مقاله

فوبیای چاقی مشکل زنانگی

فوبیای چاقی مشکل زنانگی

فوبیای چاقی مشکل زنانگی _ فوبیا در لغت شناسی ترسی است که برای دیگران بی معنی است. وزنم یک کیلو زیاد شده! یک کیلو شاید چیز زیادی نباشد، به چشم کسی هم نیاید. اما برای کسی که فوبیای چاقی دارد، یک کیلو اضافه وزن هم می تواند بدجور استرس آور باشد. جوری که هر لحظه بایستی روی ترازو بروی، و هی سوال کنی:” لعنتی چرا کم نشدی؟!”
آدمی که فوبیای چاقی دارد یک کیلو را همان یک کیلویی نمی بیند که بقیه می بیند، برای او یک کیلو فقط یک کیلو نیست. اگر یک کیلو اضافه شده پس می تواند چند کیلوی دیگر هم اضافه شود.

مشکل زنانه ای به نام فوبیای چاقی

آنورکسیا از آن دسته بیماری‌هایی‌ است که فقط دختران نوجوان را درگیر می‌کند. اما اخیرا مشخص شده که آنورکسیا، بولیمیا و سایر بیماری‌های وسواسی گوارشی می‌توانند زنان را در طول دوران حیات آزار دهند.
به گزارش سرویس زنان جهان؛ نود درصد نوجوانان دختر از تصویر بدنی خود خوششان نمی‌آید. مثلا یک تحقیق نشان داده نه نفر از هر ده دختر نوجوان انگلیسی از تصویر بدنی خود ناراحت هستند که ظاهرا مسؤول این ناامنی روانی دختران، مادرانشان هستند. وقتی از دو هزار دختر شرکت‌کننده در این تحقیق پرسیده شد که از ظاهر خود راضی هستند یا خیر، فقط پاسخ هشت درصد آنها مثبت بود و هشتاد و هفت درصدشان از ظاهرشان ناراضی بودند که نود درصد از ناراضی‌ها، اعتقاد داشتند که مادرشان نیز از تصویر بدنی خود راضی نیست!

این در حالی است که تنها نوزده درصد از دخترانی که در این پروژه شرکت داشتند، واقعا دچار اضافه وزن بودند اما شصت و هفت درصد این دختران ناراضی فکر می‌کردند به کاهش وزن احتیاج دارند و شصت و چهار درصد از آنهایی که زیر سیزده سال داشتند، رژیم غذایی سفت و سختی را آغاز کرده بودند. فوبیای چاقی مشکل زنانگی

تحقیق فوبیای چاقی مشکل زنانگی

در این تحقیق، در مورد اینکه دختران تا چه حد حاضرند به خاطر داشتن اندامی زیبا خطر کنند، حقایق نگران‌کننده‌ای فاش شد. بیش از یک چهارم 14 ساله‌ها (بیست و شش درصد) گفتند که به جراحی پلاستیک یا مصرف قرص‌های لاغری فکر کرده‌اند که این تعداد میان دختران دارای اضافه وزن به چهل و دو درصد رسید.

همچنین یک پنجم آنها ( نوزده درصد) اعلام کردند که «دچار یکی از انواع مشکلات گوارشی– مثل آنورکسیا (بی‌اشتهایی عصبی) یا بولیمیا (پرخوری عصبی) که به دنبال برگرداندن خودخواسته غذا و عموما در خانم‌ها ایجاد می‌شود- هستند.»

نتیجه تحقیق فوبیای چاقی مشکل زنانگی

براساس این مطالعه مشخص شد که تفکر وسواسی خانم‌ها در مورد تصویر بدنی‌شان از دهه شصت میلادی، سال به سال بیشتر شده و حالا به یک اپیدمی تبدیل شده است که دختران جوان را نیز گرفتار خود کرده؛ در حقیقت دختران نوجوان از مادرهایشان الگو می‌گیرند؛ مادرانی که دائما نگران اندازه و شکل اندامشان هستند و همین باعث می‌شود که امروز شاهد دختران 14-13ساله‌ای باشیم که با وجود بلوغ و تکامل بدنشان، با رژیم‌های سخت غذایی سروکله می‌زنند.

فوبیای چاقی در میانسالگی زنان

قبلا همه فکر می‌کردند که آنورکسیا از آن بیماری‌هایی‌ است که فقط دختران نوجوان را درگیر می‌کند اما اخیرا مشخص شده که آنورکسیا، بولیمیا و سایر بیماری‌های وسواسی گوارشی می‌توانند در هر دوره‌ای از زندگی افراد رخ دهند و هیچ ربطی به سن و سال ندارند.
تحقیقات جدیدی که در ماه‌های اخیر انجام شده، نشان داده است که خانم‌ها در سنین 20، 30، 40 و حتی بیشتر به همان اندازه دختران جوان و نوجوان، خود را برای لاغر شدن و لاغر ماندن تحت فشار قرار می‌دهند. فوبیای چاقی مشکل زنانگی

بدتر از همه این است که خانم‌های بزرگسالی که دچار این نوع بیماری‌های گوارشی می‌شوند، کمتر به بیماری خود اقرار کرده یا به پزشک مراجعه می‌کنند؛ چراکه این بیماری‌ها معمولا دختران نوجوان را درگیر می‌کنند!

نکته:

تحقیقات نشان داده که میانسالی در خانم‌ها به علت همراه بودن با طلاق احتمالی، ترک منزل فرزندان، ازدواج مجدد، بحث و جدل‌های معمول که باعث ایجاد حس ناامنی می‌شود، سن حساسی در ایشان محسوب شده که با احساس‌هایی مانند: تنفر از خویش، بی‌ارزش بودن یا اعتماد به نفس پایین و تلاش برای لاغر شدن و زیبا ماندن فشار زیادی به آنها وارد می‌کند.

فوبیای چاقی مشکل زنان چاق

تحقیقات نشان داده وقتی فردی کنار یک آدم چاق بایستد، به نظر می‌آید که او فردی ضعیف، ناموفق و حتی چاق است. اما وقتی همان فرد در کنار یک آدم خوش اندام بایستد، فردی مصمم، خوش‌تیپ، شاد، قوی و آرام به نظر می‌آید!
محققان از طریق انجام یک آزمایش متوجه تمام این ماجراها شدند. آنها عکس آقایی را که در کنار یک خانم چاق ایستاده به حدود صد و پنجاه داوطلب نشان دادند و از آنها خواستند با یک نگاه، آقای مورد نظر را با پنجاه صفت مشخص شده توصیف کنند و بعد، عکس همان آقا را در کنار خانمی لاغر، به همان شرکت‌کننده‌ها نشان دادند و باز از آنها خواستند تا بعد از یک نگاه کوتاه، او را با همان پنجاه صفت مشخص شده، توصیف کنند؛ نتیجه همان شد که در ابتدای خبر گفتیم!

نتیجه:

به عقیده محققان، انجام این پروژه نشان دهنده سیاه بودن، برچسبی است که بر پیشانی افراد چاق خورده که حتی افرادی که دور و بر آنها دیده می‌شوند نیز از عواقب آن در امان نیستند.

در واقع، تمام قضاوت‌هایی که در مورد شخصیت این مرد شد، تحت تاثیر شمایل ظاهری خانمی است که کنارش ایستاده بود و این موضوع نشان دهنده یک نکته است: در جوامعی که لاغری مدنظر مردم است، افراد چاق و اطرافیانشان کمتر دیده می‌شوند!

تاثیرمطالعه مجلات مد بر وسواس فکری چاقی

می‌گویند مطالعه خوب است و روح آدم را می‌سازد و دوست خوبی برای همه آدم‌هاست و … اما یک پروژه علمی نشان داده مردانی که مرتب مجله‌های مد جوانان را مطالعه می‌کنند، در مورد تصویر بدنی‌شان به طرز فزاینده‌ای دچار وسواس می‌شوند.

در این تحقیق که صد و شصت وشش مرد 18 تا 36 ساله را مورد مطالعه قرار داده، مشخص شده که این دسته از خوانندگان مجلات مد، به صورتی افراطی به ورزش روی می‌آورند تا صاحب هیکلی عضلانی شوند و به گفته پژوهشگران به نوعی دچار بیماری «ورزشکاری عصبی» (در مقابل بیماری گوارشی بی‌اشتهایی عصبی!) می‌شوند.

نتیجه تحقیق:

در واقع، بیشتر مجلات مد بر روش‌های جذاب‌تر شدن تکیه دارند. و همین امر باعث می‌شود که بعضی از آقایان محترم بیشتر به فکر بیفتند و برای بازگرداندن جذابیت خود به هر دری بزنند.
قسمت فاجعه بار این ماجرا آن است که خوانندگانی که بیشتر از دیگران مشتری مجلات مد هستند، بیش از دیگران هم به فکر استفاده از استروئیدهای آنابولیک (مواد شیمیایی قابل حل در چربی)، پروتئین یا مکمل‌های انرژی‌زا به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌شان می‌افتند و بیشتر برای ورزش وقت می‌گذارند تا به اندام دلخواهشان دست یابند.
البته این تمایلات بین آقایان مجرد بیش از آقایان متاهل است و این نشان می‌دهد که متاهل‌ها، کمتر در مورد شکل ظاهری بدنشان دچار اضطراب و نگرانی هستند!

حقیقت فوبیا

به باور روانشناسان، اغلب افراد ممکن است ترس های بی دلیل کمی داشته باشند اما در فوبیا این ترس شدید است .افراد مبتلا غالبا می پذیرند که هیچ دلیلی وجود ندارد که از چنین شی یا موقعیتی بترسد، اما بیان می کنند که قادر نیستند خود را از آن رها سازند و اگر به جای اجتناب از موقعیت ترس آور، کوشش کنند بدان نزدیک شوند، اضطراب بر آنان مستولی شده و ممکن است به احساس خفیف ناراحتی و فشار، تا حمله اضطرابی شدید منتهی شود.

فوبیا چیست؟

از فوبیا در مباحث روانشناسی به عنوان بیماری نوروتیک و زیر مجموعه اختلالات اضطرابی یاد می شود و در کتاب آسیب شناسی روانی تالیف دکتر حسین آزاد، فوبیا، ترسی دائمی از بعضی موقعیت ها که هیچ خطر واقعی برای تشخیص نداشته و بی تناسب با جدی بودن واقعی آنها اغراق آمیز شده، تعریف شده است.

فرق ترس و فوبیا

فوبیا در حقیقت ترسی روانشناختی است که منجر به اجتناب از موقعیت نمی شود، در حالیکه بیمار آن را تهدید تلقی می کند. در فوبیا، فرد با یک تهدید واقعی روبرو نیست، اما دچار تجربه اضطراب می شود؛ ترس، منشاء مشخص و تهدید کننده دارد بطور مثال هنگامی که فردی با اسلحه وارد شده، با پدیده ترس واقعی روبرو هستیم.

در حالیکه، ترس در بیماری فوبیا، حقیقی نیست. یعنی ترس واقعی که ناشی از پدیده های حقیقی باشد، نیست. بطور مثال، فرد از حضور در جمع و اینکه مورد قضاوت دیگران قرار گیرد، می ترسد. با این وجود علائم فوبی همانند ترس واقعی است.

کابوس هایی که رنگ واقعیت به خود می گیرند

ترس های روانشناختی فوبیا، ناشی از تجربه های واقعی یا ذهنی فرد هستند. بطور مثال، فردی در گذشته در موقعیتی قرار گرفته که اضطراب شدید را تجربه کرده و پس از گذر از آن تجربه، ردپای آن همچنان باقی مانده است.
به لحاظ تشخیصی، هنگامی می گوییم شخصی فوبیا دارد که عاملی او را دچار اضطراب شدید کرده و او را وادار به اجتناب از موقعیت کند. مثلا کسی که فوبیا ارتفاع دارد از رفتن به مکان های بلند، اجتناب می کند.

سن شروع فوبیا

فوبیا معمولا بعد از دوره نوجوانی، تشخیص داده می شود؛ ریشه شیوع بسیاری از فوبیا ها در دوره کودکی و نوجوانی است. بطور مثل ترس اجتماعی – social phobia – بیماری که در آن فرد می ترسد تحت قضاوت دیگران قرار گیرد – ریشه در دوره کودکی و نوجوانی دارد. بطور مثال فردی در دوران کودکی، داستانی شنیده اند و در ذهن تکرار می کنند که اگر این اتفاق برای من بیافتد، چه می شود.

تصویر بدنی؛ یک مشکل زنانه !

می‌گویند بیشتر خانم‌ها از تصویر بدنی خود نفرت دارند. تحقیقات زیادی هم در این مورد انجام شده. مثلا یک تحقیق می‌گوید تنها یک نفر از پنجاه خانم انگلیسی از ظاهر خود رضایت دارد! یا مثلا یک تحقیق شگفت‌آور نشان داده که خانم‌ها هر پانزده دقیقه یک بار نگران تناسب‌اندام و شکل ظاهری بدنشان می‌شوند!

وقتی از پنج هزار خانم در مورد تصویر بدنی‌شان سوال شد، مشخص شد که این خانم‌های محترم تقریبا هر پانزده دقیقه یک بار به یاد شکل بدنشان می‌افتند و تصمیم می‌گیرند چیزی حدود هشت کیلو از وزن بدنشان را کاهش دهند! نه نفر از هر 10 خانم هم ذکر کرده‌اند که رژیم غذایی دارند و چهل و یک درصدشان اقرار کرده‌اند که دائما در حال تلاش برای کاهش وزن هستند.
بر اساس این تحقیق، این خانم‌ها از اندازه بدنشان به قدری خجالت می‌کشیدند که نیمی از آنها در مورد وزنشان دروغ می‌گفتند و بیشترشان هم سایز لباس‌هایشان را از آن جدا کرده بودند!

ورزش کردن، تصویر بدنی را بهتر می‌کند

محققان می‌گویند ورزش کردن باعث بهبود تصویر بدنی می‌شود؛ حتی اگر یک گرم هم از وزن بدن کم نشود! انجام دادن ساده‌ترین ورزش‌ها باعث می‌شود آدم‌ها احساس بهتری در مورد ظاهر خودشان داشته باشند، حتی اگر هیچ تغییری نکرده باشند.

محققان کشف کرده‌اند که ما بعد از ورزش کردن احساس سلامت بیشتری داریم، که در واقع ممکن است این احساس زمانی به سراغمان بیاید که نسبت به قبل هیکل مان هیچ تغییری نکرده نباشد.

البته عکس این قضیه هم صادق است؛ روانکاوان می‌گویند این امر مبنی بر آن نیست که فرد وقتی بیشتر ورزش می‌کند و اندامش متناسب‌تر می‌شود، احساس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کند. از آنجایی که انجام مقدار کمی ورزش هم می‌تواند برای سلامت روان مفید باشد، عمل ورزش کردن صرفا می‌تواند بدون تغییر شکل فیزیکی بدن باعث تغییر و بهبودی تصویر بدنی شود.

مقابله با فوبیا

برخی تکنیک های روانشناسی وجود دارند که از میزان حساسیت ترس به عاملی که از آن می ترسد، می کاهند. برخی انواع فوبی نیز خود به خود بهبود پیدا می کنند، بطور مثال فردی مبتلا به ترس اجتماعی است و همیشه از آن اجتناب می کرده اما ناگهان اتفاقی می افتد که مجبور است در آن موقعیت قرار گیرد؛ تکرار قرار گرفتن در این موقعیت به مرور فوبی را از بین می برد. در مجموع، فوبیا، بیماری خوش خیمی بوده و خوب درمان می شود، اما باید برای درمان آن اقدام کرد. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من قدم 163 وزنم55کیلو هست اما خیلی افزایش کاهش وزن دارم با وجود اینکه خیلی وقتها وزنم زیاد میشه فوبیا را دارم و از هیکلم راضی نیستم و دچار حملات پرخوری میشم. من دیابت دارم و دردم صد برابر شده مرا راهنمایی کنید

    1. نوشین عزیز
      پیشنهاد میکنم، قبل از هر چیز برای کنترل قند خون تون از طریق رژیم غذایی، با یک پزشک خوب مشورت کنید
      میتونم خانم دکتر مینا البرزی منش رو بهتون معرفی کنم که واقعا در زمینه رژیم درمانی موفق عمل می کنند
      در خصوص کنترل پرخوری هیجانی تون هم، نیاز به برنامه ریزی ذهنی دارید. و این چیزی نیست که بشود در یک کامنت به شما راهنمایی داد
      اگر تمایل داشتید با دفتر ما تماس بگیرید تا بهتر راهنمایی بشوید
      پایدار باشید

  2. سلام
    من مهسام 14 سالمه قدم 165 و وزنم 46 من ورزش هتی خیلی سنگین مبکنم و مامانم میگه که به نسبت ورزشی که میکنم کالری های کمی مصرف میکنم و ریزش مویه خیلی شدیدی دارم اما هرچی سعی میکنم رژیم غذاییمو متعادل کنم نمیتونم همش تا میخام ورزشمو کم کنم خودمو تو اینه میبینم و پشیمون میشم همه ی اطرافیانم بهم مبگن خیلی لاغری ولی خب خودم هیچوقا اینجوری فکر نکردم

    1. دورود بر شما مهسای غزیز
      به نطر میرسه مشکل شما از دو بُعد قابل برسی است…
      ریزش موی شدید شما مربوط به اینکه شما مواد مغذی خوبی به بدن تون نمی رسونید. که این مشکل رو میشه با مکمل هایی مثل انواع مختلف آمینو از قبیل گلوتامین، BCAA، و یا مولتی ویتامین هایی مثل بیوتن حل کرد.
      اما در مورد تصویر ذهنی تون از بدن تون، باید از تکنیک های تصویر سازی مرسوم در NLP استفاده کنید تا بتونید واقعیت رو بهتر درک کنید.
      برای شما دختر ورزشکار، آرزوی موفقیت دارم
      پایدار باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا