مقاله

لاغری با خندیدن

لاغری با خندیدن

برای لاغر شدن به نحوی باید چربی های اضافه در چرخه سوخت و ساز بدن قرار بگیرد. روش های متفاوت و آسانی برای افزایش متابولیسم و تسریع سوخت و ساز بدن وجود دارد. یکی از روش لاغری خنده دار اما علمی، لاغری با خندیدن است. به گفته متخصصان صد بار خندیدن از ته قلب به اندازه ده دقیقه ورزش «پارو زدن ثابت» و یا پانزده «دقیقه دوچرخه ‏سواری ‏ثابت» انرژی بدن را مصرف می کند.

هفته گذشته بعنوان مشاور در یک دروه آموزشی شرکت داشتم. از قضا مهمان آن برنامه آقای حسن ریوندی، کمدین معروف کشورمان بودند. در ادامه ضمن بازگو کردن مراحل موفقیتشان، به اجرای برنامه پرداختند. همان جا بود که متوجه شدم چقدر خنده، بر افزایش سطح یادگیری فراگیران تاثیر گذاشت. بنابراین تصمیم گرفتم در اولین فرصت، تاثیر خندیدن را بر کاهش وزن و لاغری بازگو کنم.

عملکرد خندیدن

همه ی ما ضرب المثل “ خنده بر هر درد بی درمان دواست ” را شنیده ایم. خندیدن تاثیرات بسیاری بر روی سلامت روحی و جسمی افراد دارد. چرا که خنده باعث بروز احساسات و افکار مثبت می شود.

همان طور که در مقالات پشین اشاره کردیم، کم رویی و خجالت، خود خوری و حرص خوردن، عدم اعتماد به نفس و نه ” نه گفتن “، باعث افت سلامت روانی میشود. از طرفی دیگه برهم خوردن ترشحات هورومنی بر اثر این موراد موجبات چاقی و اضافه وزن را فراهم میکند.

در این میان، پزشکان می گویند ده دقیقه خندیدن در روز،  موجب کاهش هورمون های استرس میشودو در نتیجه به ‏سوخت و ساز بهتر ‏مواد غذایی در بدن کمک می کند. اطلاع از همین موضوع کمک شایانی به لاغری و کاهش وزن میکند.‎

خندیدن و اعتقادات

وقتی که افزایش وزن پیدا میکنید، ممکن است خوشحالی و سرحالی خود را از دست بدهید و افسرده شوید. در بسیاری از تحقیقات ثابت شده است که، افرادی که میخندند نسبت به آن هایی که نمیخندند، راحت تر وزن خود را کم می کنند. بنابراین فقط بخندید و نگران افزایش وزن خود نباشید.

متأسفانه خیلی از مردم، این هدیه و موهبت الهی را که نیروی التیام بخش درد و رنج است، جلف و سبکسری میدانند و با این طرز تفکر، خود را از یک قدرت سازنده خدادادی محروم می نمایند.

رابرت پرواین“ ( Robert Provine) پیشکسوت علم تحقیق و پژوهش خنده درمانی می گوید: ” خندیدن به اشتباه و رفتار غلط و غیرعادی خود یا دیگران، بسیار آموزنده است. در حالی که متأسفانه بیشتر مردم، بعد از اشتباه کردن، عصبانی می شوند!“

مثلا هنگامی که در رژیم غذایی، دچار خطا میشوید به جای احساس گناه، با خندیدن به این اشتباه، دوباره رژیم را از سر بگیرید. نه اینکه به خودتان بگویید: ولش کن بابا، من که رژیم رو شکوندم، بذار این هم بخورم…!!

نکته:

وقت خندیدن، به خصوص بعد از صرف غذا، مغز ما ماده ای بنام، ”اندروفین“ را در رگ های خونی ترشح مینماید. که باعث روان شدن جریان خون می شود. این یک قرص ضد غلظت خون است که خداوند به ما هدیه کرده تا شادکامی خود را حفظ کنیم.

همانطور که میدانید سرعت گردش جریان خون، به معنای افزایش متابولیسم و سوخت وساز بدن است. در پی آن قطعا به چربی سوزی و کاهش وزن و لاغری میرسد.

دکتر ”ویلیام فرای“ پژوهشگر  روانشناس، به این نتیجه رسیده است که خنده برای تقویت قلب و بهبود بیماری های قلبی  و باز شدن رگ های گرفته ، سیستم تنفسی، سیستم مخاطی، غدد درون ریز، سیستم عضلانی  و سیستم اعصاب و روان بسیار مفید است.

در واقع، خنده ، سبب تازه شدن خون در رگ ها می شود. ضمنا در رفع سوء تغذیه به خصوص بعد از غذا مؤثر است. این یعنی همان کارهایی که با ورزش، ذهن مثبت و تغذیه خوب در برنامه لاغری دنبال می کنیم.

 

موانع استفاده لاغری با خندیدن

  • استرس واضطراب درونی
  • حجب و حیا و خجالتی بودن
  • سیستم تربیتی خانواده و مدرسه
  • باز گو نکردن احساسات منفی
  • روحیه خشک و جدی اولیا و مربیان مدرسه
  • تایید طلبی و جلب رضایت دیگران
  • حالت تدافعی و گارد گرفتن
  • ساختار سازمانی یا سیستم کاری محیط
  • ثابت کردن با مباحثه در شرایط نامعقول

 

لاغری با خندیدن چگونه ؟!

خنده رویی در زندگی روزمره را باید با تمرین  به دست آورد. به كمك تمرینات یوگای خنده،  لاغری با خندیدن را با شادمانی شروع كنید. محمود هندی‌پور، مشاور و روانشناس، مربی بین‌المللی یوگای خنده است. در همایش‌های روان‌شناسی، یوگای خنده را با مباحث روان‌شناسی تلفیق میکند تا خنده را وارد  زندگی روزمره مردم کند.

پس هر روز زمان كوتاهی را برای انجام یوگای خنده اختصاص دهید تا اثرات مثبت آن را در زندگی روزمره‌تان مشاهده كنید. شادکامی را هدیه ای الهی بدانیم. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. دورود بر شما
      دوست عزیز دقت بفرمایید گفتیم اضافه وزن به جهت افسردگی روحی و شاد نبودن اتفاق می افتد. خب افراد لاغر همچین مشکلاتی ندارند که بخواهند با خندیدن برطرفش کنند… سالم و تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا