چاقیمقاله

رابطه چاقی و دیابت

رابطه چاقی و دیابت

رابطه چاقی و دیابت _ دانشمندان علوم پزشكی رابطه اصلی بین چاقی و دیابت نوع دو، تاكید دارند كه وزن کم کردن در مراحل ابتدایی تشخیص بیماری دیابت، پیامدهای مثبت كاهش وزن و در نتیجه كنترل بهتر دیابت را افزایش می‌دهد.

در ادامه، به بیماری پر رمز و رازی می پردازیم که هرچند بظاهر بیماری محسوب نمی شود، ولی در اصل، نه تنها، بیماری خطرناکی است، بلکه، باعث خیلی از بیماری های دیگر نیز هست.
این بیماری، با ایجاد یک رابطه علت و معلولی بسیار خطرناک، باعث از کار افتادگی و حتی مرگ می شود. این بیماری مرموز چیزی نیست بجز چاقی، که امروز گریبان گیر حداقل نیمی از افراد جامعه است.

آسیب شناسی چاقی

بطور کلی، وقتیکه میزان دریافت انرژی بیشتر از میزان مصرف آن باشد، مازاد انرژی دریافتی به صورت چربی در بدن ذخیره شده و کم کم باعث بروز چاقی می شود. در این صورت، علت این افزایش دریافت انرژی، پرخوری یا استفاده از مواد غذایی پر انرژی است.

ژنتیک یا وراثت هم می تواند دومین علت اصلی چاقی باشد. به نحوی که دیده می شود در یک خانواده بیش از یک نفر چاق وجود دارد و در طی نسل های متوالی این عارضه از والدین به فرزندان انتقال می یابد.

رابطه چاقی و دیابت

یک مطالعه جدید می گوید، اپیدمی چاقی در دنیا علت عمده افزایش بروز دیابت نوع دوم شناخته می شود. ولی افزایش وزن تنها علت این بیماری نیست. پیش از این هم اشاره کردیم، علل دیگری مانند جهش های ژنتیکی هم می تواند، عامل مهمی در بروز دیابت نوع دو هم باشد.

در بعضی نژادها، این نوع از بیماری قند(دیابت نوع دو ) بیشتر دیده می شود، و افراد در سنین جوانتر به آن مبتلا می گردند. ولی خیلی افراد چاق هم هستند که با وجود وزن بالا دیابت ندارند، و برعکس، بعضی افراد لاغر هم هستند که با وجود وزن کم دچار دیابت نوع دوم می شوند.


دیابت نوع دو

در دیابت نوع دوم، سلول های بدن نسبت به انسولین مقاوم می شوند. انسولین هورمونی است که توسط غده لوزالمعده یا پانکراس تولید شده، و باعث می شود تا سلول های بدن بتوانند از قند بعنوان منبع انرژی استفاده کنند. مقاومت به انسولین موجب عدم استفاده از قند به توسط سلول ها و در نتیجه بالا رفتن قند خون می شود.

غده پانکراس در پاسخ به این وضعیت انسولین بیشتری تولید می کند. ولی پانکراس نمی تواند بیشتر از حد مجاز، انسولین تولید کند. هنگامی که مقاومت سلول ها و افزایش نیاز آنها به انسولین بیشتر از توان تولید پانکراس شد، بیماری قند ظاهر می شود.

نتایج دیابت نوع دو

دیابت از جمله بیماری‌های متابولیکی است که با افزایش قند خون، اختلال در متابولیسم کربوهیدرات ها (درشت مغذی‌ها) و کمبود انسولین همراه است. ضمن اینکه، چاقی قوی ترین ریسک فاکتور برای ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می‌شود. اضافه وزن و چاقی، به ویژه چاقی شکمی با تشدید مقاومت به انسولین، کنترل دیابت را با مشکل مواجه می‌کند. رابطه چاقی و دیابت

علل متابولیکی چاقی

در اینجا بد نیست، اشاره ای هم به علل متابولیکی چاقی داشته باشیم. اکثر افراد چاق، اعتقاد دارند که با وجود استفاده از غذای معمولی یا کمتر از افراد عادی، آنها استعداد زیادی برای چاقی دارند و شاید به جهاتی این موضوع قابل برسی باشد.

ولی در بررسی ها متعدد انجام شده، هنوز هیچ گونه تفاوتی بین فرآیند هضم و جذب غذایی بین افراد چاق و افراد معمولی پیدا نشده است. هرچند، لاغری افراد می تواند به دلیل وجود اشکالاتی در سیستم هضم و جذب و هورمون های مترشحه داخلی آنها باشد.

انواع دیابت

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد. دیابت نوع یک، که اغلب در دوران کودکی و نوجوانی رخ می‌دهد و در آن، بدن توانایی تولید انسولین نخواهد داشت. نوع دیگر دیابت، دیابت نوع دو، نام دارد و در پی‌ واکنش نامناسب بدن به انسولین به وجود می‌آید.

البته دیابت نوع دو، شایع‌تر از دیابت نوع یک است و تقریبا نود درصد موارد ابتلا به دیابت، مربوط به دیابت نوع دو است. دیابت نوع دو، معمولا بعد از چهل سالگی بروز می‌کند. با این حال امروزه شاهد این بیماری در تمام سنین، حتی در کودکی و نوجوانی هستیم.

عوارض شایع دیابت

تأثیرات دیابت فراتر از صرفا افزایش قند خون است. دیابت شایع‌ترین علت نابینایی (رتینوپاتی دیابتی)، بیماری کلیوی ثانویه ( نفروپاتی دیابتی) و آسیب‌دیدن اعصاب به دلیل قند خون بالا در بزرگسالان (نوروپاتی دیابتی) است. همچنین مبتلایان به دیابت دو، تا چهار برابر بیشتر از دیگران در معرض بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی هستند. طبق آمار جهانی، نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاعند.

رابطه چاقی و دیابت

عوامل زیادی وجود دارند که احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند. سن، نژاد، بارداری، استرس، سابقه‌ی خانوادگی، کلسترول و چاقی از این عوامل هستند. اما در میان همه این عوامل، چاقی یا اضافه وزن، بیشتر از بقیه موارد، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد.

چرا که، بیش از نود درصد افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند، مشکل چاقی یا اضافه وزن دارند. با اضافه وزن یا چاقی به بدن فشار بیشتری برای استفاده از انسولین وارد می‌شود. نتیجه‌ی این امر افزایش خطر ابتلا به دیابت است.


پیشگیری از دیابت

همان طور که می دانید، دیابت نوع دو تا حد زیادی قابل پیشگیری است. تغییر در سبک زندگی، یا کاهش وزن می‌تواند از بروز دیابت نوع دو جلوگیری کند. یا حداقل روند ابتلا به آن را به تأخیر بیندازد. در طول مطالعات برای کاهش وزن، تغییراتی در سبک زندگی شرکت‌کنندگان اعمال شد.

این تغییرات شامل رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی یعنی یک ساعت و سی دقیقه پیاده‌روی در هفته بود. این تغییرات در سبک زندگی توانست سرعت ابتلا به بیماری را چهل تا شصت درصد کاهش دهد و موجب درمان افراد دیابتی شود.

در واقع، تمرینات ورزشی، رژیم غذایی و در نتیجه کاهش وزن‌، می‌توانند تأثیر چشمگیری در پیشگیری از دیابت یا به تأخیر انداختن آن و حتی درمان آن داشته باشند. در میان تمام عواملی که در ابتلا به دیابت دخیل‌اند، وزن مهم‌ترین عامل قابل کنترل است.

مبتلایان به دیابت، چه کاری می‌توانند انجام دهند

و شما دوست عزیز، اگر به دیابت مبتلا هستید، مطمئن باشید، داشتن رژیم غذایی مناسب، تمرینات ورزشی، کاهش استرس، و تغییرات ملایم در سبک زندگی، بهترین راه‌های کنترل قند خون‌تان است. این موضوع را هم در نظر بگیرید که انسولین و داروهایی که افراد دیابتی مصرف می‌کنند، می‌توانند خطرناک باشند. در صورت استفاده‌ی نامناسب از این داروها، قند خون فرد بیش از اندازه کاهش می‌یابد.

در این مواقع امکان بروز تشنج، بیهوشی یا حتی مرگ وجود دارد. کاهش وزن، حتی تا ۵۵ کیلوگرم می‌تواند نیاز به این داروها را کاهش دهد. بنابراین، با تغذیه‌ مناسب، تمرینات ورزشی و کنترل قند خون‌ می‌توانید سرعت پیشرفت بیماری و عوارض ناشی از آن را کاهش دهید و دیابت را کاملا درمان کنید.

کلام آخر رابطه چاقی و دیابت

در نتیجه یک تحقیق، که نتایج آن در مجله Diabetes Research and Clinical Practice منتشر شد، مشخص شده که تغییر در ساعت درونی بدن می تواند موجب بروز دیابت نوع دو شود. در حقیقت، تغییر در ریتم ساعت عواملی همچون چراغ های روشن در هنگام شب، شیفت های کاری شبانه و غذا خوردن در ساعات غیر معمول، می تواند زمینه را برای بروز دیابت نوع دو آماده کند.

در پایان، فراموش نکنید که داشتن رژیم غذایی مناسب بهتربن راه مقابله با دیابت خواهد بود. پیشنهاد ما این است که حتما از مواد غذایی مثل کینوا و انواع جو دوسر که سطح قند خون شما را کنترل می کند استفاده کنید. اگر فرصت ورزش کردن ندارید، بیست دقیقه پیاده روی را بصورت یک عادت در برنامه روزانه خود داشته باشید. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا