مقاله

ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت

ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت

ماه محرم و نذریهای دوستدار سلامت
ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت

ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت. همگان اعتقاد داریم و از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است که مولکول های همه مواد غذایی و همه طبیعت تحت تأثیر محیط اطراف و صداها و حرف ها و نیت ها قرار می گیرد و تغییرشکل می یابد . برای همین از قدیم خواندن قرآن به آب و فوت کردن در آن  و دادن آن به بیمار به نیت شفا یا پیاله هایی که کف آن یس یا زیارت عاشورا یا آیت الکرسی حک شده و در آن آب می خوردند را در رسوم خویش داشته ایم.

ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت
ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت

ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت

یقینا” همانگونه که خواندن ذکر و دعا و قرآن در هنگام تهیه مواد غذایی می تواند در مولکول های آن تأثیر مثبت بگذارد، نذری امام حسین(ع) نیز که با یاد و نام ایشان تهیه می شود متبرک بوده وتأثیر مثبتی بر بدن دارد. شاید برای همین است که مردم برای گرفتن نذری امام حسین(ع) همیشه مشتاق هستند.

با وجود این زوایای مثبت قضیه، مواردی تغذیه ای و بهداشتی وجود دارد که تذکر دادن آن خالی از لطف نیست. با توجه به اینکه این غذاها بین افراد زیادی توزیع می شود در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی  می تواند سبب گسترش بیماریهای واگیر و یا مسمومیتهای غذایی بین مصرف کنندگان شود.

ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت

در صورتی که با اجرای مواردی ساده می توان با تهیه غذای سالم چه از نظر بهداشتی و چه از نظر تغذیه ای به حفظ سلامت کسانی که این غذاها توسط آنها مصرف می شود توجه نشان داد و از این طریق نذر خود را به معنی واقعی ادا کرد. توجه با این مورد به خصوص هنگامی که ایام محرم در فصول گرم سال قرار می گیرد مهم است.

ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت

از سوی دیگر بیماریهای غیرواگیر شایع مانند بیماریهای قلبی و عروقی در جامعه می تواند تحت تاثیر مصرف این غذاها قرار گیرد.استفاده از دنبه گوسفند های نذری ذبح شده برای تهیه خورش قیمه، استفاده از چربی زیاد در طبخ غذا های نذری، شیرین کردن زیاد شربت هاو نوشیدنی ها از جمله مواردی که برای مبتلایان به بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی عروقی ممکن است مشکلاتی به وجود آورد.

بخصوص که اعتقاد مردم نسبت به متبرک بودن این غذاها باعث می شود که در بسیاری از موارد افراد یاد شده پرهیز غذایی خود را در این مورد بشکنند و رژیم معمول خود را در این روزها انجام ندهند.

ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت

ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت
ماه محرم و نذورات و رعایت سلامت

برای اینکه راحت تر بتوانید از نذورات این ماه استفاده کنید، کالری غذاهایی را که بیشتر در قالب نذری تهیه میشوند برایتان تدارک دیده ایم و آن به شرح زیر است(برگرفته از سايت kermany.com)  :

 

نام غذا مقدارغذا کالری
قورمه سبزی هر قاشق 35
برنج هر قاشق 35
عدس پلو هر قاشق 50
قیمه هر قاشق 35
حلوا هر قاشق 50
آش رشته هر لیوان 250
قیمه عربی هر قاشق 45
ِشیر کاکائو هر لیوان 200
حلیم بدون روغن هر لیوان 180
حلیم با یک قاشق روغن هر لیوان 290
شله زرد هر لیوان 250
جوجه کباب هر سیخ 200
کباب هر سیخ 270
آش جو هر لیوان 250
آبگوشت کامل بدون روغن هر لیوان 320
شربت هر لیوان 110
خرما 1 عدد 20
کیک یزدی کوچک 120
کیک یزدی متوسط 140
کیک یزدی بزرگ 160
فسنجان هر قاشق 55
شربت آبلیمو یک لیوان 120
کلوچه 100 گرم 500
نبات 100 گرم 400
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا