مقاله

کسب نگرش فکری صحیح برای سلامتی و تندرستی

کسب نگرش فکری صحیح برای سلامتی و تندرستی

یافتن مسیر صحیح برای سلامت

اغلب به سلامت جسمی به عنوان بخش مهمی از موفقیت توجه نمی شود. با وجود این همه می دانند تمرکز حتی بر کارهای ساده و انجام آن ها چقدر دشوار می شود، وقتی درد و ناراحتی به وجود انسان راه می یابد. نتیجه بی توجهی به جسم، خستگی یا بیماری است.
نداشتن وضعیت جسمی خوب و سلامت تاثیر بدی بر یهره وری مناسب در محل کار یا خانه دارد و تاثیر ناخوشایندی بر سپری کردن اوقات شاد با دمستان و خانواده بر جای می گذارد و حتی بر توانایی شما برای آرامش و خونسردی تاثیر معکوس دارد.
مشکلات جسمی اغلب راه حل های قطعی و صریح ، چه به صورت فردی یا گروهی ندارد. به رغم صرف صرف میلیاردها تومان برای برنامه ای کاهش وزن، امروزه به طور متوسط هر فرد حدود 5/4 کیلو سنگین تر از ده سال پیش خود است!
کارشناسان درباره آنچه برای شما خوب و آنچه برای شما بد است و هزارن موضوع دیگر، مرتب نظر خود را عوض می کنند. می توان گفت صد کارشناس مختلف درباره ی این که چرا مردم مشکلات دارند، صد نظر گوناگون دارند!! اما نکته اصلی کجاست؟ به نظر به جای تمرکز بر مشکلات، بهتره به آنچه شما می توانید از آن دوری کنید، یا آن را کاهش دهید یا حتی حذف کنید، باید پرداخت.
به این ترتیب با کسب آموزش های لازم، می فهمید زندگی شما براستی وابسته به آموزش است. خوشبختانه بیشتر مردم این امر را تشخیص داده اند که خودشان تا حد چشمگیری مسئول سلامت جسمی خود هستند.

درک تاثیر سلامت بر روح تفکر

توجه به کیفیت آینده زندگی مهم است. خب، حالا فکر کنید که تصمیم گیری های امروزتان، چه تاثیری بر کیفیت زندگی بیست، سی، چهل، و پنجاه سال آینده شما دارد. بی شک چیزهایی وجود دارد که از کنترل شما خارج است؛ اما می توانید امروز تصمیماتی بگیرید و اقدماتی را انجام دهید که فرصت های شما را برای کیفیت بهتر زندگی در سال های بعد افزایش دهد. اگر شما برای دستیابی به سلامت، بخوبی برنامه ریزی کنید یعنی با تفکر مثبت، تغذیه مناسب، ورزش کردن و سایر کارهای دیگر، این آمادگی را بوجود آورید، می توانید در آینده نه چندان دور هم انتظار تندرستی داشته باشید.
در واقع حال خوب امروز من، بخاطر اینکه سال ها پیش برنامه ریزی کردم که امروز خوب باشم. یعنی برنامه ریزی می کنم هر روز خوب باشم و معتقدم که تگرش من بر آنچه برای من در هر زمینه از زندگی اتفاق می افتد تاثیر مستقیم دارد؛ از جمله سلامتی من.
این نشان می دهد که نگرش و افکار شما نقش عظیمی در فرایند درمان ایفا می کند. پس علاوه بر پیگیری درمان با متخصصین و پزشکان تغذیه، باید به خاطر بسپارید که افکارخودتان را نیز باید درمان کنید.

قدرت احساس

شاید مهم ترین بخش درمان و بازیابی تندرستی این است که شما نیز برای سلامت خود، کاری انجام دهید که احساس کنید قدرت خاصی دارید. زمانی که احساس بخشی از روند درمان می شود، درمان موفق تری خواهید داشت. در بین اقداماتی که انجام می دهید، احساس تاثیر زیادی بر نگرش و افکار شما دارد. حتی اضطراب و نگرانی تان را کاهش مید هد و دستگاه ایمنی شما را تقویت می کند.
بدست آوردن سلامت از طریق انگیزه
زمانی که نیاز و مزایای تامین نیاز را تشخیص می دهید، انگیزه به دست می آورید. گام اول در آماده سازی برای آینده سالم این است که درک کنید باید آگاهانه و مرتب به “چگونه ها” و “چراها” حفظ سلامت پاسخ دهید. مثلا چگونه ابتدا علاقه مند شوم؟ چرا در ابتدا حرکت به سمت سلامتی هیجان زده هستید و چگونه می توانید این روش را حفظ کنید؟
بنابراین پیشنهاد می کنم به چیزی گوش دهید که در مسیر حرکت و به نتیجه رساندن، به شما انگیزه می دهد. آن چیز می تواند آهنگی شادی بخش، فایل صوتی روحیه بخش یا سخنرانی پر شور و شوق کسی باشد که دوستش دارید. انجام این کارها فرارسان های عصبی را در مغز شما فعال می کند و با تحریک مغز و ترشح سروتونین، حس خوبی درباره خودتان پیدا می کنید. در نتیجه سطح انرژی تان افزایش پیدا می کند. به همین دلیل زمانی که دارای انگیزه می شوید، اهداف خود را پیگیری می کنید و مطمئن تر می توانید به نتایج مطلوب خود برسید.
خلاصه اینکه وقتی انرژی بیشتری دارید، به دنبال گام های کوچک، برای سوزاندن کالری و انرژی بخشیدن دوباره به جسم خود هستید.

بیشتر مردم افت انرژی را در اواسط بعدازظهر یعنی ساعت 17 تجربه می کنند. وقتی این اتفاق می افتد احساس می کنید باید یه چیزی بخورید تا به شما انرژی بدهد. بنابراین به دنبال غذایی هستید که سرشار از چربی و کربوهیدرات و قند فراوان باشد. به جای آن، میوه تازه، یا برگه خشک شده، هویج یا بیسکوئیت ساقه طلایی را امتحان کنید، که کم کالری و بدون چربی هستند تا انرژی شما را افزایش دهند.
در مسیر بازگشت به خانه، در ماشین، اتوبوس و مترو، دوباره به فایل های صوتی انگیزه بخش و روحیه دهنده گوش کنید، تا دوباره دوپامین و نورپین فیرین را در مغز خود به جریان بیاندازید تا انرژی بیشتری به شما ببخشد که با میل رغبت بیشتری بجای استفاده از آسانسور و پله برقی از پله استفاده کنید و با سوزاندن کالری باز هم انرژی روحی بیشتری بدست آورید.
وقتی به حد کافی دارای انگیزه هستید که به جای استفاده از آسانسور از پله بالا می روید و از شیوه زندگی بی تحرکی به زندگی با جنب و جوش جسمانی بیشتر حرکت می کنید، مزایای را کشف می کنید که باورکردنی نیستند.
تفاوتی که این کارها در چگونه احساس کردن و چگونه نگاه کردن به مسائل ایجاد می کنند، می تواند یک عصر رویایی را برای شما بیافریند.

برای تندرستی با خود صحبت کنید

به خود بگویید من فردی هستم با انگیزه بالا، آگاه از سلامتی، کسی که متعهد به حفظ سلامت خود است. طوری که از کیفیت بالی زندگی خود لذت می برم.
من به فعالیت های جسمی متعهد هستم تا میزان انرژی ام را زیاد کنم، که وزن من را نیز کنترل کند.
من نگرش سالم و مثبتی به سلامت خود درام. خوب و سالم می خورم و هر از خود می پرسم، آیا یک فرد سالم و لاغر این غذا را میخورد؟!
من می دانم که سلامت جسمی تاثیر مستقیمی بر شادی، نگرش، خانواده، موفقیت شغلی، آرامش فکری، امور مالی، و موفقیت های تجاری ام دارد.

چشمان انسان، پنجره های روح او هستند. شما نمی توانید به چشمان خود نگاه کنید، ولی می توانید با احساس خوب در خود نگرشی مثبت ایجاد کنید و تاثیر این رویکرد را در جسم سالم و زیبای خود مشاهده کنید. شاد و سلامت و تندرست باشید.

 

نویسنده: علیرضا آزاد
مشاور ارشد مدیریت استراتژیک بدن

 

منیع:

http://www.amazon.com/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. روزتون بخیروشادی استادگرامی خیلی مطالبتون زیباوآموزنده است واقعا هم درست وبجاست من خودم ازصبح کارم چون ورزش هست حدودساعت 5 بغدازظهرکمی حالت خواب آلودگی یا کمی خستگی بهم دست میده دقیقا همین موقع موزیک.شادکه گوش میکنم گاهی باهمکارانم شاید اشتباه باشه معجون یا بستنی که میخوریم به شخصه احساس شادابی وانرژی بیشتری میکنم میتونم به کارام بهتردرساعتهای بعدی ادامه بدم البته ورزش بنظرم اینقدرلذت بخشه وشادی آور که انرژی انسان رو برای زندگی بهترصدچندان.میکنه ولی استاد ازمطلب آموزنده شما فهمیدم که دراین ساعات ولحظات چه میان وعده ایی مصرف کنم بهتره واقعاسپاسگزارم ومطالبتون عالیه استاد گرامی

    1. سلام و دورود بر شما
      این خیلی خوبه که شما غذای روح رو هم تامین می کنید
      و با موسیقی شاد، خستگی روحی را بدر می کنید.
      پیشنهاد می کنم از دم نوش های گیاهی مثل بابونه یا گل گاوزبان همراه با لیموی تازه استفاده کنید
      و الان که به سمت گرم شدن هوا پیش میریم، استفاده از نوشیدنی هایی مثل موهیتو، سکنجبین و بیدمشک …لذت بخش و انرژی زاست.
      شادی؛ تزیین بخش هر لحظه از زندگیتان باشد مربی گرامی
      تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا