معرفی کتاب

کتاب ویروس های ذهنی

کتاب ویروس های ذهنی

کتاب ویروس های ذهنی نوشته‌ی ریچارد برودی Richard Brodie (programmer) می‌باشد که کوروش گران به همراه  محمود پورآزاد آن را به فارسی ترجمه کرده است. این کتاب توسط انتشارات ذهن زیبا چاپ و در 350 صفحه به بازار عرضه شده است.آخرین چاپ آن مربوط به سال 1397 بوده و می‌توان به لحاظ موضوع‌بندی آن را در بخش روان‌شناسی قرار داد.

نویسنده ی كتاب پیش رو با تكیه بر علم میمتیك به موضوع چالش برانگیز و خطرناك ویروس های ذهنی، نحوه ی تكثیر و گسترش آن ها و اثراتی كه بر افكار و زندگی انسان ها می گذارند، می پردازد. علم میمتیك یاری دهنده ی بشر در به اختیار گرفتن فكر و ذهن خود و مقابله با ویروس های مخرب است.

خلاصه ی کتاب ویروس های ذهنی :

یافتن ویروس ‌های ذهنی موفق هم مانند یافتن ویروس ‌های کامپیوتری موفق برای قربانی دشوار خواهد بود. اگر شما قربانی ویروسی باشید، ممکن ست که این نکته ندانید، و حتی قویاً منکر ویروسی ‌بودن باشید. خوب اگر یافتن ویروس در ذهن خود دشوار است، برای ویروس ‌یابی چه نشانگانی را می‌توان به کار گرفت؟

در مقدمه کتاب ویروس های ذهنی آمده است:

این کتاب حامل خبرهای خوبی هست. اما قبل از رسیدن به این راز که ویروس های ذهنی چگونه بطور وسیعی در سراسر جهان گسترش می بایند و با برنامه ریزی های ناخواسته روی افراد تاثیر می گذارند مانند “ویروس کامپیوتری میکل آنژ” که کامپیوترها را تحت تاثیر قرار داد، با خبرهای خوب شروع می کنم.

خبر خوب این است که تئوری علمی که مدت ها منتظر آن بودیم و علوم زیست شناسی، روانشناسی و شناختی را در هم می آمیزد و یکپارچه می سازد، اینجاست. یک تلاش میان رشته ای توسط دانشمندان تمام رشته ها طی بیست سال گذشته – که در واقع به سال 1859 و زمان چارلز داروین برمی گردد – باعث ایجاد عام جدیدی به نام “میمتیک” شده است. علم میمتک بر پایه تکامل است.

تئوری داروین از تکامل گونه ها بوسیله ی انتخاب طبیعی، بطور کامل رشته ی زیست شناسی را تغییر داد. امروزه دانشمندان از تئوری تکامل مدرن برای روشی که ذهن کار می کند، افراد یاد می گیرند و رشد می کنند و فرهنگ پیشرفت می کند، استفاده می کنند. بدین ترتیب، همان طور که علم زیست شناسی بوسیله داروین تحول یافت، روانشناسی هم توسط دانشمندانی که در زمینه میمتک تحقیق می کنند، در نهایت دچار تحول، خواهد شد. کتاب ویروس ‌های ذهنی

در پشت جلد کتاب ویروس های ذهنی آمده:

تاکنون فکر کرده‌اید که چرا امروز زندگی اینقدر پیچیده شده و هر سال پیچیده‌تر و پردغدغه‌تر از سال گذشته می‌شود؟ یکی از دلایل آن، ارتشِ در حال تکامل ویروس ‌های ذهنی است، که هر روز بخش بیشتری از ذهن شما را اشغال می‌کنند، و شما را از دنبال کردن شادی‌ها منحرف می‌سازند، و نسل بعدی آن‌ها حتی دارای قدرت بیشتری می‌شود. تاکنون فکر کرده‌اید که چرا، با پیشرفت بیشتر و بیشتر تکنولوژی، زندگی ساده‌تر که نمی‌شود هیچ، حتی سخت‌تر نیز می‌شود؟!

هر بار که شما در معرض ویروس‌های ذهنی جدید قرار می‌گیرید، ذهن شما دچار استرس بیشتر و کمی سردرگمی بیشتر می‌شود. ذهن ما به خوبی برای درک چگونگی کارکرد خود، مجهز نیست. مفهوم ویروس برای سه قلمرو:

1. بیولوژی
2. کامپیوتر
3. ذهن به کار می‌رود.

ممکن است با نقش ویروس‌ها در بیولوژی و کامپیوتر آشنایی بیشتری داشته باشیم. اما طبق همان قواعد، ویروس‌ها، در ذهن ما نیز نفوذ کرده و تکثیر می‌شوند. ویروس‌ های ذهنی در حین انتقال اطلاعات از ذهنی به یک ذهن دیگر ورود کرده، در آن اطلاعات دستکاری و گرایش به تکثیر بیشتر را ایجاد می‌کنند. اطلاعاتی که توسط ویروس ‌ها ارزشمند تشخیص داده شوند، در جامعه رواج میابند.

کتاب ویروس های ذهنی

من با تصور اینکه یک کتاب درسی پزشکی چگونه می تواند علائم ابتلا به یک ویروس ذهنی نوعی را برشمارد، به این پرسش پاسخ می دهم. بیمار، نوعاً خود را عمیقاً ناگزیر می یابد که یک اعتقاد درونی را صادق، صواب یا ارزشمند بیانگارد! اعتقادی که به نظر نمی رسد نیازی به شواهد یا استدلال داشته باشد، اما با این حال، شخص احساس می کند که کاملاً مجاب کننده و متقاعد کننده باشد. ما پزشکان چنین باوری را ایمان می خوانیم.

کتاب‌ها و فیلم‌هایی در جامعه رواج می‌یابند که بستر انتقال مناسبی برای ویروس ‌ها باشند. شما هنگامی که این متن را مطالعه می‌کنید ممکن است در ابتدا گیج و سردرگم شوید یا ناگهان خسته و درمانده شوید. اما در پایان ابزاری قدرتمند برای آینده‌ی خود و حتی آینده‌ی بشریت، پاداش خواهید گرفت. کتاب ویروس های ذهنی

 


درباره نویسنده کتاب ویروس های ذهنی بیشتر بدانیم:

ریچارد بردی بیشتر به عنوان نویسنده اصلی مایکروسافت ورد شناخته می شود. کتاب خودیاری وی با عنوان “گذشته گذشته خوب” یک پرفروش بین المللی است. کتاب پیشگامانه وی در زمینه یادداشت ها، ویروس ذهن ، 52 هفته را در  سایت آمازون گذراند و در بسیاری از دوره های دانشگاهی به عنوان متنی مورد استفاده قرار می گیرد. سخنگوی برجسته ، ریچارد در ده ها برنامه تلویزیونی و رادیویی ، از جمله نمایش اوپرا وینفری نمایش داده شده است. ریچارد به دنبال علاقه های گسترده و متنوعی است ، که گهگاه او درباره آن بلاگ می نویسد.

ریچارد ریوز بردی (زاده 10 نوامبر 1959) یک برنامه نویس و نویسنده رایانه آمریکایی است. او خالق اصلی مایکروسافت ورد بود. بعد از ترک مایکروسافت ، بردی به عنوان سخنران انگیزشی تبدیل شد و دو کتاب پرفروش را تألیف کرد.

اوایل زندگی

بردی در نیوتن ، ماساچوست ، فرزند بزرگتر مری آن بردی و ریچارد برودی ، روانشناس کودک به دنیا آمد. او از دبیرستان نیوتن جنوبی فارغ التحصیل شد و در پاییز 1977 وارد کالج هاروارد شد و با تمرکز در علوم رایانه در ریاضیات کاربردی متمرکز شد. بردی پس از سال تحصیلی خود هاروارد را ترک کرد و به پالو آلتو کالیفرنیا رفت تا در بخش سیستم های پیشرفته شرکت Xerox (ASD) کار کند ، جایی که با چارلز سیمونی آشنا شد و به توسعه پردازشگر کلمه Bravo X برای رایانه Alto کمک کرد. سیمونی در حالی که در زیراکس بود به عنوان مربی به بردی تبدیل شد و وقتی در سال 1981 به مایکروسافت نقل مکان کرد ، بردی را همراه خود برد. کتاب ویروس های ذهنی

مایکروسافت

سیمونی در سال 1981 بردی را به عنوان 77مین کارمند مایکروسافت و عضو موسس بخش برنامه مایکروسافت استخدام کرد.

بردی با ایجاد اولین نسخه مایکروسافت ورد در کمتر از هفت ماه ، در مایکروسافت متمایز شد. علاوه بر تألیف اولیه مایکروسافت ورد ، بردی اولین کامپایلر C مایکروسافت ، نسخه اصلی Notepad و Word را برای IBM PC Jr نوشت.

موفقیت بردی به عنوان یک برنامه نویس او را مورد توجه بیل گیتس قرار داد ، که در سال 1983 بردی را معاون فنی خود ساخت. موفقیت اصلی بردی به عنوان دستیار گیتس مدیریت پروژه Cashmere بود که به صورت Word برای ویندوز منتشر می شود. بردی مایکروسافت را بعد از عمومی شدن این شرکت در سال 1986 ، مایکروسافت را ترک کرد ، اما در سال 1991 به عنوان مدیر اصلی طراحی نرم افزار و سرب توسعه دهنده پروژه Omega بازگشت ، که به عنوان مایکروسافت دسترسی در سال 1992 منتشر می شود. او دوباره در سال 1994 مایکروسافت را ترک کرد. کتاب ویروس های ذهنی

بعد از ترک مایکروسافت

در میان نقاط خود در مایکروسافت ، بردی تلاش خود را برای بهبود شخصی آغاز کرد. او دوره های متعددی را گذراند و در عقب نشینی ها شرکت کرد ، به دنبال پاسخی به این سؤال که “چرا پول و موفقیت باعث خوشبختی من نشد.”
او در مورد تجربه خود در کتاب اول خود با عنوان “گذشته گذشته خوب: خود” نوشت. کتاب راهنما برای افرادی که نیازی به کمک ندارند ، اولین بار در سال 1993 منتشر شد. این کتاب به پرفروش منطقه تبدیل شد و توسط Warner Books منتشر شد. بردی در سال 1995 با ویروس ذهن (درگذشت گذشته) را خوب کرد. ویروس ذهن باعث کشف زمینه های جدید از حافظه ها، اما از دیدگاه عملی. انتشارات های هاوس حق هر دو کتاب را خریده و در حال حاضر آنها را منتشر می کند. هر دو كتاب در بسیاری از كشورها در سراسر دنیا چاپ می شوند.

کتاب های بردی و تورهای بعدی کتاب، مصاحبه هایی را در اوپرا وینفری و فیل دوناهو انجام دادند. کتاب ویروس های ذهنی

بازیکن پوکر

جدا از مشاغل خود به عنوان برنامه نویس و نویسنده، بردی راه های خلاقانه ای برای ادغام عشق خود به ورزش و بازی ها، در زندگی حرفه ای خود پیدا کرده است. در سال 2003 او به مدار حرفه ای پوکر پیوست. او در پنج دوره از مسابقات جهانی پوکر و شش تور جهانی پوکر در پول تمام کرده است. تا جمعه سیاه ، وی به عنوان Full Tilt Poker Pro با نام صفحه Quiet Lion بازی می کرد.او در نمایش بازی هویت NBC ظاهر شد و خودش را در فیلم The Grand بازی کرد. بردی در حال حاضر در کرکلند ، واشنگتن سکونت دارد. کتاب ویروس های ذهنی

آثار ریچارد برادوی:

از دیگر آثار ریچارد برادوی میتوان به این نوشته ها اشاره کرد:

 

  • Virus of Mind: The New Science of Meme، Hay House، 2004. ISBN 978-1-4019-2468-3
  • گذشته خوب: کتاب خودیاری برای افرادی که نیازی به کمک ندارند ، Hay House، 2009. ISBN 978-1-4019-2697-7

 


گزیده ای از کتاب ویروس های ذهنی

«ویروس های طرح پرداز» و «ویروس های فرهنگی» می توانند بطور مساوی در پیگیری شادی توسط شما، خلل ایجاد كنند، اگرچه برای بسیاری از انسان ها ویران كردن زندگی شان با مجموعه ای از شرایط طبیعی به اندازه ی شكست از یك فرد حقه باز و بدنام دردناك نیست. اما برخلاف تفاوت ادراك، تاثیر این دو نوع ویروس ذهنی یكسان است:
شما ندانسته بخشی از خود را از آنچه كه می توانستید برای زندگی خود اختصاص دهید منحرف كرده و در عوض آن را برای انجام كار ویروس ذهنی اختصاص داده اید.

با این همه بیت‌های ذهنی که باید دانلود کرد، و این همه کدهایی که باید درونی کرد، شگفت‌آور نیست که ذهن ساده لوح کودک آمادهٔ پذیرش همه جور پیشنهاد، مستعد تخریب، و طعمهٔ سهل و آسانی برای شیادان، رمال‌ها و راهبه‌ها است. ذهن کودک به بدن بیمارانی می‌ماند که دچار ضعف سیستم دفاعی بدن هستند، این ذهن پذیرای همه جور عفونت است. عفونت‌هایی که بزرگ‌ترها می‌توانند بدون هیچ زحمتی به آن منتقل کنند. کتاب ویروس های ذهنی


نحوه تهیه کتاب ویروس های ذهنی

 

شما می توانید نسخه چاپی کتاب ویروس های ذهنی را از سایت دیجی کالا تهیه کنید

 


مشخصات کتاب

عنوان: ویروس های ذهنی
موضوع: روانشناسی ژنتیک
نویسنده : ریچارد برودی
مترجم : کورش گران و محمود پورآزاد
ناشر: ذهن زیبا
قطع: رقعی
سال انتشار: ۱۳۹۸
تعداد چاپ: ۱
عرض: ۱۴.۵
ارتفاع: ۲۰.۹
نوع جلد: نرم
تعداد صفحات: ۳۵۲
قیمت: ۳۸۰,۰۰۰ ریال

گردآوری مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا