مقاله

لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی _ می دانیم که سخت مشغول خانه تکانی هستید و با هر قسمتی از خانه که تمیز می شود، عرق از پیشانی پاک کرده و خشنود می شوید. البته هستند کسانی که در جدال با کثیفی و لکه ها مدام به بخت و اقبال خود ناسزا می گویند که چرا مجبور هستند این همه بشویند و بسابند و در آخر هم دو روز نگذشته همه چیز دوباره کثیف و دودگرفته شود.

با این حال، خانه‌تکانی یک رسم مطلوب در بسیاری از کشورهای آسیایی است که علاوه بر تمیز کردن خانه و از بین بردن میکروب‌ها و آلودگی ها، انرژی‌های منفی را نیز از خانه دور می‌کند.

ضمن اینکه خانه تکانی علاوه بر تمیزی حسن دیگری نیز دارد. چرا که این کارها دقیقاً مانند ورزش عرق فرد را در می آورند و تا دلتان بخواهد به کالری سوزی کمک می کنند. بنابراین اگر در عین حال که خانه را برای عید آماده می کنید دلتان می خواهد کالری بیشتری بسوزانید و کمی لاغر شوید بهتر است با دل و جان این کار را انجام دهید. جاروبرقی کشیدن، شستن شیشه ها، باغبانی کردن و غیره جزو کارهایی هستند که بدون رژیم گرفتن چند کیلو از وزنتان را کاهش می دهند. با ما باشید تا با این کارهای کالری سوز بیشتر آشنا شوید.

اگر خانه تکانی کنیم، لاغر می شویم؟

قبل از هر چیز شاید این سئوال در ذهن شما پیش بیاد که واقعا با خانه تکانی لاغری می شویم؟! بله، در صورتیکه تمام 7 روز هفته را برای خانه تکانی فعالیت داشته باشید و هر روز 3 ساعت به صورت خالص در حال فعالیت متوسط برای انجام کارهای خانه تکانی علاوه بر کارهای متداول منزل باشید، لاغر خواهید شد. در صورتیکه مصرف مواد غذایی خود را افزایش ندهید در طول این هفته نیم کیلو کاهش وزن خواهید داشت.

چگونه با خانه تکانی برای عید لاغر شویم؟

ماه اسفند که شروع می‌شود، تمام افراد با حجم بالایی از برنامه ها روبرو می‌شوند. خرید عید، خانه تکانی، سفره هفت سین و … . یکی از مهمترین دغدغه ها بالاخص برای خانم خانه، برنامه ریزی برای یک خانه تکانی اساسی است. اما آیا از کالری‌سوزی این فعالیت‌ها هم اطلاعی دارید؟

به همین منظور در ادامه می‌خواهیم در مورد کالری‌سوزی این فعالیت‌ها صحبت کنیم تا بدانید با هر حرکتی در منزل چه میزان کالری‌سوزی در انتظارتان خواهد بود.
جالب است بدانید که همین فعالیت به ظاهر ساده می‌تواند دقیقاً مثل ورزش‌کردن کالری‌سوزی داشته باشد و حتی برایتان چربی‌سوزی کند.دوست دارید بفهمید در حین جاروبرقی کشیدن، چقدر چربی های شکمتان آب می شود؟! با دانستنِ این اعداد لذتِ خانه تکانی، آنقدر برایتان زیاد می‌شود که با شور و نشاط بیشتر و صد البته با بدنی لاغرتر به استقبال عید خواهید رفت.

در خانه تکانی چه مقدار انرژی می سوزانیم؟

در زمان خانه تکانی افراد به نسبت حالت عادی کالری بیشتری می‌سوزانند و به طبع به میزان غذای بیشتری نیز نیاز خواهند داشت. اگر شما هم از هر فرصتی برای سوزاندن چند کالری بیشتر استقبال می‌کنید، خانه تکانی فرصت مناسبی است که میزان وزن خود را کمی کاهش دهید و شاید همین انگیزه ای شود برای ادامه مسیر کاهش وزن.

در فعالیت های مربوط به منزل به طور متوسط 5/3 کالری در دقیقه انرژی سوزانده می‌شود؛ مثلا شستن پنجره ها کمی بیشتر ( در حدود 7/3 کالری در دقیقه) و شستشوی انواع لباس‌ها و پارچه‌ها کمی کمتر( در حدود 1/3 کالری در دقیقه) انرژی می‌سوزاند. اما در فعالیت های منزل به طور متوسط مانند جاروبرقی کشیدن، تمیز کردن گاز، یخچال، کابینت ها و …. حدود 5/3 کالری انرژی در دقیقه مصرف خواهد شد. با این حساب یک ساعت فعالیت مداوم برای خانه تکانی در حدود 210 کالری انرژی شما را خواهد سوزاند.

بر همین اساس جدولی برایتان تنظیم کردیم تا با میزان کالری‌ای که طی خانه تکانی سوخته خواهد شد و غذاهای مناسب برای این روزها آشنا شوید.

با خانه تکانی چقدر کالری می‌سوزانیم؟

اگر بخواهیم توجهی به اعداد نداشته باشیم و تقریبی بگوییم؛ به‌طور میانگین یک فرد ۷۰ کیلویی با ۱ ساعت کار در منزل حدود ۲۰۰ کالری می‌سوزاند. اگر می‌خواهید در منزل شکمتان را تخت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در حین انجام فعالیت عضلات شکمتان را منقبض کنید.

راز محاسبه میزان کالری‌سوزی چیست؟

مهم‌ترین نکته یا همان راز محاسبه کالری‌سوزی این است که حواستان به مدت زمان انجام کارهای خانه و عدد وزنتان باشد؛ به‌عنوان مثال اگر داخل جدول کالری‌سوزی، عدد کالری سوزانده شده در حین جاروکشیدن ۲۰۰ کالری باشد، این ۲۰۰ کالری برای ۱ ساعت پشت سرهم جارو کشیدن است. چه کسی ۱ ساعت پشت سرهم جارو می‌کند؟!

یادتان باشد که وزن شما در میزان کالری‌تان مهم است، معمولاً جدول میزان کالری‌سوزی را براساس وزن افراد نرمال اندازه‌گیری می‌کنند. حالا اگر وزنتان کمتر یا بیشتر از میزان در نظر گرفته شده باشد، باید از میزان کالری‌سوزی اشاره شده در جدول کم کنید. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

 

 

 


خانه را بتکانید و کالری بسوزانید

جاروبرقی بکشید

البته که کار چندان هیجان انگیزی نیست اما اگر بدانید که با یک ساعت جارو کشیدن 200 کالری می سوزانید شاید کمی مثبت به قضیه نگاه کنید. جاروبرقی کشیدن انعطاف بدن را بالا می برد. این کار نیاز دارد که شما مدام خم و راست شوید زیر مبل ها را تمیز کنید و غیره. همین کارها بدون این که بدانید به خوش اندامی تان کمک می کند. پس این بار با دل و جان جارو بکشید. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

شستن و برق انداختن حمام و دستشویی

لطفاً اخم نکنید بالاخره باید این بخش های خانه هم تمیز شوند. هیچ چیز بهتر و آرامبخش تر از قدم گذاشتن در یک حمام تمیز نیست. بهتر است نیمه ی پر لیوان را ببینید. این کار نه تنها باعث تمیزی حمام و سرویس بهداشتی می شود بلکه هر یک ساعتی که زمان می گذارید لوازم حمام را جمع و جور و مرتب کنید 90 کالری می سوزاند. بنابراین کم کاری نکنید و موزاییک ها، روشویی، وان و کف حمام را حسابی و البته با شوینده های طبیعی بسابید. این کار باعث تقویت و لاغری بازوها و پاهایتان می شود. همین بشور و بسابی که راه می اندازید در هر نیم ساعت حدود 120 کالری از شما می سوزاند که درست معادل همین ساعت راه رفتن روی تردمیل است. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

باغبانی کنید

حتی اگر باغچه ی کوچکی در حیاط منزلتان باشد فرصت را غنیمت بشمارید و دست به بیل شوید. همانطور که علف ها را می کنید، خاک را بیل می زنید، برگ های خشک را می کنید و گل ها و گیاهانی را می کارید بدون این که متوجه باشید در حال کالری سوزی هستید. اگر می توانید سبزی خوردن یا گوجه فرنگی بکارید. هر یک ساعتی که در باغچه مشغول هستید می توانید 250 کالری بسوزانید و در عین حال عضلات بدنتان را قوی تر کنید. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

تی بکشید

با تی کشیدن عضلات قسمت های فوقانی و تحتانی بدنتان تقویت می شوند. این کار را ماشین وار انجام ندهید. تمرکز داشته باشید و دامنه ی حرکاتتان را تغییر دهید. کف خانه را با دقت تی بکشید و بدانید که هر یک ساعتی که صرف این کار می کنید 200 کالری می سوزانید. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

مبل ها را جا به جا کنید

جا به جا کردن اسباب و اثاثیه کار سنگینی است. از همسر یا فرزندانتان کمک بخواهید و وسایل را جابه جا کنید زیر و پشت مبل ها و لوازم دیگر را جارو و تی بکشید. هر یک ربعی که مشغول جابه جا کردن اسباب و اثاثیه هستید تا حدود 100 کالری انرژی می سوزانید. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

برای خودتان و اعضای خانواده غذا تهیه کنید

نمی شود که مدام کار کنید. بدنتان نیاز به غذا هم دارد. به جای سفارش غذا از بیرون و خوردن غذاهای سرشار از نمک و چربی خودتان دست به کار شوید. درست است که خسته اید اما باید بدانید که همین شستن و خرد کردن و رنده کردن نیز کلی انرژی می سوزاند. هر یک ساعتی که در آشپزخانه برای تهیه ی غذا صرف می کنید نزدیک به 200 کالری می سوزانید. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

گاهی دست از کار بکشید

در حین اینکه کار می کنید و می شورید و می سابید هر از گاهی دست از کار کشیده و برای خودتان یک فنجان قهوه یا چای سبز آماده کنید. قهوه سوخت و ساز بدن را بالا می برد. چون حاوی کافئین است و این ماده نیز باعث تحریک سیستم عصبی بدن شده و میزان تنفس و ضربان قلب را افزایش می دهد. چای سبز نیز سرشار از یک ماده ی چربی سوز قوی به نام کاتچین است. نوشیدن همین چای ساده میزان کالری سوزی را شتاب می دهد. البته توصیه می کنیم که نوشیدنی هایتان را با شکر یا شیر زیاد پرکالری نکنید. همچنین توصیه می کنیم که در حین کار آدامس بجویید. این کار باعث کاهش اشتهایتان می شود. البته با همین کار ساده نیز کالری می سوزانید.

توصیه می کنیم زمانی که در بین کار و فعالیت گرسنه تان می شود و دلتان ضعف می رود به جای خوردن میان وعده هایی مانند کیک و بیسکوییت و غیره یک لیوان شیر بنوشید. این نوشیدنی سیرکننده است. شیر سرشار از کلسیم است که به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. یعنی علاوه بر اینکه سیر می شوید و نیازتان به مصرف هله هوله کمتر می شود می توانید به کمک کلسیم آن مولکول های چربی مصرف شده از طریق مواد غذایی را جذب و از طریق روده ها دفع کنید. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی


اشتباهات لاغری با خانه تکانی…!!

شاید شما هم بارها بعد از خانه تکانی با خودتان گفته‌اید وای چقدر ورزش کردم! این همان خطای دیدی است که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. برطبق مطالعه‌ای که در کشور ایرلند صورت گرفت، زنان و مردانی که بیشترین زمان را صرف فعالیت‌های منزل و خانه تکانی می‌‌کردند، وزن بیشتری نسبت به افراد تنبل و فراری از کارهای منزل داشتند!

نتیجه خلاف تصور همگان بود و همه فکر می‌کردند که خانه تکانی و انجام کارهای منزل منجر به لاغری خواهد شد؛ اما با آزمایشات بیشتری که در این مورد صورت گرفت، محققان متوجه شدند مشکل از خطای دید است!

افرادی ‌که معمولاً چند ساعتی در طول روز خانه را تمیز کرده و به امور خانه می‌پردازند، تصور می‌کنند که کالری زیادی سوزانده و در وعده‌های غذایی‌شان زیاده‌روی می‌کنند. این همان راز چاقی و سنگین وزن بودنِ افراد خانه‌دار است.

برای دستیابی به وزن مطلوب در زمان خانه تکانی شام را سبک و در اویل شب مصرف کنید، هنگامی که کارتان تمام شد به خودتان پاداش دهید، اما این پاداش نباید شیرینی و شکلات باشد بلکه یک فنجان چای آرامش بخش مانند چای بابونه یا چای نعناع هم می‌تواند علاوه بر رفع خستگی مانع از اضافه وزن شود. نکته مهم نخوردن هله هوله و تنقلات حین خانه تکانی و یا بعد از آن است. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی


به چه میزان مواد غذایی اضافه تر نیاز است؟

موقع خانه تکانی، انرژی مصرف شده در فعالیت های خانگی و میزان کالری دریافتی خود از مواد غذایی را تنظیم کنید تا وزنتان افزایش پیدا نکند.
اگر در طول روز به طور خالص 3 ساعت فعالیت برای خانه تکانی داشته باشید در حدود 600 کالری انرژی خواهید سوزاند. این میزان کالری را از طریق یکی از پیشنهاد های زیر در طول روز می توانید تامین کنید. لازم نیست همه این مواد را با هم مصرف کنید بلکه به اندازه هر یک از این پیشنهادها در طول روز می‌توانید علاوه بر برنامه غذایتان مصرف کنید:

1 – پیشنهاد اول :

یک عدد بستنی 100 گرمی + 1 لیوان شیر موز ( 1 لیوان شیر کم چرب + 1 قاشق غذا خوری عسل + یک عدد موز) + 2 عدد بیسکوییت ساقه طلایی

2 – پیشنهاد دوم :

4 کف دست نان ( ترجیحا سبوس دار) + 1 قوطی کبریت پنیر متوسط چربی + 1 لیوان شیر کم چرب

3 – پیشنهاد سوم :

8 قاشق اضافه تر از برنج + 1 تکه اضافه گوشت، مرغ یا ماهی در اندازه 1 قوطی کبریت هم در وعده نهار و هم در وعده شام.

4 – پیشنهاد چهارم :

2 عدد میوه مانند یک عدد سیب و یک عدد پرتقال + 3 کف دست نان + 1 قوطی کبریت پنیر متوسط چربی + 2 عدد گردو

5 – پیشنهاد پنجم :

یک کاسه ماست متوسط چربی و خیار + 2 کف دست نان + 6 عدد بادام+ 8 عدد پسته + 4 عدد برگه زرد آلو + 5 عدد انجیر خشک

6 – پیشنهاد ششم :

یک عدد کیک یزدی و 2 عدد بیسکوییت ساقه طلایی به همراه چای + 2 تکه جگر( در اندازه 2 قوطی کبریت) “جگر به فاصله حداقل دو ساعت از چای مصرف شود” + 1 لیوان شیر متوسط چربی. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی


اگر لاغر هستید چه کنید؟

اگر میزان کالری از دست رفته را از یکی از راه‌های بالا تامین نمودید وزن شما تغییری نخواهد کرد؛ اما اگر میزان غذای مصرفی خود را اضافه نکنید کمی لاغر خواهید شد. اگر لاغر هستید و نمی خواهید از این لاغر تر شوید، حتما یکی از پیشنهادهای ذکر شده در بالا را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.


چه غذاهایی جون شما را زیاد می‌کند؟

1. مغزها و دانه های روغنی:

انواع تخمه ها و آجیل ها سرشار از مواد مغذی مانند آهن، مس، روی، منگنز، منیزیم، چربی های امگا 3 و … هستند که انرژی شما را برای فعالیت های بدنی افزایش می دهند.

2. غلات سبوس دار:

غلات سبوس دار دارای مقادیر فراوانی ویتامین‌های گروه B هستند، که برای سوخت و ساز انرژی لازم هستند و وقتی فعالیت بدنی انجام می‌دهید نیاز شما به این ویتامین‌ها افزایش می‌یابد.

3. ماهی:

ماهی به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی پروتئین، اسیدآمینه های ضروری و چربی های مفید امگا 3 ماهیچه ها را تقویت می‌کند و در زمان فعالیت شدید مناسب است.

4. جگر:

جگر سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن می‌باشد و بدن را تقویت می‌کند.

5. حبوبات:

انواع لوبیاها به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی پروتئین گیاهی و ویتامین‌های B برای زمانی که انرژی زیادی می‌سوزانید، مناسب می باشند. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی


چگونه با خانه تکانی کالری بیشتری بسوزانیم؟

برای اینکه کالریِ بیشتری بسوزانید، کافی است گزینه‌های زیر را به فعالیت خود اضافه کنید تا میزان کالری‌سوزی‌تان تا حد زیادی افزایش یابد. نشسته خانه تکانی نکنید بلکه هر چقدر فعالیت شما بیشتر باشد به همان میزان کالری بیشتری می‌سوزانید. وسایل خانه را به صورت ایستاده پاک و مرتب کنید و کمتر بنشینید مگر زمانی که واقعاٌ احساس خستگی می‌کنید

خانه تکانی و آماده شدن برای استقبال از سال نو معمولاٌ با خرید وسایل خانه همراه است. تا حد امکان از خودروهای شخصی استفاده نکنید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا کالری‌های بیشتری بسوزانید. پیاده روی و اندکی دویدن پس از خانه تکانی می‌تواند روند کم شدن وزن بدن را تثبیت کند و به این ترتیب به تناسب اندام مطلوب خود دست می‌یابید.

ترکیب حرکت ورزشی با خانه تکانی:

یکی از شگردهای افزایش کالری‌سوزی، اضافه‌کردنِ حرکات ورزشی به خانه تکانی است؛ مثلاً بعد از مرتب‌کردنِ یک ردیف از کابینت، یک حرکت لانگز یا پروانه انجام داده و سپس به سراغ طبقه بعدی بروید.

به کار گرفتن عضلات در خانه تکانی:

استفاده از عضلات بیشتر، راز بالا رفتنِ عدد کالری‌سوزی است. پس بهتر است که در حین خانه تکانی عضلات شکمتان را منقبض کرده و گاهی اوقات روی ساق پایتان بلند شوید یا همان حرکت لانگز را انجام دهید. لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی


کلام آخر برای لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی

در زمان فعالیت شدید نیاز بدن به مواد غذایی افزایش می یابد و تقاضا برای دریافت مواد مغذی نیز زیاد می‌شود. اگر حواستان به میزان غذای مصرفی خود نباشد، ممکن است حتی کمی چاق شوید زیرا فعالیت زیاد اشتهای شما را افزایش می‌دهد و ممکن است بیش از حد نیاز بدنتان مواد غذایی مصرف کنید؛ پس مطمئن شوید که بیشتر از آنچه که در موارد بالا به عنوان پیشنهاد ذکر شده از مواد غذایی استفاده نکنید.

درست است که خانه تکانی هم برای خودش کالری‌سوزی و چربی‌سوزی دارد، ولی کارشناسان تناسب اندام پیشنهاد نمی‌کنند که به خانه‌داری و امور منزل به چشم ورزش نگاه کنید. بنابراین بهتر است که برنامه ورزشی خود را به صورت منظم انجام دهید و در روزهای ریکاوری و استراحت، برای چربی‌سوزیِ بیشتر، از کالری‌سوزیِ خانه تکانی هم بهره بگیرید. همچنین برای اینکه از روند لاغر شدن خود مطلع شوید هر روز خود را وزن کنید به این ترتیب می‌توانید از پیشرفت خود لذت ببرید.

لاغری و کاهش وزن با خانه تکانی
گردآوری مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا