بیوگرافیمقاله

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

 همه چیز درباره دیپاک چوپرا  _ دکتر دیپاک چوپرا پزشکی متبحر است که تاکنون بالغ بر ۱۰ میلیون نسخه از کتاب های او که به ۳۰ زبان مختلف دنیا ترجمه شده، به فروش رفته است. وی با شماری از مشاهیر جهان دوستی دارد و در عرصه های مختلف زندگی شان مشاور آنها است. وی بر این باور است که جسم و روح آدمی، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

دیپاک چوپرا ۲۲ اکتبر سال ۱۹۴۶ در دهلی نو دیده به جهان گشود. او بزرگترین فرزند کریشان چوپرا، پزشک متخصص قلب است که مهارت بالای او در هند زبانزد خاص و عام بود. دیپاک به همراه برادر کوچکش در خانواده ای فرهیخته پرورش یافت.

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

در دوران دبیرستان آرزوی دیپاک این بود که وقتی بزرگ شد روزنامه نگار یا هنرپیشه شود. اما با خواندن یکی از داستان های مطرح آن زمان به قلم سینکلار لویس، میل به پزشک شدن در او شعله ور شد او می نویسد: ”این همان چیزی بود که نیاز داشتم. کتاب حول زندگی پزشکی دور می زد که یک قهرمان بود. حتی گاهی اوقات به یک الهه تبدیل می شد. پزشکی که به بیمارانی که امید بهبود در آنها نمی رفت جان تازه ای می بخشید“.

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

دیپاک چوپرا بعد از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی مدت ۶ ماه در روستاهای دورافتاده هند به مداوای بیماران پرداخت. در سال ۱۹۷۰ و در حالی که ۲۳ سال بیشتر نداشت به همراه همسرش ریتا به آمریکا رفت. سپس کار خود را در یک بیمارستان آغاز کرد.

آن بیمارستان به حضور پزشکانی نیاز داشت که بتوانند جانشین پزشکانی شوند که به ویتنام اعزام شده بودند. نخستین وظیفه او به عنوان یک پزشک در آمریکا صدور گواهی فوت یکبیمار بود. چوپرا خود در کتاب بازگشت ریشی اذعان می دارد که خیلی زود دریافته است که پزشک شدن، ارتباط چندانی با شفای بیماران و شاد کردن آنها ندارد.

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

نقطه عطف زندگی چوپرا را سال ۱۹۸۱ می دانند؛ یعنی زمانی که به دهلی نو بازگشت و با دکتر تریگونا ملاقات کرد. چوپرا می گوید تنها کافی بود دکتر تریگونا نبض شخص را بگیرد تا از تاریخچه بیماری های او در گذشته، حال و آینده مطلع شود. دیپاک چوپرا مهارتی بس شگرف در آیورودا طب کهن هند داشت. تریگونا وقتی از دوستان چوپرا شنید که او پزشکی آگاه و متبحر در آمریکا است، پس از گرفتن نبضش چنین تشخیص داد که چوپرا افکار غیرضروری بسیار در سر دارد. بنابراین، به وی پیشنهاد کرد که مراقبه کند، اوقات بیشتری را با خانواده اش سپری کند، و غذایش را آرام تر بجود.

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

اما دیپاک چوپرا به نصایح تریگونا گوش نداد پشت سر هم قهوه می خورد و روزی یک پاکت سیگار می کشید. سرانجام وقتی دید که با پیروی از دستورات طب سنتی هند می تواند از میزان فشارهای عصبی خود تا حد بسیار زیادی بکاهد، تمرینات تی. ام را در پیش گرفت و دریافت که مراقبه فرآیندی آسان و بی دردسر برای راهیابی به آرامشی بس عمیق است. همچنین با مطالعات فراوان پیرامون مراقبه به تأثیر تی.ام بر کاهش فشارهای عصبی پی برد. ظرف مدت دو هفته توانست استعمال سیگار و مشروب را کنار بگذارد.

در سال ۱۹۸۵ موفق شد که با ماهاریشی ماهش پوکی، بنیانگذار و رهبر تی.ام در واشنگتن دی سی ملاقات کند. ماهاریشی که در برنامه های مختلف تلویزیونی شرکت می کرد، تلاش هی فراوانی در راستای ارتقاء طب آیورودائی و ارائه داروهای مرتبط با آن انجام می داد. یکی از همکاران چوپرا در دانشگاه هاروارد از او خواست تا در جلسه سخنرانی ماهاریشی شرکت کند. سخنرانی ماهاریشی چند ساعت به طول انجامید. بعد از مراسم، آنها دو ساعت تمام در مورد آیورودا با هم صحبت کردند.

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

دیپاک چوپرا از تحقیق در زمینه غدد درون ریز دست کشید تا بتواند یک کلینیک پزشکی آیورودائی را با کمک ماهاریشی تأسیس کرده و ریاست آن را شخصاً عهده دار شود. اما در سال ۱۹۹۳ رسماً از سمت خود استعفاء داد. او تا سال ۱۹۸۷ به فروش محصولات بین الملل ماهاریشی در حوزه آیورودا اشتغال داشت و رفته رفته ثروت هنگفتی کسب کرد. پس از آن به کار نوشتن پرداخت. در سال ۱۹۸۹ کتاب شفای کوآنتومی: کاوشی در مرزهای پزشکی ذهن بدن را به رشته تحریر درآورد.

 

وی در این کتاب تصریح کرد که یک بیمار از طریق پرداختن مدام به مراقبه و در پیش گرفتن تغذیه ای سالم می تواند بر بیماری های مختلف غلبه کند و فرآیند پیری را به تأخیر بیندازد. آنگاه در سال ۱۹۹۱ کتابی تحت عنوان زندگی بدون قید و شرط: کشف توان رسیدن به آرزوها را نوشت. سپس با حضور در یکی از برنامه های مطرح و پرطرفدار تلویزیونی به توضیح درباره مضمون این کتاب پرداخت. جالب است بدانید که اندکی بعد از حضور وی در آن برنامه، دیپاک چوپرا توانست طرف یک روز تعداد ۱۳۰۰۰۰ نسخه از این کتاب را به فروش برساند و عکس وی روی جلد مجله People ظاهر شد.

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

در سال ۱۹۹۳ دیپاک چوپرا تصمیم گرفت که تجارتی برای خودش دست و پا کرده و ماهاریشی و فروش محصولات وی را رها کند. چوپرا دریافت که زمان تغییر فرا رسیده است، بنابراین به همراه همسر و فرزندانش عازم شهری در ایالت کالیفرنیا شد و در آنجا سکنی گزید.

وی تصمیم گرفت که در مرکز بهداشت شارپ واقع در بخش سان دیه گو مشغول کار شود. دیری نگذشت که مؤسسه شارپ برای افزایش بهره وری نیروهای انسانی و پزشکی ذهن بدن افتتاح گردید. و دیپاک چوپرا به سمت مدیر اجرائی آنجا برگزیده شد. مؤسسه شارپ وابسته به مرکز بهداشت شارپ مجموعه ای شامل ۷ بیمارستان، ۲۳ کلینیک و ۳ گروه پزشکی بود. با تخصیص اعتبار ۳۰۰۰۰ دلاری از سوی مرکز طب جایگزین، مطالعات فراوانی در خصوص تأثیر روش های درمانی طب آیورودائی برای کنترل بیماری فشار خون، کلسترول، وزن بالا و استرس انجام شد. با این همه، برنامه دیپاک چوپرا برای نوشتن کتابی در زمینه ثبات سودمندی روش های آیورودائی به تعویق افتاد.

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

سپس او توانست مرکز بهزیستی دیپاک چوپرا را در مساحتی بیش از ۴۲۶۰۰۰ سانتی متر مربع و با امکانات بسیار عالی در مرکز شهر افتتاح کند. دیپاک چوپرا هرگز اقدامی برای اخذ مدرک پزشکی کالیفرنیا به عمل نیاورده است. او می خواهد به دور از فضای آموزشی و تحقیقات علم پزشکی زندگی کند، بنابراین عنوان _ دکتر _ را از ابتدای اسم خود برداشت.

و هم اکنون به ادبیات داستانی و نوشتن رمان روی آورده است. او چندین شرکت افتتاح کرده است که همگی آنها به امر مدیریت سمینارها، مصاحبه های مطبوعاتی و تلویزیونی چوپرا مشغول هستند. همچنین دارای یک شبکه تلویزیونی کابلی است که آن را کانال جهانی شفا نام نهاده است. ضمناً یک وب سایت بسیار موفق دارد. چنانچه به عضویت این سایت درآئید هر روز صبح یک قانون جهان “مول متفاوت برایتان توضیح داده شده و یک روش جدید مراقبه به شما معرفی می گردد (www.chopra.com).

عنوان برخی از کتاب های دیپاک چوپرا به شرح زیر هستند:

هفت قانون معنوی برای رسیدن به موفقیت (۱۹۹۵)،

بازگشت مرلین (۱۹۹۵)،

روش های افسونگری ۲۰ قانون معنوی برای خلق زندگی ای که خواهانش هستید (۱۹۹۶)،

جاده عشق:

تدابیر معنوی شفا (۱۹۹۷)،

جاودانگی روزمره:

تعلیمات فشرده برای بروز دگرگونی معنوی (۱۹۹۹)،

چگونه خدا را بشناسیم:

سفر روح به سوی ناشناخته های ناشناختی (۲۰۰۰)،

زخم های عمیق رهاسازی روح از قید ترس و رنج، شفا در ۱۰۰ روز (۲۰۰۱)،

جوان تر بمانید، عمر طولانی تری داشته باشید:

۱۰ گام برای تغییر روند پیری (۲۰۰۱)،

همزاد ۲۰۰۱)،

از بازی گلف لذت ببرید:

۷ قانون مهم در بازی زندگی (۲۰۰۳)،

کتب اسرار:

شیوه های آشکار ساختن جنبه های پنهان زندگی (۲۰۰۴)

صلح در راه است:

بیائید به جنگ و خشونت پایان بدهیم (۲۰۰۵).

همه چیز درباره دیپاک چوپرا:

بیشتر مردم فکر می کنند که پیر شدن یعنی نیستی و فنا، اما داده های علمی ثابت کرده اند که چنین نیست. علت مرگ، کهولت سن نیست بلکه مردم در نتیجه بیماری هائی می میرند که با پیری توأم هستند، بیماری هائی که تمامی شان قابل پیشگیری اند.

همواره انتظارات ما، حاصل کار را رقم می زنند.

جسم انسان ها برون ریز نظام اعتقادی و تجربیات آنها است. اگر کسی خشم را تجربه کند، بدن او آدرنالین و کورتیزول ترشح می کند. اگر کسی آرامش را تجربه کند، بدن او، آرام بخش می سازد.

همه چیز درباره دیپاک چوپرا

کسی که انبساط خاطر و نشاط را تجربه می کند، بدن او دو داروی بسیار قوی ضدسرطان می سازد. بنابراین جسم شما همواره در حال تبدیل تجربیتان به مولکول های مختلف است.

زیستن در اکنون جاودانه تجربه جاودانگی و ابدیت است. اما متأسفانه بیشتر مردم یا در گذشته سیر می کنند یا آینده را می نگرند. اگر بتوانید در اکنون جاودانه زندگی کنید می توانید طعم خوش جاودانگی را بچشید و جسمتان دیگر پیر و فرتوت نخواهد شد.

منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا