تناسب انداممقاله

کاهش وزن بعد از زایمان

کاهش وزن بعد از زایمان

کاهش وزن بعد از زایمان . یکی از قشنگ ترین هدیه هایی که خداوند به خانم ها داده، زایمان فرزندان است. بعد از نه ماه انتظار، فرزندشان را در آغوش می گیرند، و از مادر شدن، لذت می برند.
اما این هدیه زیبا، یک چیز دیگه هم به همراه دارد، که شاید زیاد ازش خوششون نیاد. طبیعیه که بخواهند، اضافه وزن بعد از بارداری را از بین ببرند. ولی باید این کار درست و اصولی انجام بدید.

برآمدگی شکم یا افزایش وزن

قبل هر چیز باید درک کنید که وضعیت شما کدام یک از این دو حالت است. همان طورکه می دانید، بلافاصله بعد از زايمان به دنبال تخليه محتويات رحم و خونريزی طبيعی، حدود پنج تا شش کيلوگرم وزن مادر کاهش می يابد. در طول شش هفته اول هم، بعد از زايمان، دو تا سه کيلوگرم ديگر وزن مادر کم می شود. اين کاهش وزن به علت از دست دادن مايعات از طريق ادرار است.

سایز کم شکم و کشیدگی پوست

همچنین بعد از زايمان عضلات شکم کاملاً شل می شوند و پوست اضافي زيادی بر جای می ماند. بعضی از خانم ها، با اين که وزن شان متناسب می شود و حدودا به وزن پيش از بارداری برمی گردند، ولی تناسب اندام شان به هم می خورد و شکم شان چندان کوچک نمی شود.
در حقیقت، موقع بارداری پوست شکم، مثل بادکنکی که پر از آب شده، کشيده می شود. با تولد بچه اين بادکنک پر، يک دفعه خالی می شود. و نسبت به حالت اول، پوست شل و افتاده ای باقی می ماند، که بيشتر خانم ها دوستش ندارند.

اضافه وزن و نوزادان درشت

علاوه بر اين، وزن بچه هم، در حين بارداری، خیلی مهم است. در مادرانی که زمان بارداری اضافه وزن زيادی پيدا می کنند، و بچه های درشت تری دارند؛ به طبع، شکم بزرگ تری ایجاد می شود، و پوست هم تحت کشش بيشتری قرار می گيرد.
با این حال، اين به معنی غيرقابل بازگشت بودن فرم طبيعی شکم نيست. فقط به آگاهی و سعی و تلاش بيشتری نياز دارد.


از چه زمانی شروع کنیم؟

در شش هفته اول بعد از زايمان، محدود کردن کالری مجاز نيست. رژيم لاغری هم نبايد گرفته شود. چرا که، بدن نيازمند انرژی زیادی است، تا آن چه را که در زمان به دنیا آمدن نوزاد از دست داده، بازسازی کند. هم چنین، نياز بچه نیز تأمين شود.
اين سؤال مطرح است، مادرانی که دوران شيردهی را می گذرانند، چه اقداماتی انجام دهند، که هم، به شيردهی آن ها خللی وارد نشود، و هم، تناسب اندام شان را برگردانند؟
در جواب بايد گفت که خودِ شيردهی، به کاهش وزن خانم ها و رسيدن به تناسب اندام کمک می کند. به تجربه ثابت شده، تغذيه نوزاد تازه متولد شده با شير مادر، باعث کاهش وزن به مقدار زیاد می شود.

نکته:

البته اگر خانم ها به بهانه شیردهی، پر خوری نکنند، و تغذيه مناسبی هم داشته باشند، مي توانند پس از شش ماه شيردهی، به وزن زمان قبل از بارداری برسند.
رژیم گرفتن مجاز است؟
توجه داشته باشید، نبايد رژيم غذايی سخت و غير اصولی بگيرید. تنها کاری که مادران شيرده برای داشتن يک رژيم غذايی مناسب بايد انجام بدهند، اين است که، از رژيم غذايی کم چرب استفاده کنند.
و از مصرف تنقلات پر کالری و فاقد ارزش غذايی مثل چيپس، نوشابه، شيرينی، گوشت و لبنيات پرچرب پرهيز کنند. و در برنامه غذايی روزانه خود ميوه و سبزیجات فراوان، غلات سبوس دار، گوشت کم چرب و لبنيات کم چرب داشته باشند.
در عين حال بیست و پنج دقيقه پياده روی روزانه، سه روز در هفته، گام مؤثری برای خلاص شدن از شر اضافه وزن در دوران شيردهی است. ضمن اين که سفت و محکم شدن عضلات شل شده شکم، با بعضی از ورزش های خاص و تکرارشونده مثل یوگا یا پیلاتس انجام شود.

توجه:

چیزی که شما را در رسیدن به تناسب اندام کمک می‌کند، فقط تحرک و فعالیت‌ جسمانی در محدوده طبیعی است. پس سلامتی نوزاد خود را در الويت قرار بدید و بعد از گذراندن دوران طلايی شيردهی كم كم به فکر تناسب اندام خود باشید.

بعد از شش هفته با چه رژیمی شروع کنم؟

شاید فکر کنید کمتر غذا خوردن کمکتان کند، سریعتر وزن کم کنید، اما متاسفانه این کار، نتیجه ای کاملا معکوس دارد. پس بی خیال رژیم‌های مد روز مثل: رژیم ۵ روزه، رژیم کانادایی، رژیم مدیترانه ای و… همه آنهایی که رژیم مد روز هستند،بشید.
رژیم های کاهش وزن برق آسا، برای این دوران بدترین انتخاب هستند. ضمن اینکه عصبی و پرخاشگرتان می کنند و بر خلق و خوی شما هم تاثیر می گذارند.

به عبارت دیگر یک رژیم خوب پس از بارداری، برنامه کاهش وزن آهسته و مداوم است، که شما را تحت فشار قرار ندهد. وقتی تازه مادر شده اید، بدنتان مقدار زیادی مواد مغذی احتیاج دارد تا به سالم ترین حالت خود بازگردد، و همچنین بتواند به اندازه کافی برای نوزاد شیر تولید کند.
سراغ غذاهایی بروید که کالری شان کم است. به جای خوردن غذاهایی که خاصیت کمی دارند و فقط باعث می شوند احساس پری کنید، به دنبال غذاهای پرخاصیت باشید.


چه کار دیگه ای، انجام بدم؟

آب بدن را تامین کنید. مطمئن شوید که روزی حداقل هشت تا ده لیوان آب می نوشید، این کار کمک تون می کند تمام مواد سمی را از بدنتان بیرون کنید. نوشیدن آب و مایعات علاوه بر تامین آب بدن سرعت سوخت و ساز را نیز بالا می برد، که روی کنترل وزن تاثیر می گذارد.
خیلی از مادرها می پرسند که آیا ۸ لیوان آب کافیه؟! بهتره به جای شمارش تعداد لیوان های آبی که در طول روز می خورید، به رنگ ادرارتان توجه کنید. ادرار باید بی رنگ و بدون بو باشد. پس هر وقت احساس کردید که رنگ ادرارتان تیره شده یعنی بدنتان به آب احتیاج دارد.
علاوه بر آب، انواع مختلف مایعات در برنامه غذایی روزانه تان، از جمله: میلک شیک ها، اسموتی ها، سوپ، خورشت، آب میوه تازه و مواردی مثل اینها نیز باید وجود داشته باشد.

پس قهوه، چربی سوز خوبیه!

شاید فکر کنید یک فنجان قهوه بهترین چیز برای دور کردن خستگی و خواب آلودگی باشد، اما زیاده روی در مصرفش میتونه، روی کاهش وزنتان تاثیر منفی داشته باشد. چون کافئین مدرآور است و باعث میشه آب زیادی از بدن خارج شود.
در زمان شیردهی و حتی بعد از آن، بهترین نوشیدنی برای شما شیر است. راستی، شیر را با قهوه و کاکائو ننوشید و یا، همچین نوشیدنی هایی را بعد یا قبل از مصرف شیر استفاده نکنید. بنظر، استفاده از دمنوش ها، یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی های کافئین دار است.

تکنیک دیگه ای هم هست؟!

بستن شکم را فراموش نکنيد. راستش، از قديم هم در فرهنگ ما مرسوم بوده، که بعد از زايمان شکم را با يک پارچه محکم می بستند. بستن شکم پس از زايمان به جمع شدن سريع تر آن کمک مي کند.
اما چند سالی هست، گن هایی به بازار آمده که مخصوص همين کار هستند. نکته مهم، استفاده صحيح از اين گن هاست، که بايد مورد توجه قرار بگيره.

کلام آخر کاهش وزن بعد از زایمان

در پایان توصيه مي شود در مورد نوع تغذيه و ورزش های مناسب، با يک متخصص تغذیه و مربی کاربلد مشورت کنيد. نکته قابل توجه اینکه،به خودتون زمان بدید. اولین سال پس از زایمان سخت ترین دوره تناسب اندام است، و کاهش اضافه وزن بارداری کمی زمان بر است. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا