مقاله

لاغری با نوشتن درمانی

لاغری با نوشتن درمانی

لاغری با نوشتن درمانی (Writing therapy) _ اگر شما هم سال هاست که درگیر مشکل اضافه وزن بودید، حتما تا الان فهمیدید که دلایل روانی نیز در تداوم چاقی نقش جدی دارد، و کنترل عوامل روانی میتواند نقش مهمی در لاغری و کاهش وزن افراد چاق داشته باشد. دلایل روانی، اگر اصلی ترین دلیل بروز چاقی نباشد، تداوم دهنده و نگه دارنده چاقی است. اما چطور میشود این مشکل را بهبود بخشید؟! در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با معرفی یک راهکار فوق العاده،یعنی نوشتن،  کاهش وزن و  لاغری را آسانتر کنید.

راهکار فوق العاده چیه؟!

مگر می‌شود تا این لحظه از زندگی تان هیچ وقت احساس تنهایی و درماندگی نکرده باشید یا با غول سیاه افسردگی، دست و پنجه نرم نکرده باشید؟ حداقل یک بار شده که به خودتان بگویید، زندگی چقدر بیخود و ناراحت کننده است، یا نه؟ اگر جواب شما به همه این سؤالات نه است، بهتر است همین‌جا از دنبال کردن مطلب لاغری با نوشتن درمانی دست بردارید. اما اگر جوابتان بله است، همراه ما باشید و مطمئن باشید که ما تنها نیستیم و اغلب مردم مثل ما هستند.

همه ما روزهای سخت داشته‌ایم و سعی کرده ایم بعد از طوفان مشکلات که در آن گیر افتاده بودیم، زندگی را از نو به تعادل برسانیم. برای بعضی از افراد ، برگشتن به زندگی معمولی به راحتی یک خنده تصنعی نیست و نیاز به درمان یا یک درمانگر دارند. بعضی ها دوست دارند برای رسیدن به تعادل بعد از مشکلات، سفر کنند. بعضی ها هم مثل من کمی عجیب‌تر هستند و ترجیح می‌دهند که در تنهایی از هنر خودشان برای رسیدن به تعادل در زندگی استفاده کنند.

البته روش‌های هنری زیادی وجود دارند که بتوانید از طریق آن از هنر به عنوان بهبود دهنده حال روحی و عاطفی استفاده کنید. از جمله نقاشی، گوش دادن به موسیقی، و همچنین رقصیدن با آهنگی موزون و …

این روش‌ها عموماً مخصوص کسانی هستند که دارای استعداد هنری بالقوه‌ای باشند. اما در این میان، یک راه حل هنری برای رها شدن از دست مشکلات روحی وجود دارد که نیاز به هیچ هنر بالقوه‌ای نیست و هر کسی می‌تواند از آن بهره بگیرد.

این روش با عنوان نوشتن درمانی (Writing therapy) شناخته می‌شود.

در نوشتن درمانی، شما نیاز به قرص و دارو ندارید، حتی نیاز به روان درمانی هم ندارید. نوشتن درمانی مختص به نویسندگان پرکار و حتی کسانی که در حیطه‌های مرتبط با نویسندگی مشغول به کار هستند، نیست. هر کسی می‌تواند از مزایای نوشتن درمانی استفاده کند. تنها چیزی که در این روش درمانی نیاز دارید، قلم، کاغذ یا هر چیزی که بتواند روایت شما را به شکل متنی یا صوتی یادداشت کند، است. لاغری با نوشتن درمانی


نوشتن درمانی !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

بیشتر از 100 سال قبل روانکاوها پَته نویسنده ها و هنرمندها را ریختند روی آب و گفتند همه این آفرینش های ادبی و هنری چیزی نیستند جز «والایش»! حالا این والایش چی بود؟

روانکاوها می گفتند والایش یک مکانیسم روانی است برای اینکه آدم غریزه های غیرقابل جامعه را از راه قابل قبولِ جامعه برآورده کند؛ مثلا آنها می گفتند پشت شغل قصابی غریزه پرخاشگری نهفته است. اما قصابی و مجسمه سازی و داستان نویسی برخلاف پرخاشگری و بی بند و باری، همه در جامعه پذیرفته شده اند. به هر حال نگاه روانکاوها اولش به نوشته ها چه شعر و چه داستان همین بود که اینها محصولات ناخودآگاه ذهن آفریننده هایش هستند و با آنکه احتمالا حال آنها را خوب کرده اند اما چندان آگاهانه تولید نشده اند.

اما روانکاوهای نخستین هیچ وقت از نوشتن در روان درمانی استفاده نمی کردند. آنها حتی قبول نداشتند که مراجعانشان خواب هایشان را دم صبح یادداشت کنند و بعد بیاورند به جلسه تا در موردش حرف بزنند. آنها می خواستند همه چیز بکر و دست نخورده باقی بماند. آنها ناخودآگاه را می خواستند اما می گفتند نوشتن یک کار خودآگاهانه است و می تواند آنچه در ناخودآگاه ماست از جمله رویاهایمان را تحریف کند.

سال های سال طول کشید تا روان درمانگرها به ارزش نوشتن پی ببرند. حالا دیگر خیلی از روانکاوها برای تخلیه هیجان های بیمار بین دو جلسه به آنها پیشنهاد می کنند که حس هایشان را بنویسند. غیر از این، آنها حالا دیگر به اصرار می خواهند مراجعانشان قلم و کاغذ را بگذارند کنار بالششان و تا از خواب بیدار شدند، هر چه از رویا به یادشان مانده را بنویسند. لاغری با نوشتن درمانی

چرا نوشتن می‌تواند جنبه درمان‌گری داشته باشد؟

در ادامه، اواخر دهه هشتاد، فلسفهِ زبان، راه به حوزه روان‌شناسی باز کرد و متفکران روان‌شناسیِ نوشتن به این سوال پاسخ مثبت دادند. بله؛ نوشتن می‌تواند در شرایطی جنبه‌ی درمانگری داشته باشد، اما چطوری و تحت چه شرایطی؟!

رونالد کلوگ در کتاب روان‌شناسیِ نوشتن، نوشتن را چنین تعریف می‌کند: «نوشتن یک فرآیند تولید معنا از طریق سمبل‌ها به قصد برقراری ارتباط است». کلوگ می‌گوید انسان‌ها مجموعه‌ای از تجربیات هستند که به واسطه‌ی حواس‌شان آن را آزموده‌اند. اما صرفِ دریافت یک تجربه، به معنای فهمیدن آن تجربه نیست و باید بتوانیم آن تجربه را از دیگر تجربه‌ها مجزا و برایش سمبل‌سازی کنیم. سمبل‌سازی به فهمیدن یک تجربه بیشتر کمک می‌کند و اولین مرحله‌ی این سمبل‌سازی در دنیای درونی صورت می‌گیرد. کلوگ در این زمینه بحث‌های مفصلی می‌کند که خلاصه‌اش می‌شود ساختن سمبل‌ها، انتخاب دقیق‌شان و به کار بردن درست‌شان در بیان، چیزی نیست جز فهم دقیق‌تر «خود» و در نتیجه برقراری ارتباط شفاف‌تر و معنادارتر با دنیای بیرون. خوب، این‌ها یعنی چه؟

روان‌شناسانی که روی جنبه‌های درمانی نوشتن مطالعه می‌کنند، می‌گویند یکی از جنبه‌های درمانگری نوشتن، شناختی است که در جریان نوشتن رخ می‌دهد. بسیاری از مشکلات ذهنی و روانی ما ریشه در عدم شناخت درست و دقیق تجربه‌ی مساله‌ساز دارد. گاهی خود شناخت مسئله، درمان مشکل است. گاهی هم نیمی از راه‌حل است. بنابراین، نوشتن می‌تواند گاهی حل صددرصد یک مشکل باشد و گاهی نیمی از مسیر را شفاف کند. لاغری با نوشتن درمانی

لاغری با نوشتن درمانی

در مورد لاغری و کاهش وزن، با نوشتن، در واقع ما تلاش می کنیم فرض های آزمون نشده را از ذهن این افراد بیرون بکشیم و به آن ها اشتباه بودن آن ها را ثابت کنیم. به طور مثال خیلی از افراد چاق از این مسئله شکایت می کنند که نمی توانند رژیم غذایی خود را به سرانجام برسانند. آن ها خوب شروع می کنند، اما هرگز نتیجه ای که می خواهند از آن نمی گیرند. دلیل این اتفاق این است که مهم ترین علت مشکلات روانی، ارتباطات معیوب است. ما انسان ها خود را در جمع دیگران می شناسیم و به تنهایی تصویری از خود نداریم و از اطلاعاتی که از دیگران می گیریم، خود را می شناسیم.

خب، حالا وقتی این اطلاعات غیرواقعی باشد، یعنی با افرادی روبه رو شویم که اطلاعات بدی به ما می دهند این امر باعث می شود کم کم احساس بدی راجع به خودمان پیدا کنیم، و از طرفی رابطه معیوبی با دیگران پیدا می کنیم و به استفاده از عادت های مخرب از جمله سرزنش کردن، شکایت کردن و… گرایش پیدا می کنیم. از این رو تغییر ذهنیت فرد درباره تصویر خودش و اصلاح پندارهای او درباره نظر دیگران و رفع مشکلاتی که در ارتباط نامعیوب با دیگران می تواند به او کمک کند باعث می‌شود که او بهتر با مشکل چاقی خود کنار بیاید و آن را حل کند. لاغری با نوشتن درمانی

جنبه دیگر نوشتن درمانی

اما شناخت، تنها جنبه‌ی درمانی نوشتن نیست. روان شناسان به وجه دیگری از نوشتن هم می‌پردازند که اهمیت نوشتن را به عنوان یک ابزار درمانی بیشتر می‌کند. ژیل بولتون، در کتاب «ظرفیت‌های درمانی نوشتنِ خلاق» می‌گوید: «نوشتن امکان دسترسی به کلمات درونی را فراهم می‌کند.» یعنی هر کدام از ما یک پلیس درونی داریم که ما را از مواجه با شدن با آن چه که ممنوع، ترس‌ناک، آزاردهنده، یا شیطانی است، حفظ می‌کند. پلیس درون اگرچه در کوتاه‌مدت ما را از فشارهای روانی حفظ می‌کند، اما در درازمدت امکان مواجه با عوامل استرس‌زا را از ما می‌گیرد. عواملی که با مرور زمان و تغییرات ما، ممکن است دیگر چندان هم آسیب‌رسان نباشند.

بولتون می‌گوید نوشتن راهی برای گریز مستقیم به بخش‌های دست‌نیافتنی درون است. راهی است که می‌تواند پلیس درون را دور بزند، از مرز ممنوع‌ها و سانسورهای آگاهانه بگذرد، و راه به دنیای ناشناخته‌ی سانسورهای ذهنی باز کند. مثال ساده‌اش حیواناتِ کوچکِ کم‌آزاری هستند که زمانی جادوگرهای خوفناک دنیای کودکی را می‌ساختند. کودکی رخت می‌بندد بی‌آن‌که از ترس‌ها درست و حسابی رفع وحشت شود. نوشتن از ترس‌های این‌چنینی گاهی ما را با ابعاد واقعی عوامل ترس‌هایمان مواجه می‌کند. ابعادی که چندان هم قابل اعتنا نبوده‌اند اما سرکوب دائم ترس‌ها، آن‌ها را همچنان در دید ما بزرگ نگه داشته است.

بنابراین، می‌شود جنبه‌های درمانی نوشتن را این‌طور خلاصه کرد: اول، نوشتن فرآیند فهمیدن و بیان کردن است. هرچه بیشتر تجربیات درونی‌مان را بفهمیم، به شناخت بهتری از خودمان رسیده‌ایم و شناخت، اولین گام در رفع هر نوع مشکل ذهنی و روانی است. دوم، نوشتن به لایه‌های تحت حفاظت پلیس درونی‌مان امکان ورود می‌دهد. نوشتن راهی برای دست‌یابی به اطلاعاتی است که اغلب از حوزه‌ی اطلاعات بخش خودآگاه ذهن به دلایلی خارج شده و فراموش شده‌اند.

نکته:

غیر از روانکاوها، روان درمانگرهای دیگر هم از نوشتن به عنوان یک تکنیک درمانی استفاده می کنند؛ مثلا شناخت درمانگرها، از مراجعانشان می خواهند باورهایشان را بنویسند، یا رفتاردرمانگرها، از مراجع هایشان برنامه ریزی روزانه و هفتگی می خواهند. روایت درمانگرها، هم از مراجعانشان می خواهند به پدر و مادرشان نامه بنویسند. ما در این مطلب بیشتر می خواهیم به جنبه های هیجانی نوشتن بپردازیم؛ یعنی آن چیزی که روانکاوها و روایت درمانگرها می گویند. لاغری با نوشتن درمانی

نوشتن شادی می‌آفریند

در کنار همه‌ی آن‌چه که درباره نوشتن‌درمانی گفته شد، روند نوشتن چیزی با ارزش‌تر در خودش دارد. نوشتن به قصد نوشتن‌درمانی به فرآیندهای خلاقه بسیار نزدیک است و به همین دلیل هم شادی‌آفرین و لذت‌بخش است. فرآیند نوشتن درمانی، سفری اکتشافی به دنیای درون است؛ سفری پرهیجان، گاهی دردآور و متاثرکننده اما در نهایت آزادکننده‌ی بعضی از حس‌ها و خواسته‌های دربنده شده. احساس گنگی، احساس اسارت، احساس گم‌شدگی، احساس تیره و نامعلوم بودن گذشته و آینده، با خود اضطراب و گاهی افسردگی می‌آورد.

لذت نوشتن در یک فرآیند خود اکتشافی، لذت زدودن غبار از تصویر شخصی است. لذت روشن‌تر دیدن گذشته، حتی اگر چندان دل‌چسب نباشد و شفاف‌تر دیدنِ آینده‌ای که انتظارش را داریم. لذت کمتر ترسیدن از چیزهایی که قبلاً با خود وحشت می‌آوردند. لاغری با نوشتن درمانی

ارتباط خواندن داستان‌های ادبی و رشد توانمندی‌های شخصیتی

کتاب داستان دست گرفتن و خواندن به خودی خود آن‌قدری لذت بخش هست که لازم نباشد کسی مزیت‌های اضافه‌تری هم برای آدم ردیف کند. کسی که طعم طنز تلخ چخوف را چشیده باشد، یا با شخصیت‌های جذاب و ملموس آلیس مونرو همراه شده باشد، احتمالاً هیچ‌وقت از خودش نخواهد پرسید که چرا باید داستان بخواند، یا خواندن داستان خوب چه فایده‌ای دارد. اما اگر احیاناً پرسید، شاید بد نباشد بداند که خواندن داستانِ خوب نه تنها لذت‌بخش است، بلکه می‌تواند مفید هم باشد.

چرا که خواندن داستان‌های خوب، در کنار لذتی که در تنهایی‌مان به ما می‌دهد، کمک‌مان می‌کند تا زندگی اجتماعی بهتری هم داشته باشیم.

دو روان‌شناس اجتماعی به نام‌های دیوید کامر کید و امانوئل کاستانو با طراحی آزمایش‌هایی، رابطه «نظریه ذهن» و مطالعه‌ی داستان‌های ادبی را سنجیده‌اند، و در نهایت ثابت کردند خواندن داستان ما را درگیر شخصیت‌های داستان و خواندن ذهن آن‌ها می‌کند.

این روند باعث رشد توانمندی‌های شخصی و رشد ارتباط و تقابل ما با دیگران می‌شود. وقتی می‌توانیم ذهن دیگران را تشخیص و درک کنیم، خود را به جای آن‌ها بگذاریم و تصمیم‌گیری کنیم، مسئله‌های سخت زندگی را حل کنیم و تجربه‌های زیادی را بدون اینکه برایمان اتفاق بیفتند، درک و تحلیل کنیم، مهارت‌های زندگی‌مان را افزایش داده و روابط اجتماعی‌مان را تحت تاثیر قرار دادیم. لاغری با نوشتن درمانی

فواید نوشتن درمانی چیست؟

نوشتن یا داشتن یک دفتر خاطرات می‌تواند به افراد در بهبود قدرت حافظه، یادآوری آنچه که در طول روز برای آن‌ها اتفاق افتاده است یا فقط به عنوان یک روش ساده برای رسیدن به آرامش و رشد شخصی، استفاده شود. هیچ کدام از این مزایا را نمی‌توان کتمان کرد اما فایده اصلی نوشتن و ثبت خاطرات می‌تواند عمیق‌تر و مهم‌تر از فواید ساده و سطحی نوشتن باشد.

بر اساس نتایج پزشکی و روان‌پزشکی، نوشتن به عنوان یک عامل می‌تواند تأثیر به سزایی در بهبود مشکلات عاطفی و کاهش استرس در افراد داشته باشد. در واقع، نتایج از یک بررسی جامع بر روی تعداد زیادی شرکت کننده به مدت 4 ماه که قرار بود در طول چهار روز هفته، حداقل روزی 15 دقیقه را به نوشتن اختصاص دهند، به دست آمده است. بعد از مدت معین، محققان متوجه شدند که شرایط روحی و عاطفی این افراد به مراتب بهتر از روز نخست آزمون است.

تحقیقات لاغری با نوشتن درمانی

حتی می توان با استفاده از این شیوه به افراد چاق برای کاهش وزن ثابت کمک کرد! چنانکه در مطالعاتی که در‌باره تغذیه انجام شده، افراد چاق توانسته اند با کنترل عوامل روانیف کاهش وزن پیدا کنند
یک مؤسسه معتبر تحقیقات سلامت در آمریکا به نام «کی‌سر» مقاله‌ای به چاپ رسانده که در آن بیماران شرکت‌کننده در یک مطالعه، به‌خاطر «نوشتن»، دوبرابر بیشتر وزن کم کرده‌اند.

در حالی که آمـریکایی‌ها سالانه ۳۵ میلیارد دلار به‌خاطر خرید محصولات مرتبط با کاهش وزن هزینه می‌کنند، استفاده از یک قلم و به‌کارگیری انگشتان و تأثیر فوق‌العاده آن می‌تواند برای کسانی که به‌دنبال روش‌هایی ارزان‌تر و سالم‌تر برای کاهش وزن خود هستند خبر بسیار خوبی تلقی شود.

علاوه بر این نتایج، نوشتن درمانی به صورت متداول و روزانه باعث خواهد شد تا نویسنده وقایع را از دید دیگری ببیند و چه بسا در همین حین، جلوه‌های جدید و ایده‌های نویی به دست آورد.

حتی برخی از استرس‌ها به شکل نوشتار به اندازه زمانی که آن‌ها را تجربه می‌کنیم، ناراحت کننده و فلج کننده ما نیستند. همچنین، بواسطه تمرکز بالا در نوشتن، شما قادر خواهید بود درک بهتری از وقایع و شرایط محیطی خود به دست آورید. لاغری با نوشتن درمانی


به طور کلی و علمی، اثبات شده که نوشتن درمانی برای درمان و بهبود این مشکلات روحی می تواند مؤثر باشد:

• تنش‌های بعد از حوادث سخت
• اضطراب
• افسردگی
• اختلال وسواس فکری
• غم و اندوه روحی
• اختلالات روحی ناشی از بیماری مزمن
• اعتیاد به دارو و مواد مخدر
• کاهش اشتها
• مسائل و مشکلات زناشویی
• مشکل در مهارت ارتباطی
• عزت نفس پایین
• فواید نوشتن درمانی
• فواید نوشتن درمانی

 


چطور میتوان از نوشتن و ثبت خاطرات به عنوان نوشتن درمانی استفاده کرد؟

روش و شیوه‌های مختلفی برای تبدیل نوشتن از حالت عادی یا حرفه‌ای به درمانی وجود دارد.

ابتدا، در مورد اجرایی کردن نوشتن درمانی فکر کنید:

یک روش ساده و مناسب برای نوشتن یا ثبت خاطرات روزانه برگزینید. این روش می‌تواند نوشتن روی کاغذ، وبلاگ، ثبت در موبایل یا حتی ضبط کردن صدا باشد. هر طور که برای شما راحت‌تر است، می‌توانید نوشتن درمانی را اجرایی کنید.
نوشتن در یک دفتر مخصوص که توسط خود شما شخصی‌سازی شده باشد به مراتب دل‌نشین‌تر و تحریک‌کننده‌تر است. از این رو در انتخاب دفتر یا محل ثبت وسواس به خرج دهید.
به عنوان هدف، مدت زمانی از روزتان که قرار است به نوشتن اختصاص دهید را مشخص کنید.

علاوه بر مدت زمان، محلی که قرار است در آن اقدام به نوشتن کنید را مشخص نمایید. این محل می‌تواند در خانه یا هر جای دیگری به مانند کافه که ذهن شما آرام‌تر است، باشد.
به عنوان یک تمرین ساده، هر چیزی که شما را ترغیب به نوشتن بیشتر می‌کند را لیست کنید و آن را در طول برنامه نوشتن درمانی اجرا کنید. لاغری با نوشتن درمانی

سپس، باید پنج قدم برای نوشتن را بردارید:

  1. در مورد چه چیزی می‌خواهید بنویسید؟ نام ببرید.
  2. موضوع را برای خودتان حلاجی کنید. چشمانتان را ببندید، نفس عمیق بکشید و تمرکز کنید.
  3. افکار و احساسات خودتان در مورد موضوع را تحلیل کنید. فقط شروع به نوشتن کنید و ادامه دهید.
  4. پنج تا پانزده دقیقه به طور مدام و بی‌وقفه بنویسید.
  5. نوشته خودتان را بعد از پایان دوباره بخوانید و احساستان از نوشته را دوباره در ادامه همان متن ذکر کنید. این روش به «خروج هوشمندانه» در نوشتن درمانی معروف است.

در نهایت، شما باید در هنگام نوشتن، چند نکته را به خاطر داشته باشید:

نوشتن درمانی، انشا نویسی نیست که نگرانتان کند. خودتان را درگیر انتخاب موضوع نکنید. نگران آن چیزی که می‌نویسید نباشید. کافی است که تمرکز کنید و در مدت زمان مشخص شده، هر چقدر می‌توانید بنویسید.
نگران نمره و ارزیابی دیگران هم نباشید چون کسی قرار نیست متن شما را بخواند و به متن شما نمره بدهد. پس فکر و انرژی خودتان را فقط برای نوشتن متمرکز کنید و حتی به درست نوشتن واژه‌ها و رعایت قواعد توجه نکنید.
و فرض کنید که هیچ زمانی و تحت هیچ شرایطی کسی قرار نیست این نوشته را بخواند. این فکر می‌تواند به شما در نوشتن راحت و بدون توجه به قواعد دستوری کمک کند. هر چقدر فکر سیال در نوشتن داشته باشید به همان اندازه نوشتن درمانی مؤثر خواهد بود.

هیچ تفاوتی میان چند کلمه و چند صفحه وجود ندارد. چند کلمه هم می‌تواند به اندازه چند صفحه فکر شما را درگیر و برای آرامش دادن مؤثر باشد.

من هم مثل شما، قبول دارم شروع به نوشتن درمانی، می‌تواند سخت و دشوار باشد، اما همیشه گام اول سخت است. هنگامی که اولین متن خودتان از وقایع روزانه را ثبت کردید، متوجه خواهید شد که چقدر به شما در رسیدن به آرامش کمک کرده است و از آن روز به بعد، نوشتن را به عنوان درمان فراموش نمی‌کنید. لاغری با نوشتن درمانی

 


ایده‌هایی برای نوشتن و روش‌های متداول ثبت خاطرات

استفاده از ایده‌هایی برای نوشتن و همچنین بهره گرفتن از روش‌های متداول و عادی ثبت خاطرات راه مناسبی برای تمرین نوشتن درمانی و همچنین شروع سریع نویسندگی باشد.

5 ایده برای نوشتن درمانی :

1. نامه‌ای به خودتان بنویسید
2. نامه‌ای به دوست صمیمی تان بنویسید
3. شعری بنویسید ( حتی چرت و پرت )
4. هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید
5. نقشه فکری خودتان و هر آن چیزی که فکرتان را مشغول کرده است، بنویسید

اگر این ایده‌ها نمی‌توانند شما را ترغیب به نوشتن کنند ، از پیشنهادهای جذاب‌تر زیر استفاده کنید:

برای شروع نوشتن به سبک خاطره نویسی می‌توانید یک عکس قدیمی انتخاب کنید و احساس خودتان در هنگام ثبت و همچنین موقع نگاه کردن به آن را بنویسید. همچنین نوشتن از افراد داخل عکس یا مکان ثبت آن گزینه پیشنهادی دیگر ما به شما است.

بدون هیچ وقفه‌ای برای مدت معین 10 تا 15 دقیقه خودتان را مجبور به نوشتن کنید. حتی اگر این نوشتن تکرار یک کلمه در صفحه باشد.
نوشتن از احساسات ریشه‌دار. یکی دیگر از روش‌های نوشتن به شکل خاطره نویسی استفاده از احساسات ریشه‌دار و شروع به نوشتن از آن‌ها با مطرح کردن سؤالاتی مانند «چیزی که من را بیش از همه نگران می‌کند؟»، «چه چیز باعث می‌شود، خوابم بپرد؟» یا «شادترین خاطره من چیست؟». لاغری با نوشتن درمانی


فهرست صدتایی برای خودتان بنویسید. صد چیزی که غمگینتان می‌کند، صد دلیل برای خوشحالی، صد دلیل برای بیداری شدن از خواب و صد دلیل برای عاشق شدن. با این بهانه شما، می‌توانید مدت‌ها به نوشتن بپردازید.

مارگارتا تاراکتوفسکی، لیستی سی موردی از بهترین بهانه‌های نوشتن درمانی تهیه کرده است که در ادامه چند مورد از آن‌ها را می‌خوانید:

• بهترین و دل‌پذیرترین راه برای گذراندن یک روز…
• اگر بتوانم به گذشته برگردم و با کودکی خودم صحبت کنم، می‌گویم…
• 30 دلیل که می‌تواند من را به خنده وادار کند…
• کلماتی که من دوست دارم با آن‌ها زندگی کنم…
• من واقعاً دوست دارم مردم در مورد من بدانند که…
• چه چیزی من را به گریه وادار می‌کند؟
• با ده جمله خودتان را توصیف کنید.
• ده سؤال که ذهنتان را درگیر خودشان کرده‌اند، بنویسید.

تبدیل نوشتن به یک عادت

همه ما می دانیم که شروع هر کاری از جمله نوشتن درمانی یا یادداشت نویسی روزانه سخت است و ممکن است برای انجام آن دچار امال کاری شویم و نهایتا 1 یا 2 روز آن را انجام دهیم و بعد هم برای همیشه آن را رها کنیم . بهترین کار برای موفقیت در نوشتن درمانی این است که نوشتن را تبدیل به یک عادت کنید.

برای تبدیل کردن نوشتن از یک اتفاق سخت و غیرممکن به عادت می‌توانید از این 10 روش استفاده کنید. ویژگی و برتری این ایده‌ها نسبت به ایده‌هایی برای شروع نوشتن، تکرار پذیر بودن آن‌ها است.

  1. نوشتن از وضعیت و جایگاه فعلی خودتان
  2. پنج تا ده دقیقه هر آنچه که می‌شنوید را بنویسید
  3. جملات و شنیده‌های تأثیرگذار در طول روز را به خاطر بیاورید و بنویسید
  4. هر چیزی که از طبیعت و محیط اطراف تان در طول روز مشاهده می‌کنید بنویسید
  5. شرح حال خودتان را بنویسید
  6. راه‌های رسیدن به موفقیت را بنویسید
  7. لیستی از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را بنویسید
  8. به عنوان سوم شخص، از اتفاقی که شما را اذیت می‌کند، بنویسید
  9. سعی کنید به ندای درونی خودتان گوش دهید و بنویسید
  10. گفتگوهای خودتان با کودک درونتان را بنویسید

حرف آخر لاغری با نوشتن درمانی

اگر هنوز نمی‌توانید دست به قلم شوید، باید «پاکسازی ذهن» انجام دهید. شاید این روش برای شما کارساز باشد. این روش می‌تواند شما را به سرعت مشتاق نوشتن کند. محققان در مورد «تخلیه ذهنی» می‌گویند، 6 دقیقه کامل بدون توجه به گرامر، املا، سبک نوشتار، اصطلاحات و غلط‌های املایی شروع به نوشتن کنید. حال که ذهنتان تخلیه شده است، می‌توانید روی موضوع دلخواهی از دوران کودکی تا مسائل شخصی تمرکز کنید و بنویسید. این تمرین کمک خواهد کرد تا نوشتن درمانی شما، از سطح ساده و سطحی، عمیق‌تر شود. هر چقدر بیشتر تمرین و تلاش کنید، نوشتن درمانی می‌تواند مؤثرتر باشد.

آیا شما تا به حال نوشتن درمانی را تجربه کرده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید می‌تواند مؤثر باشد؟ خوشحال میشویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه سایت بنویسید

گردآوری مدیریت استراتژیک بدن
منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا