مقاله

برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند _ حتما درباره قدرت ذهن انسان مطالب زیادی خوانده‌اید اما شاید باور ندارید كه میشه قدرت ذهن را برای لاغر شدن هم به‌كار گرفت.
ذهن انسان می‌تواند، منشا رقم‌‌خوردن اتفاقات عظیمی باشد. ذهن انسان این قابلیت را دارد كه با یك سری تدابیر در برخی روندهای طبیعی بدن تغییر ایجاد كند؛ از جمله در نوع و میزان غذاخوردن. مثلا شاید برای‌تان اتفاق افتاده باشد كه یك مرتبه بی‌دلیل از غذایی بدتان بیاید. این همان قابلیت جادویی مغز است كه می‌توان برای کاهش وزن و لاغری از آن استفاده كرد.

قدرت فکر، شما را لاغر می کند

اگر شما در طول رژیم خود به جنبه های مثبت لاغری فکر کنید، وزن کم می کنید. به گزارش اسپوتنیک به نقل از تحقیقات دانشمندان، شما ” با قدرت فکر ” خود می توانید لاغر شوید.
در یک تحقیق از داوطلبان خواسته شد به این موضوع فکر کنند که وقتی وزن شان کاهش می یابد، چه احساسی دارند؟ و چگونه زندگی آنها پس از لاغری تغییر خواهد کرد؟! نتیجه این تحقیقات چهار کیلوگرم کاهش وزن با استفاده از تلقین مغزی بود.

مطالعه مشترک دانشمندان استرالیا و بریتانیا نشان داد که روند کاهش وزن بسیار به انگیزه و تجسم نتیجه نهایی بستگی دارد. به عبارت دیگر، کسانی که مایل به از دست دادن وزن و لاغری هستند، باید ” قدرت فکر ” خود در لاغری را فعالانه فعال کنند…!

در این آزمایش، 140 داوطلب به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول با روانشناسی، به تجسم نتیجه نهایی لاغری فکر می کردند. از این افراد به طور کامل خواسته شده اند تصور کنند که چگونه می توانند وزن خود را کاهش دهند، چه احساسی دارند و با لاغری چگونه زندگی خود را تغییر می دهند. گروه دوم در یک روش مبتنی بر مکالمات انگیزشی شروع به لاغر کردن نمودند، از آنها خواسته شد که به طور منظم در این خصوص فقط صحبت کنند.

نتایج این تحقیقات باورنکردنی بود! فانتزیِ تنها فکر کردن به نتایج مثبت لاغری بسیار مفید بود. بر طبق این نتایج، گروهی که بر ” قدرت فکر ” تمرکز کرده بودند به طور متوسط 4.11 کیلوگرم وزن کردند، و افراد گروه دوم که تنها در این خصوص به صحبت می پرداختند و فکر نمی کردند، تنها 0.74 کیلوگرم وزن کم کردند.

لاغری با قدرت ذهن!

«رژیم غذایی و ورزش را فراموش کنید! کلید لاغری در ذهن شماست!» این جمله را پل مکنا (Paul McKenna)، متخصص هیپنوتیزم انگلیسی تبار می‌گوید که به تازگی شهرت بسیاری در هالیود به دست آورده است. آلن دی جنرس، مجری برنامه تلویزیونی، از جمله افراد هالیودی است که به توصیه‌های هیپنوتیزمی گوش کرده، و نه تنها وزن زیادی را کم کرده، بلکه عادت سیگار کشیدن خود را هم ترک کرده است.

شاید شما هم شنیده باشید که از هیپنوتیزم برای تغییرات رفتاری مانند ترک سیگار استفاده می‌شود و یک ابزار موثر برای درمان اختلال پُر خوری نیز هست. در حقیقت، با افزایش آمار چاقی و مشکلات ناشی از آن در تمام دنیا، نیاز به استراتژی‌های درمانی جدید و کارآمدتر برای درمان چاقی بسیار احساس می‌شد. به عنوان نمونه، یکی از درمان‌هایی که تا به امروز برای کاهش وزن موثرتر واقع شده، جراحی بای پس معده است.

اما مطالعه‌ای در سال 2017 توصیه کرده که هیپنوتیزم می‌تواند درمانی غیر تهاجمی و دوام پذیر برای چاقی، و راهی برای اجتناب از جراحی‌های رادیکل کاهش وزن باشد. چرا که مقاله‌ای که در سال 2014 در CNN منتشر شده بود که به این نکته اشاره میکرد که هیپنوتیزم می‌تواند بواسطه‌ی متدی به نام «بای پس معده با هیپنوتیزم» برای کاهش وزن مفید باشد.

در این روش، به جای اینکه یک عمل جراحی واقعی روی معده انجام شود، یک هیپنوتیست، وانمود می‌کند که عمل بای پس معده را روی فرد انجام می‌دهد و این را به فرد القا می‌کند و بنابراین، ذهن باور می‌کند که معده‌اش کوچک‌تر شده و اشتهایش کاهش یافته است.

هیپنوتیزم چگونه می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند؟

خیلی از مردم تصوری که از هیپنوتیزم دارند این است که؛ یک هیپنوتیست کسی را به خواب عمیق می‌برد و سپس هر سوالی که را که بخواهد می‌پرسد و فرد هیپنوتیزم شده هم جواب می‌دهد، بدون اینکه خودش متوجه باشد. با این تصور در ذهن، اینکه فکر کنیم هیپنوتیزم فایده‌ای برای کاهش وزن دارد، بیخود و خنده‌ دار خواهد بود.

شاید برای خیلی از مردم، هیپنوتیزم همان داستان معروف حرکت دادن یک ساعت در مقابل چشمان خمار باشد؛ اما در دنیای جدید، باید به آن به عنوان یک نوع تکنیک تصور کردن و خود سازی برای به دست آوردن عادت‌های بهتر و روش‌های جدید فکر کردن به غذا نگاه کرد. باید قبول کنیم که هیپنوتیزم برای کاهش وزن، روشی نسبتا بی خطر و بسیار موثر است. ولی سوال مهم این است؛ چطوری؟!

روند هیپنوتیزم برای کاهش وزن

هیپنوتیزم ذهن را به مقاومت کردن در برابر غذا تعلیم می‌دهد. پل مک کنا عقیده دارد که این روش، نه یک رژیم غذایی جدید است و نه جزو روش‌های قدیمی هیپنوتیزم به شمار می‌رود.

هیپنوتیزم برای کاهش وزن، به این صورت است که بیمار در طی هیپنوتیزم، کاملا آگاه و راحت است. تنها اتفاقی که می‌افتد، تمرکز توجه به درون، به روشی درست و سالم است. نیازی نیست نگران این باشید که چه کاری قرار است انجام دهید که ممکن است تحت اختیار شما نباشد! در تمام مراحل، کنترل خود را احساس خواهید کرد.

هیپتوتیزم کمک می‌کند طرز فکرتان را در مورد غذا عوض کنید و آرام‌تر بشوید. همچنین هیپنوتیزم می‌تواند کمک‌تان کند تا موانع ذهنی که در مسیر کاهش وزن‌تان وجود دارد و تلاش‌های‌تان را بی‌ثمر می‌کند پیدا و شناسایی کنید. هیپنوتیزم می‌تواند ابزاری برای افزایش ذهن آگاهی مرتبط با تغذیه باشد و تمرکز و اعتماد بنفس‌تان را بالا ببرد.

در واقع، توی این روش، تمرکز روی افزایش آگاهی نسبت به هیجانات، خوردن و احساس سیری خواهد بود. هیپنوتیزم قرار نیست متقاعدتان کند که چه چیزهایی را بخورید، بلکه توجه شما را به سمت غذاهایی معطوف می‌کند که گرسنگی و اشتهای‌تان را تعدیل می‌کنند تا دچار پُر خوری عصبی و هیجانی نشوید. یا به عبارتی، هیپنوتیزم ابزاری است که کمک می‌کند انتخاب‌های سالم‌تری بکنید.

هیپنوتیزم چگونه می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند؟

هیپنوتیزم راهی برای پیدا کردن مشکل پنهانی است که با خوردن همراه شده، و کمک می‌کند تا ریشه‌ی مشکل رفتارهای ناسالم غذایی را پیدا کنید. مثلا بخش مهمی از عادات غذایی ما را هوس های روزانه تشکیل می دهند که باید با آنها مقابله کنیم.

اینجاست که پل مکنا به طرفداران خود تکنیک‌های روانشناسانه‌ای ارائه می‌دهد که می‌توانند در محل کار، در منزل و حتی در رستوران اجرا کنند تا بر دلیل اصلی چاقی که همانا «از روی هوس خوردن» است غلبه کنند.

پل مکنا از مردم می‌خواهد که اگر دچار غلیان احساسات می‌شوند، غذا خوردن را به عنوان راه درمان در پیش نگیرند: «شما هیچ گاه احساس سیری نمی‌کنید، اگر از روی هوس یا از روی احساسات غذا بخورید. راه حل این است که دستور کاری ذهن خود را عوض کنید.» در ادامه چند روش‌ تازه‌ و جدید را برای کاهش اشتها و از بین بدن میل و هوس را، به ما پیشنهاد می دهد.

5 روش روانی برای کنترل هوس

1) وقتی احساس گرسنگی می‌کنید، روی آن تمرکز کنید. سپس از بین 1 تا 10 (1 نشان دهنده کمترین و 10 بیشترین میزان تمایل خود به خوردن) را ارزش‌گذاری کنید. اگر حداقل نمره 7 را به دست نیاورده‌اید، عجله نکنید و دوباره به این تکنیک برگردید، زیرا شما به اندازه کافی گرسنه نیستید!

2) با 2 انگشت از دست راست یا چپ به استخوان پایین گردن ضربه‌های آرام وارد کنید. این کار را 10 بار ادامه دهید، در حالی که هنوز به خوردن نان خامه‌ای فکر می‌کنید!

3) کار قبلی را این بار با آرام ضربه زدن به زیر چشم برای 10 بار ادامه دهید.

4) دوباره به استخوان پایین گردن بازگردید وعمل شماره 2 را تکرار کنید.

5) دست آزاد را مقابل صورت خود قرار دهید و به پشت آن بین انگشت کوچک و انگشت 4 ضربه‌های آرام وارد کنید. این کار را در حالی ادامه دهید که به غذایی فکر می‌کنید که تا چند دقیقه قبلش قصد خوردن آن را داشتید. سپس دستورات زیر را اجرا کنید:

چشم‌ها را باز و بسته کنید. به راست و سپس به چپ نگاه کنید.
چند خط اول آهنگ «تولد مبارک» را با صدای بلند زمزمه کنید.
از یک تا پنج با صدای بلند بشمارید.
دوباره به خواندن «تولد مبارک» بر گردید!

6) حالا ببینید از 1 تا 10 چقدر گرسنه هستید. اگر تغییر نکرده است، دستورات از 1 تا 5 را دوباره تکرار کنید تا فکر خوردن نان خامه‌ای از سرتان بیفتد!

ذهن‌تان را از خوردن منحرف کنید

همان طور که مشاهده می‌کنید، ‌هدف این کار بیشتر برای حواس پرت کردن شما است.
پل مکنا عقیده دارد که با تکنیک «ضربه زدن» به قسمت‌های مختلف بدن به طور مرتب، می‌توانید دستور متفاوتی از خوردن به ذهن بدهید تا فکر گرسنگی را حذف کرده و تمرکز را از روی خوردن منحرف کند.
شاید به نظرتان روش‌های ذکر شده مسخره بیاید، اما این دفعه که واسه خوردن شیرینی ناپلئونی گیر کردید، «تولد مبارک» را برای 5 بار زمزمه کنید و ببینید آیا هنوز هم وسط خواندن، هوس شیرینی می‌کنید یا نه! برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

خودتان را هیپنوتیزم كنید

می‌توانید در عرض هشت هفته بدون هیچ كار خاصی، دو ‌كیلو لاغر شوید. كافی است دستورات جادویی ادامه کار را اجرا كنید. جادوی لاغری ذهن شما بدون آن‌كه خودتان متوجه باشید تاثیر خواهد كرد.
آنچه را در آخرین وعده غذایی خورده‌اید به‌خودتان یادآوری كنید و كمی خجالت بكشید! روان‌شناسان دانشگاه «بیرمنگام» دریافته‌اند، فكر كردن به آخرین وعده غذایی حتی سه ‌ساعت بعد از آن، اشتها به وعده غذایی بعدی را كم كرده و در نتیجه با كاهش كالری دریافتی باعث كاهش وزن می‌شود. اگر ساعت سه بعدازظهر این تمرین را انجام دهید شرمندگی غذای مفصل ناهار باعث می‌شود دیگر سراغ بیسكویت‌های داخل كشو نروید.

لاغری ناخودآگاه: با نخوردن میان وعده‌های شیرین بعد از‌ ظهرها 259 كالری كمتر دریافت خواهید كرد. برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

به سمت نور حركت كنید

اگر در محیط پر نور باشید لاغرتر خواهید بود! متخصصان روان‌شناسی معتقدند، اگر شما در نور طبیعی روز بیرون از منزل باشید لاغرتر خواهید شد به‌خصوص اگر موقع ظهر یا در روزهای آفتابی مدت زمان بیشتری را خارج از خانه باشید. علت این است كه در فصل زمستان و وقتی روزها كوتاه‌تر هستند سطح سروتونین (ماده‌ای كه عامل ایجاد حس و حال خوب است) پایین‌ می‌آید. در نتیجه تمایل به خوردن قندهای ساده و شیرین به‌شدت افزایش پیدا می‌كند چون این قندها به‌طور مقطعی سطح سروتونین را بالا می‌برند اما از طرف دیگر باعث چاقی هم می‌شوند. حالا اگر مدت زمان بیشتری در معرض نور آفتاب باشید سطح سروتونین متعادل‌تر شده و تمایل به خوردن شیرینی هم در شما كاهش می‌یابد.

لاغری ناخودآگاه: با قدم زدن در روشنایی روز هم سلامت قلب خود را تضمین می‌كنید و هم این‌كه 260 كالری كمتر دریافت خواهید كرد. برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

به غذای خود ریتم بدهید

هر چه طعم‌دارتر خوردنی‌تر! متخصصان تغذیه معتقدند، هرچه طعم‌‌های بیشتری را با هم تركیب كنید هیپوتالاموس مغز بیشتر تحریك شده و یك نوروپپتید به‌نام وای (Y) تولید می‌كند. این هورمون مسئول افزایش اشتهاست. اما وقتی غذای شما طعم ساده‌تری داشته باشد تمایل به بیشتر خوردن غذا كمتر می‌شود. یكی از بهترین كارها خوردن تخم مرغ آب‌پز با اسفناج با حداقل ادویه یا بدون ادویه موقع صبحانه است. برای ناهار می‌توان سالاد اسفناج و مرغ پخته خورد و برای شام هم یك بشقاب كوچك پاستا گزینه مناسبی است.

لاغری ناخودآگاه: با خوردن غذاهای با ادویه و طعم ملایم‌تر و ساده‌تر، هم معده‌تان از شما تشكر خواهد كرد و هم 235 كالری كمتر دریافت خواهید كرد. برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

تلویزیون را خاموش كنید

تحقیقات نشان داده، تماشای تلویزیون باعث پر‌خوری و افزایش وزن می‌شود. شما موقع دیدن تلویزیون متوجه مقدار غذایی كه می‌خورید نیستید و اغلب بیشتر از حد عادی غذا می‌خورید به‌خصوص اگر برنامه‌ای كه می‌بینید پرهیجان و جالب باشد مثل یك سریال پرطرفدار یا فوتبال حساس. در نتیجه بهترین كار این است كه موقع غذاخوردن تلویزیون را خاموش كنید یا این‌كه دست‌كم موقع دیدن برنامه‌های جالب غذا و تنقلات را كنار بگذارید. با این كار تا 44 درصد كمتر غذا خواهید خورد.

لاغری ناخودآگاه: با خاموش كردن تلویزیون جدا از صرفه‌جویی در مصرف برق 876 كالری هم كمتر غذا خواهید خورد. برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

با وسواس غذا بخورید

متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند، برای كمتر خوردن، حواس‌تان به سه لقمه اول غذا باشد و آن را به آرامی بجوید. با این كار احساس سیری سریع‌تر در شما ایجاد شده و در مدت زمان كوتاه‌تری گرسنگی‌تان برطرف می‌شود. تحقیقات نشان داده، آرام‌تر غذا خوردن میزان كالری دریافتی را تا ده درصد كاهش می‌دهد. بدین‌ترتیب پیام سیری كه از مغز مخابره می‌شود فرصت كافی دارد تا شما را از خوردن منع كند.

لاغری ناخودآگاه: اگر آرام و با حوصله غذا بخورید هم غذا راحت‌تر هضم و جذب می‌شود و هم این‌كه تا 100 كالری كمتر وارد بدن شما خواهد شد. برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

به سایز غذا دقت كنید

متخصصان تغذیه معتقدند، اگر غذا را در بشقاب‌های كوچك بریزید كمتر غذا خواهید خورد. این یك حقه قدیمی برای لاغری است. در تحقیقی كه اخیرا توسط دانشمندان آمریكایی انجام شده از 85 نفر خواسته شد تا برای خودشان بستنی بریزند. انتخاب ظرف و قاشق به‌عهده خود شركت‌كنندگان بود. افرادی كه از كاسه‌های بزرگ استفاده كردند 31‌درصد و افرادی كه از قاشق‌های بزرگ استفاده كردند 5/14 درصد بیشتر بستنی خوردند.

لاغری ناخودآگاه: با استفاده از بشقاب‌های كوچك هم مایع ظرفشویی كمتری مصرف كنید و هم 90 كالری كمتر بخورید! برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

كمی تغییر بد نیست

سعی كنید زندگی‌تان مثل یك آدم ماشینی نباشد برعكس هر چند وقت یكبار با تغییر در شیوه انجام كارها عادات قبلی را بشكنید چون بنابر نظر متخصصان روان‌شناسی چسبیدن به عادت‌های تكراری و ماشینی می‌تواند باعث چاقی شود. لازم هم نیست این عادات حتما غذایی باشند مثلا روزنامه دیگری را بخوانید یا با دوستان دیگر‌تان صحبت كنید. بدین‌ترتیب بدن شما از حالت اتوماتیك خارج شده و وقتی به سوپر‌ماركت می‌روید تاثیر خود را در خریدن مواد‌غذایی نشان می‌دهد.

لاغری ناخودآگاه: با ایجاد شرایط جدید و دقت مجدد به كارهایی كه انجام می‌دهیم 681 كالری كمتر خواهید خورد. برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

و نکته‌ی آخر برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

باید برای کاهش وزن، مشکل متابولیکی یا هر مشکل دیگری که در سلامتی وجود دارد؛ باید ریشه یابی شود. مثلا، مروری که در سال 1996 روی مطالعات انجام شده صورت گرفت، نتایج پنج مطالعه را که در مورد هیپنوتیزم و کاهش وزن انجام شده بودند، را مورد ارزیابی قرار داد. تمام این پنج مطالعه نشان داده بودند که هیپنوتیزم، در مقایسه با روش رفتار درمانی شناختی، کاهش وزن بیشتری را برای افراد به همراه داشته است.

هیپنوتیزم راهی برای پیدا کردن مشکل پنهانی است که با خوردن همراه شده. هیپتوتیزم کمک می‌کند طرز فکرتان را در مورد غذا عوض کنید و آرام‌تر بشوید. همچنین هیپنوتیزم می‌تواند کمک‌تان کند تا موانع ذهنی که در مسیر کاهش وزن‌تان وجود دارد و تلاش‌های‌تان را بی‌ثمر می‌کند پیدا و شناسایی کنید. چون هیپنوتیزم می‌تواند ابزاری برای افزایش ذهن آگاهی مرتبط با تغذیه باشد و تمرکز و اعتماد بنفس‌تان را بالا ببرد. برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

در هیپنوتیزم برای کاهش وزن به یاد داشته باشید که…

هیپنوتیزم می‌تواند یک انتخاب با دوام برای بسیاری از افرادی که باشد که قصد کاهش وزن دارند، و یک ابزار موفق برای کاهش وزن بلند مدت است. با وجود این، تحقیقی که در دانشگاه استنفورد انجام شد می‌گوید، همه‌ی افراد نمی‌توانند تحت هیپنوتیزم قرار بگیرند. البته ممکن است کاهش وزن قابل توجهی در عرض مدت بسیار کوتاه روی بدهد، اما نه برای هر کسی!

به هر حال این موضوع نمی‌تواند مانع برگزیدن این روش بشود، چون نتایجی که تدریجا و طی یک پروسه‌ی زمانی به دست می‌آیند، موفق‌تر و ماندگارتر هستند. با این حال، نباید فراموش کنیم که هیپنوتیزم یک رژیم غذایی نیست. بنابراین مهم است که یادمان باشد رژیم غذایی سالم و متعادل در کنار سبک زندگی فعال داشته باشید. سالم و تندرست باشید

برای چاق‌هایی كه حوصله رژیم گرفتن ندارند

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا