مديريتمقاله

سبک زندگی لاغری

سبک زندگی لاغری

سبک زندگی لاغری ، یک سبک زندگی سالم است، که شما انتخاب می کنید تا از کاهش وزن و تناسب اندام خود در زندگی لذت ببرید. به قول Adelle Davis : می پندارم شما از این دو کار، هر روز یکی را انجام می دهید، یا ایجاد بیماری در وجودتان، یا تولید سلامتی در خودتان.

سبک زندگی سالم

تنها راهی که میشه واقعا یک تغییر پایدار در زندگی ایجاد کرد، تغییر سبک زندگی است. در حقیقت، سبک زندگی سالم یک روندی است، که همیشه به سمت یادگیری بیشتر، داشتن انتخاب خوبتر و زندگی هوشمندانه، در حرکت می باشد. در خارج از کشور، چیزی که در سال های اخیر، بسیار رایج شده، آموزش سبک زندگی است.

چرا باید آموزش دید؟

مطمئنا اگر رژیم های لاغری جواب می دادند و خوب کار می کردند، هر چند وقت یک بار، یک روش کاهش وزن جدید به بازار نمی آمد. در واقع، یک یا چند روش موثر انتخاب می شد و همه مطابق آن رفتار می کردند تا به نتیجه برسند.
اما چیزی که قطعی است، اینست که تغییرات، هر چند کوچک، نتایج بزرگ بر جای می گذارند. به عبارتی دیگر، اگر هر تغییر کوچکی را که در سبک زندگی تان ایجاد می کنید، احترام گذاشتن به جسم و ذهن تان و هدیه کوچکی به خودتان بدانید، مقاومت کمتری بواسطه ترس از ناشناخته ها می کنید.

تغییر باور رژیم لاغری

مهم ترین تغییر در مسیر کاهش وزن و لاغری برای داشتن یک سبک زندگی سالم، تغییر باور هاست. فعالان صنعت لاغری به دنبال ایجاد این باور هستند، رژیم های لاغری تنها راه رسیدن به کاهش وزن هستند.
در حالی که تحقیقات نشان داده، 80% کسانی که از رژیم لاغری خاصی پیروی کرده اند، نهایتا بعد از یک سال به وضعیت سابق خود بازگشته اند. ضمن اینکه، این افراد در آینده هم، بیشتر در معرض چاقی و افزایش وزن هستند.

تغییر سبک زندگی لاغری

از این رو، اگر موفق شوید سبک زندگی خویش را به نحوی تغییر بدهید که از غذاهای سالم تری بهره ببرید، تحرک و فعالیت جسمی را بالا ببرید، و خواب و استراحت کافی داشته باشید؛ مطمئنا کاهش وزن ماندگارتری را تجربه می کنید.
ضمن اینکه روند لاغری طبیعی و سالم رو دنبال کرده‌اید. برای این منظور، کافی است فقط تغییرات کوچکی را در یک روز، که می توانند مزایای زیادی رو، هم برای سلامتی، هم برای تناسب اندام داشته باشند، رو امتحان کنید.
در ادامه برخی از این تغییرات رو که نیاز به تعهد کمی دارند، اما نتایج فوق العاده ای برای شما در پی خواهند داشت؛ معرفی می کنیم.


کاهش وزن نیم کیلویی

بد نیست بدانید، اگر مصرف کالری روزانه خود را به اندازه 500 کالری کاهش دهید، می توانید در پایان هفته با احتساب مجموع 3500 کالری، نیم کیلو وزن کم کنید. با این روش، دیگر نیازی نیست که یک وعده غذایی مثل شام یا صبحانه رو حذف کنید. کنار گذاشتن تنقلات هم، بهتر از حذف وعده های غذایی است.

نوع مواد غذایی، مهم تر از کالری است

در بین همه منابع غذایی، پروتئین از اهمیت بالایی برای از دست دادن چربی برخوردار است. در وهله اول پروتئین برای زمان زیادی احساس سیری می هد. ثانیا هضم پروتئین (حیوانی و گیاهی)در دستگاه گوارش، به انرژی بیشتری نسبت به کربوهیدرات (آرد و نشاسته) یا چربی نیاز دارد. همین موضوع باعث افزایش کالری سوزی می شود.
بنابراین، با توجه به توضیحات فوق، تلاش کنید درصد بیشتری از بشقاب غذای روزانه رو به پروتئین اختصاص بدهید. ولی کبوهیدرات و چربی های سالم را هم حتما داشته باشید.

وعده های غذایی کم حجم داشته باشید

برای این که گرسنگی و یا مهم تر از آن، وزن تان را کنترل کنید، 6 وعده غذایی کوچک در روز، بهتر از سه وعده غذایی حجیم یا بزرگ است. پس، پیشنهاد می شود، از بشقاب میوه خوری بجای بشقاب غذاخوری استفاده کنید. این کار به شما در جلوگیری از پرخوری کمک می کند.

تکنیک 2+ و 2-

دو نوع مواد غذایی که به شما در سبک زندگی لاغری کمک زیادی می کند، رو جایگزین دو نوع ماده غذایی که برای تناسب اندام و سلامتی شما بد است، کنید. مثلا میوه و سبزی را جایگزین نان و برنج در برنامه غذایی روزانه تان کنید.
یه کم خودتون رو تکان دهید
برای شروع یک برنامه ورزشی، اگر اینقدر انگیزه ندارید، که به باشگاه بروید؛ کمی تحرک همیشگی در طول روز داشته باشید. بدون طناب، شروع کنید به طناب زدن. تصور کنید دارید سوارکاری می کنید. دو در جا هم نیست! حرکات موزن هم به روحیه اتون شادی و نشاط می بخشد. در کل، یک کم ورزش نکردن بهتر از اصلا ورزش نکردن است.

نکته:

متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن، در حال تحرک، خیلی بیشتر از از متابولیسم در حال سکون است.


ورزش لاغری

پیاده روی بهترین ورزش برای شروع تغییر سبک زندگی لاغری است. با این وجود، خیلی ها فکر می کنند، فقط ورزش های هوازی و کاردیو، عامل اصلی چربی سوزی است.
درسته که ورزش های هوازی مثل دویدن، ایروبیک و… به سوزاندن کالری کمک زیادی می کنند، اما با رشد عضلات در زیر چربی پوستی کاری ندارند. و چه بسا، تمرینات بیش از حد کاردیو، به همراه رژیم کم کردن کالری، باعث ریزش عضله هم شود. پس کنار تمرینات هوازی، یا همان کاردیو، از کار با وزنه و تمرینات قدرتی، برای افزایش توده عضلانی و تناسب اندام غافل نشوید.

نکته:

وزنه زدن باعث، می شود عضلات ما چربی بیشتر مصرف کنند و ضمنا، تراکم استخوان هم بیشتر می شود.

خوب بخوابید

خواب خوب و به اندازه شبانه، یعنی معادل 7 تا 8 ساعت، باعث کاهش ترشح کورتیزول و در نتیجه کاهش استرس، و در نهایت کاهش چربی های دور شکم می شود.
از سوی دیگر، ترشح هورمون رشد در ابتدای خواب شبانه، موجب بازسازی عضلات، و زیبایی اندام می شود. اگر برای به خواب رفتن مشکل دارید از اواسط روز مصرف کافئین هایی مثل چای و قهوه رو قطع کنید. توصیه می گردد، ذهن و جسم خود را با ریلکشیشن و مدیتیشن، قبل از خواب، آماده کنید.

راه های سبک زندگی لاغری

این ها راه هایی ساده، ولی با تاثیرگذاری بالایی بودند، که روتین زندگی شما را به هم نمی زند. اما برای تغییر سبک زندگی لاغری تان، بسیار مفید است. اگر این تغییرات را امروز انجام بدهید، حتما فردا هم می توانید، و فرداهای دیگر. فراموش نکنید، سبک زندگی سالم نیاز به ثابت قدم بودن و پشتکار دارد. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا