مقاله

چطوری بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

ماه مبارک رمضان و چاقی شدن بعد از آن

ماه مبارک رمضان دارد به آخر میرسد. و شاید عده کمی هم از وزنشان کاهش یافته باشد اما نکته قابل توجه داشتن سیستم غذایی درست برای بعد از ماه مبارک رمضان است.

بعد از ماه رمضان برنامه غذایی به حالت قبل از ماه رمضان بر می گردد و وعده های غذایی صبحانه، نهار جای دو وعده سحر و افطار را می گیرند. با توجه به اینکه پس از ماه رمضان حجم غذایی به صورت ناگهانی افزایش می یابد، به همین خاطر باید مراقب بالا رفتن وزن و افزایش میزان چربی ها باشید. از این رو نکات خاصی در مورد رژیم غذایی پس از ماه رمضان وجود دارد که باید رعایت آنها از چاقی غیر منتظره جلوگیری می کند.

نکته اول :

شاید به نظر عجیب باشد اما اگر هفته آخر ماه رمضان را پرخوری کنید، میل به خوردن بار دیگر به شما بازمیگردد و باعث می شود تا با افزایش حجم وعده های غذایی، وزن شما افزایش پیدا کند. پس بهتر است این هفته آخر همان رژیم غذایی طول ماه رمضان را ادامه دهید.

نکته دوم :

همان طور که مشخص است در ماه رمضان بیشتر از غذاهای سالم استفاده می کنید و معده به خوردن مواد مقوی مثل سبزیجات و میوه جات عادت کرده است. به همین جهت سعی کنید با تمام شدن ماه مبارک رمضان، حداقل تا یک یا دو هفته همین رژیم غذایی را ادامه دهید.

نکته سوم:

بسیاری از افراد در ماه مبارک رمضان فرصت کافی برای مصرف خوردن نوشابه ندارند و به همین دلیل آن را موقتا کنار گذاشته یا حداقل مقدار مصرف آن را کاهش داده‌اند و نباید پس از ماه رمضان دوباره مصرف آن را افزایش دهند.
برخی افراد هم با تمام شدن این ماه به سراغ فست فودها می روند و بدن نیز چون در روزه بوده، با مشاهده چربی زیاد، آن ها را جذب کرده و درصد چربی بدن افزایش می یابد و نهایتا وزن بالا می رود.

نکته چهارم:

ماه مبارک رمضان، کمی برنامه غذایی آنهایی را که به دنبال رژیم گرفتن هستند، بهم می ریزد و عده ای هم دیگر نمی توانند ورزش را ادامه دهند. این اشخاص باید دقت داشته باشند که از روز بعد از عید فطر باید برنامه های غذایی و ورزش منظم را از سر بگیرند زیرا همان طور که گفتیم، بدن در این زمان آماده جذب ماده های بسیار است و البته اشتها نیز بسیار بالا خواهد رفت. پس بهتر است از همین امروز ورزش های هوازی را در خانه آغاز کنید. ورزش های هوازی به مدت 20 دقیقه به صورت روزانه می تواند میزان چربی خون را تنظیم کرده و از چاق شدن جلوگیری می کند.

 

نویسنده: علیرضا آزاد

مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا