مقاله

خجولی و چاقی

خجولی و چاقی

خجولی و چاقی همیشه یکی از دغدغه‌های نگران کننده، برای خیلی از افراد است. هیچ مقدمه ای لازم نیست. عنوان این مقاله گویای همه آن چیزی است که قصد داریم در مطلب امروز بدان بپردازیم. شاید اضافه وزن و چاقی به علت حالت نامتناسب اندام باعث خجولی برخی افراد باشد، اما دیگر وقت آن است که یا به مبارزه با اضافه وزن خود بپردازید و یا اینکه تصمیم بگیرید با این حقیقت مواجه شوید! با ما همراه باشید.

مشکلات خجولی و چاقی

احتمالا شما هم حداقل یک بار حس خجولی را بخاطر چاقی تجربه کرده باشید. حسی بیش تر شبیه به هراس از حاضر شدن در جمع، مهمانی ها و اجتماعاتی که مملو از انسان های رنگارنگ است.
کم رویی و خجولی ناشی از چاقی، حسی است که مانع از حضور فعال شما در یک جمع می شود. مثل گوشه گیری شما در حالی که همه در حال گفتگو هستند، یا حس اضطرابی که با نگاه دیگران به شما وارد می شود. همان حس نام آشنایی که اعتماد به نفس شما را می کاهد و باعث می شود فردی گوشه گیر و منزوی جلوه کنید.

خجولی چیست؟

به طور کلی، خجالتی بودن یا خجولی موضوع فوق العاده مهمی است که به خصوص در جامعه ایرانی خیلی شدید وجود دارد و اگر کمی رفتارهای مردم را مشاهده کرد، می توان به این موضوع پی برد که ما چه قدر جامعه خجولی هستیم!
اما عموما تعریف درستی از خجولی ارائه نمی شود. مثلا موضوع متداول این است که به افراد درونگرا، خجول گفته می شود که اشتباه بزرگی است و این موضوع ارتباطی به درونگرا و برونگرا بودن ندارد. خجولی را نباید با درونگرا یا برونگرا بودن اشتباه گرفت و چه درونگرا باشیم چه برونگرا، در هر صورت ممکن است رفتارهای خجولی را داشتیم باشیم.


علت اصلی خجولی

خجولی و کمرویی ، دوری کردن یا حتی فرار کردن از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی است و در صورت مواجه شدن با آنها دچار اضطراب و پریشان شدن است.
اما یکی از علت های ایجاد خجولی و کمرویی در افراد، ممکن است این باشد که تصورات ذهنی درستی نداشته باشیم و زمینه ای را برای ایجاد خجولی فراهم می کنیم. تصورات اشتباهی مثل:
• همیشه باید بامزه باشم
• همه باید من رو دوست داشته باشند
• اون افرادی که دارند من رو نگاه می کنند، حتماً درباره من فکر بدی می کنند
• اگر فلانی من رو دوست نداره، پس هیج کسی من رو دوست نداره
• همه میدونن که الآن من مضطرب شدم
• من به هیچ وجه نباید شکست بخورم
• و…

عواقب ناشی از خجولی در افراد

از دست دادن فرصت های مختلف در زندگی اعم از فرصت های شغلی، موقعیت های اجتماعی و رابطه های عاطفی نمونه هایی از عواقب شوم خجولی است. اساسا عواقب و آثار خجولی زمینه های مختلفی دارد، اما می توان آنها را در چهار زمینه بررسی کرد:

1. عواقب و آثار بدنی: پیامدهای عصبی از قبیل لکنت زبان، تپش قلب، لرزش، سرخ شدن، عرق کردن، سفت شدن عضلات و.. که پس از خجولی فرد نمودار می شود.

2. عواقب خانوادگی: که زمینه ای را برای فرد خجول فراهم می کند که از هرگونه گسترش روابط دوستانه متنفر می شود و سعی می کند هرچه بیشتر آنها را محدودتر کند. و در برخی موارد احساسات خودش را نمی تواند با اعضای خانواده خود مطرح در میان گذارد.

3. عواقب کمرویی در زمینه کار و شغل: هیچ عاملی مثل کمرویی، در زمان ما که باید از منافعمان به شدت دفاع کنیم، از موفقیت جلوگیری نمی کند. در عصری که موفقیت با اعتماد به نفس و سعی و کوشش محقق می شود.

4. عواقب و آثار کمرویی در وجدان: کسی که دچار کمرویی می شود، برای خودش ارزشی قائل نیست و حتی تصور می کند که دیگران هم برای او ارزشی قائل نیستند. و با این قضاوت غلط، غرور خودش را جریحه دار می کند و در اکثر اوقات، از ترس مسخره شدن توسط دیگران، چیزی نمی گوید و کم کم جرأتش را هم، از دست می دهد.

نمونه هایی از خجولی افراد

• شخص توانمندی که به خاطر خجول بودن نمی تواند در مصاحبه های استخدامی توانمندی هایش را به مدیر مربوطه نشان دهد.
• جوانی که به خاطر خجول بودن نمی تواند احساساتش را به دختر مورد علاقه اش یا حتی به خانواده خودش ابراز کند.
• بیماری که به علت خجولی، ناراحتی و دردش رو نمی تواند با دکتر مطرح کند.
• کسی که در صف نانوایی، بانک و.. نمی تواند از نوبت خودش دفاع کند و یا از پس گرفتن پول اضافه ای که فروشنده در خرید هایش از او گرفته، خجالت می کشد.
• مدیری که به خاطر خجول بودن توانایی اعمال نظر و اراده خود را به کارکنانش ندارد. به همین سبب از اقتدار لازم برخوردار نیست.

توجه:

اگر چاق هستید، اصلا نباید از چاقی خودتان خجالت بکشید! این حالت شدیدا مضر است و می‌تواند اثرات منفی و مخربی برای سلامت روانی شما داشته باشد. حتی یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خجالت کشیدن از چاقی می‌تواند با مشکلات جدی برای سلامتی افراد مرتبط باشد.


عواقب منفی خجالت کشیدن از چاقی

برخی معتقدند خجالت زده کردن از چاق بودن افراد، آنها را برای کاهش وزن ترغیب خواهد کرد. درصورتیکه طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه پنسیلوانیا، این کار، عواقب منفی زیادی دارد.
مطالعات منتشر شده در مجله obesity (چاقی) در سال ۲۰۱۷، نشان می‌دهد که افراد چاقی که نسبت به اضافه وزن خود خجولی دارند، بیش از افرادی که وزن آنها مورد انتقاد قرار نمی‌گیرد، در خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار دارند. محققان بر روی ۱۵۹ زن آفریقایی-آمریکایی بین ۲۱ تا ۶۵ ساله که در طی یک بازه یک ساله برای کاهش وزن تلاش می‌کرده‌اند، تحقیقاتی صورت داده‌اند. نمونه خون، وزن و قد، چاقی مفرط و ارزیابی افسردگی در هر مورد، بررسی شد.

خجالت از چاقی باعث بروز افسردگی در فرد می شود!

بگفته متخصصان، خجالت از چاقی سبب ابتلای فرد به بیماری های روانی و افسردگی می شود. محققان دانشگاه پنسیلوانیا در این مطالعه متوجه شدند که هرچه نگرانی درونی (خجولی)نسبت به وزن در افراد چاق افزایش پیدا می‌کند، احتمال ابتلا به سندرم متابولیک هم در آنان سه برابر بیشتر می‌شود. علاوه بر این، احتمال بالا رفتن سطح تری‌گلیسیرید در خون آنان هم به‌خاطر خجالت از چاقی شش برابر افزایش می‌یابد.

محققان معتقدند وقتی که افراد چاق به‌خاطر چاقی خودشان خجالت می‌کشند، استرس زیادی را تجربه می‌کنند و احتمالاً تمایل شدیدی به پرخوری دارند. و حتی دستورالعمل‌های مربوط به رژیم غذایی و ورزش را هم نادیده می‌گیرند. با این حال، اذعان می دارند که برای کشف نتیجه واقعی این رخداد، لازم است تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

باور اشتباه خجولی و چاقی

یک باور غلط وجود دارد که زشت بودن چاقی در جامعه باعث می شود که افراد چاق با انگیزه بشوند، ورزش کنند و وزن کم کنند. پژوهشگران می گویند، این تصور کاملا غلط است که برچسب چاق بودن می‌تواند انگیزه خوبی برای کاهش وزن به افراد چاق بدهد و باعث بهبودی در وضعیت سلامتی آن‌ها شود.
درواقع، یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که مساله کاملا برعکس است. برچسب چاق بودن و خجالت‌زدگی به‌خاطر چاقی، استرس شدیدی را در افراد چاق ایجاد می‌کند و آنان را به رفتارهای نادرست وادار می‌سازد.

توصیه محققان در مورد خجولی و چاقی

بدون در نظر گرفتن علل این اتفاق، لازم بود تا آنها از مردم بخواهند در استفاده از کلماتی چون اضافه وزن و چاقی دقت و حساسیت بخرج دهند. دکتر ربکا پیِرل، سرپرست محققان می‌گوید: بی‌‌احترامی به دیگران به دلیل وزن بالا و نهادینه کردن خجالت و حس گناه، ممکن است به سلامت فیزیکی و ذهنی افراد دارای اضافه وزن آسیب بزند.

نکته:

جثه بیماران ممکن است روی نحوه درمان بیماران موثر باشد. رفتار غیرمحترمانه با افراد چاق در مراکز پزشکی، به منظور تشویق آن‌ها در تغییر سبک زندگی و کاهش وزن، اثری اضطراب آور روی آن‌ها داشته و باعث می‌شود که بیماران دارای اضافه وزن به مراکز پزشکی مراجعه نکنند.

مشکلات درمانی خجولی و چاقی

زمانی که پزشکان مشکلات بیماران چاق را صرفا اضافه وزن می‌دانند، نمی‌توانند با آزمایش‌های مناسب، بیماری را تشخیص داده و درمان صحیحی به کار برند.
طرز تفکر منفی نسبت به افراد بیمار چاق از سوی مسئولان درمان، می‌تواند موجب اضطراب هم در این افراد شود. رفتار‌های نامناسب درمان کننده‌ها مانند عدم تمایل لمس بیماران چاق، یا سر تکان دادن و …، ریزپرخاشگری محسوب می‌شوند که موجب شرمساری و خجولی بیماران چاق می‌شود.
محققان معتقدند که درمان‌ها به جای هدف گرفتن وزن افراد، باید روی سلامت جسم و روان آن‌ها متمرکز شود تا به نتیجه مطلوب برسند.


خجولی و چاقی در کودکان

دست انداختن افراد چاق در شبکه‌های اجتماعی شایع شده و کودکان چاق در مدرسه مورد بدرفتاری دیگر کودکان قرار می‌گیرند. نگرانی و کم رویی و خجولی در کودکان به مرور زمان باعث چاق شدن آنان و اختلال در هورمون های بدنشان خواهد شد. این کودکان چاق معمولا سرشان به کار خودشان است و با گوشه گیری و افسردگی به اضطراب اجتماعی دچارند.

براساس یک مطالعه جدید کودکان خجالتی بیشتر در معرض خطر چاقی هستند. مطالعات متخصصان دانشگاه علوم پزشکی اموری در آمریکا نشان می‌دهد کودکان خجالتی که تعاملات و مهارت‌های اجتماعی کمتری دارند، بیشتر در معرض افزایش وزن هستند و در فعالیت‌های ورزشی کمتری شرکت می‌کنند.
در واقع، کودکانی که ارتباطات و فعالیت‌های اجتماعی کمتری دارند و از موقعیت‌های اجتماعی فاصله می‌گیرند، سبک زندگی بی‌تحرکی دارند. این موضوع موجب عدم تعادل در انرژی‌های موجود در بدنِ این کودکان شده و این سبک زندگی بی‌تحرک، افزایش وزن را در آنها موجب می‌شود.

کلام آخر خجولی و چاقی

با تمام نقاط منفی و مشکلاتی که کم رویی و خجالتی بودن در کنار چاقی به بار می آورد، باز هم خجولی یک عارضه یا بیماری نیست. بلکه چالشی است که با بی توجهی خود افراد چاق به مشکلی حاد تبدیل شده است و به راحتی می توان با تکنیک های رفع خجولی آن را برطرف نمود.

ما نیز همانند متخصصان سلامت می توانیم بر ضد کلیشه‌های منفی و درونی‌شده حرکت کنیم و فاکتورهای پیچیده بیولوژیکی و محیطی را که با چاقی مرتبطند، به چنین افرادی بشناسانیم و استراتژی‌هایی ملموس و واقعی را برای کمک به مدیریت وزن و افزایش اعتماد به نفس را در اختیار آنها قرار دهیم.

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا