مقاله

ان.ال.پی چیست؟

ان.ال.پی چیست؟

ان.ال.پی چیست؟ چه کاربرد و چه معنایی دارد؟ ممکن است خیلی از افرادی که اسم ان.ال.پی یا برنامه ریزی عصبی کلامی را شنیده اند، تعریف مشخصی از آن نداشته باشند. در واقع، پاسخ به اینکه دقیقا ان ال پی چیست، خیلی راحت نیست. بنابراین، سعی کردیم در این مقاله، به شما کمک کنیم که جواب سوالتان را پیدا کنید.

معنای لغوی ان.ال.پی چیست؟

در سال ۱۹۷۶ زمانیکه جان گریندر و ریچارد بندلر، بنیانگذران علم ان.ال.پی، همه نظریات و اکتشافات خود را در این زمینه با هم به اشتراک گذاشتند، بعد از ۳۶ ساعت بحث و گفتگوی مستمر، در نهایت عبارت Neuro-Linguistic-Programming ، به اختصار NLP و یا (ان.ال.پی) را انتخاب کردند. ان.ال.پی (NLP) مخفف عبارت برنامه ریزی عصبی کلامی است که سه ایده خاص را در خود جای داده است. در ادامه به معنای تحت الفظی و مفهومی هر کدام از این واژه ها می پردازیم:

Neuro :

به نقش ویژه اعصاب در این علم تاکید دارد، که چگونه سیستم عصبی به کمک حواس پنجگانه و ذهن خودآگاه و ناخودآگاه و عملکردهای شناختی، از محیط اطراف اطلاعات کسب می کند.

Linguistic :

به این مفهوم اشاره دارد که چگونه از کلام و زبان برای تنظیم و بازسازی افکار، رفتار و احساسات خود استفاده کنیم؛ و چگونه از کلمات برای برقراری ارتباط با دیگران و خودِ درون مان استفاده کنیم.

Programming :

منظور از برنامه ریزی، نحوه ساماندهی افکار با کمک کلام و تاثیر متقابل افکار بر کلام، نگرش و رفتار است. تعریف اخیر ریچارد بندلر از ان.ال.پی که در دیکشنری آکسفورد قرار گرفته است به این صورت است، او می گوید:

[quote]ان ال پی را زندگی کنیم تا زندگی را لذت بخش کنیم[/quote]


معنای مفهومی ان.ال.پی چیست؟

برنامه ریزی عصبی کلامی (ان.ال.پی) یک مدل از ارتباط بین فردی است که عمدتا با رابطه بین الگوهای موفق رفتاری و تجربه های ذهنی نهفته در آن، مرتبط است.
یک سیستم درمانی پایه گذاری تناوبی بر اساس خودآگاهی و ارتباط موثر و تغییر الگوهای فکری، احساسی و رفتاری است.
ان.ال.پی، عملکرد پویای بین ذهن و زبان و چگونگی اثر گذاری آنها روی جسم و رفتار است؛ و موجب توانمندسازی یک شخص نسبت به محرک ها می شود. به عبارتی، یادگیری ان.ال.پی شبیه یادگیری زبان ذهن شماست.

مثال زیر در این رابطه به شما کمک می کند:

آیا تا حالا برای شما پیش آمده که بخواهید با یک شخصی که او را درک نمی کنید، یا زبان او را متوجه نمی شوید؛ ارتباط برقرار کنید؟
مثال کلاسیک آن، مثل وقتی است که شخصی به رستوران در یک کشور خارجی می رود و بعد از سفارش غذای مورد نظرش، گارسون برای او خورشت می آورد !در حالیکه، او استیک خواسته بود، نه خورشت!!!

این مثال همانند رابطه ما با ضمیر ناخودآگاهمان می باشد. ما ممکن است، که پول بیشتر، شادی، رابطه سالم در صلح بودن با اعضاء خانواده را بخواهیم، ولی در عمل بیش از هر چیز به دنبال رژیم غذائی سالم باشیم.
چون ممکن است در ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه ما تفاوت زیادی بین این مقوله ها وجود داشته باشد، و ما از آن بی خبر باشیم! و چیزی که در واقع از زندگی می خواهیم، به صورت کامل برآورده نمی شود و موجب نارضایتی ما از زندگی خواهد شد.


تاریخچه‌ ان.ال.پی

در اوایل دهه‌ی هفتاد میلادی دو نفر از اساتید دانشگاه سانتاکروز کالیفرنیا به نام‌های ریچارد بندلر و جان گریندر درباره‌ی افرادی مطالعه می‌کردند که آنها توانایی عجیبی در برقراری ارتباط مؤثر با دیگر افراد داشتند و می توانستند روی آنها تأثیر بگذارند. این افراد می‌توانستند با تأثیری که روی دیگران می‌گذاشتند به اهدافی که داشتند برسند.

از جمله‌ی این افراد می‌توان به میلتون اریکسون، ویرجینیا ساتیر، فریتز پرلز، گریگوری باتسون و روان‌درمانگری به نام پل واتزلاویک اشاره کرد. ریچارد بندلر و جان گریندر با مطالعه رفتارها و حالات این افراد و الگوبرداری از این افراد موفق توانستند، به علت توانایی این افراد، برای برقراری ارتباط با دیگران پی ببرند.

بندلر و گریندر این الگوها را روی افراد عادی، پیاده‌سازی کردند، و با تعجب دیدند که اگر افراد عادی هم از این الگوها استفاده کنند، می‌توانند مانند آن افراد موفق، در برقراری ارتباط با دیگران به خوبی عمل کنند.

نکته:

با توجه به شباهت سیستم عصبی و ذهن همه‌ی انسان‌ها، شما هم می‌توانید در شرایط آنها، همان کار را انجام بدهید و زندگی‌تان را به دلخواه خود مدیریت کنید. شما هم می‌توانید هرکار و یا رفتاری را انجام دهید. کافی است که نحوه انجام دادن آن کار و یا رفتار را بیاموزید.
ان.ال.پی به شما کمک می‌کند که ذهن خود را بیشتر بشناسید و بتوانید آن را اداره کنید. با یادگیری ان.ال.پی می‌توانید به راحتی به اهدافی که سالهاست به دلیل عدم باور به دستیابی به آنها، از آن اهداف دست کشیده‌اید برسید.


فواید ان.ال.پی چیست؟

ان.ال.پی به شما کمک می کند، خودتان و ذهنتان را بهتر بشناسید. ان.ال.پی به شما می‌گوید که ذهن انسان قابل برنامه‌ریزی است. در حقیقت، ذهن انسان مانند یک کامپیوتر قدرتمندی است، که از چهار ماهگی دوران جنینی شروع به برنامه‌ریزی می‌شود.
این برنامه‌ریزی از طرف پدر و مادر انجام می شود و بعدها بستگان و جامعه هم به خانواده اضافه می‌شوند و ذهن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اگر شما باورهای مخربی دارید، اگر عادت هایی دارید که شما را آزار می دهند، اگر عصبانی می شوید، اگر خاطرات تلخ شما را ناراحت می کند و همه آنچه که الآن هستید؛ به دلیل برنامه‌هایی است که از قبل در ذهنتان نصب شده اند.

ان.ال.پی، ترکیب خودآگاه و نا خودآگاه

بیشتر افراد از وجود ذهن خارق‌العاده‌ای که دارند اطلاعی ندارند، و فکر می‌کنند ذهن انسان فقط همانی است که با آن با دنیای اطراف در ارتباط هستند. آنها نمی‌دانند که در پس این ذهن خودآگاهی که با حسگرهای پنجگانه، ارتباطشان را با دنیای اطراف حفظ می‌کند، بخش دیگری از ذهن وجود دارد که بسیار قدرتمندتر از ذهن خودآگاه است. این بخش از ذهن، ذهن ناخودآگاه نام دارد.

در ان.ال.پی ما می گوئیم که ذهن خودآگاه یک تعیین کننده هدف است،
اما ذهن ناخودآگاه گیرنده هدف است و ممکن است به جای استیک،یک کاسه خورشت برای شما بیاورد!
ان.ال.پی به شما کمک می کند که هم خواسته هایتان را واضح برای ناخودآگاه تعیین کنید، و هم تفاوت بین عملکرد خودآگاه و ناخودآگاه را پیدا کنید، تا به شما در برآورده کردن خواسته هایتان کمک شود.

توجه:

ان.ال.پی به بهبود سریع افراد کمک بسیاری می کند. زیرا توانایی زیادی در ایجاد تغییر در عادات و باورهای محدودکننده ای دارد که ما را از پیشرفت باز می دارند. ان.ال.پی با تکنیک های مفید، خیلی سریع می تواند با کمک ضمیرناخودآگاه، تغییرات مورد نظر را ایجاد کند.

شناخت ذهن ناخودآگاه عجیبی که دارید

آیا می‌دانستید که زبان برنامه‌ریزی ذهن ناخودآگاه‌تان، تصاویر ذهنی هستند. هر تصویری که در ذهنتان می‌سازید، ذهن شما را برنامه‌ریزی می‌کنند. و آیا می دانستید ذهن ناخودآگاه شما قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی مجدد است؟ پس چقدر توانمند‌تر خواهید شد اگر با انواع تصاویر ذهنی و نحوه تغییرات این تصاویر آشنا شوید.
جالب است بدانید، تصاویر ذهنی افراد به شکل‌گیری افکار و احساسات آنها می‌انجامد. شما با ان.ال.پی می‌توانید روی کیفیت‌های فرعی این تصاویر کار کنید و افکار و احساسات و در نتیجه رفتارهای خود را مدیریت کنید.

در ان.ال.پی شما با انواع تصاویر ذهنی آشنا شده و روش‌های ایجاد تغییرات روی تصاویر ذهنی را می‌آموزید. دانش ان.ال.پی الگوها و تکنیک‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آنها ذهنتان را برای رسیدن به موفقیت و آنچه می‌خواهید برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی مجدد کنید.


تکنیک های ان.ال.پی چیست؟

اگر ذهنتان را بشناسید ولی تکنیک‌های مدیریت آن را ندانید کار چندان مفیدی نمی‌توانید انجام دهید. ان.ال.پی تکنیک‌های زیادی دارد. بیشتر این تکنیک‌ها از انسان‌های موفق و مهم الگوبرداری شده‌اند. شما هم می‌توانید از این الگوها و تکنیک‌ها استفاده کنید و زندگی خود را آن‌طور که دوست دارید بسازید.
مهم‌ترین تکنیک‌ ان.ال.پی، قدرت تلقین است، که به شما می‌آموزد به راحتی تغییرات مثبت و مفیدی را در خود ایجاد کنید.

قدرت تلقین

دکتر امیل کوئه نخستین پزشک فرانسوی بود. او نخستین کسی بود که به قدرت تلقین پی‌برد. شما در ان.ال.پی با قوانین تلقین که توسط این پزشک فرانسوی بیان شد، آشنا می‌شوید. دکتر امیل کوئه در راه اثبات قدرت تلقین زحمات زیادی کشید و در نهایت برای تلقین سه قانون را بیان کرد. آشنایی با قوانین تلقین باعث می‌شود که شما به قدرت تلقین پی برده و زندگی خود را با تلقین‌ها و جملات تأکیدی مثبت غنی‌تر کنید. تلقین‌ها هم توسط ذهن ناخودآگاه انسان قدرت می‌گیرند و باعث نیرومند شدن انسان می‌گردند.

ان.ال.پی راهنمای مغز

برنامه ریزی عصبی کلامی (ان.ال.پی) مانند یک دفترچه راهنمای (کاتالوگ یا بروشور) برای مغز است،که با یادگیری ان.ال.پی شما به زبان مخصوص مغزتان آشنا و مسلط می شوید.
ان.ال.پی به شما کمک خواهد کرد که بدانید چه چیزی از زندگی می خواهید و چگونه به آن برسید. شما با حواستان، اطلاعات را از محیط اطراف می گیرید و بعد بر اساس اطلاعات قبلی، باورها و تجربیات، تجزیه و تحلیل می شوند، و سپس در ذهن شما جا می گیرند، که شما بر اساس آن رفتار می کنید. بر این اساس ان.ال.پی از دو طریق به شما می تواند کمک کند:

1. ان.ال.پی می تواند اطلاعات قبلی را که در ذهنتان وجود دارد، طوری اصلاح کند که در نهایت رفتار مناسب را ارائه دهید.
2. و یا با استفاده از تغییر نگرش و زاویه دید، چشم انداز مطلوب را در شما ایجاد می کند،تا اطلاعات مناسب را از محیط بگیرید، که به این ترتیب رفتار مناسب ازشما سر بزند.

آنتی ویروس ان.ال.پی چیست؟

ذهن انسان شبیه کامپیوتر است، همانطور که نرم‌افزارهای مطلوب می‌توانند روی کامپیوتر نصب شوند، به همان صورت هم، نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند روی آن نصب شوند. و ذهن انسان را به وسیله افکار و احساسات بد و مخرب آلوده کنند.
ان.ال.پی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید افکار و احساسات خوبی را در ذهنتان پرورش دهید و از افکار و احساسات بد و مخرب دور بمانید. دانش ان.ال.پی به شما کمک می‌کند تا به صورت خلاق و پرمایه هدف‌های خود را تعیین کرده و با عمل به برنامه‌ها و دستورالعمل‌های آن به آنچه می‌خواهید برسید.


کلام آخر ان.ال.پی چیست؟

اختیار زندگی‌تان در دستان شماست. می‌توانید آن را با بی توجهی خراب کنید، یا اینکه دانش مدیریت ذهن را بیاموزید و ذهن و در نهایت زندگی‌تان را به دلخواه خود تغییر دهید. اگر کسی توانسته باشد ذهن خود را طوری مدیریت کند که به اهداف بزرگ خود برسد، شک نکنید که شما هم می توانید با مهارت‌های شناخت ذهن انسان و الگوها و تکنیک‌های مدیریت ان.ال.پی، به هر خواسته ایی که دارید، برسید.

ان.ال.پی با تکنیک‌هایی که دارد به شما کمک می‌کند تا زندگی‌تان را آنطور که دوست دارید، بسازید. با یادگیری دانش ان.ال.پی از قدرتی که در اختیار دارید آگاه می‌شوید و از این قدرت در ایجاد تغییرات مفید در زندگی خود استفاده می‌کنید. سالم و تندرست باشید

منبع مدیریت استراتژیک بدن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا