مقاله

لاغری با نه گفتن

لاغری با نه گفتن

لاغری با نه گفتن . مهارت اصلی که آدم های موفق در رژیم لاغری را از آدم های معمولی جدا می کند، یاد گرفتن ” نه ” گفتن است.

واقعا لازم است کتاب دیگری در مورد کاهش وزن بخوانید؟ به سمیناری دیگری بروید؟ یک فایل صوتی دیگر گوش بدهید؟
مسئله، چیزهایی که یاد می گیریم، نیست. مسئله این است که با چیزهایی که یاد می گیرید چیکار می کنید!

نقش نه گفتن در لاغری

وقتی اضافه وزن پیدا می کنید، با خودتان فکر می کنید چی شد؟ چرا به اینجا رسیدید! می بینید.  ما کوتاهی نمی کنیم، بلکه از مسیر خارج می شویم. یعنی، در برنامه رژیم لاغری، کوتاهی نمی کنیم. بلکه ار مسیر منحرف می شویم.
همیشه آن قدر آرام و یواش از آنها منحرف می شویم،که خودمان هم نمی فهمیم. وقتی میفهمیم که، کلا از مسیر خارج شده ایم. برای جلوگیری از این انحراف، باید مهارت نه گفتن به مواد کم مغذی و یا مواد غذایی فرآوری شده را بیاموزیم.

تعریف نه

” نه ” واژه ای است نیرومند که هزاران کاربرد صحیح دارد. آن را به دایره واژگانتان اضافه کنید، تا موجب موفقیت صد در صد شما شود. خب، آخرین باری که نه گفتید، چه زمانی بود.

نه متشکرم میل ندارم.
نه متشکرم سیر شدم.
نه، این غذا تناسب من را به هم می زند.
مطمئنا آخرین باری که محکم نه گفتید و روی آن پافشاری کردید، خیلی خوشحال بودید. و اگر در چنین موقعیت هایی نمی توانید نه بگویید، بله چشم گوی دیگران هستید.

شناسایی بله گفتن با نه نگفتن

قبل از هر چیز، برای لاغری با نه گفتن ، لازم است، تا موقعیت هایی را که در آن بله می گویید را شناسایی کنید. و نه گفتن را جایگزین آن ها نمایید:
1. چه موقعیت هایی باعث می شود در حالیکه دوست دارید نه بگویید، بدون اینکه به پاسخ خودتون فکر کنید، بله بگویید؟
2. چه کسانی می دانند که چطور وقتی می خواهید نه بگویید، شما را وادار به بله گفتن می کنند؟ خانواده، دوستان یا همکاران؟
3. چه کسی را می شناسید که در نه گفتن خوب عمل می کند؟ چه چیزهایی را می توانید از او یاد بگیرید؟

نکته:

وقتی واقعا می خواهید بگویید نه، ولی حرفی نمی زنید و ساکت می مانید. باعث می شوید دیگران فکر کنند موضوع برایتان اهمیتی ندارد. یا اینکه دارید می گویید بله و قبول دارم.
کسانی که نمی توانند نه بگویند نمی توانند از آرامش خود دفاع کنند. در واقع این پیام را به دیگران انتقال می دهند: “من هر کاری را که شما بخواهید انجام خواهم داد”.

موضوعاتی که نه گفتن به آنها سخت است

در حال حاضر ما در فضای فرهنگی ای زندگی می کنیم که، در آن بزرگسالان به نوعی شرطی شده اند.  و برای حفظ وجهه خود بعنوان عضوی از جامعه، بله می گویند.
ما دوران کودکی و نوجوانی را به دلیل نیاز توجه اعضای خانواده به ما را، با بله گفتن، پشت سر گذاشته ایم. خیلی ها معتقدند که، نه واژه ایی است که پدر مادر ها برای گفتگو با بچه ها ساخته اند. نه، دست نزن، نه، در خانه توپ بازی نکن، نه آشغال نریز، نه بیرون نرو….

نکته:

در واقع ما با نه گفتن به فرزندان، حد و مرزهایی را برایشان ترسیم می کنیم.  تا آنها را از خطرات محافظت کنیم. اما جای تعجب دارد که در برخورد با بزرگسالان نمی توانیم رفتار منطقی داشته باشیم و با تعیین حد و مرزهای هر کس، از خودمان محافظت کنیم!!
قرار گرفتن در معرض هیجانات عاطفی، رویارویی با افراد هیجان زده، نگاه های ملتمسانه، جملات آکنده از خواهش و تمنا، و نهایتا ترکیبی از این شگردهاست که به شما می گویند: خواهش میکنم بگو بله و نه قطعی شما را به بله تبدیل کنند.

نحوه برخورد با آدم های منفی هنگام رژیم لاغری با نه گفتن

این افراد به شما میگویند: فلان رژیم لاغری اثری ندارد، من آن را قبلا امتحان کردم. نتیجه ایی نگرفتم.  امکان ندارد فلان برنامه شما را به هدف لاغری برساند.
خلاصه آنها کاری جز منفی بافی ندارند. مراقب این افراد باشید؛ چرا که آنها سریع متوجه تغییر رفتار و عادت های غذایی شما میشوند و ناخواسته سعی می کنند مانع ادامه حرکت شما شوند.
بعضی های دیگر، تا می فهمند شما برنامه لاغری با نه گفتن را شروع کردید، شروع می کنند به سخنرانی کردن در مورد اینکه:  راه شما غلط است و به جایی نمیرسد. بعضی ها هم که به زور غذا جلوی شما میذارند و اصرار به خوردن میکنند…

راهکار:

با این افراد چطوری برخورد کنیم؟ آیا آنها برای صلاح شما اینکار را میکنند؟ مهم تر و قبل از هر چیز اینکه، به هر کسی نگویید رژیم دارید. حتی اگه مردم سئوال می کنند شما مجبور نیستید به آنها جواب بدهید. اگر متوجه شدند لاغر شدید و سئوال کردند چطور؟ از گفتن داستان های طولانی و ذکر جزئیات بپرهیزید. این سایت را بهشون معرفی کنید.

در ذیل پشنهادهایی برای برخورد با افراد کنجکاو، در برنامه لاغری با نه گفتن آورده ایم:

 افرادی که اصرار می کنند چیزی بخورید! یکی از این دوجواب را بدهید: ” نه الان میل ندارم. خیلی خوشمزه بنظر میرسه. اما می خوام جایی هم برای شام یا… بذارم.” یا ” الان گرسنه نیستم. خیلی لذیذ بنظر میرسه، شاید بعدا بخورم. “
 بستگانی که اصرار می کنند دوباره غذا بکشید! یا کمی بیشتر بخورید!! دستتان را روی شکمتان بذارید و بگویید: ” نه.  ممنون. غذاتون عالی بود. اما دیگه یه لقمه هم جا ندارم. “
 افرادی که تحریک می کنند ” مطمئنی نمیخوای این رو بخوری؟! “: بله محکم بگویید و بروید.

افرادی که:

 افرادی که خودشون مشکل اضافه وزن دارند، اما ادعا می کنند همه جیز می خورند. بهشان بگویید: ” ممنون از راهنمایت!”.  بهشون توجه نشان ندهید.  اجازه ندهید ادامه بدهند. بهتراست حرف افرادی را گوش کنید که خودشان اضافه ندارند و تونسته اند این مشکل را حل کنند.
 دوستان چاق: برخورد با این افراد کمی سخت است. چون ممکن است با کاهش وزن خود، آنها را از دست بدهید. برای دوست ماندن با آنها؛ باید نقاط مشترکی دیگه ایی پیدا کنید.
 دیگر افراد منفی: هرچه با این افراد کمتر حرف بزنید، کمتر میتوانند شما را آزار بدهند.

 نتیجه گیری از لاغری با نه گفتن

در پایان بخاطر داشته باشید که نه واژه بدی نیست. در واقع بعضی وقت ها، نه صادقانه ترین و منطقی ترین و اخلاقی ترین پاسخی است که در یک موقعیت می توان به طرف مقابل داد. سالم و تندرست باشید

 

نویسنده: علیرضا آزاد
مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا