه مزیتی که گفتیم، بعد از شروع زندگی مشترک و وارد رابطه شدن، وزن شان اضافه شده و به اصطلاح شکم پهلو آورده اند؟!

یا بسیاری از خانم ها این سؤال ذهن شان را درگیر کرده که آیا رابطه جنسی باعث چاقی و اضافه وزن شان می شود؟! زیرا تنها چند سال از زندگی مشترک شان گذشته و حسابی سایز اضافه کرده اند.
آیا علت این اضافه وزن بعد از ازدواج با رابطه جنسیِ منظم شان می تواند ارتباطی داشته باشد؟ در این مقاله همه این موارد را باهم بررسی می کنیم تا ببینیم آیا ارتباطی بین چاقی و رابطه جنسی وجود دارد؟

رابطه جنسی و چاقی

گزارشات زیادی در مورد چاقی و افزایش وزن در زنان، و بزرگ تر شدن باسن و سینه آنها بعد از آغاز زندگی مشترک شان وجود دارد. علت این اضافه وزن می تواند به هورمون «پرولاکتین» بازگردد. این هورمون باعث می شود تا رابطه هایتان گرم تر شده و شیر داخل سینه زنان ترشح شود. اما این مسئله نیاز به بررسی بیشتر دارد.

جالب اینجاست که سطح این هورمون داخل خون بعد از رابطه جنسی و ارگاسم به بیشترین حد خود می رسد. البته این افزایش وزن تنها مختص زنان نیست و مردان نیز بعضاً بعد از ازدواج درگیر بحث افزایش وزن می شوند. با این حال، دانشمندان معتقدند که افزایش وزن بعد از ازدواج نمی تواند ارتباط مستقیمی با رابطه جنسی داشته باشد!!

رابطه جنسی و مشکلات هورمونی

در حقیقت همانطور که دربالا هم به آن اشاره شد، رابطه جنسی چندان موجب افزایش وزن تان نخواهد داشت، مگر در یک صورت؛ و آن هم اینکه مشکلات هورمونی داشته باشید.
بدون شک مشکلات هورمونی یکی از علت های بروز افزایش وزن و چاقی است. شاید فکر کنید سن تان خیلی برای مشکلات هورمونی کم است. اما بهتر است بدانید شروع دوره پیش یائسگی برای زنان از سن ۳۴ سالگی شروع می شود.

چه چیزی باعث عدم تعادل هورمونی می شود؟

عوامل بسیار زیادی در برهم خوردن تعادل هورمون ها نقش دارد، مثلاً ممکن است این مشکل به ژنتیک، استرس، تغذیه، سبک زندگی و حتی دیگر هورمون های موجود در خون تان مربوط باشد. البته ناگفته نماند که سموم و مواد شیمیایی به محض ورود به بدن می توانند همانند استروژن در بدن عمل کنند.

چاقی های غیرمنتظره می تواند با عدم تعادل های هورمونی مربوط به سندرم پلی کیستیک تخمدان(PCOS)، یائسگی زودرس یا زیاد بودن و کم بودن هورمون های جنسی – استروژن، پروژسترون، تستوسترون یا DHEA (آندروژن) مرتبط باشد.

آشنایی بیشتر با هورمون های جنسی

• DHEAبه عنوان هورمون پیش ماده یا اولیه برای ترشح هورمون های جنسی زنان و مردان به حساب می آید و اگر این هورمون داخل بدن تان کم باشد، کار دیگر هورمون های جنسی تان نیز با اختلال روبرو شده و در نتیجه منجر به چاقی تان شود.

• استروژن در حقیقت از سه ریز هورمون دیگر استرون، استرادیول، استریول تشکیل شده که البته با کدهایE1، E2 و E3 نیز شناخته می شود. این هورمون ابتدا از تخمدان ها، و سپس از غدد فوق کلیوی ترشح می شود. از طرف دیگر، استروژن عملکردهای زیادی در بدن تان دارد. مثلاً افزایش استروژن در خون باعث تجمع چربی دور شکم، کمر و ران ها می شود.

• پروژسترون عملکردی بسیار شبیه استروژن دارد و منجر به بلوغ جنسی شده و بدن زنان را آماده بارداری می کند. کاهش میزان پروژسترون می تواند موجب سرکش تر شدن استروژن شده و چربی در هرجایی از بدن تان که فکرش را هم نمی کردید، ذخیره شود.

علائم نشان دهنده عدم تعادل هورمونی

اینکه با آزمایش منظم سطح هورمون هایتان را چک کنید فوق العاده مفید خواهید بود. اما اگر تاکنون فرصت انجام این کار را پیدا نکرده اید، علائم زیر می تواند نشان دهنده مشکلات و عدم تعادل های هورمونی باشد:

• کوتاه شدن یا طولانی تر شدن طول دوره قاعدگی ۲ یا ۴ روز
• گر گرفتگی
• خشکی واژن
• مشکلات خواب
• تغییرات یکباره خلق و خو
• درد در سینه ها
• کاهش میل جنسی
• کاهش تمرکز
• عرق های شبانه
• افسردگی/ شوق بیش از حد
• خشکی پوست و موها


آیا رابطه جنسی می‌تواند به از دست دادن وزن کمک بکند؟

همه ما تاثیرات اضافه و کاهش وزن بر جسم و روح افراد را می دانیم اما شاید دانستن اینکه رابطه جنسی در کاهش وزن نیز تاثیرگذار است، برایتان تعجب انگیز باشد. رابطه جنسی با تناسب اندام و مقدار سوخت کالری رابطه مستقیم دارد. در این بخش از میزان کالری سوزی و تغییرات وزن در رابطه جنسی آگاه می شوید.

تحقیق علمی ۱

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه مونترال آمریکا صورت گرفت. به منظور درک بهتر میزان کالری سوزی در طول رابطه جنسی، ۲۱ زوج جوان را مورد مطالعه قرار دادند. در تمام طول آزمایش برای دریافت داده ها، زوجین در طول رابطه جنسی لباس سنسوردار پوشیده بودند تا داده ها مستقیماً کنترل و ذخیره سازی شوند.

نتایج این مطالعه که در مجله معتبر PLOS ONE نیز منتشر شد، بسیار جالب توجه بود. مردان در طول رابطه جنسی شان به صورت تقریبی ۱۰۰ کالری سوزانده بودند و میزان کالری سوزی زنان ۶۹ کالری بود. یعنی مردان به صورت میانگین در هر دقیقه ۴٫۲ کالری و زنان ۳٫۱ کالری در دقیقه سوزانده بودند.

با توجه به میزان کالری به دست آمده می توانیم بگوییم که حتی رابطه جنسی با رعایت بعضی فاکتورهای خاص مانند زمان، سرعت و شتاب! می تواند به عنوان یک ورزش هوازی و کالری سوز به حساب بیاید. البته در مطالعه ای که در بالا به آن اشاره کردیم، ۱۰۰ و ۶۹ کالری سوزانده شده مربوط به ۲۵ دقیقه رابطه بوده، حال تصور کنید که با افزایش زمان می توانید چه میزان کالری سوزی داشته باشید.

محاسبه:

برای اینکه میزان کالری سوزی خودتان در طول رابطه جنسی را برحسب دقیقه حساب کنید. کافی است دقیقه را ضربدر عدد ۴٫۲ به دست آمده کنید تا مجموع کالری سوزانده شده تان در طول رابطه جنسی به دست بیاید. البته چندان از عدد به دست آمده خوشحال نباشید، تحقیق علمی بعدی همه چیز را رد خواهد کرد.

تحقیق علمی ۲

در مطالعه دیگری که در مجله پزشکی New England در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسید همه این افسانه های مربوط به کاهش وزن و سایز با رابطه جنسی رد شد! طبق این مطالعه سوزاندن ۱۰۰ تا ۳۰۰ کالری با رابطه جنسی چیزی شبیه تخیل و فرضیه بود.
زیرا برطبق مطالعه ای که در سال ۱۹۸۴ صورت گرفته بود و در مجله JAMA Internal Medicine نیز به چاپ رسید ، میانگین مدت زمان یک رابطه جنسی تنها ۶ دقیقه است! حال طبق مطالعه صورت گرفته و زمان میانگین به دست آمده میزان این کالری سوزی برای یک مرد ۷۰ کیلویی تنها ۲۱ کالری خواهد بود! بنابراین اگر رابطه جنسی تان در ۶ دقیقه خلاصه می شود، جایگزین کردن رفتن به باشگاه با رفتن روی تخت را کلا از ذهن تان پاک کنید.

ازدواج زنان و مردان را چاق می کند

مطالعه‌ای جالب و جدید نشان داده است که ازدواج مردان را چاق می‌کند. چراکه تأهل می‌تواند عادت غذا خوردن و سایز کمر آن‌ها را تغییر دهد. تفاوت الگوی زندگی بین افراد مجرد و متاهل نشان می دهد مردان پس از ازدواج، حتی الگوی تغذیه‌ای‌شان هم عوض شود.
محققان دانشگاه متروپولیتن لیدز می‌گویند که مردان متأهل از مجردها چاق‌تر هستند. دلیل این امر می‌تواند افزایش تمایل آن‌ها به خوردن غذاهای شیرین پس از ازدواج باشد مثل کلوچه، کیک و پای میوه. محققان مطمئن نیستند که چرا ازدواج چنین تفاوتی را در مورد نگرش مردان به وزن شان ایجاد می‌کند. اما یک احتمال می‌تواند این باشد که با توجه به بالا رفتن تعداد رابطه جنسی، سعی در تامین انرژی لازم را دارند. چاقی و رابطه جنسی

مدیریت رابطه جنسی

احتمالا این روش بستگی به این دارد که چگونه رابطه جنسی را به برنامه شخصی و سبک زندگی خود متصل کنید. پیدا کردن زمان مناسب برای رمانتیک بودن به نظر می رسد آسان است، اما واقعیت عجیب و غریب از زندگی پر مشغله، آن را برای برخی دیگر غیر ممکن و سخت کرده است. با این حال، لازم به ذکر است که یکی از مزایای سلامتی فراوانی رابطه جنسی، کمک به متعادل نگهداشتن وزن بدن است. چاقی و رابطه جنسی

چاقی و رابطه جنسی در ایران

مساله چاقی شکم بعد از ازدواج بیشتر در کشورهای آسیایی و بخصوص در ایران دیده می‌شود، اما می‌توان با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای، از این اتفاق جلوگیری کرد، چرا که تغییر الگوی تغذیه‌ای پس از ازدواج، مهم‌ترین دلیل بزرگ‌شدن شکم آقایان است.

به طور طبیعی بین الگوی زندگی افراد مجرد و متاهل تفاوت‌هایی وجود دارد و کمتر فردی را می‌توان پیدا کرد که پس از ازدواج، همان رفتارهای دوران مجردی را داشته باشد.
دو نفری که با هم زندگی مشترک دارند، از لحاظ الگوی غذایی روی همدیگر تاثیر می‌گذارند و مثلا شاید برخی زوج‌ها در زندگی مجردی‌شان از غذاهای چرب یا شیرین کمتر استفاده کرده باشند، اما حالا با مشترک شدن غذاها، احتمال این‌که یکی از زوج‌ها به طور ناخواسته به الگوی غذایی همسرش تمایل پیدا کند، بسیار زیاد است، بخصوص اگر آن الگوی غذایی موجب چاقی شود. چاقی و رابطه جنسی

تاثیر سن

گرچه ازدواج کردن تنها به بلوغ جسنی زوج‌ها ارتباط ندارد و بلوغ فکری نیز نقش موثری در یک ازدواج موفق دارد، اما به طور طبیعی، ازدواج در مرحله‌ای اتفاق می‌افتد که زوج‌ها مرحله بلوغ جسمی را گذرانده باشند. با این وجود، گذر از بلوغ جسمی، یکی از عوامل چاقی شکمی در مردان است. به عنوان مثال، مردانی که تازه ازدواج می‌کنند، معمولا به همان اندازه دوران نوجوانی‌شان غذا می‌خورند، ولی به همان اندازه دوران نوجوانی تحرک ندارند.

در حالیکه باید در نظر داشته باشیم که غذاخوردنِ بیشتر در دوران نوجوانی و افزایش دریافت انرژی در این سن می‌تواند خود را به صورت افزایش قد نشان دهد، اما در مردان تازه ازدواج کرده که مرحله بلوغ و افزایش قد را از سر گذرانده‌اند، این انرژی اضافه، خود را به صورت چاقی ناحیه شکمی نشان می‌دهد. چاقی و رابطه جنسی

چرا تازه عروس‌ها شکم نمی‌آورند؟

اگر بپذیریم که عوامل روانی، ژنتیکی، گذشتن از سن بلوغ، کم تحرکی و تغییر الگوی تغذیه در چاقی شکمی مردان متاهل تاثیرگذار است، سوالی که پیش می‌آید این است که زنان تازه ازدواج کرده هم دقیقا در همین شرایط قرار دارند، اما چرا اغلب آنها با مساله چاقی شکم روبه‌رو نیستند…!

در جواب میتوان گفت، زنان تازه ازدواج کرده هم دچار تغییر الگوی زندگی می‌شوند، اما از جهت علمی، همانطور که اشاره شد، تغییرات الگوی غذایی در خانم‌ها موجب تغییر در هورمون استروژن در آنها می‌شود و این عامل موجب می‌شود که تجمع چربی در تازه‌عروس‌ها در پایین تنه آنها اتفاق بیفتد، اما در مردان چون این هورمون نقشی ندارد، افزایش چربی به بزرگ‌تر شدن شکم مردان منجر می‌شود.

ضمن اینکه، متخصصین تغذیه در الگوهای علمی تغذیه می‌گویند که شکل چاقی در مردان به صورت سیب و در زنان به صورت گلابی است و به همین دلیل است که معمولا زنان تازه ازدواج کرده با مشکل چاقی شکم روبه‌رو نیستند. چاقی و رابطه جنسی


گفتگو با مشاور در خصوص چاق شدن زنان بعد از ازدواج

شاید بخشی از این اتفاق به این دلیل می‌افتد که در فرهنگ ما «خودت را دوست داشته باش» و «برای خودت ارزش قایل شو» چندان جدی گرفته نمی‌شود. متاسفانه اشتباهِ رسیدگی نکردن به سر و وضع و سلامت و تناسب اندام بعد از ازدواج، بیشتر علامت یک مشکل روان‌شناختی است تا یک موضوع اجتماعی؛ و آن علامت این است که:

«من خودم را دوست ندارم!»

و بدبختانه علامت خیلی بدی هم هست. دلیل اینکه قبل از ازدواج کمتر این علامت نمایان می‌شود آن است که چون ما خودمان را دوست نداریم، برای اینکه توسط شخص دیگری دوست داشته شویم، به سر و وضع خودمان می‌رسیم، از پوست‌مان، موهای‌مان و تناسب اندام‌مان مراقبت می‌کنیم.

بعد از اینکه آن شخص ما را دوست داشت و ازدواج صورت گرفت و در قالب همسر در کنار ما قرار گرفت، خودمان را رها می‌کنیم و باور غلطی که در ذهن ‌داریم نیز کمک می‌کند که بگوییم او همسر من است و به هر حال با او خواهم بود؛ چه زیبا و خوش‌اندام باشم و چه نقطه متضاد آن، دیگر او مرا به همسری برگزیده است و حالا دیگر چه فرقی می‌کند که لاغرم یا چاق، صورت‌ام جوش دارد یا نه، سر و وضع‌ام مرتب است یا نامرتب؟!

نقطه مقابل آن…

بدتر از همه اینکه در فرهنگ ما به افرادی که خودشان را دوست دارند و احترام خاصی برای خود قایل‌اند برچسب خودخواهی می‌زنیم. به همین دلیل اگر خانم یا آقایی خیلی به سر و وضع ظاهری یا وضعیت سلامت‌اش بها دهد و رسیدگی کند، به او برچسب‌های دیگری هم می‌زنند:

«فلانی زن زندگی نیست، دایم دنبال ست کردن لباس‌ها و پوشیدن دست‌کش و کلاه است که مبادا آفتاب، پوست‌اش را خراب کند!»، «فلانی مرد زندگی نیست، دایم دنبال ورزش کردن و تیپ زدن است. مرد که نباید جلوی آینه بایستد و ببیند صورت‌اش جوش دارد یا نه…» این جمله‌ها و هزاران کنایه این‌چنینی بخشی از آن برچسب‌هاست.

  • یعنی واقعا نمی‌شود آقایی علاوه بر کار و انجام وظایف همسری، ورزش روزانه هم داشته باشد؟
  • کفش کتانی و لباس ورزشی ست بپوشد؟
  • به سلامت دندان‌‌هایش بها بدهد؟
  • عطر و ادکلن مارک‌دار و مدروز استفاده کند؟!
  • آیا باید او را تشویق کرد که به خود و در واقع همسرش بها می‌دهد و یا چنین نسبت‌های ناروایی به او داد؟

مدیریت وزن در ازدواج

و نهایتا اینکه، اغلب مردان ایرانی پس از ازدواج تلاش می‌کنند درآمد بیشتری کسب کنند و زمان بیشتری را در محل کار بگذرانند که همین موضوع موجب می‌شود زمان کمتری را به ورزش اختصاص دهند و در نتیجه معمولا به طور ناخواسته دچار چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند.
فشارهای مالی دوران متاهلی، استرس‌های پس از شروع زندگی مشترک و حتی عوامل ژنتیکی و وراثتی نیز در چاقی تازه‌دامادها و تازه‌ عروس ها بی‌تاثیر نیست. چاقی و رابطه جنسی

نتیجه گیری موضوع چاقی و رابطه جنسی

در پایان، همانطور که در این مقاله هم خواندید، رابطه جنسی هیچ ارتباطی با چاقی و افزایش وزن شما ندارد! حتی از طرف دیگر می توان گفت که رابطه جنسی باعث کالری سوزی بیشتر هم خواهد شد. البته این میزان کالری سوزی ارتباط مستقیم با مدت زمان و شدت رابطه هایتان دارد.
تنها نکته مشترکی که می توانید بین چاق شدن و رابطه جنسی بیابید، مشکلات هورمونی است، که در صورت مشاهده یکی از علائمی که ذکر شد، بهتر است با آزمایش سطح هورمون ها خیال تان را از این بابت راحت کنید. چاقی و رابطه جنسی

و اما راه‌حل قطعی چاقی و رابطه جنسی

اگر شما هم تازه‌دامادی هستید که پس از گذشت چندماه یا حتی گذشت چند سال از ازدواج، به این مشکل فراگیر دچار شده‌اید و شکل ظاهری شکم تان شما را آزار می‌دهد، احتمال دارد که بخواهید برای رهایی از این وضع، دست به دامان لاغری‌های موضعی بشوید.
اما لاغری موضعی واقعا معنا ندارد و حتی اگر با دستگاه‌های ماساژدهنده، اندازه شکم شما کمی کوچک‌تر شود، در دراز مدت باز هم شکم تان به شکل سابق برمی‌گردد؛ حتی روش لیپوساکشن (خارج‌کردن چربی از یک قسمت بدن با کمک دستگاه‌های مکش) نیز راه درمان بزرگی شکم نیست و این روش تنها در یک بازه کوتاه‌مدت، نتیجه‌اش باقی می‌ماند.

نکته:

با توجه به خطرات جانی برخی از این روش‌های کوچک‌کردن شکم، استفاده از لیزر برای از بین بردن چربی‌های شکم نیز نه تنها اثری کوتاه‌مدت داشته و شکم را کوچک نمی‌کند، حتی این روش خطرناک ممکن است موجب شود چربی از شکم به سایر نقاط حساس بدن مثل قلب برسد و تهدید جانی برای فرد استفاده کننده از لیزر به وجود بیاورد.

راهکار دائم و مطمئن برای رها‌شدن از شکم‌های بزرگ پس از ازدواج، تغییر رفتار تغذیه‌ای و تغییر سبک زندگی است، به گونه‌ای که تلاش کنیم تا می‌توانیم ورزش کنیم، از غذاهای آماده، چرب، شیرین و حجیم کمتر استفاده کنیم و از همه مهم‌تر این‌که دانش‌مان را درباره تاثیر عوامل مختلف بر سلامت بدن، بالاتر ببریم. سالم و تندرست باشید

چاقی و رابطه جنسی

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا