مديريتمقاله

چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی

چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی

به نظر می رسد چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی کمتر صورت بگیرد. چون گرمای هوا در تابستان، باعث کاهش میل به خوردن عذاهای گرم و داغ می شود. همچنین عرق کردن زیاد و خستگی ناشی از آن هم به این بی اشتهایی می افزاید. اما چه اتفاقی می افتد که کودکان و نوجوانان، دچار افزایش وزن و چاقی در این فصل گرم سال می شوند؟!

تابستان فصل لاغری یا چاقی بچه ها

الان زمانه عوض شده است. این روزها وقتی فصل تابستان فرا می رسد، بچه ها جز نشستن پای کامپیوتر و تلویزیون، و تماشای فیلم و کارتون یا بازی های کامپیوتری و خوردن تنقلات مورد علاقه اشون مثل چیپس و پفک و پفیلا،… که حاوی مقدادیر زیادی نمک و چربی و رنگ های مصنوعی هستند، کار دیگری ندارند.

چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی
این شاید برای پدر و مادرهایی که تابستان دوران کودکی خودشان را در حیاط و کوچه ها به بازی و دویدن می پرداختند، تعجب برانگیز باشد! ضمن این که این نکته را هم باید مد نظر قرار داد، شاید کودکان در دیگر فصل ها و یا ماه های سال هم زیاد تحرک نداشته باشند، اما با شروع فصل تابستان خبری از همان اندک فعالیت بدنی هم نیست.
بنابراین نتیجه واضح و روشن است. در واقع، تعطیلات تابستانی نه تنها فرصتی برای بیشتر شدن تحرک جسمی کودکان نیست، بلکه، می تواند حتی آنها را کم تحرک تر از دیگر فصول سال کند.

نکته:

گاهی پدر مادرها به اشتباه، چاقی و اضافه وزن در این برهه از سال را به حساب رشد و نمو کودک شان می گذارند.


عوامل اصلی چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی

مصرف نوشابه های گازدار خنک و تگری در طول فصل تابستان نسبت به دیگر فصل های سال ها دلچسب تر است. با توجه به گرمای هوا، انگار بچه ها هم منتظر همین بهانه هستند. و ترجیح می دهند برای خنک شدن، تا جایی که می شود از این نوشابه های شیرین همراه با یخ لذت ببرند.

از سوی دیگر، کودکان طعم شیرین نوشیدنی ها را خیلی دوست دارند و طرفدار پر و پا قرص آنها هستند. از این رو، نوشیدنی های دیگر مثل آب میوه های صنعتی و آماده شیرین حاوی مقدار شکر زیاد هم در دسته مایعات مضر قرار می گیرند. و همین شکر و شیرینی موجود در آنها زمینه ساز افزایش وزن و چاقی شان می گردد.
در حالی که متخصصان تغذیه معتقدند برای پیشگیری از چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی، بهتر است از آب گوارا برای خنک شدن و حفظ سلامتی بهره ببرند.

ناهار نخوردن بخاطر گرما

خوردن یک غذای گرم و مخصوصا داغ، در وسط یک روز گرم و کلافه کننده تابستانی، چندان مطلوب نیست. سنت های فرهنگی ما جایگزین های مناسبی برای مدیریت کردن این مسئله داشت. به عنوان نمونه مصرف غذاهای سرد و سبک مثل آب دوغ خیار یا کالجوش به خنک شدن بدن کمک می کرد.
اما امروزه بچه هایی که گرمای هوا و غذای گرم را بهانه ناهار نخوردن می کنند، عصرها به خوراکی ها و تنقلات بیشتر روی می آورند. همچنین شب ها که هوا خنک تر می شود، شام زیادتر و سنگین تری می خورند.
به گفته کارشناسان تغذیه، مصرف تنقلاتی مثل کیک و کلوچه شیرین و بیسکوئیت با شیرینی و چربی و کالری زیاد؛ نه تنها، نیازهای تغذیه ای شان را تامین نمی کند، بلکه باعث افزایش وزن بدن و چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی می شود.

شب بیداری

تعطیل شدن مهدکودک ها و بیشتر مدارس این حس را به بچه ها می دهد که فکر کنند شب ها تا دیر وقت و تا هر ساعتی که بشود، می توانند نخوابند. پس تابستان بنظرشان فصل شب بیداری و صبح دیر وقت از خواب بیدار شدن است. ولی همان طور که در مقاله های گذشته اشاره داشتیم همین شب نشینی و شب زنده داری ها، باعث از دست دادن و حذف وعده مقوی صبحانه و بر هم خوردن ترشح هورمونی بدن می گردد و ریزه خواری در طول روز غیر قابل اجتناب می کند. کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

ریزه خواری

از دیگر عوامل ریزه خواری در کودکان می توان به بیکاری در طول روز اشاره کرد. بچه ها در این فصل گرم از سال بخاطر مصون ماندن از آسیب هایی همچون گرمازدگی، آفتاب سوختگی،… ساعت های زیادی را در خانه می گذرانند. هنگامی که کودکان کار خاصی ندارند و این ایام را بدون برنامه و با بیکار ماندن در خانه سپری می کنند، حوصله اشون سر می رود و مدام به سراغ یخچال میروند. این موضوع باعث می شود که بچه ها، از خوردن به عنوان یک سرگرمی استفاده کنند. شاید علت بهانه گرفتن برای خوراکی ها متنوع هم همین عامل و گرسنگی کاذب باشد.

بستنی

بستنی با طعم ها مختلف، یکی از خوراکی های محبوب کودکان برای ریزه خواری در فصل تابستان است. طعم شیرین و خنک و شکل ها و رنگ های جذاب بستنی ها، خیلی از بچه ها را به سمت مصرف بیش از اندازه آنها می کشاند. و همان طور که می دانید چربی زیاد و شیرین کننده ها و رنگ های مصنوعی بستنی ها، ناخودآگاه چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی به همراه دارد. ریزه خواری را می شود با خوراکی های کم کالری و مفید مثل میوه ها حتی در قالب بستنی یخی های خانگی بصورت میوه های یخ زده، هوشمندانه کنترل کرد.


مدیریت چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی

کودکان و نوجوانان، در دیگر فصل های سال و همینطور در طول سال تحصیلی به مدرسه می روند. همین بیرون رفتن از خانه و ساعاتی را خارج از منزل گذراندن، موجب تحرک و فعالیت بیشتر می شود و نتیجتا کالری زیادتر را هم می سوزانند. که خودش موجب کاهش وزن و لاغری می شود.
پس نباید فراموش کنیم که گرما هوای تابستان و اوقات فراغت بیشتر آن، می تواند بهانه در خانه ماندن و تنبلی و کم تحرکی را برای بچه ها به همراه بیاورد. بنابراین برای جلوگیری از چاقی کودکان در تعطیلات تابستانی می شود با برنامه ریزی همه جانبه، چه در زمینه تغذیه و چه در زمینه تحرک و خواب، بالا رفتن وزن و چاقی را مدیریت کرد. اسلم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا