مقاله

چاقی بزرگترین خطر برای سلامت زنان است

چاقی بزرگترین خطر برای سلامت زنان است

چاقی بزرگترین خطر برای سلامت زنان است بطوریکه این موضوع خطری برای نسل‌های آینده جهان تلقی می شود. و برای پیشگیری از این فاجعه در حال گسترش، بایستی اقدامات لازم صورت گیرد.
موضوع از اینجا آغاز شد که ” سالی دیویس ” مشاور ارشد پزشکی دولت انگلیس در گزارش سالانه اش در سال 2015 اظهار داشت، اگرچه در سال های اخیر پیشگیری از چاقی برای همه انسان ها موضوعی جدی قلمداد شده، اما این موضوع در مورد زنان اهمیت ویژه‌ای دارد. چون بیشتر از مردان باعث کوتاه شدن عمر آنها می‌شود.

گزارش مستند چاقی بزرگترین خطر برای سلامتی زنان

وی بر اساس آمار منتشرشده در انگلیس در سال ۲۰۱۳، که نشان می داد، شصت و چهار درصد زنان ۳۴ تا ۴۴ سال و هفتاد و یک درصد زنان ۴۵ تا ۵۴ ساله اضافه وزن داشتند یا چاق بودند، اظهار داشت، زنان برای سلامتی خود، فرزندان و نوه هایشان باید مواظب سلامت جسمی و روانی خود در دوران حاملگی باشند.

به گزارش BBC ، دیویس تاکید کرده، این دوران می تواند تاثیر ماندگار بر سلامت مادر و جنین بگذارد. و برای مثال احتمال دیابت را در فرزند افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهند چاقی مادر در دوران بارداری احتمال سقط یا نارس متولد شدن جنین را هم افزایش می‌دهد.
وجود باورهای نادرست که مادر باردار باید بجای دو نفر غذا بخورد، یکی از دلایل چاقی و اضافه وزن در دوران بارداری می باشد. این در حالی است که، مادر باردار باید یک تغذیه سالم و متعادل داشته باشد، میوه و سبزیجات زیاد مصرف کند و از مصرف الکل یا کشیدن سیگار پرهیز کند.

 


بیماری های زنانه و تهدید سلامت زنان

مشاور ارشد پزشکی دولت انگلیس، همچنین به این موضوع اشاره کرده که: بیماری‌های زنان نباید تابو باشند. زنان باید بتوانند به راحتی درباره آنها صحبت کنند و کمک بخواهند. از جمله مشکلات زنان که مطرح نمی‌شود، بی اختیاری ادرار و مدفوع است. در جهان میلیون ها زن دچار این مشکل هستند که می‌تواند تاثیری عمیق بر کیفیت زندگی آنان بگذارد.

موضوع دیگر یائسگی است، که زنان باید بتوانند بدون شرمساری این موضوع را با دیگران در میان بگذارند. چون همان طور که می دانید یائسگی یکی از دلایل عمده چاقی است. و با توجه کردن به آن، سلامت زنان می تواند، بهبود پیدا کند. این گزارش همچنین، به اهمیت تشخیص زودهنگام و درمان سرطان‌های زنان به ویژه سرطان تخمدان پرداخته است.

ناراحتی های قلبی عروقی

از سوی دیگر، ” نوئل بری مرز ” مشکلات قلبی و عروقی را بزرگترین عامل تهدید کننده سلامت زنان می داند. وی می گوید: در کمال تعجب، این حقیقت دارد که اکنون زنان بیشتری نسبت به مردان از بیماری قلبی می میرند. دکتر پیشگام، سی. نوئل بری مرز در سخنرایش در TED دانسته ها و ندانسته هایش را درباره سلامت قلب زنان به اشتراک میگذارد.

وی معتقد است، مرض قلبی نسبت به سرطان پستان قاتل زنان بیشتری در همه سنین است. دکتر نوئل می گوید: همه ما می‎توانیم به یک زن جوان، که به سرطان پستان مبتلا شده است، فکر کنیم. اما اغلب نمی‎‎توانیم زن جوانی را در نظر بگیریم که مرض قلبی دارد.

دلیلش اینکه امراض قلبی، معمولا بصورت خیلی سریع موجب قتل آدم ها می شوند. در واقع، نیمی از مرگ های ناگهانی قلبی، مختصی کسانی است که برای بار اول، بیماری قلبی در این زنان و مردان، بصورت سکته بروز می‎کند. بدون هیچ فرصتی برای خداحافظی کردن، بدون هیچ فرصتی برای کمک به آنها برای درمان.

نقش چاقی یا اضافه وزن در بیماری های قلبی عروقی

چاقی به شکل فزاینده و مستقل از سایر عوامل، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد. چاقی با افزایش سطوح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید، کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) و افزایش احتمال ابتلا به فشارخون بالا و دیابت همراه است که همه موجب افزایش بیماری قلبی عروقی ( بیماریهای ایسکمیک قلبی، سکته قلبی ومغزی ، نارسایی قلبی) می شوند.

همچنین اضافه وزن و چاقی سبب بیماری‌های کیسه صفرا ،آسیب به عضلات و مفاصل ( آرتریت) ، مشکلات تنفسی شده و خطر برخی انواع سرطان مانند سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ (کولون) و برخی سرطان‌ها را افزایش می دهد.

هر چقدر چاق ‌تر باشید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است. پس برای رسیدن به عمر طولانی، و با توجه به موارد مطرح شده، اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام اختلالات خوردن (بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و بی اختیاری در خوردن) که در بیشتر در زنان دیده می‌‍شود، و نقش بسزایی در سلامت زنان ایفا می کند، مشخص می شود.


چاقی در زنان ایرانی

مثل سایر نقاط جهان، مسئله چاقی، بویژه چاقی زنان، یکی از مسائل جدی جامعه ایران هم هست. و آمارهای رسمی از گسترش فزاینده این موضوع حکایت دارد. بر اساس آخرین آماری که دکتر شهرام علمداری، دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران اعلام داشتند، حدود بیست و پنج میلیون ایرانی، یعنی بیش از یک سوم جمعیت، اضافه وزن دارند یا چاق هستند.

شیوع این مشکل در زنان بالای بیست سال به بیش از پنجاه درصد می‌رسد. چهل و هفت درصد مردان و بیش از پنجاه درصد زنان بالای بیست سال ساکن شهرها و همچنین، پانزده درصد کودکان ایرانی به درجاتی از اضافه وزن و یا چاقی مبتلا هستند و این میزان هر سال رو به افزایش است.

علت چاقی زنان ایرانی

چاقی در زنان ایرانی به دلیل تحرک کمتر، تغذیه نامناسب، شهرنشینی، استرس، اختلالات متابولیک و همچنین بالا بودن مقاومت به هورمون انسولین در زنان شایع‌تر از مردان است.

یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از بروز چاقی، توجه به تغذیه و پیشگیری از چاقی در کودکان است. و جز تغذیه متعادل و مناسب و ورزش، راهی برای غلبه بر چاقی وجود ندارد. و روش‌هایی مثل لیزر درمانی، که بیشتر در جنبه زیبایی بکار می‌روند، سودی ندارند.
افرادی که لیزر درمانی می‌کنند پس از شش ماه تا یک سال به همان وزن قبلی برمی‌گردند. و حتی در بسیاری از موارد سنگین‌تر از قبل می‌شوند.

 

نتیجه چاقی بزرگترین خطر برای سلامت زنان است

بهتر است بدانید کاهش وزن حتی به مقدار کم (فقط ۱۰-۵% درصد وزن کنونی ‌) به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌ کند. بهترین راه برای کاهش وزن حتی با هدف مقادیر زیاد این است که، تدریجی باشد. این‌ کاهش وزنی از طریق ترکیب فعالیت بدنی و خوردن یک رژیم غذایی متعادل کم کالری و کم‌ چربی امکان‌ پذیر است. برای افرادی هم که خطر ابتلا به بیماری قلبی به شدت آنان را تهدید می‌ کند، ممکن است دارو نیز ضروری باشد. مشورت با پزشک می ‌تواند کمک کننده باشد. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا