مقاله

طرز فکر خود را اصلاح کنید

طرز فکر خود را اصلاح کنید

 طرز فکر خود را اصلاح کنید و از قدرت زیاد ذهن و افکار خود برای رسیدن به اهدافتون و بخصوص رسیدن به سایز دلخواهتون استفاده کنید و خود را لاغر تصور کنید. آیا فقط با فکر کردن به لاغری می توان لاغر شد؟! بله می توان ! ما افرادی را می شناسیم که این کار رو کرده اه اند. ورزشکاران حرفه ایی و بازیگران سینما این کار رو می کنند و حالا شما هم می تونید این کار رو بکنید. فقط کافی است از فکر کردن به مشکل اضافه وزن دور شید و اون رو رها کنید. نگرش  ” حرکت کن و ادامه بده ” رو سرلوحه زندگی خود قرار بدید.

سئوال می کنید چطوری میشه این کار رو انجام داد؟!

با استفاده از قدرت ذهن! دقت کنید، نگفتیم قدرت اراده . اونقدر تجربه دارید که بدونید نیروی اراده به تنهایی عمل نمیکنه… پس بیایید یه راه جدیدی را امتحان کنید. ما گمان میکنیم که این را رو امتحان نکرده باشید.

باور کردن یعنی دیدن

همچنان که وزن کم می  کنید، طرز فکر خود را اصلاح کنید و از قالب پوستی چاق بیرون بیایید و بدنتان را در قالبی جدید با اندازه دلخواه بسازید. با پذیرفتن تصویر لاغر خود برای همیشه باخود چاق تان خداحافظی کنید و با افکار، احساسات و رفتارهای چاق تان فرسنگ ها فاصله بگیرید. هرگز قدرت ذهن تان رو دست کم نگیرید. تحقیقات نشان داده که مغز نمی تونه تفاوت بین خیال و واقعیت رو تشخیص بده! بله اگه تجسم کنید که لاغر هستید، ناخودآگاه شما نمی فهمه که این تصویر خیالیه یا حقیقی! هر چه بیشتر تجسم کنید و بیشتر افکار مزاحم رو کنار بزنید، راحت تر می تونید به هدف خود و لاغری نزدیک بشید.

 طرز فکر خود را اصلاح کنید و بهونه ها رو از لیست افکارتون پاک کنید

شما و فقط شما مسئول تمام و کمال سایز بدنتون هستید. تبلیغات نبودند که غذا رو به زور در دهان شما گذاشتند.  بله، فقط شمایید که مسئول غذا خوردنتون هستید. پس لطفا بهونه آوردن رو بس کنید. طرز فکر خود را اصلاح کنید، چون این کار به شما قدرت میده تا بتنونید تغییرات لازم برای تناسب اندام رو انجام بدید. نه مادر، نه بچه ها، نه همسر و نه حتی هورمون ها؛ هیچ کدوم دلیل اصلی اضافه وزن شما نیستند. فقط ممکنه نحوه عکس العمل شما به این عوامل در چاقی نقش داشته باشه  و همه آنها به کلی بهونه هستند و مجرم اصلی، پرخوری است.  از این ها گذشته، بدن خودتونه و خودتون باید درباره اون تصمییم بگیرید.

 طرز فکر خود را اصلاح کنید و گذشت کنید. بخشیدن، به کاهش وزن کمک میکند

بخشش یعنی گذشت کردن و دور بودن از احساس کناه و نارضایتی. بخشش در اغلب مذاهب دنیا عملی پسندیده است. ما نیز اعتقاد داریم بخشش توانایی زیادی در التیام زخم ها و کاهش وزن داره.  شاید از وقتی که زیر فشارهای روحی کوچک و بزرگ زندگی قرار گرفتید، چاق شدید. اتفاقاتی مثل پیر شدن و احساس پیری، اندوه طلاق و غم از دست دادن عزیزان می تونه فرد رو برای تسکین به پرخوری بکشونه.

توصیه:

طرز فکر خود را اصلاح کنید و اگه بتونید اندوه و غم این گونه وقایع  و افراد وابسته به آن را رها کنید، می تونید بر پرخوری خودتون نیزغلبه کنید. اگر چه بنظر میرسه این باور کمی سطحی و غیر منطقی باشه که با بخشش خودتون و بقیه لاغر بشید، اما دست کم اینکه اگر تا به حال دیگران رو برای اشتباهاتشون نبخشیده اید، اکنون زمان خوبیه؛ در واقع کاهش وزن شما فرصت گرانبهایی برای رها کردن دردهای گذشته فراهم میکنه.

افکار چاق ممنوع ، طرز فکر خود را اصلاح کنید

افکار چاق رو دور بریزید. دیگه به خودتون نگید چاق هستید. با دیگران هم در این مورد صحبت نکنید. با دوستان چاقتون همدردی نکنید. بخاطر این مسئله گریه نکنید و غصه دار نشید. لطفا به این افکار منفی خاتمه بدهید. یک روز تمام افکار منفی خود رو مرور کنید بعد متوجه میشید که اون روز چه تعداد از این پیام های منفی برای خود فرستادید و تعجب میکنید. این نوع افکار فقط مشکل اضافه وزن شما را پرنگ تر و از بین بردن مشکل رو سخت تر میکنند. در جنگ با چاقی، شما بزرگ ترین دشمن خود میشوید.

نحوه برخورد با آدم های منفی

این افراد به شما میگن فلان رژیم اثری نداره، من اون رو قبلا امتحان کردم و نتیجه ایی نگرفتم یا امکان نداره فلان برنامه شما رو به هدف برسونه. خلاصه اونها کاری جز منفی بافی ندارند. مراقب این افراد باشید ؛ چرا که اونها سریع متوجه تغییر رفتار و عادت های غذایی شما میشوند و ناخواسته سعی می کنند مانع ادامه حرکت شما شوند. بعضی های دیگه، تا می فهمند شما برنامه ایی را شروع کردید، شروع می کنند به سخنرانی کردن در مورد اینکه راه شما غلطه و به جایی نمیرسه. بعضی ها هم که به زور غذا جلوی شما میذارند و اصرار به خوردن میکنند…

با این افراد چطوری برخورد کنیم؟

آیا اونها برای صلاح شما اینکار رو میکنند؟ مهمتر و قبل از هر چیز اینکه، به هر کسی نگویید رژیم دارید. حتی اگه مردم سئوال می کنند شما مجبور نیستید به اونها جواب بدید. اگه متوجه شدند لاغر شدید و سئوال کردند چطور؟ از گفتن داستان های طولانی و ذکر جزئیات بپرهیزید. این مقاله رو بهشون معرفی کنید. در ذیل یشنهادهایی برای برخورد با افراد کنجکاو آورده ایم:

  • افرادی که اصرار می کنند چیزی بخورید: یکی از این دوجواب رو بدهید: ” نه الان میل ندارم. خیلی خوشمزه بنظر میرسه، اما می خوام جایی هم برای شام یا… بذارم.”   یا  ” الان گرسنه نیستم، خیلی لذیذ بنظر میرسه،  شاید بعدا بخورم. “
  • بستگانی که اصرار می کنند دوباره غذا بکشید یا کمی بیشتر بخورید: دستتان را روی شکمتون بذارید و بگید: ” ممنون، غذاتون عالی بود، اما دیگه یه لقمه هم جا ندارم. “
  • افرادی که تحریک  می کنند ” مطمئنی نمیخوای این رو بخوری؟! “: بله محکم بگید و بروید.
  • افرادی که خودشون مشکل اضافه وزن دارند، اما ادعا می کنند همه جیز می خورند: بهشون بگید: ” ممنون از راهنمایت!” بهشون توجه نشون ندید و اجازه ندید ادامه بدند. بهتره حرف افرادی رو گوش کنید که خودشون اضافه ندارند و  تونسته اند این مشکل رو حل کنند.
  • دوستان چاق: برخورد با این افراد کمی سخته؛ چون ممکنه با کاهش وزن خود، اونها رو از دست بدید. برای دوست ماندن با اونها؛ باید نقاط مشترکی دیگه ایی پیدا کنید.
  • دیگر افراد منفی: هرچه با این افراد کمتر حرف بزنید، کمتر میتونند شما رو آزار بدهند.

باور درونی

هدایت کردن افکار در جهت لاغری کار بسیار مشکلی است. چرا که شما سال ها افکار و باورهایی داشته ایدکه شما را چاق کردند. به همین دلیل توصیه میکنیم از جملات تاییدی تناسب اندام استفاده کنید. این تنها چیزی است که به آن نیاز دارید. جمله ایی مثبت که نشان میده شما آن چه را که لازم دارید، همین الان دارید. این جمله معمولا با  ” من ” شروع میشه و آرزوی شما را در زمان حال بیان می کند. شبیه این جمله: ” من فردی لاغر و سالمی هستم”

اگه کلمه لاغر همان معنایی را که برای ما داره برای شما تداعی نمیکنه، اون رو عوض کنید. اغلب افراد اون را به متناسب تغییر میدن اما توصیه میکنیم کلمه دیگه ایی را جاگزین کنید. مثلا نگید من استحقاق لاغر شدن را دارم. این جمله عاجزانه است و غیر موثر. بخاطر اینکه استحقاق چیزی رو داشتن و خود اون چیز رو داشتن 2 موضوع متفاوت است. راز جمله تاییدی در این است که بطور قطعی اظهار میکنه، آنچه را میخواهیم رو داریم. شما با این جمله ذهنتون را دگرکون میکنید.

راهکار:

به این ترتیب، شما ناهماهنگی شناختی در ذهنتون ایجاد می کنید. و از اون جا که این ناهنجاری شما رو اذیت میکنه، ناخودآگاه تلاش می کنید تا با اون هماهنگ بشید.. رفته رفته تناسب اندام  و رسیدن به سایز دلخواه، فکر و تلاش کمتری می طلبه. در واقع، شما ناخودآگاه در جهت آن گام بر میدارید و پس از چند ماه متوجه میشوید فقط وقتی گرسنه هستید غذا می خورید و به موقع دست از غذا خوردن می کشید.

تمرین:

برای عملی کردن این آهنگ درونی روزی 3 بار و هر بار 3 مرتبه جمله تاییدی خود را با صدای بلند تکرار کنید. اگه بتونید اون رو بنویسید خیلی بهتره  و سریع تر عمل میکنه. روزی 10 بار جمله تاییدی خود را بنویسید. نوشتن و تکرار این جمله سرانجام اون قسمت از روح شما را که طغیان میکند و قصد سرکشی دارد؛را متقاعد می کند. جمله های تاییدی قوی ترین و موثر ترین ابزار برای رسیدن به تناسب اندام هستند. تا به حال، شما تمام روز و همیشه فقط یک چیز رو تایید کرده اید و اون هم اضافه وزن تون بوده. حالا وقته اونه که تصویر رو عوض کنید و آنچه را واقعا دوست دارید ببینید.

هدف نهایی شما چیست؟

رسیدن به تناسب اندام یک بار برای همیشه زندگی شما رو از جهات مختلفی تغییر میده. قبل از هر چیز مطمئن شوید که برای زندگی کردن با این تغییرات آماده اید. شاید این تغییرات فوق العاده بشند، اما تغییرات خوب هم نیاز به عادت و پذیرش دارن. برای پذیرفتن این تغییرات باید اهداف خودتون رو تعیین کنید.

این اهداف شما را برای اینکه طرز فکر خود را اصلاح کنید آماده می کنه:

  • اگر فقط از لحاظ جسمی به سایز مطلوب برسید و ذهن  یا روح شما آمادگی اون رو نداشته باشه، به احتمال زیاد دوباره به سایز قبلی بر میگردید. اما وقتی از همه نظر آمادگی وزن و سایز مطلوب رو داشته باشید، حتما موفق خواهید شد.
  • برای دفع از خود به زره گوشتی احتیاج ندارید!  راه های دیگری برای آسودگی خیال هست مثل یادگیری فنون و مهارت دفاع شخصی.
  • به پیامهای بدن خود توجه کنید: پیام گرسنگی، پیام سیری، پیام خواب، پیام ورزش، پیام نیاز به استراحت. در برابر پیام های بدنتان مقاومت نکنید و یاد بگیرید هیچ کس نمیتونه با بی اعتنایی به پیام های بدنش از خودش مراقبت کنه.
  •  عاشق بدنتون باشید و از اون لذت ببرید: افرادی که عاشق بدنشون هستند دیگه با پرخوری، ” خود آزاری ” نمیکنند.
  • با احساساتتون مسئولانه برخورد کنید:  به جای اون که احساسات خود را با غذا خوردن سرکوب یا خفه کنید، با عشق و احترام پاسخ آنها را بدهید مثلا با ورزش های هوازی میزان اندروفین رو بالا ببرید تا روحیه اتون افزایش پیدا کنه.

نتیجه طرز فکر خود را اصلاح کنید

این اهداف طوری طراحی شدند که همه ترس ها و مقاومت هایی رو که ممکنه سد راه شما در رسیدن به تناسب اندام قرار بگیرند، رو پوشش بده.  امیدواریم که با استفاده از این تکنیک بتونید سرعت رشد توانایی های خودتون رو افزایش بدهید. یادتون باشه، استفاده از قدرت ذهن و انجام دادن بعضی از تمرین های روحی و ذهنی، میتونه موفقیت شما رو در کاهش وزن دوچندان کند. تمرینات ذهنی مثل موتور تقویت کننده ایی است که شتاب کاهش وزن شما رو بالا میبره و زندگی شما را روشن می کند.

نویسنده: علیرضا آزاد

مشاور ارشد استراتژیک مدیریت بدن

منبع:

http://www.amazon.com/

http://www.barnesandnoble.com/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا