مقاله

نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟

نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟

نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟ آیا برای خود، استراتژی تغذیه نوروز تهیه کردید؟ اصلا تصمیم دارید به خورد و خوراک خودتان، در روزهای تعطیلی سال نو توجه ‏کنید؟ بنظرتان، چطور می شود به عادت هایی که تا قبل از عید به آن ها عمل می کردید، پایبند بمانید، و آن ها را در همه روزهای تعطیلات نوروز دنبال کنید!

علت نوروز، زمانی برای چاقی با لاغری؟

به زمانی از سال رسیده ایم که همه چیز، آماده ی تعطیلات می شود. بدین ترتیب، برنامه غذایی و رژیم لاغری هم تعطیل می شود. این یعنی، خداحافظ چربی، سالاد، ورزش،… و در ادامه می شود گفت سلام شیرینی ها، آجیل ها و کالری ها…!! بنابراین، تمام غذاهای خوش طعم عید نوروز آماده اند تا با شروع سال جدید، چند کیلویی به وزنتان اضافه کنند. خب، حالا چطور می شود به این چرخه ی تکراری همه ساله، پایان داد؟! در ادامه قرار است کمی به شما آگاهی دهیم، تا به دردسرهای ناشی از پرخوری در عید نوروز دچار نشوید.

قبل از نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟

در این روزهای مانده به عید، ویترین مغازه‌ها پر است از انواع و اقسام شیرینی‌ها و شکلات‌ها، در انواع سنتی و مدرن، با طعم‌ها و رنگ‏های مختلف و مارک‌های متنوع. کمتر کسی می‏تواند در برابر این همه تنوع مقاومت کند. در نتیجه، کابینت ها و کمد‌های ما به انباری از تنقلات تبدیل می‌شود، که مصرف آنها از چند روز مانده به تعطیلات تا پایان سیزده بدر، و شاید حتی تا یکی دو هفته بعد از آن ادامه می‌یابد.
ضمن اینکه، در این ایام به دلیل مهمانی‌ها و دوره‌های فامیلی و استقبال بیشتر مردم از رستوران‌ها و فست‌فودها، متاسفانه مصرف وعده‌های اصلی نیز افزایش می‌یابد، که به اضافه وزنمان دامن می‌زند.


نظرات دوستان در مورد نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟

دوستی می‏گفت: اگر خودم هم بخواهم به خوردنم توجه داشته باشم و رژیم بگیرم، اطرافیانم نمی‏گذارند. در فرهنگ ما نخوردن به منزله بی‏احترامی است، چه میزبان باشی و چه میهمان. «تو عید که کسی رژیم نمی‏گیره!» یا «حالا خونه ما بخور جای دیگه نخور!» از جملات معروفی است که به عنوان مهمان آنها را میشنوی. اگر میزبان هم چیزی نخورد، مهمان‏ها می‏گویند: «نخورد که ما هم نخوریم»

دوست دیگری توضیح می‏دهد: «به تغذیه‏ام در ایام نوروز توجه می‏کنم اما خیلی وقت ها مادرم دوست دارد با هر مراسم مهمانی که در خانه‏مان در نوروز برگزار می‏شود، همگی از تنقلات بخوریم! و حتی گاهی برای این کار زورمان می‏کند. ولی در مهمانی‏ها که ما می‏رویم، سعی می‏کنم فقط میوه بخورم اما آجیل نه؛ تا بعد از عید دچار مشکلات اضافه وزن نشوم».
آیا شما هم چنین مشکلاتی داشته ‏اید؟ چه فکری برای جلوگیری از روند آن انجام داده ‏اید؟ آیا شما هم به خورد و خوراک خود در روزهای تعطیلی سال نو توجه می‏کنید؟


نظر کارشناسان در مورد نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟

کارشناسان تغذیه تاکید می‏کنند در ایام نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه‏های غذایی داشته باشید. مصرف آجیل و مغزها باید به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل باشد. اما می‏توان حجم مواد غذایی را در هر وعده های اصلی کاهش داد. به ویژه شام را بسیار مختصر میل کرد.

آنها توصیه می‏کنند حتما در ایام نوروز به دریافت مقادیر مناسب لبنیات دقت کرده و روزانه متناسب با نیاز بدنتان حدود دو تا سه لیوان شیر یا ماست استفاده کنید. از سوی دیگر، سعی کنید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید، تا هم دستگاه گوارشی شما به درستی کار کند، و هم سلامتی پوست تان تامین شود.

پیش از جشن و مهمانی چیزی بخورید

در این میان، توجه داشته باشید صبحانه یا ناهار نخوردن صرفا به دلیل اشتها داشتن برای خوردن غذاهایی که در مهمانی یا جشن سرو می‌شود، تاکتیک خوبی برای حفظ وزن نیست. جدای از اهمیتی که خوردن صبحانه‌ کامل دارد، تا ظهر یا بعدازظهر چیزی نخوردن باعث می‌شود بعدا پُرخوری کنید. پس بهتر است صبحانه‌ سالم و کاملی که شامل پروتئین زیاد باشد میل کنید تا به مدت طولانی‌تری سیر بمانید و وسوسه‌ پُرخوری سراغ‌تان نیاید.
همچنین، از مصرف نوشابه‌های گازدار که جزو لاینفک سفره‌های مهمانی ما شده است، جدا خودداری کرده و دوغ کم چرب یا ماست را جایگزین آن کنید. از طرف دیگر، چون دریافت مواد قندی در ایام عید بالاست، مصرف قند به همراه چای را تا آنجا که می‌توانید محدود کنید. نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟

پروتئین را انتخاب کنید

نکته دیگری که باید بدانید این است که پروتئین به حفظ وزن کمک می‌کند. زیرا رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین، سیری بیشتری به دنبال دارند (برای رشد عضلات نیز لازمند). در مهمانی‌ها غذاهایی را انتخاب کنید که پروتئین زیادی دارند.
اگر می‌دانید قرار است جایی بروید که ممکن است برگشتن‌تان طولانی شده و گرسنه بشوید، حتما اسنک‌های سالم خانگی خودتان را همراه داشته باشید تا گرسنگی وادارتان نکند غذای بیرون را انتخاب کنید. نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟


در مصرف شیرینی‌‌افراط نكنید

از مهم‌ترین مواد غذایی که زینت‌بخش مهمانی‌های نوروز است، انواع شیرینی‌هاست. مصرف شیرینی در دید و بازدیدهای عید رواج زیادی دارد. افراط در مصرف شیرینی می‌تواند لطمه‌های فراوانی به سلامت انسان وارد سازد. یکی از زیان‌های مهم مصرف زیاد شیرینی، چاقی و عوارض و اختلالات ناشی از آن است.

همان طورکه می دانید، مواد قندی و نشاسته‌ای به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره می‌شوند و ایجاد چاقی می‌کنند. ضمنا افراط در مصرف شیرینی به سلامت دندان‌ها لطمه‌ وارد کرده و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین باعث افزایش فشارخون و چربی‌های نامطلوب خون شده که در نهایت سلامت قلب و عروق را دچار اختلال می‌نماید. بنابراین بهتر است در ایام نوروز و اصولا در همه اوقات زندگی از افراط در مصرف شیرینی و انواع مواد شیرین خودداری نماییم. نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟

غذای‌های حاوی فیبر را مصرف‌كنید

یکی دیگر از عوارضی که معمولا در تعطیلات نوروز گریبان گیر اشخاص می‌شود، یبوست و اختلالات گوارشی است. علت مهم بروز اختلالات گوارشی، افراط در مصرف غذا و نیز استفاده زیاد از غذاهای چرب و سرخ کرده است. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل یبوست، عدم یا کمبود مصرف مواد فیبری است.

در ایام تعطیلات نوروز معمولا افراد از میوه، سبزی، سالاد، حبوبات و سایر مواد غذایی حاوی فیبر، کمتر استفاده می‌کنند. این قبیل مواد خوراکی علاوه بر فیبر، حاوی مواد مغذی مفیدی هستند که تاثیر قابل توجهی در جهت سلامت انسان دارد. مواد غذایی حاوی فیبر، باعث تسریع عبور غذا از دستگاه گوارش شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌نمایند. نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟


به اندازه کافی آب بنوشید

اختلال دیگری که در ایام نوروز به طور معمول در برنامه غذایی افراد رخ می‌دهد، کمبود مصرف آب است. در تعطیلات عید به علت آنکه افراد بیشتر اوقات خود را به سفر می‌گذرانند و یا صرف دید و بازدید دوستان و اعضاء فامیل می‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف می‌نمایند. کمبود مصرف آب در انجام واکنش‌های بیوشیمیایی حیاتی که در داخل بدن انجام می‌شود، اختلال ایجاد می‌کند. پس مصرف آب کافی را در برنامه غذایی روزانه خود فراموش نکنیم.

ورزش و پیاده‌روی فراموش نشود

مشکل دیگری که به هنگام تعطیلات عید معمولا در زندگی افراد رخ می‌دهد، کمبود تحرک و فعالیت جسمی مانند پیاده‌روی، ورزش و غیره است. به همین علت بسیاری از اشخاص، بعد از ایام نوروز افزایش وزن پیدا می‌کنند و یا افراد در سنین بالاتر مبتلا به افزایش فشار یا چربی‌ خون می‌شوند.


نوروز، زمانی برای چاقی با لاغری؟

این توصیه ‏ها درحالی است که تغذیه صحیح و اصولی همواره یکی از بحث‏ های اساسی و مهم در ایام نوروز و تعطیلات به ‏شمار می ‏آید. افراد معمولاً دراین ایام به دلیل رفت وآمد زیاد یا رفتن به مسافرت، اهمیت زیادی به غذای مصرفی خود نمی ‏دهند و با تغذیه نادرست و غیرمتعادل، و عدم انجام فعالیت ‏های بدنی بعد از اتمام تعطیلات ممکن است با عوارض ناشی از تغذیه غلط روبرو شوند. که امید است با نکات ذکر شده نوروزی به یادماندنی را پشت سر بگذارید و با سلامتی جسم و روان سال خوبی را در پیش داشته باشید. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا