مقاله

۲۰ روش احساس شادی کردن

۲۰ روش احساس شادی کردن

۲۰ روش احساس شادی کردن _ خوشحال بودن و زندگی شاد داشتن هدف همه‌ی انسان‌هاست، هرچند گاهی آن‌قدر درگیر مشکلات و سختی‌های زندگی روزمره می‌شویم که فراموش می‌کنیم کمی هم شاد باشیم! شاد بودن کار سختی نیست ولی آن‌قدرها هم آسان نیست. اگر به این باور برسیم که داشتن روحیه‌ی خوب و نگاه مثبت به زندگی به ما کمک می‌کند با توان و قدرت بیشتری با مشکلات مقابله کنیم، آن‌وقت تمام تلاش خود را برای رسیدن به شادی به‌کار می‌گیریم.

پدر روانشناسی مثبت در تئوری خود می‌گوید، بااینکه ۶۰ درصد از شادی با ژنتیک و محیط فرد تعیین می‌شود، اما ۴۰ درصد باقیمانده به خودمان بستگی دارد.

سلیگمن در کتاب خود سه نوع متفاوت از زندگی شاد را توصیف می‌کند: زندگی لذت‌بخش، که در آن زندگی‌تان را تاجاییکه می‌توانید با لذت پر می‌کنید، زندگی درگیر که در آن زندگی را در کار، بچه‌داری، عشق و تفریح می‌بینید و زندگی معنی‌دار که در آن بالاترین نقاط قدرتتان را می‌دانید و از آنها برای تبدیل شدن به چیزی بسیار بزرگتر و قوی‌تر از آنچه که هستید استفاده می‌کنید.

سلیگمن می‌گوید که از بررسی بالاترین حد رضایت کاملاً متعجب شده است. تحقیقات نشان داده است که جستجوی شادی هیچ ارتباطی با احساس رضایت ماندگار ندارد. درمقابل، لذت مثل خامه و توت‌فرنگی است که به زندگی‌های رضایت‌بخشی که بر پایه جستجوی همزمان معنا و درگیری بنا شده است، شیرینی می‌دهد.

با تمام این حرف‌ها، افراد شاد عادت‌هایی دارند که شما هم می‌توانید آنها را وارد زندگی‌تان کنید. افراد شاد و خوشحال، تمایلات و گرایشات خاصی دارند که آنها را در جستجوی معنا و مفهوم زندگی یاری کرده و در طول این مسیر به آنها انگیزه می‌دهد.
در این مقاله ۲۰ روش برای شاد زیستن را با هم مرور می‌کنیم که با توجه به آنها می‌توانید انسانی شاد و بانشاط باشید.

۱. اجتماعی باشید

داشتن روابط اجتماعی با افراد مختلف یکی از کلیدهای رسیدن به موفقیت است. هر شخصی ممکن است یک ایده‌ی خوب به شما پیشنهاد کند و این در حالی است که گاهی شما با افراد و موارد خیلی استثنایی و خاص روبه‌رو می‌شوید. قرار نیست همه‌ی افرادی که با آنها رابطه دارید، بهترین دوست شما هم باشند؛ مهم این است که ارتباط خود را با دیگران قطع نکنید. هرچه بیشتر با دیگران ارتباط داشته باشید در هنگام مواجهه با مشکلات، بیشتر می‌توانید روی کمک و همفکری آنها حساب کنید. البته شما هم باید در صورت نیاز، به آنها در مشکلات و گرفتاری‌هایشان کمک کنید. داشتن روابط گسترده به شما حس بهتری می‌دهد. اگر مردم بتوانند فقط کمی بیشتر همدیگر را دوست داشته باشند، می توانند بسیار خوشحال باشند. امیل زولا

۲. بیش از حد متواضع نباشید

اگر در انجام کارهای خود ابتکار عمل، شجاعت و جسارت نداشته باشید، به مرور به فردی گوشه‌گیر و منزوی تبدیل خواهید شد؛ هرچند ممکن است توانایی و استعدادهای زیادی هم داشته باشید. شکوفا کردن توانایی‌ها و استعدادها یک مهارت است. اگر دوست دارید موفقیت‌های بزرگی در زندگی کسب کنید، باید در جهت رشد توانایی‌ها و استعدادهای خود گام بردارید. توجه و تمرکز دیگران بر توانایی‌ها و مهارت‌های شما، نباید شما را شرمنده و خجالت‌زده کند. وقتی مردم با موفقیت‌های شما آشنا شوند، در واقع متوجه می‌شوند که شما در چه زمینه‌هایی توانمند هستید؛ البته توانایی‌ها و مهارت‌های شما نباید باعث غرور و تکبر شود.

۳. کاری را انجام بدهید که از آن لذت می‌برید

شاید در کلام ساده باشد، اما حقیقتی است که نباید از آن غفلت کرد. اگر فقط کارهایی را انجام بدهید که واقعا از انجام آنها لذت می‌برید، بیشتر احساس شادی می‌کنید. سعی نکنید کارهایی را انجام بدهید که دیگران دوست دارند یا از شما انتظار دارند. متأسفانه افراد زیادی وجود دارند که همه‌ی عمر خود را صرف کارهایی می‌کنند که جامعه از آنها انتظار دارد نه کارهایی که خودشان دوست دارند. به ندای درونی‌ و احساسات خود گوش کنید و فشارها و توقعات بیجای جامعه را نادیده بگیرید. خودتان باشید و از زندگی لذت ببرید.

۴. با افراد خوش‌بین دوست شوید

دوستی با انسا‌ن‌های مثبت‌اندیش می‌تواند الهام‌بخش ایده‌های زیادی در زندگی‌تان باشد. این افراد هم ممکن است مانند همه‌ی انسان‌ها نقص‌ها و اشتباهاتی داشته باشند، اما افراد خوش‌بین از توانایی‌های درونی خود برای مقابله با چالش‌های زندگی استفاده می‌کنند. این افراد اهل غر زدن نیستند و با خوش‌رویی به استقبال چالش‌ها و دشواری‌های زندگی می‌روند. همان‌طور که می‌دانید خصوصیات اخلاقی و رفتاری دیگران تأثیر زیادی بر ما می‌گذارد. اگر با افراد بدبین معاشرت داشته باشید معمولا خیلی زود از زندگی دلسرد می‌شوید. پس پیشنهاد ما به شما معاشرت بیشتر با دوستان خوش‌بین و مثبت‌اندیش است. این یک واقعیت است که افراد مثبت‌اندیش معمولا در زندگی کاری و روابط اجتماعی خود موفق‌تر هستند. پیداکردن دوستان خوش‌بین شادی شما را در زندگی بیشتر می‌کند.

۵. باور داشته باشید که زندگی مثل یک بازی است

گاهی در بازی زندگی برنده می‌شوید و گاهی می‌بازید. برخی از ما زندگی را جدی می‌گیریم، نگاهی که معمولا ما را دچار استرس، نگرانی و در نهایت شکست می‌کند. انسان‌های خوشحال زندگی را یک شانس می‌دانند که باید به بهترین شکل از آن لذت ببرند. تغییر نگاه شما به زندگی و مشکلات آن می‌تواند دنیای شادتری را برای‌تان رقم بزند. شاید بگویید برخی مشکلات خیلی جدی هستند و تغییر زاویه‌ی دید خیلی سخت است، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده این روش را امتحان کنید تا تأثیر شگرف آن را در زندگی خود ببینید. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۶. مثبت فکر کنید

افکار منفی فلج کننده است. داشتن افکار منفی رفتار شما را تغییر می‌دهد و به مرور بر نگرش شما به زندگی تأثیر منفی می‌گذارد. افرادی که دچار منفی‌بافی هستند حتی خودشان هم افتادن در این گرداب را باور نمی‌کنند، گردابی که زندگی را تا مرز نابودی پیش می‌برد. تنها راه‌حل این مشکل تفکر مثبت است. به شکست‌ها و ناکامی‌های گذشته فکر نکنید. در زندگی همیشه موارد مثبتی وجود دارد که بر روی آن تمرکز کنید. تفکر مثبت تنها راه جلوگیری از افتادن در باتلاق افکار منفی است. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۷. برای خود ارزش قائل شوید

از موفقیت‌های خود خوشحال شوید. کوچک یا بزرگ بودن آنها اصلا اهمیت ندارد. گاهی به خودمان می‌گوییم: «آیا می‌شود اسم این را موفقیت گذاشت؟ اینکه اصلا چیز مهمی نبود. موفقیت‌های بقیه خیلی بیشتر و بزرگ‌تر از مال من است.» هرگز این‌گونه با خود صحبت نکنید. برای خود و موفقیتی که کسب کرده‌اید ارزش قائل شوید و به خودتان جایزه بدهید. روان‌شناسان پیشنهاد می‌کنند بعد از هر موفقیت برای خودتان هدیه‌ای بخرید و آن را جایی بگذارید که هر روز ببینید، این کار به شما انگیزه می‌دهد. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۸. لبخند بزنید

برخی معتقدند حتی لبخند زورکی هم می‌تواند مانند لبخند واقعی احساس خوبی را منتقل کند. انقباض ماهیچه‌های صورت در هنگام لبخند زدن موجب باز شدن رگ‌های خونی و افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز، سلول‌های بدن و سیستم عصبی می‌شود. لبخند زدن میزان تولید اندروفین در خون را افزایش می‌دهد که موجب خوش‌بینی بیشتر شما می‌شود. البته نباید این واقعیت را انکار کرد که صحبت کردن با یک فرد بشاش و خنده‌رو حس شادی بیشتری را به فرد منتقل می‌کند تا صحبت کردن با یک فرد عبوس و غمگین. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۹. از داشتن یک زندگی یکنواخت و بی‌روح اجتناب کنید

برخی افراد حتی حاضر نیستند کوچک‌ترین ناراحتی‌ها و شکست‌های خود را در زندگی فراموش کنند. این همان بخش از زندگی‌تان است که بهتر است با آن مقابله کنید. باید یاد بگیرید چگونه افکار و احساسات منفی خود را به سمت افکار و احساسات مثبت سوق داده و رفتار خود را تغییر بدهید. خود را درگیر مشکلات و ناکامی‌های گذشته نکنید. برای خود فرصت‌های جدید خلق کنید تا شانس داشتن یک زندگی شادتر را افزایش بدهید. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۱۱. گاه و بی‌گاه بخندید

وقتی می‌خندیم احساس فوق‌العاده‌ای داریم. این احساس را می‌توان به تولید مواد شیمیایی خاص مانند اندروفین در مغز مربوط دانست که به‌طور مستقیم بر حال و هوای ما تأثیر می‌گذارد. وقتی می‌خندید احساس بهتری دارید، وقتی حس بهتری دارید ایده‌های بهتری به ذهن‌تان خطور می‌کند و شانس موفقیت‌تان بیشتر می‌شود. یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای خندیدن تماشای یک برنامه‌ی طنز است.

مزایا و فواید خنده چیست؟

• خنده باعث می شود که بدن شما اکسیژن بیشتری دریافت کند
• خنده هورمون های استرس از جمله کورتیزول و آدرنالین در بدن را کاهش می دهد و در نتیجه باعث کاهش بیماری می شود
• خنده، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
• هنگامی که ما می خندیم هورمون ها و مواد شیمیایی مانند آندورفین ها را آزاد می کنیم که اثرات مثبت بر سیستم بدن ما دارند
• یک دقیقه خندیدن به اندازه ی 6 تا 10 دقیقه دویدن بر روی تردمیل انرژی مصرف می کند
• خنده برای قلب خوب است و گردش خون را بهبود می بخشد
• خنده می تواند درد را کاهش دهد و به روند بهبود بیماری کمک کند
• خنده هضم غذا را بهبود می بخشد و بیماری های گوارشی را درمان می کند

چگونه همیشه بخندیم؟

یک راه ساده برای داشتن یک زندگی شادتر و خوشبخت تر این است که بیشتر بخندید.
خنده یک پاسخ فیزیولوژیکی است که شامل اعمال ریتمیک و غیر ارادی است و نشان دهنده لذت و شادی است، مطالعات زیادی نشان می دهد که خنده اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی افراد دارد.

چگونه بیشتر بخندیم؟

  • تصمیم بگیرید که بیشتر بخندید

مانند زمانی که برای سالم غذاخوردن و نوشیدن آب بیشتر برنامه ریزی می کنید تصمیم بگیرید که بیشتر بخندید و با خودتان بگویید: من تصمیم می گیرم بیشتر بخندم.
هر روز حداقل یکبار بخندید و حتی برنامه ریزی کنید که در محل کار زمان هایی که به استراحت اختصاص داده اید را بخندید.

  • همیشه لبخند بزنید

مطالعات نشان داده که لبخند زدن مانند خندیدن مزایای زیادی دارد، هنگامی که شما لبخند می زنید بدن فکر می کند که شما در حال خندیدن هستید و در نتیجه شما شادتر می شوید.
می توانید یک دلیل برای اینکه به شما یادآوری کند لبخند بزنید برای خود در نظر بگیرید به عنوان مثال هر وقت می خواهید چای یا قهوه بنوشید لبخند بزنید.
از این به بعد سعی کنید در برخورد با افراد لبخند بزنید تا هم زیباتر به نظر برسید و هم شادتر شوید.

  • نگران صدای خنده خود نباشید

در جمع خانواده در میان دوستان خود از خندیدن با صدای بلند خجالت نکشید، اگر دوستانی دارید که شما را بابت صدای خنده تان سرزنش می کنند پس دوستان جدید پیدا کنید.

  • جوک، لطیفه و کتاب های خنده دار بخوانید

اغلب به ما توصیه می شود که اگر می خواهید بیشتر بخندید بهتر است جوک، لطیفه و کتاب های طنز و خنده دار را بخوانید.

  • کمدین ها را دنبال کنید

کمدین مورد علاقه خود را انتخاب کنید و برنامه های طنز او را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

  • برنامه ی طنز تلویزیونی را دنبال کنید

نمی خواهم به شما بگویم که تلویزیون تماشا کنید اما می توانید زمان هایی را به تماشای برنامه ی طنز مورد علاقه ی خود در تلویزیون اختصاص دهید.
تماشای فیلم ها و برنامه های تلویزیونی خنده دار می تواند برای درمان افسردگی و درمان بیماری ها مفید باشد.
مثلا تام و جری بسیار خنده دار است، یک کاسه پاپ کورن آماده کنید و به یاد کودکی به تماشای این سریال زیبا و خنده دار بنشینید.

۱۱. بر اتفاقات مثبت پیرامون خود تمرکز کنید

اگر بیشتر اوقاتِ خود را صرف گوش دادن به آهنگ‌های غم‌انگیز کنید یا فقط اخبار حوادث و اتفاقات بد را در روزنامه‌ها دنبال کنید، مطمئن باشید بیشتر اوقات احساس خوبی نخواهید داشت. به جای تمرکز کردن بر اتفاقات و حوادث تلخ، بر اتفاقات شیرین، زیبا و هیجان‌انگیز زندگی تمرکز کنید. با افرادی رفت‌وآمد کنید که دوست‌شان دارید و از بودن در کنار آنها لذت می‌برید. برای اینکه زندگی شادتری داشته باشید باید بتوانید افکار منفی را از ذهن خود دور و افکار مثبت و انرژی‌بخش را جایگزین کنید. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۱۲. تغذیه‌ سالم داشته باشید

خود را درگیر رژیم‌های سخت نکنید. فقر غذایی و رژیم‌های عجیب‌ و غریب موجب خستگی، کسالت و بی‌حوصلگی می‌شود. غذای خوب و سالم باعث تولید اندروفین در بدن می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین دلایل شادی و نشاط شماست. بنابراین خیلی به خودتان گرسنگی ندهید، پرخوری هم نکنید و به یک رژیم متعادل و سالم پایبند باشید. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۱۳. خلاق باشید

اثراتِ درمانیِ داشتنِ سرگرمی بارها ثابت شده است. کاری بکنید که به آن علاقه دارید. برای ساعات فراغت خود می‌توانید نقاشی، مطالعه، موسیقی، رقص، ورزش و کاردستی را انتخاب کنید. نوع کار اصلا مهم نیست، فقط کاری را انجام بدهید که دوست دارید و از انجام آن واقعا لذت می‌برید. وقتی یک سرگرمی برای اوقات فراغت خود انتخاب کنید اعتماد به نفس‌تان افزایش می‌یابد، کمتر دچار استرس می‌شوید و تأثیرات مثبت آن را بر سلامت جسم‌تان نیز خواهید دید. افراد خلاق معمولا زندگی شادتری دارند و این به خاطر میزان بالای اندروفینی است که در خون‌شان وجود دارد. در واقع رضایت از زندگی در افراد خلاق خیلی بیشتر از دیگر افراد است. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۱۴. به دنبال چیزهای نو و جدید باشید

خودتان را محدود به استفاده از چیزهای قدیمی نکنید. زندگی در حال تغییر است، پس بدانید امتحان کردن چیزهای جدید و نو می‌تواند تغییرات شگرف و مهمی را در زندگی شما رقم بزند. منتظر فرصت‌های جدید نباشید، بلکه آنها را برای خود خلق کنید. برای ایجاد یک تغییر اساسی گاهی لازم است یک مهارت جدید یاد بگیرید. باید بدانید موفقیت منتظر کسانی است که اهل خطر کردن هستند. با روی خوش به استقبال تغییرات بروید، حتی اگر هنوز تصویر روشنی از کارهای لازم برای رسیدن به هدف در ذهن ندارید. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۱۵. سخت نگیرید

اگر مرتکب اشتباهی شدید عذرخواهی کنید، بدهی خود را بپردازید، ابزار و لوازمی را که هیچ‌گاه استفاده نمی‌کنید دور بیندازید، کارها و وظایفی را که متعهد شده‌اید درست و به موقع انجام دهید و به‌طور خلاصه به زندگی خود نظم دهید و هر چیز را در جای درست خود قرار دهید. این کار شما را برای شروع یک زندگی جدید آماده می‌کند و احساس لذت و سرخوشی بیشتری را تجربه خواهید کرد. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۱۶. آفتاب بگیرید

هرچه بیشتر آفتاب بگیرید حال‌وهوایتان هم بهتر می‌شود. یکی از درمان‌های مؤثری که برای بیماران افسرده پیشنهاد می‌شود نور درمانی است. تاریکی تولید ملاتونین را افزایش می‌هد و بالا بودن میزان ملاتونین در خون باعث افسردگی و هجوم افکار منفی به مغز می‌شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب احساس شادی را در شما افزایش می‌دهد. پس در روزهای آفتابی قدم زدن را فراموش نکنید. ۲۰ روش احساس شادی کردن

‌۱۷. از انجام کارهای هنری غفلت نکنید

هنر اثر شفابخشی بر روح و روان انسان دارد. هنر باعث می‌شود نگرانی‌ها و استرس‌های روزانه از شما دور شود و احساس بهتری داشته باشید. انجام کارهای هنری و خلاقانه میزان فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و در نتیجه انگیزه‌ی بیشتری برای یافتن ایده‌های جدید و نو پیدا می‌کنید. پیشنهاد می‌کنم همین امروز به دیدن یک تئاتر بروید یا از یک گالری نقاشی دیدن کنید و این حس خوب را تجربه کنید. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۱۸. با طبیعت دوست باشید

حتی یک گردش کوتاه در طبیعت می‌تواند انرژی شما را مضاعف کند. با پای برهنه بر روی سبزه‌ها راه بروید، دست خود را به تنه‌ی درختان بکشید، در جنگل نفس عمیق بکشید و به صدای رودخانه و آواز پرندگان گوش دهید. همه‌ی این کارها باعث می‌شود احساس شادی بیشتری کنید. حتی قدم زدن در پارک کوچک نزدیک خانه‌تان هم می‌تواند انرژی‌ها و افکار منفی را از شما دور کند. وقتی احساس شادی کنید، می‌توانید بهتر فکر کنید و محکم‌تر در مسیر موفقیت گام بردارید. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۱۹. به دنبال جذابیت باشید

خیلی ساده است! یک انگشتر یا یک لباس ساده ولی شیک می‌تواند جذابیت شما را بیشتر کند. برای جذاب بودن فقط کافی است چیزهایی را انتخاب کنید که از همراه داشتن آنها لذت می‌برید. همین چیزهای کوچک تأثیر زیادی در روحیه‌ی شما می‌گذارد. اگر واقعا احساس می‌کنید همراه داشتن فلان انگشتر یا پوشیدن فلان لباس حس خوبی را در شما ایجاد می‌کند، حتما این کار را بکنید. انجام همین نکات ساده، ناخودآگاه انگیزه‌ی شما را برای رسیدن به هدفی که مد نظرتان است افزایش می‌دهد. ۲۰ روش احساس شادی کردن

۲۰. باور کنید که خوش ‌شانس هستید

به همه‌ی چیزهای خوبی که در زندگی برای‌تان اتفاق افتاده است فکر کنید تا به این باور برسید که آدم خوش شانسی هستید. به داشته‌هایتان فکر کنید و خدا را به خاطر همه‌ی آن چیزی که دارید شکر کنید. شاید فکر کنید هیچ دلیلی برای شاد بودن ندارید، اما بدانید احساس‌تان واقعی نیست. همین که سقفی بالای سرتان هست، گرسنه نیستید و در انتخاب راه و هدف زندگی‌تان آزاد هستید، نشان می‌دهد که انسان خوشبخت و خوش‌شانسی هستید. فراموش نکنید خداوند به شما نعمت زندگی داده است، پس قدر داشته‌هایتان را بدانید و شکرگزار باشید. همین که از توانایی‌ها و داشته‌های خود در زندگی آگاه شوید نیمی از راه خوشبختی را طی کرده‌اید و برای پیمودن باقی راه فقط کافی است کمی بیشتر تلاش کنید.

تلاش برای رسیدن به موفقیت‌های کاری و تحصیلی، عدم مقایسه خود با دیگران، مهر ورزیدن به اطرافیان و انجام کار‌های خیر خواهانه نیز می‌تواند سبب رضایت شما از خود و ایجاد احساس شادی و خوشحالی شود.

اگر با وجود رعایت تمامی این راهکار‌ها همچنان احساس ناراحتی و نارضایتی از زندگی می کنید می‌توانید از مشاوره با افراد متخصص برای چاره جویی این مشکل بهره‌مند شوید. ۲۰ روش احساس شادی کردن

نتیجه گیری:

این شما هستید که شادی را برای خودتان می سازید! این شما هستید که تصمیم می گیرید چگونه افکار خود را مدیریت کنید! این شما هستید که می توانید شادی هایتان را با چیزهای کوچک خراب نکنید! این شما هستید که حتی در مصیبت های بزرگی مانند سیل، زلزله، انبوهی از وام و قرض و… می توانید با روحیه مقاوم به مشکلات لبخند بزنید و به جای غصه و شکایت آنها را عزم راسخ پشت سر بگذارید. پس لطفاً بیشتر خودتان را شاد نگه دارید و برای حفظ احساس شادی درونی تان تلاش کنید.

برگرفته از: brightside.me

گردآوری مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا