تناسب انداممقاله

درمان چاقی چیست؟

درمان چاقی چیست؟

درمان چاقی چیست؟ در دنیای امروز کاهش وزن و درمان چاقی برای خیلی ها تبدیل به یک معضل شده است. همان طور که می دانید، خیلی از بیماری ها رابطه مستقیم با اضافه وزن دارند. از جمله میشه به: کبد چرب، دیابت، فشار خون، گرفتگی عروق، تنگی نفس، درد مفاصل زانو، مشکلات گوارشی (معده _ روده) و غیره اشاره کرد. در ادامه به بررسی علل چاقی و نحوه درمان چاقی می پردازیم.

الگوی ذهنی تناسب اندام

اجازه بدهید قبل از اینکه به روش های درمان چاقی بپردازیم، الگوی ذهنی مردان و زنان را درباره تناسب اندام بررسی کنیم.
خب. تا بحال شده، به این مطلب فکر کنید که چرا زنان، مردان لاغر اندام، و بر عکس مردان، زنان چاق را نمی پسندند؟ و معمولا در الگوی ذهنی اکثر افراد، مرد جذاب، مردی است که دارای اندامی عضلانی و قوی بوده، و زن جذاب، باید دارای اندامی متمایل به لاغر باشد!!
برای پاسخ دادن این سوال، باید به نسل انسان های نخستین و اجدادمان بر گردیم. در آن زمان، از دیدگاه زنان، مردی که دارای بدنی تنومند بوده، شانس موفقیت بیشتری در شکار و تهیه غذا داشته. ضمن اینکه می توانسته آن ها را در برابر خطرات احتمالی، مثل حمله حیوانات و غیره محافظت کند. این الگو در ذهن و ضمیر ناخودآگاه آنها شکل گرفته و نسل به نسل تا امروز منتقل شده است.
این الگو برای مردان برعکس می باشد. از دید مردان آن زمان، زنان لاغر اندام سهم کمتری از شکار آن ها را خواستار شده. در نتیجه، مردان بیشتر به دنبال زنان لاغر می بودند. و این الگو تا به امروز، درباره ظاهر زن ایده آل، در ذهن مردان شکل گرفته است.

نکته:

در حقیقت، به همین دلیل است که، سوالاتی از قبیل چطوری لاغر بشیم ، فکر بانوان را به خود مشغول کرده، و بر عکس آن، چگونه عضلات خود را تقویت و حجیم کنیم یا بهتر بگوییم، چطوری چاق بشیم، فکر مردان نوجوان را درگیر کرده است.


برسی علل چاقی

آیا تا بحال این سئوال براتون پیش نیامده، چرا شخصی با وجود اینکه، بیشتر از شما غذا می‌خورد اما دچار اضافه وزن نمی‌شود، در حالی که شما با کوچکترین ناپرهیزی، با افزایش وزن چشمگیر یا به اصطلاح چاقی روبرو می‌شوید!
متخصصین غدد، معتقدند، علت اصلی افزایش وزن و چاقی، کند شدن سرعت متابولیزم یا همان سوخت و ساز بدن می‌باشد. در واقع، زمانی که سرعت متابولیزم کند باشد، بدن به جای تبدیل مواد غذایی به انرژی، آن‌ها را به چربی تبدیل و در خود ذخیره می‌کند.
در این حالت فرد دائما با کمبود انرژی روبروست، و برای کسب انرژی تمایل به مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای و قهوه و یا از آن بدتر، خوردن مواد غذایی بیشتر، بخصوص مواد قندی و شیرین دارد.
چرا که مواد شیرین، سریعا باعث افزایش قند خون و انرژی می‌شوند. علاوه بر اینکه، مواد شیرین با داشتن کالری زیاد، سبب ترشح بیشتر هورمون انسولین شده، که پیش آمدن این موضوع، باعث زیاد شدن وزن می‌گردد.

مکانیزم متابولیسم و ارتباط آن با دیابت

با ترشح بیشتر هورمون انسولین، قند خون دائما افت می‌کند و فرد با عوارضی مانند: بی‌قراری، ضعف، خستگی و غیره مواجه می‌شود. ناچاراً به خوردن مواد غذایی و تنقلات بیشتر روی می‌آورد!
به همین دلیل است که، افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 می باشند. چرا که غده پانکراس با ترشح بیش از حد هورمون انسولین سبب مصرف، و تخلیه بدن از عناصر معدنی همچون: روی، منگنز و کروم می گردد. در حالیکه این عناصر آلی، برای تولید انسولین مورد نیاز می باشند. و کمبود آن ها در بدن یکی از عوامل مهم و اساسی در بروز دیابت نوع 2 می باشد.

عوامل کم شدن یا زیاد شدن سرعت متابولیسم بدن

هورمون‌های ترشح شونده توسط غدد فوق کلیوی و تیروئید، تعیین کننده سرعت متابولیسم بدن و تولید کننده انرژی می‌باشند. این هورمون ها وظایف بسیار مهم دیگری از قبیل: تنظیم وزن، خواب، سیستم گوارش، قوای جنسی و صد‌ها مورد دیگر در بدن ایفا می‌کنند.

ضمن آنکه، این غدد برای ترشح به اندازه هورمون‌ها و فعالیت خود، احتیاج به بعضی از مواد مغذی از قبیل: پروتئین، چربی‌ها و حتی کلسترول؛ و مواد معدنی از قبیل: منگنز، ید، روی، سلنیوم، کمی عنصر مس، کروم، سدیم، منیزیم؛ و ویتامین‌ها از قبیل: گروه ب، ث، ای و غیره دارند. هر‌گونه عدم توازن (کمبود یا ازدیاد) در میزان هر یک از مواد ذکر شده در بدن، می‌تواند سبب پر‌کاری یا کم‌کاری این غدد گردد. که نتیجه، سرعت کند متابولیسم بدن، چاقی و افزایش چربی است، و نتیجه زیاد شدن سرعت متابولیسم بدن، لاغری یا لاغری مفرط می‌شود.

نکته:

البته قابل ذکر است، لاغری صرفا بدلیل سرعت بالای متابولیسم بدن نیست. عواملی دیگری هم مثل مشکلات گوارش و غیره نیز در آن دخیل می‌باشند.


درمان چاقی چیست؟

با تنظیم نسبت مواد معدنی در بدن، با برنامه غذایی یا همان رژیم لاغری، به همراه استفاده از مکمل های غذایی مناسب ( یعنی مکمل های غذایی که بر اساس نتیجه آزمایشات خون تجویز شوند و برای هر فردی با توجه به نیازهای بدن وی می توانند متفاوت باشند)؛ سرعت متابولیسم تنظیم می شود. و به دنبال آن اشتها و میزان غذای مصرفی نیز، کنترل می گردد، و به مرور زمان از وزن اضافه، بدون نیاز به کم خوری کاسته می شود.

اشتباهات درمان چاقی چیست؟

توجه داشته باشید، رژیم های کم کالری، و یا استفاده از قرص های لاغری، هیچ کدام تنظیم کننده سوخت و ساز بدن نمی باشند. به همین خاطر، کاهش وزن از طریق آن ها معمولا بصورت موقت است. و همراه با عوارض جانبی مانند: ریزش مو، کاهش انرژی بدن و کاهش تمایلات جنسی و سایر مشکلات می باشد.
به عبارتی دیگر، فرد با کم خوری و فشار به بدن خود، لاغری و کاهش وزن را تجربه نمی کند. چون به محض اینکه چند روزی رژیم لاغری را رها کند، شاهد افزایش مجدد وزن خود خواهد بود.

باورهای غلط در درمان چاقی

این گفته برخی از پزشکان و متخصصین تغذیه که عامل چاقی افراد مادرزادی یا ارثی است، کاملا غیر علمی است. چون در علم ژنتیک، ژن عامل چاقی تاکنون شناسایی نشده است. اما ممکن است، مادری دچار کمبود عنصر معدنی روی بوده باشد و فرزند وی نیز با کمبود روی و متقابلا ازدیاد مس متولد شود. که این امر، موجب کاهش سرعت متابولیزم بدن فرزند به دنیا آمده می‌شود. در کل، این مبحث ارتباطی با ژن و ژنتیک ندارد. صرفا مربوط به مسایل تغذیه بوده و اصلاح آن براحتی صورت می‌پذیرد.


بهترین درمان چاقی چیست؟

برای درمان چاقی، و کسب نتیجه مطلوب و برگشت ناپذیر کاهش وزن، رعایت همزمان این دو مورد الزامیست:

A. رژیم لاغری

تغذیه و برنامه غذایی صحیح و اصولی و نه کم خوری!

 

B. انتخاب مکمل های غذایی مناسب و نه مصرف قرص لاغری

برای تنظیم متابولیسم بدن، و تنظیم مقدار مواد معدنی و ویتامین ها نیاز است در کنار اصلاح تغذیه، تا مدتی از مکمل های غذایی استفاده شود. در حقیقت، زمانی که متابولیسم بدن تنظیم گردد، بدون نیاز به کم خوری و یا حتی استفاده از قرص های لاغری، به مرور زمان از وزن اضافی کاسته می شود.


برنامه شما برای درمان چاقی و کاهش وزن

درمان چاقی چیست؟ در برنامه درمانی شما، ابتدا باید با انجام آزمایشات خون، وضعیت متابولیسم، فعالیت غدد تیروئید، و غدد فوق کلیوی، و همچنین میزان عناصر معدنی در بدن بررسی شوند. سپس بر اساس اطلاعات بدست آمده برنامه های غذایی متنوع، مکمل‌های غذایی و درمان مناسب تجویز ‌شود.
این برنامه درمانی علاوه بر کاهش وزن و درمان چاقی، سبب افزایش سلامت بدن نیز می گردد. زیرا دقیقا بر اساس نیازهای بدن تنظیم می شود. که سبب تنظیم متابولیسم و به دنبال آن افزایش انرژی بدن می گردد و فرد در مدت زمان کوتاه به وزن ایده آل دست می یابد.

آیا باید از قرص های لاغری و چربی سوز استفاده کنیم؟

این سئوال، یکی از سئوالات مهم، در ذهن افرادی که قصد کاهش وزن دارند. پاسخ کوتاه به این سئوال این است که اصولا در یک برنامه کاهش وزن مناسب نه نیازی به استفاده از قرص لاغری است و نه نیازی به کم خوری!
اما متاسفانه به قدری تبلیغات کذب و غیر علمی بخصوص درباره قرص های لاغری فراوان است، که اکثرا روش نامناسبی برای کاهش وزن خود انتخاب می کنند!

تذکر:

توصیه می کنیم، جداً از مصرف قرص های لاغری، که دارای عوارض جانبی فراوان هستند، خوداری کنید. همواره گزارش های زیادی، از عوارض جانبی مصرف این قرص ها مانند ریزش مو، ضعف و غیره، دریافت می شود.

درمان چاقی چیست؟

در پایان این نکته را در نظر داشته باشیم که، تناسب اندام و وزن ایده آل علاوه بر افزایش جذابیت ظاهر و اعتماد به نفس در فرد، سبب کاهش شانس ابتلا به برخی از بیماری ها نیز می گردد. اما نکته مهم کاهش وزن و درمان چاقی با تغذیه مناسب و استفاده از روش های صحیح می باشد. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی بود جناب آقای علی آزاد
    دقیقا به نکاتی اشاره کردید که خیلی ها این نکات رو در کاهش وزنشون نادیده می گیرن و همچنان رژیم های کم کالری و مصرف قرص های لاغری رو در برنامه شون قرار میدن که خود این روش ها باعث تشدید کاهش متابولیسم بدن میشه.

    1. دورود بر شما آقای خانی عزیز
      سپاسگزارم
      هدف ما دقیقا، بالا بردن سطح آگاهی افراد است تا شرایط کاهش وزن راحت تری رو تجربه کنند
      از طرح دیدگاه تون خیلی متشکرم. مستدام باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا